Facebook data

12
Känner du till Surfing the nations?
#56851 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jesper B skrev:
Nånting säger mig att denna tråd kommer helt spåra ur. Då menar jag även med surfsverigemått mätt. Helt uppenbart att Elin inte kommer ge sig hur löjligt det en verkar. Känns som det finns ett djupt behov av att övertyga hos henne, eller kanske det heter frälsa om man nu vill blanda in det där med religion och gud (vilke jag gäran undviker). Hur som helst har Sverre mfl här kanske mött sin överkvinna. Vem är mest fanatisk, vem orkar längst.

Själva grundämnnet innebärat utrymmet för rationell dialog är minimalt. Det blir upp till retoriken att härska fritt. Men som Machiavelli konstaterade "for the greater good" (eller var det gud) kan även de fulaste medlen legitimeras. Vilket battle som rullas upp. Stenhård kokurrens, inga vända andra kinden till här utan öga för öga! Ska bli otroligt intressant att följa. Leve Darvin! Mer än så orkar inte jag slåss mot väderkvarnarna. /Jeppepeppe hedonist

Reflektera mera! Reagera mera! Diskutera mera! Jag brukar förresten leda värderingsövningar för olika grupper eftersom att jag vill att folk ska säga vad de tycker och även få reda på hur andra tycker och tänker om saker och ting. Det är verkligen jätte roligt och intressant, och då leder jag bara lite och lyssnar mest. Jag orkar diskutera i denna monologstråd lång tid eftersom att jag har extra kraft från Gud:woohoo: . Däremot så kan det kännas onödigt efter typ detta inlägg eftersom att jag föredrar dialog och rak kommunikation. Som jag har meddelat till The BOS så är det lätt att tolka fel och jag är en sådan person som faktiskt respekterar andras tro/inställning till livet. Jag har ju redan fått svar på det jag frågade om STN och fått många synvinklar på vad STN står för. Intressant att även Jacobemanuel kom in och berättade sin syn på hur han upplever att till och med jobba för STN.

Skapa vettja andra trådar och analysera era surfupplevelser, kanske vilken teknik som är bra för just dig. Fast i och för sig så går det ju inte alltid att skriva sånt eftersom att när man surfar så tänker man ju inte man bara gör det!

Logga in för att svara
#56852 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Det känns som tiden snart är mogen för min Livism att träda in på arenan. Ni är alla vilseledda får! Vilket är en bra sak.... det betyder att ni i alla fall finns... Hm... Livet... sug på den! Låt oss säga att det inte finns nån gud. Blir man inte lite religiös av den tanken! Allt som finns, finns här oavsett anledning! Vi är här, fine... låt oss i alla fall inte hemfalla åt meningslösa tankar som att allt är en illusion. Din MAMMA kan va en illusion... Nåväl, ifall det inte finns någon gud betyder det att DU ser genom livets ögon. Livet har skapat nåt (evolutionen, beständighet, slump, mening, kaos) som kan reflektera över sig självt! Det betyder att du... är en del av livet och betraktar dig själv, du kan till och med se materia som inte har livets puls... Coolt universum! Hylla vetenskap, kritiskt tänkande och andlighet! Men fuck alla de religioner som kan vifta bort fakta för att de tror att det är ett test för deras tro... och där igenom kunna göra de fetaste logiska kullerbyttorna! Hehe

Grunderna för livismen väntar jag med, mina lärljungar är mer vältaliga än mig...

Logga in för att svara
#56853 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
[

Skapa vettja andra trådar och analysera era surfupplevelser, kanske vilken teknik som är bra för just dig. Fast i och för sig så går det ju inte alltid att skriva sånt eftersom att när man surfar så tänker man ju inte man bara gör det![/quote]

Varför tycker du att vi ska analysera våra surfupplevelser mitt i en diskussion som handlande om något helt annat? Det är töntigt att hålla på med brädsporter så det gör bara pöbeln gott att förhålla sig till mer djuplodade diskussioner....

Logga in för att svara
#56854 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
sverre skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Teun skrev:
Ursäkta mig men jag pallar inte läsa skiten utan att reagera....

Gud vad duktig du är! Att du vågade?! Du måste ha haft tur för ALLA andra som har kommit i kontakt med marijuana har blivit helt galna och rökt ner sig totalt.

