Facebook data

1
Stockholm-Dakar
#56623 Stockholm-Dakar 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Tjena
Någon som har erfarenhet från att köra genom Sahara? Ska köra Stockholm-Dakar slutet av våren me min gamla rostskorv. Någon som har koll på gränsen mellan Mauretanien-Senegal? Går det att muta sig genom gränsen eller är de hårda på carnet?
mvh
Flugan

Logga in för att svara
#56629 Svar: Stockholm-Dakar 16 år, 2 månader sen Stoke: 3

LisaB
graphgraph

Najs plan, jag skulle dock aldrig gett mig ut i öknen söder om Dakhla utan minst en fyrhjulsdriven bil, ett skutvapen och ett McGywer-kit..
När du väl kommer förbi warzonen är det dock inga problem att ta sig över gränsen, dessutom har jag hört att man kan få bra pengar även för "skrothögar" i Mauretanien!

Logga in för att svara
#56630 Svar: Stockholm-Dakar 16 år, 2 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

LisaP skrev:
Najs plan, jag skulle dock aldrig gett mig ut i öknen söder om Dakhla utan minst en fyrhjulsdriven bil, ett skutvapen och ett McGywer-kit..
!

skjutvapen kan jag ordna, prata med gudfadern bara så går det bra.

Logga in för att svara
#56631 Svar: Stockholm-Dakar 16 år, 2 månader sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

McGywer-kit kan jag fixa, packar ner farmors gamla kalopsgryta + en trisslott *hip som hep* så har du en ATOMBOMB ! !

Logga in för att svara
#56891 Svar: Stockholm-Dakar 16 år, 1 månad sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

åhfan... finns det plats för en till??

Logga in för att svara
#56898 Svar: Stockholm-Dakar 16 år, 1 månad sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

cool plan! ska du ha brädan på taket eller? man kan ju alltid surfa lite sanddynor

Logga in för att svara
#56900 Svar: Stockholm-Dakar 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

viktor m skrev:
cool plan! ska du ha brädan på taket eller? man kan ju alltid surfa lite sanddynor

MOUHAHAHAHAHAHA !!!!!!! MOUHAHAHAHAHA !!!!!

COOLT!!

Logga in för att svara
#56950 Svar: Stockholm-Dakar 16 år, 1 månad sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

sverre skrev:
viktor m skrev:

MOUHAHAHAHAHAHA !!!!!!! MOUHAHAHAHAHA !!!!!

COOLT!!

coolt sverre citerade mitt inlägg...

Logga in för att svara
#67726 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Okidokki gubbar och gummor,

Kommit hem från Stockholm-Dakar trippen. Om det är någon annan som i framtiden som är sugen att dra ner så kan jag varmt rekomendera trippen. Går hur bra som helst att köra en vanlig skrotbil. 4WD är onödigt.
Hela Mauretanien är ok vägar med asfalt. Hade inga papper på bilen men det går gra att muta sig igenom alla tullar etc för småpengar (100-300SEK). Dom stämplar in bilen i passet men me lite mutor så försvinner den ur passet så ni kan sälja den eller så råkar ni bara tappa passet o drar förbi ambasaden. Ta med porr och köp te på vägen så kan ni komma förbi alla poliskontroller och militärer utan att behöva stå 3timmar medans de "kollar" dina papper. Var beräd på att ni kommer åka fast för fortkörning eller alla möjlga ihopdiktade trafikförseelser för att snutarna vill ha te, porr eller pengar. Alkohol är enbart usel hembränt i Mauretanien i övriga länder finns det att få tag i på krogen eller i butiker.

War Zone som alla snackar om är nemas problemas. Minfält etc i ingemanslandet mellan V-Sahara och Mauretanien är inga problem då det kör lastbilar etc som man kan följa efter.

Rekommenderar att ni tar med en GPS då det är kaos i städerna och kartorna inte helt klockrena när man kör bil.

