Facebook data

1
frågor från en nybörjare
#5595 frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

flipp
graphgraph

igår kom ja hem från en otroligt skön semester i brasilien, pipa.
det blev en del surfing, jag lånade en bräda 5 dagar. jag blev kär direkt, det blev bara roligare och roligare för varge dag

nu har jag lite frågor.

ang brädor:
jag surfade med än lång bräda de första dagarna sedan gick jag över till en som var 7,5
1. jag har ingen aning om vad dom sifrorna står för, kan någon förklara?

sedan träffade jag en kille som sålde begagnade brädor, han rekomenderade en bräda som var 6,2, senar kollade vi upp vad det kostade att frakta hem till sverige, det var alldeles för dyrt
2. vad för lägnd lämpar sig bäst för en nybörjare som ska för det mästa ska surfa på västkusten?

3. vad tycker ni, ska man försöka hitta en beggad bräda eller ska ma köpa nytt?

jag skulle bli väldigt glad om någon skulle kunna skriva lite kring brädor i almänhet, vad som skilger sig mellan olika brädor vad och vad som passar sig bäst för en nybörjare. sammt länka till några brädor som skulle passa mig.

ang surfställen:
vart i sverige kan man surfa?
jag har sommarstyga nere i halmstad, finns det några bra ställe att surfa på där?

mvh filip

Logga in för att svara
#5596 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Aloha Filip!

Surfbrädor mäts i fot (30,5 cm) och tum (2,5 cm), så en 7.5 bräda är alltså 226 cm ungefär. Ofta brukar man se tre nuffror, tex 7.5* 21 1/2 (bredd) * 2 5/8 (tjocklek).

Vilken längd du ska ha beror på din vikt/längd, men en 6.2 ska du defenitivt inte börja på i Sverige tycker jag.

Du har surfa längs hela Västkusten och imorgon ser det riktigt lovande ut...

Kolla in www.backdoor.se och välj produkter, brädor och sen fins det lite allmän info längst ner på sidan.

Ha det gott
//Göran

Logga in för att svara
#5602 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 1

flip
graphgraph

Tjo Filip! Fint namn och användarnamn du har måste jag säga!

Verkar som om många brädförsäljare i utlandet försöker pracka på gröna surfare små och korta brädor.
Kanske för att man sedan ska komma tillbaka, sälja tillbaks den och sedan köpa en större, för att maximera vinsten.. Men vad vet jag
Skulle bara säga att surfbrädor i min mening är som vilka andra brädor som helst egentligen. En mindre bräda med mindre volym gör den genast ostabilare och svårare att ta vågor med. Tar man inga vågor blir det ju varken kul eller utvecklande =) Är själv hyfsat ny, har testat shortboards men känner att jag nog kan utvecklas på min minimal (7,3) ett tag till!
De flesta brukar rekommendera just en minimal att börja på, och jag förstår varför, dom är lättpaddlade och inte så bökig att ta vågor med, samtidigt som det inte känns som om man surfar en pråm.

Om du skriver ner din vikt och längd här så finns det folk som kan rekommendera en bräda åt dig =)

Vart bor du?

Hade gött!

/Filip

Logga in för att svara
#5603 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 1

flip
graphgraph

Javisst ja, jag skulle satsa på begagnat i början! =) Finns vissa märken som är mer lämpliga än andra för just nybörjare.. BIC och NSP är två av dessa, dom tål vanligtvis många fler familjegräl än dem lite mer fragila märkena, som annars är lättare och lämpar sig för lite vassare surfare samt alla som vill spendera pengar på det =)

Surfa lugnt!

/Filip

Logga in för att svara
#5611 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Hej Flipp

Gå in på www.starmixsurf.com och läs lite. ett bra ställe för nybörjare

lycka till:)

Logga in för att svara
#5644 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

flipp
graphgraph

flip skrev:
Tjo Filip! Fint namn och användarnamn du har måste jag säga!

Verkar som om många brädförsäljare i utlandet försöker pracka på gröna surfare små och korta brädor.
Kanske för att man sedan ska komma tillbaka, sälja tillbaks den och sedan köpa en större, för att maximera vinsten.. Men vad vet jag
Skulle bara säga att surfbrädor i min mening är som vilka andra brädor som helst egentligen. En mindre bräda med mindre volym gör den genast ostabilare och svårare att ta vågor med. Tar man inga vågor blir det ju varken kul eller utvecklande =) Är själv hyfsat ny, har testat shortboards men känner att jag nog kan utvecklas på min minimal (7,3) ett tag till!
De flesta brukar rekommendera just en minimal att börja på, och jag förstår varför, dom är lättpaddlade och inte så bökig att ta vågor med, samtidigt som det inte känns som om man surfar en pråm.

Om du skriver ner din vikt och längd här så finns det folk som kan rekommendera en bräda åt dig =)

Vart bor du?

Hade gött!

/Filip

det var nog en 7,3 jag körde på de 4 sista dagarna, det kändes bra.

jag är 180 och väger 75 kg

jag bor i jkpg

Logga in för att svara
#5657 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 20

Elis
graphgraph

hoho,
Nytt år med nya utmaningar! Hoppas du hittar vad du söker i brädväg, du har fått ra hjälp av ovanstående personer.
Ang. Halmstad så finns det som göran sa vågor längsmed hela kusten. Jag jobbar själv i Halmstad på somrarna och har ibland haft tuur och fått riktigt bra dagar mitt i sommaren. Detta är dock lite ovanligt då det blåser mer på vinterhalvåret. I sverige där vi inte har så stora hav så måste det blåsa för att det skall bildas vågor. En bra tumregel är minumum 10m/s för att det skall bli ok och då skall det också blåsa ett tag innan det börjar bygga bra vågor. Vindriktningen bör vara utifrån havet för att det skall bygga vågor. Så på västkusten innebär det Västliga vindar. Och för att du skall få surf i Jönköping blir det väl nordliga vindar:)
utan att nämna några namn på olika spots(ställen där man surfar) så kan jag rekomendera dig att bara ge dig ut till Tylösand eller Vilshärad och bara surfa beachbreaken där en blåsig dag. Inga kanonvågor men det funkar. Annars finns det också riktigt bra ställen runt halmstad men tillträde dit kräver att man hittar ställena själv eller träffar någon annan surfare som kan guida dig dit. Namn skrivs väldigt sällan på forumen för att undvika att alla får reda på var det är och därmed också för mycket folk i vattnet....
Lycka till och Gott nytt år!!

Logga in för att svara
#5660 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Det finns dessutom folk som surfar i Vättern.

Logga in för att svara
#5661 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen  

flipp

JFL skrev:
jag har då alldrig sätt en våg i vetters som är shögre än 20 cm:huh:

tackar för all infon:kiss:

Logga in för att svara
#5974 Svar: frågor från en nybörjare 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

judofreddan
graphgraph

flipp skrev:
JFL skrev:
jag har då alldrig sätt en våg i vetters som är shögre än 20 cm:huh:

tackar för all infon:kiss:

Nu har du sett en..

Tagen på västra sidan för länge sedan. Det finns en del ställen där vågorna bygger en bit över två meter vid 12-15m/s och 1,5m vid typ 10m/s. Kolla min guide www.surfbussen.com/spotguidevattern.htm

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!