Har bara ögnat igenom de två trådar där någon eller några religösa surfare försökt förmedla sin tro. Inget fel i det, bara att det kanske kan bli lite mycket ibland. Det är till dess avsändare jag skriver.
Som om dessa trådar vore en del av en större kampanj för att locka oss svenska surfare till svenska kyrkan, eller annat kristet kolletiv, så fick jag i veckan en film helt obeställt ner i brevinkastet. Noah's Arc hette den. Någon mer som fått den? - Va grymt bra, tänkte jag i alla fall, eftersom jag har så få surffilmer. Filmen började dessutom väldigt lovande med en shaper som berättade ingående om sina brädor och om ett gäng surfare... ganska snart började det talas om hur dessa grymma surfare började gå till kyrkan. Inget fel i det filosoferade jag och tittade vidare. Ungefär vid halva filmen övergick temat helt och hållet till Gud och Jesus. Och där tycker jag att det började gå för långt. Det trots att jag faktiskt själv tror på någon slags övre kraft, om än kanske inte vid namn Jesus och Gud mm. Ähh jag vet inte riktigt...
I alla fall, jag är ju reklamare. Som ett litet tips till de som gjort, eller åtminståne skickat ut filmen vill jag säga - Om du vill övertyga en målgrupp som inte redan ställer sig positiva till en vara, tjänst eller uppfattning måste du gå betydligt försiktigare fram. I denna film hade det räckt om man nämnt deras gudfruktan och den positiva aspekten av denna övergång från dekadent surfliv. Tyvärr hade de resterande 90%en "gudsnack" bara motsatt effekt.
Så, nu ska jag hålla käft och ägna mig åt brädbygge
SharkBoy skrev: man kan då likaväl ta åt sig från en quiksilver film för att dem vill sälja på oss boardshorts
Nej. I quiksilver filmen handlar inte halva filmen om hur bra deras shorts är och vilken bra tillverkningsmetod de har och "kolla här vilka fina tyger vi använder" utan det är surfare som surfar bra vågor med deras shorts på sig. Det hade varit samma sak om den kristna filmen om surfarna surfade med religiösa symboler på sig.
Willy skrev: SharkBoy skrev: man kan då likaväl ta åt sig från en quiksilver film för att dem vill sälja på oss boardshorts
Nej. I quiksilver filmen handlar inte halva filmen om hur bra deras shorts är och vilken bra tillverkningsmetod de har och "kolla här vilka fina tyger vi använder" utan det är surfare som surfar bra vågor med deras shorts på sig. Det hade varit samma sak om den kristna filmen om surfarna surfade med religiösa symboler på sig.
nej, jag såg filmen, det var en historia som vad som hade 'hänt' dokumentär stil berättad av surfarna och regissören, sponsorerna för filmen var nån slags kyrka säkert med målet att get more members.,
Det är ingen skillnad mellan det och en film som Clay Marzo's just add water, som är också en historia, berättad av regisörren och intervjuade människör, sponsrad av Quiksilver, med målet att sell more boardshorts
Vad ar kopplingen mellan Surfing och just Kristendom? Jag tror att det ar nagon sorts konspiration med hobgoods, tim curran och den protestantiska fri kyrkan!!
Andiss skrev: Vad ar kopplingen mellan Surfing och just Kristendom?
it's true, men vad är kopplingen mellan music, frisörer, SKOR! kläder (utöver boardshorts då?) och surfing? Ingeting, men surfing är väldigt marketable, smart av alla, ink the churches
SharkBoy skrev: Willy skrev: SharkBoy skrev: man kan då likaväl ta åt sig från en quiksilver film för att dem vill sälja på oss boardshorts
Det är ingen skillnad mellan det och en film som Clay Marzo's just add water, som är också en historia, berättad av regisörren och intervjuade människör, sponsrad av Quiksilver, med målet att sell more boardshorts
Okay, your analogy works with Just Add Water but in my minds-eye I had the classic modern surf film (like Young Guns or First Chapter). I find Clay's film interesting but not the churchy-one, but that just comes down to what you're intrested in, just as Alex the Bloater states in his first post.
Willy skrev: SharkBoy skrev: Willy skrev: SharkBoy skrev: man kan då likaväl ta åt sig från en quiksilver film för att dem vill sälja på oss boardshorts
Okay, your analogy works with Just Add Water but in my minds-eye I had the classic modern surf film (like Young Guns or First Chapter). I find Clay's film interesting but not the churchy-one, but that just comes down to what you're intrested in, just as Alex the Bloater states in his first post.
exactly, it's more of a question as to what offends you or not, I personally, am not offended about the story, I didn't find it that preachy until towards the end, but it did come out of the mouths of the surfers as opposed to the narrative.
