Peter[/quote]
tja cederholm,
bara min åsikt..jag tillhör en av dem 'äldre' surfare på detta forum och jag surfar INTE gärna longboard..Jag surfar longboard när det finns inget annat alternativ, och när jag surfar på de har jag skit roligt..
jag kunde med säkerhet säga att longboard försäljning ökade dramatiskt runt mitten på 80 talet när longbrädor var om-introducerade..sedan blev det stabilt och omgående..shortboards likadan..
Vad har ökat dramatiskt i försäljning är 'retro' eller (bättre sakt) brädor som är anpassad till dem vågorna man ska surfa på..det blev en stor glipa på 90 talet när man ville INTE stå på stranden med någonting annat än en 6'2" thruster som var 2 3/8 tjock med mycket rocker!!! de gick skit dåligt i små piss vågor men vi hoppade upp och ner och försökte få fart på kraftlösa vågor med helt fel brädorna under föterna..
jJag hoppas verkligen att dem ungre prova på alla typer av brädor och ser att det finns olika alternativ för olika föhållanden så att man kan ha roligt i vågorna..after all..that's what it's all about..!!!

[/quote]
Jag håller med fulständigt RATMAN, jag hoppas att alla nya till surfscenen, unga som gamla tar och provar alla typer av brädor.
Jag startade på en 6'0 før många år sedan och måste väl säga att det tog ett tag innan man fick till det. Det är inte förrän på senare år som jag har kört mer longboard. Du har nog rätt när du säger att det är retrofiskar och liknande brädor som har ökat mest i Svea och norden. Jag var och surfade Hoddevik i somras och testade min retro Walden för första gången på länge, det va ju skitkul. Även om jag nu har tillgång på många olika storlekar och typer av brädor så kom jag på mig själv med att snöa in på speciellt en bräda. nu för tiden så surfar jag allt från min custom"Sharkboy" 5'8 bräda till min stora 9'1 bräda och ett par stycken där i mellan. Som sagt det gäller att ha kul.
Frågan kvarstår dock: vilka brädor säljs det mest av idag och är det någon uppgång av längre brädor?
Ha det gott
Peter