Facebook data

1
Island i juni?
#55400 Island i juni? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Stefan
graphgraph

Funderar på att dra till Island i slutet av juni, hälsa på en kompis och plocka med brädan. Har kollat lite på statistik och det ser ut som den plattaste tiden på hela året men jag tänker att Island är stort och att man med bil borde kunna hitta surf de flesta dagar.
Ser ut som om swellet pendlat mellan 0,5-2 meter. Är det någon som vet nåt om surfet den tiden? Jag har inga krav på stora vågor, bara det är surbart med min stora 6'4 fish så...
Vattentemperatur? Ser ut som om det är runt 12-17 grader i luften.

Tacksam för svar och tips!

/S

Logga in för att svara
#55420 Svar: Island i juni? 16 år, 2 månader sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Var på väg dit i somras, glad att jag inte åkte med tanke på raset med valutan etc. som skedde i höstas. Svindyrt då med hyrbil, funderade på att ta färjan dit och köra ner mot Rejkavik hållet förbi den stora glaciären.

Det är svinkallt i vattnet, gränsfall för 4/3 vs vinterdräkt om jag minns rätt, orkar inte slå i stormrider guiden just nu.

Som sagt, med tanke på priserna som var, både för färja och boende samt risken för flat-spell. Nu är läget annorlunda, om valutan håller sig nere då.

Logga in för att svara
#55431 Svar: Island i juni? 16 år, 2 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Troligtvis storst chans att fa surf i europa anda, ta med vinterdrakten och leta exponerade beachbreaks. Kallt o du far nog surfa sjalv. Lycka till!

www.wannasurf.com/spot/Europe/Iceland/index.html

www.geocities.com/surficeland/

Logga in för att svara
#55466 Svar: Island i juni? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Stefan
graphgraph

Tackar för svaren!

Jag jämförde faktiskt våghöjd i norra Spanien med Island för samma period, och Island får nog se sig slaget (även om det var ganska ojämnt i Spanien också). Ska försöka få tag på någon local också. Det var väl en svensk surfare (Jon Wredmark, hittade namnet) som bodde där ett tag också (finns ju en fin artikel om surf på Island - surfsverige.se/index.php?option=com_content&task=view&id=85&Itemid=103).

Kommer ni på något mer så får ni gärna skriva in det!

/Stefan

Logga in för att svara
#55469 Svar: Island i juni? 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

oxgrip
graphgraph

Jag var där i höstas, mellan sept-nov i 7 veckor och scorade fint. I princip hela södra delen av island finns det massor med sandbankar och rev där man kan hitta bra surf. Det blåser dock otroligt mycket hela tiden, vet visserligen inte hur det är på sommaren. Skiter det sig kan du ju alltid dra till Reykjavik och festa, sjukaste stället jag varit ute på.

Logga in för att svara
#57754 Svar: Island i juni? 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Stefan
graphgraph

Biljetter bokade till efter midsommar. Hoppas på lagom lite vind och hyfsade vågor. Efter lite mer statistikkoll (magicseaweed.com bl.a.) tror jag att åtminstone varannan dag är surfbar, kanske mer, och inte alltför mycket vind... Blir spännande att se. Icelandair erbjuder gratis frakt av en skidutrustning, så man kanske ska plocka med snowboarden och åka lite snöfält i midsommarnatten.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!