Nej, nu ska jag ut och springa. MITT BUDSKAP till er alla är att gå ut och springa. Om man inte springer tillräckligt ofta blir man sjuk och det är MITT UPPDRAG att rädda er alla från sjukdomar. Jag brukar springa till Afrika och berätta för dem att dem också borde springa mer.

Hoppas att jag inte springer på en sådan buske nu för jag vet inte om jag kan hejda mig...... Som holländare borde jag ligga i riskzonen redan från födseln.

Där har jag en kristenkompis som frivilligt flyttade som utbytesstudent till Amsterdam bara för att få besöka "The red light district" och studera trafficking. Och hon var inte ett dugg rädd.

fast Afrikaner de springer ju hela tiden och ändå får de en massa dödande virus i sig.

Rädd för red light district?? NEJ, Hon var väl KÅT!!!

Hon var bara en enkel socionom som ville studera och skriva uppsats om det hela. Hon reser världen över och besöker liknande ställen för att få flera perspektiv genom att prata med dem som arbetar inom sexindustin. Sen när hon är mästare i ämnet då lägger hon säkert upp sin strategi för att förändra den världen och ge dem något annat att fylla dygnen med.

vart kan man fa ta del av dom uppsatserna.
hade behoft lite nya stallen red light borjar bli lite langtrakigt att hanga i....

Logga in för att svara
#56855 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 20

adamski
graphgraph

Schoug skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
sverre skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Teun skrev:

Gud vad duktig du är! Att du vågade?! Du måste ha haft tur för ALLA andra som har kommit i kontakt med marijuana har blivit helt galna och rökt ner sig totalt.

Nej, nu ska jag ut och springa. MITT BUDSKAP till er alla är att gå ut och springa. Om man inte springer tillräckligt ofta blir man sjuk och det är MITT UPPDRAG att rädda er alla från sjukdomar. Jag brukar springa till Afrika och berätta för dem att dem också borde springa mer.

Hoppas att jag inte springer på en sådan buske nu för jag vet inte om jag kan hejda mig...... Som holländare borde jag ligga i riskzonen redan från födseln.

Där har jag en kristenkompis som frivilligt flyttade som utbytesstudent till Amsterdam bara för att få besöka "The red light district" och studera trafficking. Och hon var inte ett dugg rädd.

fast Afrikaner de springer ju hela tiden och ändå får de en massa dödande virus i sig.

Hon var bara en enkel socionom som ville studera och skriva uppsats om det hela. Hon reser världen över och besöker liknande ställen för att få flera perspektiv genom att prata med dem som arbetar inom sexindustin. Sen när hon är mästare i ämnet då lägger hon säkert upp sin strategi för att förändra den världen och ge dem något annat att fylla dygnen med.

hade behoft lite nya stallen red light borjar bli lite langtrakigt att hanga i....

Värdelös kommentar Schoug... Du förlorar!!!

Logga in för att svara
#56857 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

adamski skrev:
Schoug skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
sverre skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Teun skrev:

Värdelös kommentar Schoug... Du förlorar!!!

Fan ocksa!!! jaha da blir det att dusha utanvarmvatten i en vecka som straff da...

Logga in för att svara
#56860 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

Säger väl en hel del om svenskar syn på tro och religion.....??

www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=130&a=476852

Logga in för att svara
#57170 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

jacobemmanuel skrev:

Adisgladis: Om någon droppade in på dig är den värsta upplevelsen av STN, så vet jag inte om jag ens behöver svara på resten, är inga SURF-helgon i STN som aldrig droppar in på folk, vare sig det är med mening eller inte, nivån varierar från proffs till nybörjare så det kan mycket väl hända. jag har själv gjort det mängder av gånger, om det var jag ber jag om ursäkt.
och anledningen till att det inte basuneras ut på hemsidan .com att organisationen drivs av kristna är att folk blivit nekade inträde i länder pga religionsdiskriminiering. Organisationen i sig är inte heller en kristen organisation utan religiöst oberoende humanitär organisation men som drivs av kristna, så det finns okristna både i och runt omkring organisationen.
.

Ditt svar får mig att minnas ett citat från ett avsnitt av det fenomenala SVT-programmet Skavlan där författaren Amos Oz sade följande: " Fanatiker har ingen humor."

