Facebook data

1
Idé att laga knäckt bräda?
#55511 Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Kris
graphgraph

Hej!

Ny på forumet och måste tyvärr ställa en fråga om lagning det första jag gör..

Är någon idé att låta laga en knäckt bräda? Beror naturligtvis också på kostnad - men rent hållbarhetsmässigt?

Den är inte helt av, laminatet på undersidan ser helt oskadat ut, men den har spruckit i ytskiktet rakt över hela ovansidan och ned på kanterna. Känns som skummet knäckts något på ovansidan också (ingen tydlig glipa dock) och den har delaminerat och känns svampig ca 3 cm kring brottet (har säkerligen hunnit suga upp lite vatten..). Stringern ser dock hel ut.

Hur bra blir såna här lagningar (om man lämnar till ett proffs) - skulle ni gjort det eller är det ny bräda som gäller om man inte vill stå med två st 3'1 stumpar efter första vågen?

Info: det är en Nord fish, polyester(tror jag, p g a stringern?), och den kommer i framtiden endast att surfas av lättviktare på snälla vågor..
Förresten, känner till De Pontes, O'hana, Uffe men finns det någon kunnig i Gbg som man kan få kostnadsförslag av? DIY inget alternativ i nuläget..

Tacksam för råd!
/Kris

Logga in för att svara
#55512 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Om det är en bra lagning kan den t.o.m. bli mer hållbar just över lagningen. Istället kanske den knäcks någonannanstans nästa gång det ska knäckas..

Logga in för att svara
#55522 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Klart du ska laga den. Lite glas och polyester behöver inte kosta många kronor. Är du inte helt mekinkompetent gör du det enkelt själv. Gör det bara! /JB

Logga in för att svara
#55532 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

Är stringern hel ska de inte bli någon märkbar försämring. Skulle också rekomendera dig att göra det själv, om du inte e helt anti. Brädan tappar ju en del av värdet med en massa lagningar. så om din egen inte blir jättesnygg så gör de inget. undersidan och rockern e ju fortfarande oskadade, så surfegenskaperna kommer inte heller bli sämre. med en snygg el mindre lyckad lagning...

Logga in för att svara
#55535 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Kris
graphgraph

Tack för råd!

Skulle gärna grejat själv men har allergibesvär mot poly. Skulle vara om man skyddar sig extremt väl då.. Men det känns som att det är läge att låta bli.

Har väl iofs någon som kan hjälpa till. Det där att skummet känns något knäckt - kan man skära upp och lägga in små stringers tvärs över brottet? Overkill? Blir för styvt?

Logga in för att svara
#55542 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

Samma sak hände mig på min shortboard för två veckor sedan, som en pressureding i mitten och sen sprickor på sidorna, fast bara på översidan. Men det gick att laga och det märks knappt att den har varit trasig nu. Så fixa själv eller lämna in den till någon, lycka till bra

Logga in för att svara
#55547 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

steve
graphgraph

Det där skulle jag kunna hjälpa dig med.
Hör av dig. 0704770613

Logga in för att svara
#55556 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 49

Jesper B
graphgraph

Kris skrev:
Tack för råd!

Skulle gärna grejat själv men har allergibesvär mot poly. Skulle vara om man skyddar sig extremt väl då.. Men det känns som att det är läge att låta bli.

Har väl iofs någon som kan hjälpa till. Det där att skummet känns något knäckt - kan man skära upp och lägga in små stringers tvärs över brottet? Overkill? Blir för styvt?

Är du säker på att det är polyester du är allergisk mot? Betydligt vanligare att epoxy ger allergibesvär. Två helt olika saker. Polyester är mer farligt mot gräncellerna pga stark förtunning (styren)... /JB

Logga in för att svara
#55565 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 1

shorteyyy
graphgraph

kneckte min i morse po airports left. synd.. de var ja o 3 japsar ute o set po huvud++ som rullade in hela tiden.. kom ut en botsnubbe med nosdelen som han hade hittat flytandes over revet

Logga in för att svara
#55569 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Kris
graphgraph

Är du säker på att det är polyester du är allergisk mot? Betydligt vanligare att epoxy ger allergibesvär. Två helt olika saker. Polyester är mer farligt mot gräncellerna pga stark förtunning (styren)... /JB

Jo, det är polyångorna. Har använt epoxi också men inte märkt något där, trots större risk.
Gränceller... dags att du också slutar slabba med polyester tror jag

steve, jag ringer dig!

Logga in för att svara
#55586 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

shorteyyy skrev:
kneckte min i morse po airports left. synd.. de var ja o 3 japsar ute o set po huvud++ som rullade in hela tiden.. kom ut en botsnubbe med nosdelen som han hade hittat flytandes over revet

Jag knäckte en bräda i tailen för 7 år sedan..

Logga in för att svara
#55631 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 1

shorteyyy
graphgraph

synd hurru

Logga in för att svara
#55669 Svar: Idé att laga knäckt bräda? 16 år, 2 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Om du bor i Sthlm:

Lämna in brädan t Junior på De Pontes. Han har stenkoll och ger väldigt bra pris om det nu är värt att laga brädan.

Mvh Liina

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!