|
#55974 |
Tennisarmbâge av surfing?! 16 år, 2 månader sen |
Stoke: -10 |
|
Var ute igar och fick lagga av efter 3 vagor. Som tur var fangade jag en vag och gled forbi rippen. Hade nog inte kunnat paddla ens lite. Gjorde faktiskt sa jakla ont i armbagen att jag inte kunde ta av mig rushguarden. Det har hant mig flera ganger nar jag surfat flera dagar pa raken. Vad ar felet? Nagan annan med samma prolem? Inte roligt i alla fall.
|
|
|
|
|
#55982 |
Svar: Tennisarmbâge av surfing?! 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 15 |
|
haha... känner igen de där. har haft samma problem. men mitt problem kommer från början från mitt arbete som bartender. har lyft flaskor i snart 10 år... men de kommer ibland när jag surfar. sist när jag var på stat. surfade en stund och försökte ignorera att de gjorde ont men de gick bara inte, tillslut kunde jag inte resa mig upp eller ens paddla. tog mig tillslut in men då fick jag inte av mig våtdräkten(exel, som ju är ganska enkel att komma ur utan trasig armbåge...not) gick bara inte. tappade all stryka i armbågen och de gjorde sjukt ont. tillslut tog jag ett spännband modell större ur bilen och satte kroken i halsen på våtdräkten drog de ner runt foten och reste mig upp så dräkten åkte ner över axeln... skam den som ger sig. men innan jag kom på att jag kunde göra så hade jag hållt på säkert 25 min utan att få den över axeln...
gick till en doktor som skrev ut antiinflamatoriskt medicin, vilade sen en stund och nu är de bra. vet dock inte hur de blir nästa gång jag surfar. Jag har fått de när jag värmt upp för dåligt eller om de vart kallt i vattnet. men de lär väl inte vart ditt problem? varmt så de räcker i vattnet där...
hade samma problem en gång tidigare(jobb relaterat) och då blev de en stor knöl på insidan av armbågen. fick då cortison spruta.
minns inte helt men tror min diagnos var golf armbåge, tror de är om man får ont på insidan av armbågen och tennisarmbåge om man får ont på utsidan. eller var de tvärt om...
tror de viktigaste är att värma upp ordentligt innan man hoppar i.
|
|
|
|
|
#55990 |
Stoke: 1 |
|
another thing is once it heals you need to prevent the same injury from happening by building up your strength in your bicep/tricep area...I had this injury when I played basketball in college and all I could do was rest, take anti-inflammatory meds and once it was healed...excercise to increase strength....
|
|
|
|
|
#55991 |
Stoke: 0 |
|
"tennis/Golf amrbåge" är namn på besvär som yttrar sig genom smärtor i underarm och armbåge.Dessa besvär drabbar ofta hantverkare som jobbar statiskt under längre tid med underarmar (typ bartender.)
jag jobbar som styckare och löste mina problem med stretching av underarmen,massage och tigerbalsam. de gick inte snabt dock. smörjde med balsam 5ggr/dag och stretchade 1gång/h i ca 5min. och de gick bort efter 6dagar.nu strechar jag 2ggr/dag och har inte känt nått sen dess.
Jag köpte en bok på pressbyrån som heter "stora stretch boken" 99kr och där finns bra övningar. Nästan all värk går att stretcha bort.
mitt tips:köp en bok om stretching
|
|
|
|
|
#55992 |
|
aj aj aj! Det dar lat varre an min armbage. Det gor ont inuti, inte utanpa. Har kort med smartstillande salva men det funkar typ bara i 20 min. Slanger man pa for mycket sa ar det inte bra att vara i solen... lite svart har nere 
|
|
|
|
|
#55999 |
Stoke: 15 |
|
stretcha är nog lösningen. de hjälper som sagt till de mesta. samt att värma upp ordentligt.
ja jag fick också ont inne i armbågen men på insidan av armen om du förstår vad jag menar...
statiskt arbete är inte bra. ska börja stretcha johan säger så får vi se hur de går nästa gång jag är i vattnet.
|
|
|
|
|
#56004 |
|
freddandson skrev:
ja jag fick också ont inne i armbågen men på insidan av armen om du förstår vad jag menar...
såklart men, muskler och senor har sina fästen i armbågen!!!!!
|
|
|
|
|
#56006 |
Stoke: -234 |
|
JohanBTZ skrev:
freddandson skrev:
Det är kanske därför det heter "båge" Precis som en pilbåge har ett snöre istället för en sena fäst i sina respektive ändar... 
|
|
|
|
|
#56008 |
|
alex el gordo skrev:
Var ute igar och fick lagga av efter 3 vagor. Som tur var fangade jag en vag och gled forbi rippen. Hade nog inte kunnat paddla ens lite. Gjorde faktiskt sa jakla ont i armbagen att jag inte kunde ta av mig rushguarden. Det har hant mig flera ganger nar jag surfat flera dagar pa raken. Vad ar felet? Nagan annan med samma prolem? Inte roligt i alla fall.