Medicinen mot fanatism består enligt Oz av litteratur och humor. Gärna i kombination. Kanske dags att läsa fler böcker än Bibeln och ge sig ut och resa med en lite skojfriskare grupp än STN!

Bli nu inte sur för att jag använder ordet fanatiker och försöker vara rolig. Ordet fanatiker kan nämligen betyda både "besatt" lika mycket som det kan betyda "inspirerad".

Själv är jag ju "fanatisk" när det gäller mitt korståg på Adisgladis.se - kom och köp gammalt skräp annars går jorden under!!!! Tadadadada!

Logga in för att svara
#57171 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

jacobemmanuel skrev:

Adisgladis: Om någon droppade in på dig är den värsta upplevelsen av STN, så vet jag inte om jag ens behöver svara på resten, är inga SURF-helgon i STN som aldrig droppar in på folk, vare sig det är med mening eller inte, nivån varierar från proffs till nybörjare så det kan mycket väl hända. jag har själv gjort det mängder av gånger, om det var jag ber jag om ursäkt.
och anledningen till att det inte basuneras ut på hemsidan .com att organisationen drivs av kristna är att folk blivit nekade inträde i länder pga religionsdiskriminiering. Organisationen i sig är inte heller en kristen organisation utan religiöst oberoende humanitär organisation men som drivs av kristna, så det finns okristna både i och runt omkring organisationen.
.

Ditt svar får mig att minnas ett citat från ett avsnitt av det fenomenala SVT-programmet Skavlan där författaren Amos Oz sade följande: " Fanatiker har ingen humor."

Medicinen mot fanatism består enligt Oz av litteratur och humor. Gärna i kombination. Kanske dags att läsa fler böcker än Bibeln och ge sig ut och resa med en lite skojfriskare grupp än STN!

Bli nu inte sur för att jag använder ordet fanatiker och försöker vara rolig. Ordet fanatiker kan nämligen betyda både "besatt" lika mycket som det kan betyda "inspirerad".

Själv är jag ju "fanatisk" när det gäller mitt korståg på Adisgladis.se - kom och köp gammalt skräp annars går jorden under!!!! Tadadadada!

Logga in för att svara
#57172 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
6. att det finns personer som blir arga på folk som tar något från en (som om en våg skulle ägas)

Jesus! Läste jag rätt! Om ovanstående citat är ett svar på min beklagan över det tillfälle då en STN-predikant droppade in på mig (efter att jag avfärdat hans sales pitch i lineupen bör tilläggas) så hoppas jag nybörjaren Elin tar mig på allvar när jag ger henne tipset att läsa på om begreppet droppa-in-på-någon och lär sig vad som är vett och etikett ute i vattnet. Det har även en hel del med säkerhet att göra - inte bara sunt förnuft och respekt!

Men eftersom du är nybörjare vilket du betonar tydligt så kan du få dispens och möjligheten att bikta dig och även få ett avlatsbrev signerat av en certifierad surfpräst. Be om ursäkt och jag åkallar honom på studs!

Logga in för att svara
#57176 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

adisgladis skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
6. att det finns personer som blir arga på folk som tar något från en (som om en våg skulle ägas)

Jesus! Läste jag rätt! Om ovanstående citat är ett svar på min beklagan över det tillfälle då en STN-predikant droppade in på mig (!

Men, han som droppade in på dig kanske provade att blunda eller hade en ögonbindel på sig för att testa, och då var det ju inte hans mening!

Logga in för att svara
#57180 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

Iofs!

Jesus Christ surferstar - Do you think you're what they say you are?

Logga in för att svara
#57198 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

adisgladis skrev:
Elin_nybörjaren skrev:

Jesus! Läste jag rätt?

Du nybörjare ska få möjligheten att bikta dig och även få ett avlatsbrev signerat av en certifierad surfpräst.

Jag har precis pratat med Jesus om saken och han menar att han redan har kontaktat STN-surfaren när handroppade-in på dig och gjort upp det hela.

Blanda inte in mig i deras uppgörelse!
Sen det där med bikt sånt gör inte jag för jag är ingen katolik.

Logga in för att svara
#57237 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Da far du se till att bli Katolik, protestanismen ar Babylon!