I am not really offended by Just Add Water even if I could CHOOSE to see it as Quiksilver trying to make an autistic boy marketable. Just like we can CHOOSE to be offended by Noah's Arc. In some cases, the makers of these films might have really just thought that these were interesting stories to tell and nothing more, if that is the case, and we don't really know for sure, then it is us that looks bad by immediately questioning their motives.
perry skrev: Kom igen nu Alex.
Team Vitvatten heter numera Vigvatten, och vi kör alla våra sammankomster på KFUM-centret i Bandhagen.
Nej.
Ideellt socialt arbete = tummen upp.
"Cykel på köpet" i form av påtvingade värderingar = totalt BS.
Exakt man ska inte få något på köpet här i livet, allt måste man jobba för på egenhand. Besök absolut inte något KFUM-center om du inte står för kristna väderingar. KFUM= Kristna föreningen unga människor
Andiss skrev: Vad ar kopplingen mellan Surfing och just Kristendom? Jag tror att det ar nagon sorts konspiration med hobgoods, tim curran och den protestantiska fri kyrkan!!
Kopplingen mellan surfing och just kristendomen är att även kristna vill surfa på det Gud har skapat, nämligen vågorna. Jag kan inte komma på någon annan vettig anledning.
Elin_nybörjaren skrev: Andiss skrev: Vad ar kopplingen mellan Surfing och just Kristendom? Jag tror att det ar nagon sorts konspiration med hobgoods, tim curran och den protestantiska fri kyrkan!!
Kopplingen mellan surfing och just kristendomen är att även kristna vill surfa på det Gud har skapat, nämligen vågorna. Jag kan inte komma på någon annan vettig anledning.
To bad lady! Tyvärr måste gudfadern rätta dig där, gud har inte skapat några vågor serru.... mer än jävligt indirekt! Väldigt extremt uttunnat kausalsamband...
mouhahahaha!!!
Elin_nybörjaren skrev: Andiss skrev: Vad ar kopplingen mellan Surfing och just Kristendom? Jag tror att det ar nagon sorts konspiration med hobgoods, tim curran och den protestantiska fri kyrkan!!
en annan vettig anledning är kanske att kristna helst vill umgås i sin egen grupp, blir lättast så.
Har bara ögnat igenom de två trådar där någon eller några religösa surfare försökt förmedla sin tro. Inget fel i det, bara att det kanske kan bli lite mycket ibland. Det är till dess avsändare jag skriver.
Som om dessa trådar vore en del av en större kampanj för att locka oss svenska surfare till svenska kyrkan, eller annat kristet kolletiv, så fick jag i veckan en film helt obeställt ner i brevinkastet. Noah's Arc hette den. Någon mer som fått den? - Va grymt bra, tänkte jag i alla fall, eftersom jag har så få surffilmer. Filmen började dessutom väldigt lovande med en shaper som berättade ingående om sina brädor och om ett gäng surfare... ganska snart började det talas om hur dessa grymma surfare började gå till kyrkan. Inget fel i det filosoferade jag och tittade vidare. Ungefär vid halva filmen övergick temat helt och hållet till Gud och Jesus. Och där tycker jag att det började gå för långt. Det trots att jag faktiskt själv tror på någon slags övre kraft, om än kanske inte vid namn Jesus och Gud mm. Ähh jag vet inte riktigt...
I alla fall, jag är ju reklamare. Som ett litet tips till de som gjort, eller åtminståne skickat ut filmen vill jag säga - Om du vill övertyga en målgrupp som inte redan ställer sig positiva till en vara, tjänst eller uppfattning måste du gå betydligt försiktigare fram. I denna film hade det räckt om man nämnt deras gudfruktan och den positiva aspekten av denna övergång från dekadent surfliv. Tyvärr hade de resterande 90%en "gudsnack" bara motsatt effekt.
För mig som kristen så handlar det inte om att övertyga om något endast att få folk att börja att agera och reagera och bli djup . Jag kan bara lyssna samt påverka någon förutsatt att denne person tillåter det. Och för att inte bli påverkad av sådant som man inte vill så måste man vara medveten om hur man som person påverkas av något. De som jobbar med reklam och lyckas att göra reklam så att den når publiken vet oftast det.
