|
#54892 |
Skor och handskar 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 10 |
|
Vet att en del tycker Xcel skon varit lite för kall, men annars en grym sko är nog det man hör oftast. Förutom att spännbandet går sönder på foten kanske? Handskarna har varit grymma tycker jag själv, Enda att klaga lite på är att sedan Billabong köpt Xcel så känns det som de börjat "snåla" lite.
Får gärna lite synpunkter på den "optimala" skon och handsken, hur ser dem ut?
Själv tycker jag något åt Xcel 7 mm sko, fast 1 mm tjockare. Vad tycker ni om Dry Lock som testat det? Är också väldigt nöjd med FCS nya Stormtrooper 7 mm skon. Hidden split toe?
Handskar blir åt Xcel hållet. Har funderat lite på att göra 6 mm 3 finger handske. Svårt att göra 3 olika modeller och satsar på en riktigt varm och smidig vinterhandske först. Kanske blir det en 3-4 mm 5 finger handske också.
Tar tacksamt emot synpunkter, för jag hoppas kunna få fram några riktigt bra nya produkter till nästa höst och till ett vettigt pris.
Får hoppas det inte uppfattas som för mycket smygreklam utan en bra chans att få påverka en ny produkt till att bli så bra som möjligt. Rip Curl eller O'Neill kommer nog inte komma ut på forumet och fråga vad Svenska surfare vill ha för produkter direkt...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#54893 |
Svar: Skor och handskar 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 15 |
|
05:45 svårt att sova?
Bra ide med egna Sverigeskor och handskar.
Skall fundera lite under dagen och bidrar framåt kvällen med mina ideer.
(Vad de nu kan tillföra)
|
|
|
|
|
#54895 |
Stoke: 3 |
Matt
|
Skor: Jag tycker att Atan skorna håller värmen bra, de är de varmaste skor jag haft och bra känsla i, men kvalite´n är inte så bra på dem då de går sönder för fort och man får ta fram neopren limmet. Sen kostar de en hel del. En del polare med nya oneal 7 mm klagar över att den skon är för kall för vintersurf i Norrland i alla fall nu i januari..
Handskar: Kör Excel 5 finger fram till november, de e bra hanskar med bra passform, sen kör jag med 3 finger handskar 5 mm från rip curl resten av vintern och har aldrig frusit om händerna, förutom när det går hål i handskarna förstås. Det enda jag har att klaga på om 3 finger handskar är att de inte håller så länge, men jag brukar vända dem ut och in för att torka dem o det verkar slita på dem rätt mkt.
Later...
|
|
|
|
|
#54914 |
Stoke: -13 |
|
måste fråga i denna tråd då jag blir orolig. påstår ni alltså att ripcurls f-bomb 5mm skor inte är varma nog så här års  ? hade hoppats komma ut nästa gång det går av runt sthlm.
|
|
|
|
|
#54920 |
Stoke: 0 |
|
Stoppa i ett par tunna ullstrumpor i våtdräktsskorna så ska det inte vara några problem rackarn.. Jag rekommenderar ullfrotté original dom kör jag med! perfekt tjocklek. Måste säga att det faktiskt blir grym skillnad.
Angående handskar Göran så tycker jag att du ska sikta på att ha ett par utan fingrar på programmet. alltså typ tumvantar. Vet att många hatar det. Men utan fingrar kan man gå mycket tunnare. Jag kör med ett par 3mm hela vintern. Funkar fint. Nu läcker dom lite men fortfarande inge problem. Undrar om man inte skulle kunna pressa det ända ner till två milimeter och satsa på riktigt bra typ fireskin kvalitet. Borde inte bli så dyrt i förhållande till fingervantar eftersom det från början måste vara mycket billigare att sy tumvantar.
|
|
|
|
|
#54928 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Fixa bra skor med LATEXmuddar och gärna handskar också. Excel smiter åt bra på foten men spännbanden är ett jävla skämt. Hur mycket kan Xcel spara på en sån sketdetalj? 1kr? Ripculhandskarna jag köpte senast var helt ok 3mm 5 fingersvantar med rött foder, förböjda händer som är ett måste. Tyvärr fallerade de på slitaget på gummit som nu gått hela vägen in till fodret på tummarna. Inte bra.
|
|
|
|
|
#54932 |
magge
|
Göran/ hade xcel tidigare men fick panikköpa fcs stormtrooper då xcelskorna var slut (4 säsonger). Det jag tänkt på med fcs är att de kommer in en del vatten trots att de är helt nya, nåt du märkt? Mitt minne av xcel när de var nya var att de höll vattnet ute betydligt längre.
|
|
|
|
|
#54933 |
|
Har xcel 7mm skor idag, de är inne på sin andra säsong och tycker de har tappat i värmeförmåga.