Logga in för att svara
#57238 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Vad for slags kristen ar du foresten? Non-denominational Calvinist eller Congregational Episcopalian?

Logga in för att svara
#57248 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:
Vad for slags kristen ar du foresten? Non-denominational Calvinist eller Congregational Episcopalian?

Mer åt Non-denominational Calvinist fast inte fullt ut eftersom att den inriktningen har utvecklats så mycket och blivit bättre.

Jag tillhör equmenia.se som har tre olika kyrkohistorier. Där jag står för förkortningen SMU eller på engelska the Mission Covenant Youth of Sweden.

Logga in för att svara
#57249 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

ling
graphgraph

sjukt mkt fördomar här asså.
trust me..äkta kristen tro är kärlek rakt igenom. inget ont i det
STN behövs.
take care!

Logga in för att svara
#57259 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

ling skrev:
sjukt mkt fördomar här asså.
trust me..äkta kristen tro är kärlek rakt igenom. inget ont i det
STN behövs.
take care!

Och varför i hela friden ska vi lita på dig Ling? Sitter du inne med sanningen?

Elin! Kort fråga: Försvarar du att han droppade in på mig?

Logga in för att svara
#57263 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

adisgladis skrev:

Elin! Kort fråga: Försvarar du att han droppade in på mig?[/quote]

Om du menar att jag försvarade dig inför Jesus? Ja det gjorde jag nog.

Logga in för att svara
#57273 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Sa kan du inte forklara skillnaden mellan

Metodist
Baptisternas
Missionskyrkan
Allianskyrkan
Pingstkyrkan

Eller handlar det om klass..dvs arbetar folk = Mission osv....

Logga in för att svara
#57281 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Elin_nybörjaren skrev:
adisgladis skrev:

Om du menar att jag försvarade dig inför Jesus? Ja det gjorde jag nog.[/quote]

JA! Så menade han nog! Så tolkade jag det också!

Vilken ädel människa du är Elin! Som försvarar honom framför Jesus, DÅ måste ju DU vara mer ädel än Jesus!!!

Intressant också att du har bytt plats på den anklagade och offret....

Logga in för att svara
#57291 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

sverre skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
adisgladis skrev:

Om du menar att jag försvarade dig inför Jesus? Ja det gjorde jag nog.

JA! Så menade han nog! Så tolkade jag det också!

Vilken ädel människa du är Elin! Som försvarar honom framför Jesus, DÅ måste ju DU vara mer ädel än Jesus!!!

Intressant också att du har bytt plats på den anklagade och offret.... [/quote]

Sverre jag märker när personer inte har fått sitt behov tillfredställt. Jag uppfattade adisgladis som sårad och ville därför berätta detta för Jesus Chist Surferstar, jag står på de svagas sida för att de ska få möjlighet att bli starkare.

Vett och etikett är ju vad hela Bibeln förespråkar så varför inte lyssna på de utslagna och bidra till välmående!

Logga in för att svara
#57296 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:

Metodist
Baptisternas
Missionskyrkan
Allianskyrkan
Pingstkyrkan

Den kloke söker sina egna svar har BOS Sverre sagt.

Jag funderade förut också på det där vad som är skillnaden mellan de olika församlingarna. Därför beslöt jag mig för att besöka de olika inriktninagrna för att bilda mig en egen uppfattning. Eftersom att jag ännu inte är involverad av hur Allianskyrkan bedrivs så kan jag inte här berätta mitt resultat.

Jag kan säga att jag mest kollade på vilka likheter som finns emellan de olika, det känns mer viktigt för mig som är ekumenisk. Det som jag kan avslöja än så länge är att de olika inriktningarna finns för att människor har olika åsikter kring teologi och organisationsstrukturer samt behov av olika uttryckssätt.