Har jag ALDRIG fått!
Däremot har jag fått musarm efter att ha runkat för mycket.... 
|
|
|
|
|
#56016 |
|
sverre skrev:
JohanBTZ skrev:
freddandson skrev:
Det är kanske därför det heter "båge" Precis som en pilbåge har ett snöre istället för en sena fäst i sina respektive ändar...
så skulle de kunna vara.
|
|
|
|
|
#56024 |
Stoke: 8 |
|
hmmm... borde det inte heta Surfarmbåge då??
Nja, det är något för den högre makten att avgöra.
|
|
|
|
|
#56026 |
|
Feddan skrev:
Du blandar ihop namn med en logisk mening.
Du vet dom där spindlarna på sommarn som kallas långben... om en sådan har lite kortare ben, då heter den väl inte kortben bara för det?
Högre makten har talat, tack för förtroendet 
|
|
|
|
|
#56030 |
|
Feddan skrev:
eller i mitt fall, Slaktarbåge:laugh:
|
|
|
|
|
#56046 |
Stoke: 10 |
|
Kylan under vintern gör det värre såklart. Har en kompis med precis samma problem, visste inte att Johan hade det också. Som Johan sa är nog strecthing enda ösningen och att vara grundtränad såklart.
Blir viktigare för varje år att hålla kroppen i form, annars får man problem när man ska surfa. Har själv ont i ryggen emellanåt och det är surt det med. Samma sak där, lite strecthing så funkar ryggen fint också och att undvika att bli nedkyld.
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#56061 |
|
Det verkar som de flesta får detta i kallt vatten. Jag har dock alltid fått det i varmt. Kanske pga att man surfar mer eller att man måste paddla hårdare? Stretcha ska jag i alla fall göra mera.
|
|
|
|
|
#56137 |
Stoke: 11 |
|
Det lär inte finnas några kliniska bevis på att det går att tänja ut en muskel genom att stretcha. Muskeln återtar, vare sig vi vill eller inte, snart ursprungslängden. Den vighet man kan uppleva beror på att man tänjer ut senor/ligament och trycker ihop brosk mm.
Det är bara att vila eller träna försiktigt som gäller.
Med dr skulle man varit.
|
|
|
|
|
#56140 |
|
KinkyFriedmann skrev:
Det lär inte finnas några kliniska bevis på att det går att tänja ut en muskel genom att stretcha. Muskeln återtar, vare sig vi vill eller inte, snart ursprungslängden. Den vighet man kan uppleva beror på att man tänjer ut senor/ligament och trycker ihop brosk mm.
Med dr skulle man varit.
ja de e klart den gör..men om man inte har tid att vila den i "form" så stretchar man den. var hos en kiropraktor idag, inte för armen men ang armenså sa han att de antagligen va en början till en hinn inflamatin (samma som i benen) detta uppkommer pga muskler som pressar och jobbar onaturligt under längre perioder.
Stretching funkade för mig,kanske är värt att pröva de;)
|
|
|
|
|
#56141 |
|
Backdoor_Goran skrev:
Kylan under vintern gör det värre såklart. Har en kompis med precis samma problem, visste inte att Johan hade det också. Som Johan sa är nog strecthing enda ösningen och att vara grundtränad såklart.
Blir viktigare för varje år att hålla kroppen i form, annars får man problem när man ska surfa. Har själv ont i ryggen emellanåt och det är surt det med. Samma sak där, lite strecthing så funkar ryggen fint också och att undvika att bli nedkyld.
Ha det gott
//Göran
Har en grym gubbe du kan gå till, han kan nog knäcka till dig.
|
|
|
|
|
#56142 |
Stoke: 11 |
|
JohanBTZ skrev:
KinkyFriedmann skrev:
Med dr skulle man varit.
ja de e klart den gör..men om man inte har tid att vila den i "form" så stretchar man den. var hos en kiropraktor idag, inte för armen men ang armenså sa han att de antagligen va en början till en hinn inflamatin (samma som i benen) detta uppkommer pga muskler som pressar och jobbar onaturligt under längre perioder.
Stretching funkade för mig,kanske är värt att pröva de;)
det är väl mest att jag letar undanflykter för att slippa stretcha:blink:
|
|
|
|
|