(Brukar skor bara hålla en säsong?)
Tror det beror på att fodret i sulan har trycks ihop så att isoleringsförmågan minskat.
Så ett önskemål är tjockare foder i sulan (jämfört med xcel), generellt tycker jag att ju tjockare sko dessto bättre.
Tappar kanske lite känsla men hur mycket känsla har du utan känsel?
Splittoe har jag aldrig provat, borde inte stotån bli kall där alldeles ensam?
Handskar, kör med xcel 3mm femfinger vantar som jag tycker är toppen. det enda är handlovs strappen som är löstagbar, själv hade jag ju föredragit en fastsydd variant.
Hade Rip Curl innan , också femfinger variant, sömmarna höll inte många surftillfällen,
dock kändes de smidigare i själva gummit och var så länge de var täta minst lika varma som xcel men då smidigare.
Trefinger variant tycker jag känns konstiga och obekväma, hellre då en tumvante.
|
|
|
|
|
#54945 |
Stoke: 12 |
Per
|
Papasharq skrev:
Tror det beror på att fodret i sulan har trycks ihop så att isoleringsförmågan minskat.
Så ett önskemål är tjockare foder i sulan (jämfört med xcel), generellt tycker jag att ju tjockare sko dessto bättre.
Tappar kanske lite känsla men hur mycket känsla har du utan känsel?
Håller fullständigt med! Sulan är det som allt för ofta är för tunn på "vågsurf"skor. Vad är idén med 7 mm på vristen om kylan tränger igenom underifrån. Fixa rejält tjocka sulor och jag är nöjd och har köpt de sista dykskorna kanske (Vilka är de som står för varma skor hittills).
Per
|
|
|
|
|
#54949 |
|
Skor, som O'Neill Heat 7mm fast med Xcel styyvhet runt foten för att man inte svampa omkring i den på samma sätt. Handskar, försök göra ett par som minimerar sömmen inuti.
|
|
|
|
|
#54955 |
Stoke: 9 |
perry
|
Jag är rätt nöjd med saker som håller rätt länge. Av den anledningen blir det inte Rip Curl nästa gång det är dags för vinterhandskar och skor.
Instämmer i att sulan är problematisk, kyla tränger in ganska snabbt. (lite har dock säkert att göra med att jag är dålig på att byta om till skor vid själva brytet eller gå med dojorna på i sandaler. Istället stövlar jag över stock och sten i våtdräktsdojan, aj aj.)
Vill ha sko som kombinerar smidigt insteg samtidigt som den är tight som fan. Som det är nu rycker jag i princip sönder dojan varje gång den ska på och av. Dock blivit mkt bättre sedan jag började köra med Hot Socks inuti.
Tycker även det borde finnas utrymme att förbättra "greppförmågan" på sulan på de dojor jag har haft. Vissa har varit som strumpor på parkettgolv...
|
|
|
|
|
#54966 |
Jake
|
Jag tycker skor ska vara så varma som möjligt och handskar ska vara så rörliga som möjligt. Har Atans 7mm och har varit väldigt nöjd förutom att de nu börjat bli väldigt tunna i sulan av slitage men det får man nog räkna med efter tre säsonger. Har haft ett par skor med hidden splittoe tidigare men tyckte bara att de gav ett ökat tryck över stortån vilket gjorde att det blev sämre cirkulation=kallt. Trodde att man skulle halka runt i en vanlig round toe sko men upplever faktiskt inte alls att man gör det.