Logga in för att svara
#67727 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

Revisorn skrev:
Okidokki gubbar och gummor,

Kommit hem från Stockholm-Dakar trippen. Om det är någon annan som i framtiden som är sugen att dra ner så kan jag varmt rekomendera trippen. Går hur bra som helst att köra en vanlig skrotbil. 4WD är onödigt.
Hela Mauretanien är ok vägar med asfalt. Hade inga papper på bilen men det går gra att muta sig igenom alla tullar etc för småpengar (100-300SEK). Dom stämplar in bilen i passet men me lite mutor så försvinner den ur passet så ni kan sälja den eller så råkar ni bara tappa passet o drar förbi ambasaden. Ta med porr och köp te på vägen så kan ni komma förbi alla poliskontroller och militärer utan att behöva stå 3timmar medans de "kollar" dina papper. Var beräd på att ni kommer åka fast för fortkörning eller alla möjlga ihopdiktade trafikförseelser för att snutarna vill ha te, porr eller pengar. Alkohol är enbart usel hembränt i Mauretanien i övriga länder finns det att få tag i på krogen eller i butiker.

War Zone som alla snackar om är nemas problemas. Minfält etc i ingemanslandet mellan V-Sahara och Mauretanien är inga problem då det kör lastbilar etc som man kan följa efter.

Rekommenderar att ni tar med en GPS då det är kaos i städerna och kartorna inte helt klockrena när man kör bil.

fy fan vad coolt det låter! vad för slags bil körde du? hur mycket kostade hela kalaset?

Logga in för att svara
#67729 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Körde en Ford Sierra kombi från 92. En riktig rishög som var/är sönderrostad. Dock gich 6:an kanon. I Senegal o Mauretanien kan du sälja en rishög du köpt för 3tkr för 20tkr.

Räkna med att du får köra 750-800mil med avstickare. Soppan är halva priset och ibland billigare än så i Afrika. Sen tillkommer det boende/mat och jag tror båten till Maroc gick på 2500kr. Beroende på hur många ni är i bilen får du ner priset ganska mycket. Väljer ni att tälta etc är det i stort sett gratis boende. Med tight budget kan du äta fyra pers i Mauretainien för 3 EUR. Överlag kan man säga att det blir billigare ju längre söder ut du kommer. Annars är det som över allt annars att du kan på Sheraton för XXX USD/natten.

Logga in för att svara
#67741 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Häftig resa!
Har du ngr pics att visa? Vore soft.

Logga in för att svara
#67746 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

vilken typ av porr gick bäst hem?

Logga in för att svara
#67765 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

Revisorn skrev:
Körde en Ford Sierra kombi från 92. En riktig rishög som var/är sönderrostad. Dock gich 6:an kanon. I Senegal o Mauretanien kan du sälja en rishög du köpt för 3tkr för 20tkr.

Räkna med att du får köra 750-800mil med avstickare. Soppan är halva priset och ibland billigare än så i Afrika. Sen tillkommer det boende/mat och jag tror båten till Maroc gick på 2500kr. Beroende på hur många ni är i bilen får du ner priset ganska mycket. Väljer ni att tälta etc är det i stort sett gratis boende. Med tight budget kan du äta fyra pers i Mauretainien för 3 EUR. Överlag kan man säga att det blir billigare ju längre söder ut du kommer. Annars är det som över allt annars att du kan på Sheraton för XXX USD/natten.

okej låter riktigt intresant. helt klart värt att fundera på... hur gick det med visum och sånt?

Logga in för att svara
#67793 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Vi köpte upp oss på porr med gammeltackor, vintage och bögar i Frankrike. Allt gick åt som smör. Personligen gillade jag "grany"-tidningarna bäst.

Logga in för att svara
#67794 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

Revisorn
graphgraph

Visum etc kan du fixa hemifrån Sverige men vi valde att lösa på vägen. Tror endast det är Mauretanien som krävde visum o de fick vi vid gränsen.

Logga in för att svara
#67801 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

hahahaha!! Länge leve tryckfriheten, det är så den ska spridas till övriga världen, genom PORR! inte genom muhammed karikatyrer och antisemitiska myter...
låt PORREN frälsa världen!!!

Logga in för att svara
#67803 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: -1

Blindmoose
graphgraph

Respekt!
Hoppas att få se lite bilder.
Hur var vågorna?

Logga in för att svara
#67807 Svar: Stockholm-Dakar 15 år, 8 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Fan, Mauretanien har man ju sittat o google earthat ett par ggr.
Kul anda, iofs har man ju inte lika mycket sa man far val ta o flyga istallet.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!