Logga in för att svara
#57370 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -1

jacobemmanuel
graphgraph

Andiss skrev:

Metodist
Baptisternas
Missionskyrkan
Allianskyrkan
Pingstkyrkan

Metodist = förgrening som grundades av John Wesley kortfattat för att han tyckte kyrkan inte brydde sig tillräckligt om dom fattiga i samhället, vilket säkert stämde.
Baptisterna = Bröt sig loss från statskyrkan eftersom dom var emot barndop och för vuxendop.
Missionskyrkan = Frikyrka som länge kämpat för enhet i kyrkan, och är för både barn och vuxendop.
Allianskyrkan = Frikyrka som startade i småland.
Pingstkyrkan = Frikyrka som förespråkar vuxendop och som betonar den helide andens verklighet.
I stort sett så skiljer dom olika samfunden inte så speciellt mycket från varandra och dagsläget är det många som kämpar emot den splittring som uppkommit pga små meningsskilnader, som tex Oasrörelsen som innefattar: Baptistsamfundet, EFK, Frälsningsarmén, Metodistkyrkan, Missionskyrkan, Pingströrelsen och Svenska kyrkan.

Logga in för att svara
#57371 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -1

jacobemmanuel
graphgraph

Andiss skrev:

Metodist
Baptisternas
Missionskyrkan
Allianskyrkan
Pingstkyrkan

Metodist = förgrening som grundades av John Wesley kortfattat för att han tyckte kyrkan inte brydde sig tillräckligt om dom fattiga i samhället, vilket säkert stämde.
Baptisterna = Bröt sig loss från statskyrkan eftersom dom var emot barndop och för vuxendop.
Missionskyrkan = Frikyrka som länge kämpat för enhet i kyrkan, och är för både barn och vuxendop.
Allianskyrkan = Frikyrka som startade i småland.
Pingstkyrkan = Frikyrka som förespråkar vuxendop och som betonar den helide andens verklighet.
I stort sett så skiljer dom olika samfunden inte så speciellt mycket från varandra och dagsläget är det många som kämpar emot den splittring som uppkommit pga små meningsskilnader, som tex Oasrörelsen som innefattar: Baptistsamfundet, EFK, Frälsningsarmén, Metodistkyrkan, Missionskyrkan, Pingströrelsen och Svenska kyrkan.

Logga in för att svara
#57384 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Sa vad ar den egentliga skillnaden mellan

Missionskyrkan

Allianskyrkan

Pingstkyrkan

Det ar ju ungerfar som att valja mellan en NSP eller BIC...

Logga in för att svara
#57387 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:

Missionskyrkan

Allianskyrkan

Pingstkyrkan

Missionskyrkan har en utvecklad ungdomsorganisation som drivs av ungdomar och kallas för SMU där allt arbete för barn och ungdomar och yngre vuxna bedrivs. Utomlands har SMU bl.a har verksamhet i Ecuador. Missionskyrkans präster/pastorer predikar utifån kyrkoårets texter, gudstjänsterna formas efter en viss ordning/liturgi fast detta kan skilja sig från stad till stad. I Ecuador liknar kyrkan mer som Pingstkyrkan.

Pingstkyrkan har pastorer som predikar utifrån egna valda ämnen som inte behöver kopplas efter kyrkoårets texter från Svenska kyrkan. Pingstkyrkans uttryckssätt brukar oftast vara mer spontant där många olika känsloyttringar visas under en och samma gång. Många som är profetiska/synska hänger där och ber oftast högt inför varandra.

Logga in för att svara
#57388 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Elin_nybörjaren skrev:
Andiss skrev:

Missionskyrkan

Allianskyrkan

Pingstkyrkan

Pingstkyrkans uttryckssätt brukar oftast vara mer spontant där många olika känsloyttringar visas under en och samma gång. Många som är profetiska/synska hänger där och ber oftast högt inför varandra.

Sverre förklarar:

Det kan låta ungefär så här: VIRDUM !! JESUS Jaaaaa! ÅÅÅÅhhhhh JESUS! JAAAAAA! SERRU SERRI TANUM KORINANA HALLELUJA!!!!!!!!!!!! hallEEEEEEEEEEE Luja!!!!!
ÅÅÅÅÅÅhhhhh stön! stön!! JAG känner dig!!!! Åh helige ande MÅ DU komma till oss!!! Ikväll!!!! Du är här!!! HAN ÄR HÄR !!! HALLELUJA!!!
Ja SNÄLLA JESUS ta bort alla sjukdomar i själ o hjärta RENA OSS!!!! SERRI TUTTU TYRE DAREMI MINO MORALJA!!!!
VURD!!!