Varför blandar du in att ni vill surfa " på det gud har skapat " ??
Räcker det inte att ni bara vill surfa??
Annars menar jag så kanske ni vill göra massa annat också med det som gud har skapat...
exempelvis har gud då också skapat bajs: då kanske ni vill mocka lite bajs
sverre skrev: Elin_nybörjaren skrev: Andiss skrev: Vad ar kopplingen mellan Surfing och just Kristendom? Jag tror att det ar nagon sorts konspiration med hobgoods, tim curran och den protestantiska fri kyrkan!!
en annan vettig anledning är kanske att kristna helst vill umgås i sin egen grupp, blir lättast så.
Så är det väl alltid att man dras till de som tycker på liknande sätt. Den insikten kan jag lätt få endast härifrån Surfsverige. Sen att vissa tar sig tid och engagerar sig i det jag tycker är bara en stor paradox...
sverre skrev: Elin_nybörjaren skrev: Andiss skrev: Vad ar kopplingen mellan Surfing och just Kristendom? Jag tror att det ar nagon sorts konspiration med hobgoods, tim curran och den protestantiska fri kyrkan!!
Varför blandar du in att ni vill surfa " på det gud har skapat " ??
Räcker det inte att ni bara vill surfa??
Annars menar jag så kanske ni vill göra massa annat också med det som gud har skapat...
exempelvis har gud då också skapat bajs: då kanske ni vill mocka lite bajs
To bad lady! Tyvärr måste gudfadern rätta dig där, gud har inte skapat några vågor serru.... mer än jävligt indirekt! Väldigt extremt uttunnat kausalsamband...
mouhahahaha!!!
Samband är till för att testas och bara ibland uppstår kausalsamband.
Eftersom den protestantiska frikyrkan ar en populistisk och kor aggresuv marknadsforing att "fralsa" manniskor ar val det som ar anleding till just surf kopplingen. Jag menar det finns valdigt lite eller inga (vad jag kan hitta) kristna rally associationer...
Elin, kankse dags att start kristet folkrace alternativ..jag menar gud skapade ju olja, bensin och alla bra turbo motorer...
Andiss skrev: Eftersom den protestantiska frikyrkan ar en populistisk och kor aggresuv marknadsforing att "fralsa" manniskor ar val det som ar anleding till just surf kopplingen. Jag menar det finns valdigt lite eller inga (vad jag kan hitta) kristna rally associationer...
Elin, kankse dags att start kristet folkrace alternativ..jag menar gud skapade ju olja, bensin och alla bra turbo motorer...
Hallelulihhaaaajaaaa!!!
Möjligheterna är många för den som tror samt tycker om att skapa nya organisationer. Jag tycker inte om alla dessa uppdelningar så jag håller mig till dem som redan är uppfunna och utvecklar dem istället.
Jo men Alex du som är reklarmgubbe har helt missat det där med målgrupp. Skogstokiga kristna vänder sig till just det...andra skogstokiga. De andra är förmodligen meningslösa att värva.
fanns men de har inte ens ett forum som ar oppet, daremot la jag in kommentar pa UFFES blogg.
"Andiss säger: Din kommentar väntar på moderering.
20090312 (16:26)
BOS stoder denna post!
Forresten Elin, detta ar en surfsida, kan du inte posta nagot surfrelaterat...som t.ex. "Ar fuerte bra sa har ars", "Nar funkar toro" eller favoritenirepris "SSA Debatten" ?
Asch nu forsvann min kommentar och jag som foljde alla regler
Kommentarsregler
Kommentarer ska ske på en saklig nivå och i en respektfull ton
Personangrepp, skvaller, förtal och allmänt smaklösa kommentarer kommer inte att publiceras.
Håll inläggen korta och koncisa.
Jag vill gärna veta vilka jag samtalar med. Därför ser jag gärna att kommentarer skrivs under med riktigt namn.
Bloggen är inte allmänt diskussionsforum. Kommenterarna ska hålla sig inom ämnet för respektive inlägg.
Ibland kan det vara svårt att hinna med att moderera alla kommentarer som kommer in. Vi försöker så gott det går att hinna med alla, men om din kommentar skulle fastna i moderering kan det helt enkelt bero på att vi inte hunnit med. Ber om överseende med detta.