Handskar har jag Xcel 3mm 5 fingrar på höst/sommar och ett par FCS 5mm 3 fingrar på vintern. Tycker nackdelen men 3 fingrar är att de fylls med vatten som gör att de blir tunga och föredrar därför fingervante. Kanske att man kan undvika det genom att ha riktigt tighta. Tycker annars att handskar ska vara så rörliga som möjligt och kan tycka att det är värt att få ett varmt, smidigt neopren som riskerar gå sönder snabbare än att få ett hållbart som är stelt.
Sen är det alltid ett plus att få med bra straps som man kan dra runt handled och fotled för att minimera läckage.
|
|
|
|
|
#54967 |
Stoke: 14 |
|
Håller med en av de förra talarna. Atan är supervarma, har inte frusit en gång i dem. Problemet är precis som sagt att dom slits ut fort och tyvärr så ger dom inte mycket känsla av kontroll.
Har kört med Xcel i ett par säsonger och dom är i min mening överlägset bäst i test än så länge. Men jag håller med Papashark om att dom blir kallare på en säsong, antagligen pga för tunn sula. nu ger ju den tunna sulan en bra känsla på brädan men inte mycket värme tyvärr. Samma sak med Xcels handskar egentligen. Dom håller värmen bra den första säsongen men blir fort slitna. jag tror att det jag skulle vilja ha är en sko och handske i samma form som Xcel, fast tjockare. Tyvärr så mister man ju lite av känslan om man bara går efter värme. Stropparna på både skor och handskar e totalt onödiga, i alla fall i Xcels fall.
Peter
www.nordicsurftravel.com
|
|
|
|
|
#54972 |
Stoke: 2 |
|
Jag vill ha ett par sådana här fast 7mm och utan split: Öppen latexmuff (eller i alla fall neoprenmuff med latex på insidan)

|
|
|
|
|
#54973 |
|
Stängd muff:

|
|
|
|
|
#54983 |
|
Oj, var mycket information där...
Jag håller med om många synpunkter och har samma erfarenheter angående Xcel.
När det gäller tjocklek på skon är det ju en avvägning hur tjock man gör sulan för att den ska ha bra känsla och hur varm den blir.
Spontant säger jag att Xcel 7 mm är 1 mm för tunn överallt?
Tror på round toe för att få den så varm som möjligt, det är nog vad de flesta vill ha tror jag?
När det gäller att få den så tät som möjligt går det ju att göra som Xcel med sin Dyr Lock eller så går man på med en slags muff på utsidan som Stoney sa. Har funderat på det en del, är bara rädd för att den inte håller lika länge, eller blir en del dyrare.
Bäst vore såklart om både handskar skor och våtdräkt hade en muff som hakade i varandra så att det inte glider isär och börjar läcka vatten.
Handskar är svårare eftersom man har minimum antal man måste producera och det är i huvudsak en modell jag kan satsa på första året.
Själv har jag börjat köra tjockare handskar med åren för att jag får ont i lederna på fingrarna under vintern. Så tror man ska ha respekt för kylan även om man tycker man kan surfa i relativt tunna handskar.
Redan nu har de flesta fbrikat hålfiber (eller Fireskin om man vill kalla det så) i sina handskar. Så jag tror inte man kan göra tunnare än 5 mm i 3-finger varianten om det ska vara riktigt varmt.
Så frågan är ju hur 4 mm tumvante står sig mot 6 mm 3-finger vante tex?
Vad tycker ni om tumvante generellt? Tycker många är lite skeptiska till tumvante, det är något man tar till i värsta fall känns det som.
När det gäller konstruktionen av vantar tror jag på något liknande som Xcel har, det är samma kvalitet i handsken som i dräkten kan man säga. Har man inte liquid seam utan börjar spara pengar där håller inte handskarna speciellt länge.
När det gäller hållbarheten generellt så är det ju väldigt viktigt hur man sköter sina prylar. När det gäller att få skor och handskar torra tror jag en skotork med låg värme är skonsammare än att vända ut och in på prylarna.
Går man mycket på sten till och från surfet som det är på många spots får man nog också räkna med att skorna slits en hel del på en säsong. En löpare som springer mycket får ju byta skor flera gånger under en säsong. Alternativet är ju att ha typ Foppa tofflor utanpå skorna och inte slita ner skorna när man går på land.
Själv är jag så glömsk så om jag har ett par andra skor ut till surfet glömmer jag dem efteråt och så blir det dyrare än att slite lite på våtskorna, så det går väl jämnt ut i slutändan förmodligen...
