Facebook data

1
Hur lastar ni brädorna på taket?
#56988 Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Jag har nyligen skaffat en ny bil med relingar och är på jakt efter en schysst lasthållare (takräcke). Tidigare har jag alltid kört med biltemas grejer för att de är billligast. Men den senaste lasthållaren jag hade var riktigt pissig för om jag skruvade en millimeter för lite så lossade inte lasthållaren men skruvade jag en millimeter för mycket lossande hela skruvanordningen och jag fick leta små skruvar och packningar i gruset på parkeringen.

Thule är ju ledande och jag hittade denna på deras sida. Ser rätt schysst ut men om man ska med fler än en bräda, vad gör man då?

Hur gör ni?

Logga in för att svara
#56995 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Bradan skall forvaras inuti bilen. Om bradan ar for stor - kop en storre bil

Logga in för att svara
#56999 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Rörisolering och spännband från clasohlson på vanligt takräck.

Simple good n' cheap

/Q

Logga in för att svara
#57002 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 10

Backdoor_Goran
graphgraph

Tjena, har dem lastbågarna från Thule, lönar sig med dem dyrare med platt profil. Sen vet jag att Daniel har den där med snabbfäste och är nöjd, funkr bra till 2 eller max 3 brädor tror jag.

Själv så slänger jag oftast bara i brädan i bussen, fast ibland kör jag lilla bilen och då är det Thule som gäller...

//Göran
-------------------------------------
www.backdoor.se
www.nordicsurftravel.com

Logga in för att svara
#57004 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 12

Per
graphgraph

Thule och vanliga spännband kör jag.
Har man brädan i bag behövs inga "kuddar"

Logga in för att svara
#57006 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 11

Freddy81
graphgraph

Har aldrig haft några takräcken överhuved taget, funkar bra utan! Filt över taken och så spännband genom dörr öppningen, in genom bilen och ut igen på andra sidan. Sist vi drog till stadlandet körde vi så, över 200 mil utan problem! Länge leve bonna lösningar!

Logga in för att svara
#57011 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Jag tror på dom här remmarna. www.stickprotection.com/pro_surf.htm

Logga in för att svara
#57045 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 15

Daniel
graphgraph

Jag kör med Thules bärdhållaren, dessvärre knöt någon upp spännremmarna för att låsa en dörr inifrån på en svensexa, så numer är det med vanliga spännband. Dock tillför varje "hörna" ett bra stöd för min stora brädor.

Helt riktigt, så klarar bara dessa spännband max två brädor, har väl lyckats med tre shortboards ngn gång om man sliter. Så med två brädor spar du ordentligt med tid.

Logga in för att svara
#57253 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 6

Galveston
graphgraph

Varför inte ett FCS Softrack? Jag köpte ett Thulesystem till min SAAB 9000 förrra året, kostade ca 1000 kr. Sedan blev bilen stulen och jag satt med ett takräcke som bara passar SAAB 9000.

Kunde sälja det för 500 kr till slut och köpte ett Softrack på Rockaway för 570 kr istället. Passar "alla" bilmodeller och kan tas med på resa när man har hyrbil etc.

Logga in för att svara
#57260 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

adisgladis
graphgraph

Har man takräcke så använd det och spännband. Har man risig bil använd filt och spännband alternativt en daybag. Softracks är ju grymma tack vare sin flexibilitet men jag kan tycka de blir fett störande med alla rep inne i bilen. Dock är de oslagbara på semestern när man ska hyra bil eller så. Oftast kanske man inte kan få takräcken överhuvudtaget på vissa destinationer och då är ett softrack din räddning.

Jag har Volvo 245 så jag kan slänga in alla mina vänners brädor i bakluckan. Det är trots allt oslagbart för man spara soppa och det går fort att lasta.

Logga in för att svara
#57261 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 1

Skidåkarn
graphgraph

Den största nackdelen med softracks som ingen nämnt ännu, men som tåls att nämnas är att det alltid blir riktigt blött inne i bilen om det regnar. Vattnet följer banden in i bilen och helt plötsligt har du blöta säten resten av surfsemestern. Det är egentligen endast på Taigan vi inte har detta problem. För där snöar det ju oftast när vi surfar

Logga in för att svara
#57289 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 5

hman
graphgraph

Softracks gör märken i lacken och jag har aldrig hittat nån riktigt bra lösning för de lösa ändarna som brukar fladdra till förbannelse. Brädorna lastas förslagsvis inne i bilen istället. V70 rulz

Logga in för att svara
#57406 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år, 1 månad sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Jag har länge sneglat på dessa: curvesurf.com/lockdownracks.html

Gillar iden med att man kan dra dem runt ifall man har rails på bilen och således slipper ha massa skit inne i kupen. (se här : curvesurf.com/images/rack-instructions.pdf )

Kanske går att lösa med nån hemmalösning.

Logga in för att svara
#59055 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år sen Stoke: 11

Willy
graphgraph
Donerat Guld

Nu har jag letat efter Lasthållare på nätet utan någon egentlig lycka. Det som jag hittar är Biltemas värdelösa lasthållare (under 500 kr), Thules och Mont Blancs system verkar bra men är dyra (över 1500 pix), men inget som ligger därimellan.

Är det ingen som har något bra tips?

ps
Jag kommer inte köra ett mjukt system som ligger och skaver på taket. I bilen får inte brädorna heller plats för där är det barnstolar och barnvagnar i sommar.
ds

Logga in för att svara
#59061 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Wonka, kolla begagnade såna på Erikshjälpen på Brynäs (mittemot Alderholmen). Andres köpte sina för 150 pix!
Annars kan man köra den här lösningen... Vilka minnen! Bussen var fullastad med bakfulla gbayare och lyckades cruisa genom en dubbel poliskontroll i Skitskär med trasig ljuddämpare.

Logga in för att svara
#59345 Svar: Hur lastar ni brädorna på taket? 16 år sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

Esta skrev:
Wonka, kolla begagnade såna på Erikshjälpen på Brynäs (mittemot Alderholmen). Andres köpte sina för 150 pix!
Annars kan man köra den här lösningen... Vilka minnen! Bussen var fullastad med bakfulla gbayare och lyckades cruisa genom en dubbel poliskontroll i Skitskär med trasig ljuddämpare.

Fantastiskt rolig bild!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!