Hade jag varit övertygad att de som inte har min religion kommer brinna i helvetet när man dör så skulle jag nog också ta till alla medel att värva folk till min tro. Enligt mina kristna kompisar så är det så det ligger till. Är man kristen kommer man till himlen, är man inte kristen så hamnar man i helvetet! Visste inte om detta faktum innan de berättade det för mig för några år sen. Antar att jag missade den biten på religionsundervisningen. Trodde lite naivt att det räckte att vara en god person för att släppas in. Undrar hur många som konverterat bara för säkerhets skull? Ni som är religösa får gärna utveckla tesen. Tycker det är ganska intressant.
Redax skrev: Hade jag varit övertygad att de som inte har min religion kommer brinna i helvetet när man dör så skulle jag nog också ta till alla medel att värva folk till min tro. Enligt mina kristna kompisar så är det så det ligger till. Är man kristen kommer man till himlen, är man inte kristen så hamnar man i helvetet! Visste inte om detta faktum innan de berättade det för mig för några år sen. Antar att jag missade den biten på religionsundervisningen. Trodde lite naivt att det räckte att vara en god person för att släppas in. Undrar hur många som konverterat bara för säkerhets skull? Ni som är religösa får gärna utveckla tesen. Tycker det är ganska intressant.
Wow, trodde surfare var lite mer accepterande.....det ar ju inte sa att nagon tvingar i er det har eller?! Andiss gar pa haxjakt och forsoker fa det till att det ar religion som ar den forstorande faktorn i varlden nar det ar enstaka individer och grupper som staller till problem. Jag ar inte vidare religos av mig men jag har iaf vett att inte trycka ner andra grupper som inte tycker som jag.........
Av dom tre tradar som behandlar amnet har du startat 1 av dom. Vet inte vilka dom andra aer men antar att surfing the nations traden aer en annan, som inte heller den aer startad av nagon som vill konvertera utan av nagon som har en fraga, att sedan folk i almanhet borjar lagga fram asikt pa asikt om hur vidrigt allt med religion och kristna aer verkar vara helt okej sa lange ingen sager emot den allmanna asikten i forumet. For da blir det helt plottsligt en konverteringstrad.
Ang. forum och filmfragan galler vall det samma for dig som alla andra i varlden att aer det nagot man inte aer intresserad av eller vill ha med a gora behover man inte trycka pa traden eller skaffa/se filmen. Likasa jag ignorerar massor tradar som inte vacker mitt intresse eller ser filmer jag inte kommer att uppskatta.
Brinna i helvetet är inte så säkert men något evigt liv med Gud verkar det inte bli iaf.
Men är det där Jesus ord eller är det bara Johannes tolkning?
Well en tolkning förmodligen men Jesus är själv ganska tydlig.
Jag är vägen, sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig. (Joh. 14:6)
Vilket ska vara ett citat från vad Jesus sagt. Det är också från Johannes så alternativet finns att Johannes är helt fel men de flesta kristna tror på det som står där. Kanske viktigt att också komma ihåg att inga människor har förmåga att bestämma vem som kommer till himlen och inte.
Alla religioner har olika åsikter om livet efter döden. et är väl liksom lite av huvudtemat med religioner. Man vill ju inte veta att man ska hålla på och slita hela sitt liv för ingenting, man vill ju få ut nåt utav det och då verkar himlen vara en schysst plats. Men om det nu står en dörrvakt vid himlens portar som bara släpper in vissa kanske det är en bra idé att hänga med rätt gäng. Enligt South Park är det gänget Mormonerna. Det är de man skulle tillhört om skulle blivit en vinnare.
Kan vi inte bara lägga ner allt det här vidskepliga och surfa på? Varför hålla på och tro, om tro, mot tro, när vi istället kan göra världen bättre på mer faktabaserad grund, sluta kriga på religiös och annan grund och framför allt hoppas... på fina vågor!
Sen är det ju såklart skitkul att retas men folk som hänger upp sina liv sig på gamla sagor...
Ångrade mig - INTE kul att retas med alla stackare som i sitt absoluta elända finner tröst i sagornas värld. Men för oss löjligt prioriterade, in absurdom utbildade och extremt välinformerade - där är det 100% legitimt att retas om andras totalt ogrundade fantasier och sammanblandningar av saga och verklighet. Det kan till och med ses som respektfullt att uppfatta någon och någons tro som värd att kritisera och mer respektlöst att ignorera. Möjligen kan en och annan nutida frälsare, kanske även på detta forum, ses just som personer som behöver uppmärksamhet, tja kanske till och med bli lite martyr? /JB
Ha ha fan va kul pa Uffe ekmans blogg respekt till Sverre
Klippt:
"Sverre säger:
20090312 (21:39)
Tjena Uffe!