Sitter och filar på en dräkt också och undrar vilken huva ni är mest nöjda med. Har en dräkt som jag är grymt nöjd med och ska bara designa huvan så är den klar sen.
Får tacka för all info så länge och får gärna mer info under dagen...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#54985 |
|
Backdoor_Goran skrev:
Oj, var mycket information där...
Sitter och filar på en dräkt också och undrar vilken huva ni är mest nöjda med. Har en dräkt som jag är grymt nöjd med och ska bara designa huvan så är den klar sen.
Får tacka för all info så länge och får gärna mer info under dagen...
Ha det gott
//Göran
Är det en dräkt med integrerad huva eller lös?
|
|
|
|
|
#54986 |
Stoke: 14 |
|
Jag föredrar fingervante, men som sagt så e dom lite kallare. 
|
|
|
|
|
#55008 |
Stoke: -13 |
|
|
|
|
|
#55047 |
Jake
|
Jag tycker trefinger eller femfingervantar. Tumvante känns som man tappar känslan och man blir väldigt valhänt. Skor får som sagt gärna va tjockare.
Sen tycker jag att straps är bra att få med men isf ska det vara straps som man kan spänna och inte som Xcels som är värdelösa.
Måste bara få passa på att berätta när jag skulle köpa mina första vinterskor. Det var i Biarritz och jag frågade om han inte hade några tjockare skor än 3,5mm. Fransmannen kollade på mig som om jag var knäpp och sa bestämt att det hade han inte. Jag hade lite dålig koll så jag frågade om han trodde att det gick att få tag i tjockare. Då sa han snabbt med fransk brytning. "They excist, but you cant' sörf in them!"
|
|
|
|
|
#55048 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Har haft skor med muff ungefär som Stoney ritar på och dom tvärsög. Precis som Göran gissar så gick dom sönder rätt snabbt. Jag föredrar skor som är så enkla som möjligt. Ingen muff. Och gärna en rejäl sula. Har så många spots som jag går tillbaka istället för att paddla och då måste man ha rejäl sula.
|
|
|
|
|
#55049 |
Stoke: 12 |
Per
|
På tal om brädkänsla med skor. Jag hörde en intervju med en av deltagarna i en WQS tävling i Kaliforninen i höstas. Minns inte namnet på killen men han var överdjävlig på arials. När intervjuaren frågade honom varför han använde skor när det fortfarande var varmt svarade han: "Jag tycker det blir bättre känsla och grepp med skor, jag surfar alltid med skor oavsett temp".
|
|
|
|
|
#55053 |
|
Har själv inte så bra erfarenhet av sockar inuti skorna, om det sen beror på dåliga sockar vet jag inte. Kändes som fötterna halkade omkring inuti skon. Fast finns kanske bättre sockar nu. Kanske är bra om man hamnar lite mitt emellan olika storlekar?
Är ju väldigt olika hur tjocka skor man vill ha, beror ju mycket på hur länge man surfar och såklart lite på vart i Sverige man bor för temperaturen varierar ju en del. Viktigt att inte bli kall om fötterna vid ombytet om man har på gränsen till för tunna skor också.
Men om man har 7 mm handskar svettas man i princip och med samma tjocklek på skorna är iallafall jag betydligt kallare om fötterna skulle jag säga.
Så för egen del är det alltid fötterna som är det första man fryser om under vintern och därför vill man få till en riktigt varm sko.
När det gäller dräkt blir det en 6/5/4 med integrerad huva. Själv har jag börjat köra 5/3 som känns mer flexibelt än 4/3 måste jag säga. Sällan ett problem att vara för varm, körde faktiskt 5/3 i Marocko tidigt på morgonen. Hade förövrigt samma dräkt i 5-6 grader här hemma, dock med huva, skor och handskar då.
Men det går inte att komma ifrån att en integrerad huva tappar lite rörlighet, men man får alltid kompromissa och i Sverige känns det som maximal värme är viktigast på vintern eller?
