Facebook data

1
Kelly och Laird = eco-surfers
#55257 Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Verkar som fler och fler surfare börjar tänka på miljön.

Lairds tankar:

Här blir Kelly intervjuad om sitt miljötänk:

Flera nya eco brädmärken dyker upp: ImagineEco Surfboards... EcoMoana etc etc med bambu eller hampa som ersätter glasfibern. ImagineEco återanvänder styro-kaffekoppar o TV-förpackningsmaterial och blåser ut vattentäta block som cnc-shapas. Både EcoMoana och ImagineEco använder "low voc epoxi" (Volatile Organic Compound) Minst giftiga epoxin! Så här förklaras ImagineEco sina brädor

Det viktigaste är så klart att prestandan är lika hög (eller högre) än vanliga brädor! Att sedan materialet är nedbrytbart eller återvunnet är bara fantastiskt tycker jag!
Jag var nere på ISPO-mässan nu i veckan (München) och träffade Corran Addisson (ImagineEco) som vunnit tävlingen BrandNewAward för sina eco-brädor och hans monter var full av nyfikna tillverkare och butiksägare och distributörer, så nog finns intresset! Han hade även sina delbara brädor i montern. Brädformerna var väldigt tilltalande!
Finns nu även ett bolag i Kalifornien som heter ReSurf som maler ner färdigsurfade brädor och gör asfalt av dem!
Behöver vi surfare engagera oss i miljön? Vad kan du och jag göra för att bidra till att minska farliga utsläpp eller farliga arbetsmiljöer? Samåka, sälja brädor som inte används (en slags återvinning).... vad mer?
Kan inte påstå att jag själv är fläckfri, men jag jobbar på att mitt bidrag ska bli större.

/Falle
www.fahlensurf.se

Logga in för att svara
#55261 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

Fundrade på vad Laird och snubbarna använder för utrustning utöver just brädor och våtdräkt och dylikt. Dom kör ju runt med jetskis och helikoptrar som skickar ut mycket skit i luften och för dessutom ett rejält oväsen.
Så jag tycker det finns vissa brister i deras tänkande. Men jag håller med om att dom tänker rätt med att återanvända material för att göra nya brädor och dräkter. Ett steg i rätt riktning, More power to them!!

Logga in för att svara
#55262 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Kelly går igenom 100 brädor/år!!!

Logga in för att svara
#55263 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Här är en bild från ImagineEco montern

Logga in för att svara
#55264 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 10

Surfer
graphgraph

Tjena Falle!

Har du prisläget för splitboarden?
Skulle kunna vara ett intressant alternativ att ha när man reser.

Logga in för att svara
#55265 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 4

nekons
graphgraph

Feddan skrev:
Fundrade på vad Laird och snubbarna använder för utrustning utöver just brädor och våtdräkt och dylikt. Dom kör ju runt med jetskis och helikoptrar som skickar ut mycket skit i luften och för dessutom ett rejält oväsen.
Så jag tycker det finns vissa brister i deras tänkande. Men jag håller med om att dom tänker rätt med att återanvända material för att göra nya brädor och dräkter. Ett steg i rätt riktning, More power to them!!

Om du är intresserad av tips på mer miljömässiga alternativ till utrustning och leverne som surfare, kolla in www.ecosurfers.net.

Logga in för att svara
#55267 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Har inte hunnit att bearbeta prislistan ännu. Mailar den till dig i morgon om den blir klar. Allt hamnar på min o Ewas site senare i veckan hoppas jag. Tänkte göra en beställning i slutet av nästa vecka av lite ImagineEco.
Just split-brädan görs med två stavar med olika flex i, beroende på brädans längd mm. Detta just för att brädans flex ska bli naturlig. Brädan kommer även med en "hard-case".

Falle
www.fahlensurf.se

Logga in för att svara
#55268 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Falle din gamla räv! Kul att se dig här inne. Och vilket bra val av ämne. Hur e shapen på den där Corrans brädor. Han håller väl till på norra US ostkusten någonstans? Borde vara bra fraktmässigt (jämfört med HI), men shapemässigt? Vore sjukt om man hade en riktigt fin delbar när man ska ut på sina helekologiska flygresor... /JB

Logga in för att svara
#55270 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Jesper B skrev:
Falle din gamla räv! Kul att se dig här inne. Och vilket bra val av ämne. Hur e shapen på den där Corrans brädor. Han håller väl till på norra US ostkusten någonstans? Borde vara bra fraktmässigt (jämfört med HI), men shapemässigt? Vore sjukt om man hade en riktigt fin delbar när man ska ut på sina helekologiska flygresor... /JB

