|
#5563 |
Påsksurfresa 18 år, 4 månader sen |
|
u-turn
|
Tänkte åka på en en-veckas surfresa i påsk.. är dock lite ambivalent till var jag ska åka nånstans. Nån kanarieö, Biarritz, Azorerna? Nån i panelen som har några bra tips?? Någon som surfat azorerna?
|
|
|
|
|
#5572 |
Svar: Påsksurfresa 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Jag har hört att det är extrem svårtillgänligt på Azorerna, höga klippväggar, som nästan innebär att du får klättra ner till bryten, sen är det inte helt varmt i vattnet och kan nog bli ganska hårigt. Står mer i Stormrider Guide, minns inte vilka/en.
Varför inte Portugal, mainland, osäker på swellet just då, men kallare än 12 grader är det nog inte i vattnet. Själv är jag lite anti kanarieöarna, men har bara vart på Fuerte en gång, och föll mig inte smaken alls, men vi är alla olika.
|
|
|
|
|
#5574 |
Stoke: 24 |
|
Daniel skrev:
Jag har hört att det är extrem svårtillgänligt på Azorerna, höga klippväggar, som nästan innebär att du får klättra ner till bryten, sen är det inte helt varmt i vattnet och kan nog bli ganska hårigt. Står mer i Stormrider Guide, minns inte vilka/en.
Varför inte Portugal, mainland, osäker på swellet just då, men kallare än 12 grader är det nog inte i vattnet. Själv är jag lite anti kanarieöarna, men har bara vart på Fuerte en gång, och föll mig inte smaken alls, men vi är alla olika.
Vad var det du inte gillade med Fuerte?? Landskapet?? I vilken by bodde du m.m. Vore kul att veta... Du måste varit där en väldigt kass surfvecka.. 
|
|
|
|
|
#5579 |
Stoke: 15 |
|
Jag bodde i den "nya" byn, en bit söder om Corralejo, ett ställe utan strand. Jag gillade inte fish'n chips menyerna och allt det turistiga. Surfet i El Cottilo small på som faen. Surfade inte, det var '01 och jag hade missat brädan hemma, och alla affärer jag frågade ang. om att hyra, så sa de att de inte visste, även om det faktist gick att hyra på stranden precis lite syd om Corralejo.
Alltså, jag har inte surfat där, bara sett vågorna, det är inte det jag ogillar, utan den där typiska turistkänslan man får överallt, not for me, för lite kultur.
Visst landskapet är väl inte det vackraste, och åker man dit ett gäng för att surfa är det säkert kanon, om man skiter i kultur och det kulinariska. 
|
|
|
|
|
#5725 |
|
u-turn
|
ok.. Fuerte ventura kanske är temat. Har tidigare varit på Teneriffa. Håller med om att kanarieöarna kanske inte är så roliga alla gånger. Men finns det bara ett bra och skönt upplägg för att lyckas med surfet så duger det för mig.
Hur är Fuerte ventura rent surfmässigt? Jag kommer att ha med mig min flickvän som är nybörjare. Finns det surfskolor, nybörjarstränder, bräduthyrning m.m ?
|
|
|
|
|
#5747 |
Stoke: 0 |
|
8 surfskolor på Fuerteventura
6 av dem i Corralejo
2 i söder
Södern domineras av tyskar... och norr av Canarier, Spaniorer och alla andra andra nationaliteter.
I would choose Northern part of Fuerte...
Ja, Fuerte är bra även för nybörjare.
Om ni är ute själva och swellet är för stort för tjejen på andra ställen kan ni ta er tillflykt till nordligaste sandstränderna på östkusten. Funkar dock endast när det är som störst. Annars är det väl sandstränderna på västkusten som gäller för er vid mid/small swell.
Utrustning ingår i kurserna
Vill hon bara hyra bräda finns det åtminstone en i Corralejo som hyr ut för 50 Euro veckan. Men det finns massor med surfshops, kanske alla har uthyrning... vet inte.
|
|
|
|
|
#5749 |
|
Daniel skrev:
Jag bodde i den "nya" byn, en bit söder om Corralejo, ett ställe utan strand. Jag gillade inte fish'n chips menyerna och allt det turistiga. Surfet i El Cottilo small på som faen. Surfade inte, det var '01 och jag hade missat brädan hemma, och alla affärer jag frågade ang. om att hyra, så sa de att de inte visste, även om det faktist gick att hyra på stranden precis lite syd om Corralejo.
Alltså, jag har inte surfat där, bara sett vågorna, det är inte det jag ogillar, utan den där typiska turistkänslan man får överallt, not for me, för lite kultur.
Visst landskapet är väl inte det vackraste, och åker man dit ett gäng för att surfa är det säkert kanon, om man skiter i kultur och det kulinariska.
Jag skulle oxå varit sur om inte jag fått surfa... men det är väl inget att skylla Fuerte för? 
|
|
|
|
|
#5771 |
|
u-turn skrev:
Tänkte åka på en en-veckas surfresa i påsk.. är dock lite ambivalent till var jag ska åka nånstans. Nån kanarieö, Biarritz, Azorerna? Nån i panelen som har några bra tips?? Någon som surfat azorerna?
Biarritz är ganksa "tungt" att surfa vintertid, vill man ut så kan man räkna med att crowden är noll. vilket kan tyckas vara skönt men med kolsvartvatten tjock dimma,,11g i bådevatten och luft så är det skönt att ha ett par gubbar a côtè(brevid). jag hade rekomenderat Maroco eller öarna..
hare gött//johan
|
|
|
|
|
#5776 |
Stoke: 3 |
|
Men hallå, det var ju påsken vi pratade om! Inte vinter.
Påsken i Biarritz, Hendaye, Anglet eller San Sebastian kan nog vara kanon.
Jag brukar själv surfa Bretagne på påskarna, också fint och inte alltför kallt i vattnet.
Så prova Frankrike. Bo hos Koala-tjejerna kanske kunde vara något? Läste om dom på www.aftonbladet.se i morse förresten.
|
|
|
|
|