Härligt att läsa din levande beskrivning av det heliga landet! Det känns nästan som att man själv är där! Dina ord förmedlar dofter från det heliga landet som man nästan kan känna ända hit.
Doften av olivlundarna från jesu tid når fram till mina lungor, med guds kraft tränger olivdofterna igenom lukten av liken från palestinska barn. Att se och älska Israel för hur det var för 2000 år sedan är en kristens plikt tycker jag. Man får helt enkelt blunda för brotten mot folkrätten av idag "
Andiss skrev: Ha ha fan va kul pa Uffe ekmans blogg respekt till Sverre
Klippt:
"Sverre säger:
20090312 (21:39)
Tjena Uffe!
Härligt att läsa din levande beskrivning av det heliga landet! Det känns nästan som att man själv är där! Dina ord förmedlar dofter från det heliga landet som man nästan kan känna ända hit.
Doften av olivlundarna från jesu tid når fram till mina lungor, med guds kraft tränger olivdofterna igenom lukten av liken från palestinska barn. Att se och älska Israel för hur det var för 2000 år sedan är en kristens plikt tycker jag. Man får helt enkelt blunda för brotten mot folkrätten av idag "
HAHAHAHAHAAA!!! Det finns uppenbara fördelar med att vara anonym!
Lars S skrev: Jag tror jag har sett filmen tillsammans med Willy, ovan, när vi var i portugal. Tack och lov var jag någorlunda berusad och ljudet var avstängt.
Just det! Dagen efter var dagen när vi fick ett tolv vågsset i huvet och spolades minst en halvkilometer. Du trodde bilen hade blivit stulen, men den stod kvar där vi parkerat bara det att du var 500 meter bort från där du trodde du var! Vi avslutade med att dela en våg in och körde en såndär baywatchig Hi-5! HAHAHAHHAAAHAAHAAAA!!!!
Jesper B skrev: när vi istället kan göra världen bättre på mer faktabaserad grund
Sen är det ju såklart skitkul att retas men folk som hänger upp sina liv sig på gamla sagor...
/JB
du lever i ett fantasi värld om du tror på att man kan göra ett 'bättre' (subjectiv, finns inget fakta om vad som är ett bättre värld)
Basic law of physics: every action has an opposite and equal reaction
Det finns inget gott eller ont i natur, bara överlevnad eller inte. Allt annat är bara en smaksak
' på mer faktabaserad grund' (det finns ingen faktar egentligen, människör har tagit in alla information via 5 subjectiva 'senses'
-syn (jag tror jag såg vattnet längre fram i öknen)
-lukt (dominerande perception of odor, despite other odors being prominent)
-smak (same as smell)
-känsla (almost the definition of subjective)
-hörsel (vibrations hit our eardrum and we can perceive some but not all into patterns and information)
There is no perfect measure, counting is simply labeling. 1 apples two apples. But wait, this apple has more seeds and is larger, so technically it is more apple then the other. It's like labeling all people in germany as germans and measuring from there.
Ursäkta om jag låter combative men du sa ju själv att 'där är det 100% legitimt att retas om andras totalt ogrundade fantasier och sammanblandningar av saga och verklighet.'
Och detta ifrån nån som tog åt sig för att jag kallade SUP en båt.
Fact (haha) SUP classificeras som båt i amerikanska farvattnet
Willy skrev: Lars S skrev: Jag tror jag har sett filmen tillsammans med Willy, ovan, när vi var i portugal. Tack och lov var jag någorlunda berusad och ljudet var avstängt.
Just det! Dagen efter var dagen när vi fick ett tolv vågsset i huvet och spolades minst en halvkilometer. Du trodde bilen hade blivit stulen, men den stod kvar där vi parkerat bara det att du var 500 meter bort från där du trodde du var! Vi avslutade med att dela en våg in och körde en såndär baywatchig Hi-5! HAHAHAHHAAAHAAHAAAA!!!!
Just det!
Settet och spolningen var nog guds straff för att jag var så ointresserad av att ta del av hans budskap.
High five:en är fortfarande det fetaste "surftricket" jag någonsin gjort. Näst fetast; när jag rövblockade dig från en våg och sedan (ngt lögnaktigt kanske) påstod att jag satte en floater.