Facebook data

1
För kort eller för lång...
#54969 För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Tar ibland en litet koll på surfmarknaden här på surfsverige. man lägger ju snabbt märket till att det är så många brädor som är till salu, men nästan ingen över 7 fot. Köper vi fortfarande för korta brädor och överskattar oss själva. Givetvis är det säkert en del som säljer efter en resa och att brädan inte passar så bra hemma i Svea. Ni som handlar med brädor, e det mest försäljning av "korta" brädor eller har försäljningen av longboards ökat? många av dom "äldre" surfarna på detta forumet surfar ju gärna longboards (över 9fot), har det blivit någon påverkan hos dom yngre som nu köper utrustning för första gången? Lite kul att höra om den yngre generationen har tagit till sig longboard eller om det fortfarande är "korta" brädor som gäller.

Peter

Logga in för att svara
#54970 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Både Ådén och Ville verkar ju ha fått om bakfoten att dom vill sätta fram framfoten o göra en sådan där asahäftig HANG FUCKING FIVE!!!!

P.S. Är nog en häftig känsla att glida på vattnet utan bräda framför sig..

Logga in för att svara
#54971 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

P.S. Är nog en häftig känsla att glida på vattnet utan bräda framför sig.. [/quote]

Det är det:)

Logga in för att svara
#54978 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

cederholm skrev:
Tar ibland en litet koll på surfmarknaden här på surfsverige. man lägger ju snabbt märket till att det är så många brädor som är till salu, men nästan ingen över 7 fot. Köper vi fortfarande för korta brädor och överskattar oss själva. Givetvis är det säkert en del som säljer efter en resa och att brädan inte passar så bra hemma i Svea. Ni som handlar med brädor, e det mest försäljning av "korta" brädor eller har försäljningen av longboards ökat? många av dom "äldre" surfarna på detta forumet surfar ju gärna longboards (över 9fot), har det blivit någon påverkan hos dom yngre som nu köper utrustning för första gången? Lite kul att höra om den yngre generationen har tagit till sig longboard eller om det fortfarande är "korta" brädor som gäller.

Peter

jag tycker att många underskatta sin förmåga och håller sig på för stora brädor för länge.

Logga in för att svara
#54981 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Jag håller med Sharkboy....

Många börjar nog på en "lång" bräda och fortsätter med den utan att hoppa runt till olika brädor.
Vilket jag tycker är motsatsen till vad man borde göra.....

Tycker alla borde testa så mkt brädor som möjligt och när man känner att man behärskar dessa så kan man väl köra longboard om man nu fortfarande vill...

Enligt mig kan man inte göra något bättre för sin surfing än att trixa runt och testa så mkt brädor man kommer över...

Jag tycker man stänger ute mkt kul i vattnet om man är enbart "longboardkille"...

Jag tror på teorin: Folk köper en bräda på sin "lära sig surfa resa" och tar med sig den hem (såklart alldeles fel bräda för den själv och sverigeförhållanden). Har den ett tag i sitt vardagsrum och är sjukt surfig ett tag för att sedan sälja den och hoppa på nästa trend som kommer upp.

Därför?

Logga in för att svara
#54987 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

SharkBoy skrev:

Peter[/quote]

jag tycker att många underskatta sin förmåga och håller sig på för stora brädor för länge.[/quote]

Ja det håller jag också med om Chris. Det e väl en sorts comfortzone som man e rädd att gå utom antagligen." Om man gör det man alltid har gjort, får man det man alltid har fått"
Men hur e det med försäljningen om dagen? köps det fler långa brädor idag jämnfört med ett par år sedan?

Logga in för att svara
#55000 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

SharkBoy skrev:
[quote][b
jag tycker att många underskatta sin förmåga och håller sig på för stora brädor för länge.[/quote]

Beror det inte på åt vilket håll du vill att din surfing skall utvecklas åt.

Logga in för att svara
#55001 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Papasharq skrev:
[quote]SharkBoy skrev:
[b

Helt riktigt, om du vill utvecklas åt det sämre eller det bättre hållet!

Logga in för att svara
#55032 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 15

Papasharq
graphgraph

sverre skrev:
[quote]Papasharq skrev:
SharkBoy skrev:
[b

Frågan från början var ju om det har märkts någon uppgång av försäljningen av longboards,

Surfar man longboard så inbillar jag mig att man eftersträvar en annan stil på sin surfing än om man väljer att skaffa och surfa shortboard.

Det ena utesluter ju inte det andra alltså att man gillar att surfa båda stilarna, dock blir ju
Sharkboys resonemang om att man hindras i sin utveckling fel om man strävar efter att utvecklas som longboardare, dock stämmer det säkert helt och fullt om man vill bli bättre på shortboard.

Kvar är dock Cederholms iaktagelse (spaning) att det på surfmarknaden sällan förekommer brädor över 7 fot.
Säljs det inga sådana i Svea eller väljer folk att ha dem kvar för att man får mer surf.