Skak stön o pust!!!! Jesu ande är här!!!! Halleluja !! JA!!!!!! TACK!!!!! O TACK O TACK O TACK O TACK!!! JAAAAAA!!! JAG ÄLSKAR DIG JESUS DET GÖR JAG VERKLIGEN!!!!!!
RAMASUTRIOPA LE KNEGERT OTTAVALIE !!!!!!

Det är sant!

Logga in för att svara
#57389 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Som gammal jonkopingsbo kan jag inget annat an att halla med....

Logga in för att svara
#57393 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:
Som gammal jonkopingsbo kan jag inget annat an att halla med....

Ja i Jönköping kryllar det ju av kristna typer. Jönköping brukar av svenskar kallas för de kristnas mecka av någon anledning.

Logga in för att svara
#57394 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Smalands JERUSALEM heter det for helvete. ....Dagens ungdom....

Nej,

Nu ar det dags att inforliva mina katolska faste loften ock ta nagra veckors sabbat fran den har s(k)iten...

Logga in för att svara
#57396 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:
Smalands JERUSALEM heter det for helvete. ....Dagens ungdom....

Ja just det, det var så det kallades. Vad bra att du som är proffs förklarar hur det ligger till.

Logga in för att svara
#57402 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

Hehe go tråd det här. Varit borta från surfsverige ett tag så jag har inte sett diskussionen förrän nu. Var lite rädd att den skulle spåra ut som många andra trådar här, men till min förvåning är det ju ändå rätt skön stämning här med många åsikter! Visserligen mycket fördomar om kristendom och andra religioner men ändå gött att folk vågar komma till tals med sina åsikter. Känns bara som att det blev för mycket religionsnack än vad tråden handlade om, nämligen Surfing the Nations. Jag är själv involverad i STNs arbete så jag kan väl lika gärna berätta om mina upplevelser.

Jag har arbetat med STN sedan 2005 och har övervägande positiva erfarenheter. Har arbetat med organisationen på plats på Hawaii, åkt med på biståndsresa till Sri Lanka (Tsunamikatastrofen), och arbetar även med nystartade STN Sverige.

Som jag skrev har jag övervägande positiva erfarenheter. De flesta (inte alla) som arbetar på basen på Hawaii är kristna och delar kristna värderingar. Just människorna där gjorde mycket starkt intryck på mig. Att se surftokiga killar och tjejer som brinner för att hjälpa andra människor på olika sätt inspirerade i vilket fall mig. De flesta som arbetar där har nämligen en stor längtan att få vara med att hjälpa andra människor.

Jag ska inte räkna upp alla olika projekt som STN har, men ett är "Feeding the Hungry". Varje vecka förser vi ca 2000 fattiga på Hawaii med mat. Faktum är att STN är Hawaiis största utdelare av mat. Förutom att de får mat så umgås vi även med dem. Vi tror att fattiga/utsatta människor inte bara behöver mat för dagen utan även någon som bryr sig om dem, frågar hur de mår, hur deras vecka har varit etc. Vi frågar också om de vill ha hjälp att be för något i deras liv. Jag skriver här frågar eftersom det är helt frivilligt, vi vill inte pracka på någon vår kristna tro. Men många vill faktiskt ha hjälp med bön och då erbjuder vi dem det. Många av dessa människor återkommer vecka efter vecka och man lär känna många härliga människor i detta arbete. Vi åker också regelbundet ut till platser där vi vet många hemlösa har sin hemvist och har med mat varje vecka.

Jag ser ingen konflikt mellan religion och biståndsarbete. Tvärtom är biståndsarbete en naturlig reaktion om man är en troende kristen. Enligt Jesu lära ska man älska sin nästa som sig själv. Allt vad du vill att människor ska göra för dig, ska du också göra för dem. Alla har väl också t.ex. hört berättelsen om den barmhärtiga samariern. Allt handlar om kärlek. Kärlek till andra människor. Som kristen kan i vilket fall inte jag sitta och titta på om människor far illa.

Här gäller det dock att visa hänsyn och respekt för andra människor. Jag vill inte pracka på någon min tro, och jag tycker inte att någon ska göra det heller, vare sig man är kristen, muslim, buddist eller ateist. Självklart får man ju berätta vad man själv tror på och hur mycket det har betytt för ens liv. Men att kräva att en hungrande människa ska ta emot Jesus först innan personen får en hjälpsändning med mat hoppas jag ingen kristen människa praktiserar. Sådant tar jag, och även Surfing the Nations, avstånd ifrån.