Brädorna var riktigt fina; han har massor av olika shapes! Känns innovativ! grym finish, superlätta och enligt honom, väldigt tåliga! Jag har fått hem 4 surfbrädor (tyvärr inte i de storlekar som jag hade önskat) så de ska testas så snart som möjligt. Behöver dock få hem fler för testning! Corran håller till i Montreol!!! Surfar även på floden där. Finns en del goa filmer på hans hemsida. Brädorna tillverkas i Kina och skeppas hit med båt, som det mesta idag.
Vi surfare borde starta eget flygbolag "Surfers Airlines" med ekologiska plan!!! Då kunde du ta med din egna delbara SUP!
/Falle

Logga in för att svara
#55274 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 0

SingöLocal
graphgraph

Falle skrev:

Behöver vi surfare engagera oss i miljön? Vad kan du och jag göra för att bidra till att minska farliga utsläpp eller farliga arbetsmiljöer? Samåka, sälja brädor som inte används (en slags återvinning).... vad mer?

Kanske skicka våra gamma dräckter hit?
surfsverige.se/index.php?option=com_joomlaboard&Itemid=95&func=view&id=55149&catid=2
Lgrstdt verkar vilja ha dem

Logga in för att svara
#55315 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Surfer skrev:
Tjena Falle!

Har du prisläget för splitboarden?
Skulle kunna vara ett intressant alternativ att ha när man reser.

1499kr kostar split-board som tillägg. Priserna på brädorna varierar beroende på längd. Så det är bra om du reser en del, så det blir värt det.

Maila mig på info@fahlensurf.se för pris på modellen du skulle kunna tänka dig.

Logga in för att svara
#55316 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Det framgick inte riktigt av bilderna hur splitboarden hålls ihop. Två stycken kolfiberskenor skjuts in i brädhalvorna, men sen då? Sitter där något spänne? och issåfall vart?

Tacksam för svar!

Logga in för att svara
#55320 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Känns lite lustigt med en eko split board gjord för flyg bara... Är det eko man håller på med borde man inte flyga alls kan man tycka...

Men annars är det schysst med delbar bräda om man måste flyga såklart...

Får hoppas det kommer bättre flyg i framtiden, annars kan väl ingen resande surfare kalla sig miljövän? Är väl få som kör så mycket bil och flyger hela tiden som vi surfare gör...

//Göran

PS. Oftast är det spänne med "fcs" skruv som drar ihop de två delarna, fast vet inte om den här är gjord på samma sätt?

Logga in för att svara
#55324 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Castorn skrev:
Det framgick inte riktigt av bilderna hur splitboarden hålls ihop. Två stycken kolfiberskenor skjuts in i brädhalvorna, men sen då? Sitter där något spänne? och issåfall vart?

Tacksam för svar!

Det är som Göran skriver, en insexskruv som sänner fast "stängerna"

Logga in för att svara
#55325 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 3 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Backdoor_Goran skrev:
Känns lite lustigt med en eko split board gjord för flyg bara... Är det eko man håller på med borde man inte flyga alls kan man tycka...

Men annars är det schysst med delbar bräda om man måste flyga såklart...

Får hoppas det kommer bättre flyg i framtiden, annars kan väl ingen resande surfare kalla sig miljövän? Är väl få som kör så mycket bil och flyger hela tiden som vi surfare gör...

//Göran

PS. Oftast är det spänne med "fcs" skruv som drar ihop de två delarna, fast vet inte om den här är gjord på samma sätt?

Split-brädan är även bra för dem som bor trångt eller har en liten bil utan takräcke... eller dem som har en låångboard. Detta koncept är fiffigt, men inte för alla. Att få surfare att sluta att resa är omöjligt, däremot kan man lära sig att uppskatta de vågor som finns omkring oss, ännu mer...

Logga in för att svara
#55335 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 2 månader sen Stoke: 1

Falle
graphgraph

Skulle du vara intresserad av att överväga en ekologisk bräda om den prestandamässigt var lika bra eller bättre än en icke ekologisk bräda?

Miljö-tomten

Logga in för att svara
#55336 Svar: Kelly och Laird = eco-surfers 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Falle skrev:
Skulle du vara intresserad av att överväga en ekologisk bräda om den prestandamässigt var lika bra eller bättre än en icke ekologisk bräda?

Miljö-tomten

Nä... det där med miljön är bara en fluga just nu.. som har råkat fastna på tapeten. Jag vill ha min kemiska bräda, såvida inte man kan återvinna hampabrädan genom att röka den sen..

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!