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#55056 |
Stoke: 30 |
|
om man är tillräcklig varm om kroppen, så behöver man inte speciellt varma skor/handskar
|
|
|
|
|
#55057 |
Stoke: 8 |
|
SharkBoy skrev:
om man är tillräcklig varm om kroppen, så behöver man inte speciellt varma skor/handskar
Lätt för dig att säga, Sharky. Med din uppvärmda dräkt 
|
|
|
|
|
#55063 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Håller med ang Atans 7mm: varma som at(t)an men skitkvalité!
De jag köpte i höstas e redan utslitna på insidan vid hälen och framme strax bakom tårna (trampdynan?), vilket gör att skorna inte e lika varma längre.
Tillverkarna verkar inte tänka på att många har längre än 25 m att promenera från bilen till havet. Här i bukten kan det handla om 500-1000 meters gång.
Sen att jag sabbar min blodcirkulation genom att sitta vid datorn med benen i kors tills fötterna domnar bort är oxå en faktor jag måste tänka på om jag vill klara mer än 1 timme i kallaste plurret innan tårna börjar domna bort. + äta energirik mat före surf.
Jag kör med Mares 1 mm neoprensockor i skorna men tycker inte dom hjälper nå' vidare, utom när jag byter om och slipper stå direkt på kall mark.
|
|
|
|
|
#55067 |
|
Sharkboy, där får du snacka för dig själv. Jag brukar svettas om kroppen men vara bortdomnad i fötterna efter någon timme. Händerna är alrdig några problem för mig, brukar bli varma i ett par 5mm 3-fingers.
|
|
|
|
|
#55070 |
|
Stoney skrev:
Sharkboy, där får du snacka för dig själv. Jag brukar svettas om kroppen men vara bortdomnad i fötterna efter någon timme. Händerna är alrdig några problem för mig, brukar bli varma i ett par 5mm 3-fingers.
du kan ha rätt fast det är bevisat att om kroppens kärna är varm så skickas mer blod ut till händer och fötter som håller dem värma. Jag tycker det är konstigt att man ska däcka kroppen med 4 eller 3 mm våtdräkter utan skor alls, men helt plötsligt när vinterdräkten kommer på så ska skor och handskar var lika tjock eller tjockare.
Jag spekulerar självklart men kanske dem klämmer för tight? har du någon karborr rems?
|
|
|
|
|
#55071 |
|
Jag kör med 7mm rc-classic round toe med karborreremmar. Jag är nog ganska frusen om fötterna och brukar köra med mina vinterskor nästan året runt utom mitt i sommaren.
|
|
|
|
|
#55073 |
|
then as your attorney, I heavily recommend that you quit drinking and smoking and take a hit off of the dropper 
|
|
|
|
|
#55081 |
|
har xcel 6/7 mm sedan ett par år tillbaka på skor och är jättenöjd, har testat andra märken men inga om är så styva och runt foten men som ni sagt kunde man gott lägga på 1 mm. annars tycker jag det viktigaste är att de är torra för att slippa vattensamling, speciellt på handskar. har 5mm 3 finger xcel och de är bra i någon timme men sen blir de våta och då betydligt tyngre att paddla med. kunde de varit ännu tätare hade det inte skadat och kanske lite längre i skaft för att förhindra vatten att komma in. jo lite förböjd skop form på dem hade inte skadat heller.
vad gäller dräkt är min 65 rc fbomb chestzip jätte bra = varm och torr. men hade man fått designa en själv hade den varit ett par cm längre i ben och ärmar(men det är väl vissa andra märken) samt mer gummibeklädda slitpunkter. mer över bröst och mage, kanske axlar och baken där man ser att tyget får ta stryk. optimalt för sverige enligt mig är 6/5a och 4/3a med västhuva för vår/höst och sommar utan.
|
|
|
|
|
#55238 |
Stoke: 6 |
Hira
|
Jag har ju inte så mycket erfarenhet av utrustning men jag kan säga vad jag saknar på det jag har?!
Handskar; Har ett par O'neill som är varma men jag tycker det är irriterande att de läcker in vatten vid handleden. Skulle gärna sett nån form av åtsmitande mudd kring handleden.
Skor; har ett par Atan och ett par Neil Pryde. Tycker båda är skitjobbiga att dra av över hälen efter surf och saknar verkligen nån form av "stropp" (typ kring hälsenan) som man kan ta tag i & få lite mer kraft. Kanske finns på andra märken men...??
|
|
|
|
|