Logga in för att svara
#55034 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

intressangt tråd! själv kommer jag inte sälja min fina longboard, den räddar ju mig när det nästan är platt haha en longboard e nog den bästa brädan man kan ha i sverige, men vet inte om många tänker så!

Logga in för att svara
#55036 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Papasharq skrev:
[quote]sverre skrev:
Papasharq skrev:
SharkBoy skrev:
[b

Frågan från början var ju om det har märkts någon uppgång av försäljningen av longboards,

Surfar man longboard så inbillar jag mig att man eftersträvar en annan stil på sin surfing än om man väljer att skaffa och surfa shortboard.

Det ena utesluter ju inte det andra alltså att man gillar att surfa båda stilarna, dock blir ju
Sharkboys resonemang om att man hindras i sin utveckling fel om man strävar efter att utvecklas som longboardare, dock stämmer det säkert helt och fullt om man vill bli bättre på shortboard.

Kvar är dock Cederholms iaktagelse (spaning) att det på surfmarknaden sällan förekommer brädor över 7 fot.
Säljs det inga sådana i Svea eller väljer folk att ha dem kvar för att man får mer surf.

longboard är en helt annan gren, jag menade att man stannar nog lite längre vid en nivå om man håller sig på en alldeles för stor bräda för länge.

jag tror att man sällan ser större brädor än 7'0" till salg är för

1) dem håller ofta längre (dings har också mindre performance påverkan på mer volym)

2) för att det är alltid praktist att behålla (t.ex om man känner nån som vill lära sig eller känner för att hoppa in på en fin sommar dag vid 8-11ms eller kanske bara ut och paddlar)

3) för att dem är svårare att ta med sig hem varje gång man har varit utomlands

mina två öre

Logga in för att svara
#55054 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

cederholm skrev:

Peter

tja cederholm,
bara min åsikt..jag tillhör en av dem 'äldre' surfare på detta forum och jag surfar INTE gärna longboard..Jag surfar longboard när det finns inget annat alternativ, och när jag surfar på de har jag skit roligt..
jag kunde med säkerhet säga att longboard försäljning ökade dramatiskt runt mitten på 80 talet när longbrädor var om-introducerade..sedan blev det stabilt och omgående..shortboards likadan..

Vad har ökat dramatiskt i försäljning är 'retro' eller (bättre sakt) brädor som är anpassad till dem vågorna man ska surfa på..det blev en stor glipa på 90 talet när man ville INTE stå på stranden med någonting annat än en 6'2" thruster som var 2 3/8 tjock med mycket rocker!!! de gick skit dåligt i små piss vågor men vi hoppade upp och ner och försökte få fart på kraftlösa vågor med helt fel brädorna under föterna..
jJag hoppas verkligen att dem ungre prova på alla typer av brädor och ser att det finns olika alternativ för olika föhållanden så att man kan ha roligt i vågorna..after all..that's what it's all about..!!!

Logga in för att svara
#55058 Svar: För kort eller för lång... 16 år, 3 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Peter[/quote]

tja cederholm,
bara min åsikt..jag tillhör en av dem 'äldre' surfare på detta forum och jag surfar INTE gärna longboard..Jag surfar longboard när det finns inget annat alternativ, och när jag surfar på de har jag skit roligt..
jag kunde med säkerhet säga att longboard försäljning ökade dramatiskt runt mitten på 80 talet när longbrädor var om-introducerade..sedan blev det stabilt och omgående..shortboards likadan..

Vad har ökat dramatiskt i försäljning är 'retro' eller (bättre sakt) brädor som är anpassad till dem vågorna man ska surfa på..det blev en stor glipa på 90 talet när man ville INTE stå på stranden med någonting annat än en 6'2" thruster som var 2 3/8 tjock med mycket rocker!!! de gick skit dåligt i små piss vågor men vi hoppade upp och ner och försökte få fart på kraftlösa vågor med helt fel brädorna under föterna..
jJag hoppas verkligen att dem ungre prova på alla typer av brädor och ser att det finns olika alternativ för olika föhållanden så att man kan ha roligt i vågorna..after all..that's what it's all about..!!!

[/quote]

Jag håller med fulständigt RATMAN, jag hoppas att alla nya till surfscenen, unga som gamla tar och provar alla typer av brädor.

Jag startade på en 6'0 før många år sedan och måste väl säga att det tog ett tag innan man fick till det. Det är inte förrän på senare år som jag har kört mer longboard. Du har nog rätt när du säger att det är retrofiskar och liknande brädor som har ökat mest i Svea och norden. Jag var och surfade Hoddevik i somras och testade min retro Walden för första gången på länge, det va ju skitkul. Även om jag nu har tillgång på många olika storlekar och typer av brädor så kom jag på mig själv med att snöa in på speciellt en bräda. nu för tiden så surfar jag allt från min custom"Sharkboy" 5'8 bräda till min stora 9'1 bräda och ett par stycken där i mellan. Som sagt det gäller att ha kul.

Frågan kvarstår dock: vilka brädor säljs det mest av idag och är det någon uppgång av längre brädor?

Ha det gott

Peter

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!