Om det är någon som känt sig överkörd av någon person från STN så får jag å organisationens vägnar be om ursäkt, och det får stå för den personen. Det är trots allt väldigt många människor som är och har varit invloverade i STN, även ledare, och det är ju omöjligt att styra människors sätt. Vi kristna är precis som andra människor, vissa har sitt sätt och andra sitt.

Surfing the Nations gör trots allt en stor och bra osjälvisk insats i olika delar av världen. Ogillar man att det är kristna värderingar där finns det ju andra surforganisationer som gör precis lika bra insats, t.ex. Volunsurf med Sandshoe.

Logga in för att svara
#57403 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Ola skrev:

Vi tror att fattiga/utsatta människor inte bara behöver mat för dagen utan även någon som bryr sig om dem, frågar hur de mår, hur deras vecka har varit etc.

Om det är någon som känt sig överkörd av någon person från STN så får jag å organisationens vägnar be om ursäkt, och det får stå för den personen.
.

bra skrivet... men... bara några reflerktioner...

Varför tror ni att fattiga och utsatta människor behöver känna sig ombrydda också och inte bara mat?
samt min andra fråga, hur tänker ni spåra upp personen och hur tänker ni straffa vederbörande?

Logga in för att svara
#57404 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

sverre skrev:
Ola skrev:

Vi tror att fattiga/utsatta människor inte bara behöver mat för dagen utan även någon som bryr sig om dem, frågar hur de mår, hur deras vecka har varit etc.

Om det är någon som känt sig överkörd av någon person från STN så får jag å organisationens vägnar be om ursäkt, och det får stå för den personen.
.

Varför tror ni att fattiga och utsatta människor behöver känna sig ombrydda också och inte bara mat?
samt min andra fråga, hur tänker ni spåra upp personen och hur tänker ni straffa vederbörande?

Haha det blir nog svårt att spåra upp den personen. Kanske om man får en fantombild på honom eller nåt. Du kan väl rita ihop nåt som du tror han såg ut?

Jag tror inte att endast fattiga och utsatta människor behöver få bli bekräftade och ombrydda, det gäller alla människor. Det är liksom ett grundläggande behov hos oss människor. Små barn t.ex. som aldrig får någon kroppslig närhet dör ju till slut har det visat sig. Så att förutom att hjälpa till med mat så vill vi även hjälpa till med att vara en medmänniska. Om du visste hur många ensamma människor det finns i vår värld! Även här hemma i Sverige.

Logga in för att svara
#57407 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: -234

sverre
graph

Ola skrev:
sverre skrev:
Ola skrev:

.

Haha det blir nog svårt att spåra upp den personen. Kanske om man får en fantombild på honom eller nåt. Du kan väl rita ihop nåt som du tror han såg ut?

Jag tror inte att endast fattiga och utsatta människor behöver få bli bekräftade och ombrydda, det gäller alla människor. Det är liksom ett grundläggande behov hos oss människor. Små barn t.ex. som aldrig får någon kroppslig närhet dör ju till slut har det visat sig. Så att förutom att hjälpa till med mat så vill vi även hjälpa till med att vara en medmänniska. Om du visste hur många ensamma människor det finns i vår värld! Även här hemma i Sverige.

Ja jo jag vet!! Själv skulle jag behöva lite kvinnlig värme, så jag hoppas tjejerna här på surfsverige ser detta nu!!!

Logga in för att svara
#57409 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Ola
graphgraph

sverre skrev:
Ja jo jag vet!! Själv skulle jag behöva lite kvinnlig värme, så jag hoppas tjejerna här på surfsverige ser detta nu!!!

haha du är dig lik sverre. Tack att du finns!

Logga in för att svara
#57458 Svar: Känner du till Surfing the nations? 16 år, 1 månad sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

Sverre konverterar för värme

Logga in för att svara
#63304 Svar: Känner du till Surfing the nations? 15 år, 10 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

freddan skrev:
Sverre konverterar för värme

Jag tror att du Freddan lyckas bättre med det än vad Sverre gör.

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!