Facebook data

1
Minnesregler
#55445 Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Jag har på morgonkvisten hetsat skiten ur mig för att hinna lämna på dagis,surfa och komma i tid till jobbet. efter hets och lite vådlig bilfärd på hala vägar, kommer jag äntligen till stranden, platt!...

Stället funkar bara på rent ostligt och enligt prognoserna skulle det vara ostliga svall under morgonen.
Men hur mycket var det nu igen som det behövdes för att det skulle gå av?? Man mins ju inte riktigt och när stoken är bättre än prognosen blir det BOM!

Finns det några knep som minimerar Bom-åkningarna?

Logga in för att svara
#55450 Svar: Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 33

mistarippa
graphgraph

Nu vet jag inget om det spot som du åker till.
Det är ju olika för alla spot hur mycket det ska blåsa, vilken riktning, hur länge, hur sort grundsvall som behövs, hur länge svallet ligger efter det blåst osv. Bara lycksamma körningar OCH bomkörningar (tyvärr) kan bygga den erfarenhet som du behöver för att bättre tyda prognoserna för ditt spot!

Det bästa råd jag kan ge dig är att aldrig lita på PROGNOSER. prognoser är ju just vad de heter...
Låt istället prognosen vara en fingervisning några dagar/dagen före (för planeringens skull) men kolla sedan alltid OBSERVATIONERNA ett par timmar innan du ska hoppa vattnet i för att veta hur det verkligen är. Både senaste vinden och senaste vågorna.
Jag gissar att närmsta vågboj är huvudskär ost?
Kolla signifikant våghöjd samt riktning det sista du gör innan du åker.
Där ser du även på historiken om våghöjden ökar eller minskar och kan dra mer eller mindre säkra slutsatser.
Men sen är det ju alltid så att man på många spot aldrig riktigt vet ändå, vilket bidrar till spänningen
Ja, jag förstår att du tyckte det var lagom spännande imorse

Logga in för att svara
#55453 Svar: Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

jag brukar intala mig själv när jag drar till väddö på att det inte kommer funka. då blir min besvikelse lite mindre...

Logga in för att svara
#55457 Svar: Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

Jag hadde det ganska bra i morse ändå, tog lite te som jag hadde med mig och kollade på isflagen som guppade på de vågor som rullade in.

vist kan man alltid titta en gång till på internet, men man borde dokumentera exakta förhållanden när det fungerar och sedan göra en logg.

mitt stora problem är jag hoppas mitt ställe ska funka dubelt så ofta som det gör, mycket beror på att första gången jag testade där, rulade det in dyningar trots att det vart lungt ett tag.
Jag få helt enkelt fortsätta be för öst 15-20m/s så att det kan gå av på riktigt.

Det kanske ska tillägags att jag surfar på minst vågor i sverige, det kan jag nästan slå vad om. det är ju en bidragande orsak till att man felbedömmer oftare, om man bara sticker ut när det blåser kuling är det ju ingen sport.

Logga in för att svara
#55458 Svar: Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

columbus skrev:

mitt stora problem är jag hoppas mitt ställe ska funka dubelt så ofta som det gör

Hope can kill a man in here

Logga in för att svara
#55459 Svar: Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

columbus
graphgraph

var bombis på att jag skulle få skit för språket.
"MITT STORA PROBLEM ÄR JAG hoppas mitt ställe ska funka dubelt så ofta som det gör"

Det är ju ett hemligt meddelande:woohoo:

Fan jag är problemet inte spottet altså:angry: .
alla säger jämt att det inte går att surfa i trakten, men det går.
hope will make me suffer, then it kills me. I have a long life of suffering to enjoy
stoke stoke stoke:woohoo:

Logga in för att svara
#55462 Svar: Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

columbus skrev:
var bombis på att jag skulle få skit för språket.
"MITT STORA PROBLEM ÄR JAG hoppas mitt ställe ska funka dubelt så ofta som det gör"

Det är ju ett hemligt meddelande:woohoo:

Fan jag är problemet inte spottet altså:angry: .
alla säger jämt att det inte går att surfa i trakten, men det går.
hope will make me suffer, then it kills me. I have a long life of suffering to enjoy
stoke stoke stoke:woohoo:

I feel your pain buddy, and I use Plåtslagaren's tactic of " jag brukar intala mig själv när jag drar till any spot, especially in sweden, på att det inte kommer funka. då blir min besvikelse lite mindre... "

Logga in för att svara
#55467 Svar: Minnesregler 16 år, 2 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Ett annat sätt att minska antiklimaxet, som uppstår när man inser att man har har kört en massa mil i onödan, är att ha en alternativplan.

Detta är några exempel...

1. "Om det inte funkar så stannar vi på kallbadhuset i Varberg".

Lyckat alternativ. Bastu är alltid fint, samt att det kändes som något man inte kan göra hemma.

2. "Om det inte funkar så tar vi och käkar något fint i Halmstad istället".

Halvkasst. Hittade bara en pizzeria och den hade vi med all säkerhet besökt även om det fyrat.

3. "Om det inte funkar så tar jag en mastodontfika på det anrika flickorna Lundgren. Kasst alternativ. Vinterstängt.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!