|
#57053 |
Akut problem med epoxy 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Befinner mig i nya zeeland just nu och har det fint. kallare än sverige i vattnet dock. Men iaf så börjar min grippad (eller vad det heter) lossna i bakändan, alltså limmet. Vad kan jag och vad kan jag inte limma fast det med igen? Min bräda är alltså en epoxybräda (en sån där ny lätt jävel) och vad jag har förstått så kan det bli jävligt lustiga reaktioner ibland med epoxy.
kort sagt, vad kan jag använda, och vad kommer att få min bräda att brinna upp?
tack på förhand
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57055 |
Svar: Akut problem med epoxy 16 år, 2 månader sen |
Stoke: 143 |
|
hannesl skrev:
Befinner mig i nya zeeland just nu och har det fint. kallare än sverige i vattnet dock. Men iaf så börjar min grippad (eller vad det heter) lossna i bakändan, alltså limmet. Vad kan jag och vad kan jag inte limma fast det med igen? Min bräda är alltså en epoxybräda (en sån där ny lätt jävel) och vad jag har förstått så kan det bli jävligt lustiga reaktioner ibland med epoxy.
kort sagt, vad kan jag använda, och vad kommer att få min bräda att brinna upp?
tack på förhand Endast skumkärnan skadas med fel plast,,Men, härdad epoxi är inte lätt att laga. Då epoxi ska va våt på våt för att funka. Du måste slipa upp skadan och se till att få fram glastrådar så epoxin har nått att bita fast i. Enklast är att lämna in den,,,Men inte till nån pårökt snubbe som tror han kan använda polyesterplast.
BOS helping cins 2007
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57062 |
Stoke: 11 |
|
jocke skrev:
hannesl skrev:
BOS helping cins 2007
not BOS helping since 2007
med stavning hehe
(fast jag gör en del stavfel med)
puss
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57064 |
|
viktor m skrev:
jocke skrev:
hannesl skrev:
BOS helping cins 2007
med stavning hehe
puss Duktigt Gulleponken,,,Gudfadern har deklarerat att han är Dyslktriker,,,Och  Det är jag också,,,Men,,,  Jag vill inte sno all berömelse. Då jag är en anonym medlem. Som vill verka i det tysta,,,Okidoki Gulleflutten,, 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57065 |
|
Hahahahah Det blev Flutte i stället för ponken,,, 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57066 |
Stoke: -234 |
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57067 |
Stoke: 11 |
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57068 |
|
viktor m skrev:
sverre skrev:
viktor m skrev:
jocke skrev:
hannesl skrev:
BOS helping cins 2007
med stavning hehe
puss
www.grapheine.com/bombaytv/index.php?module=see&lang=uk&code=2f686437822408746ede31390262171f
hahaha:lol: Haahahh den va go,,  Men, inte får nån smaka rottingen av mig,,Då jag blir andfådd,av allt kroppsarbete, hjärtat börjar gå i otakt,,,  Enligt min doktor,,,  Så ska jag ta det lugnt och tänka före jag,,,,,Hörni jag har min lilla Bzzzzz istället 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57077 |
|
Man tackar för alla svar. fattar inte riktigt vad vissa hade med epoxy att göra.
iallfall så tror jag att jag inte förklarade riktigt bra, jag har INTE dingat brädan, det är bara limmet som lossnar från den. Har redan pratat med en kille som sa att jag bara behövde stryka på nytt superlim i princip. Men enligt er så är det bara kärnan som reagerar med kemikalier? Det är alltså ingen risk med superlim som bara kommer att komma i kontakt med ytan (vad den nu är gjord av...)? jag har alltså inte dingat den.
Tack för snabbt svar för övrigt.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57079 |
|
hannesl skrev:
Man tackar för alla svar. fattar inte riktigt vad vissa hade med epoxy att göra.
iallfall så tror jag att jag inte förklarade riktigt bra, jag har INTE dingat brädan, det är bara limmet som lossnar från den. Har redan pratat med en kille som sa att jag bara behövde stryka på nytt superlim i princip. Men enligt er så är det bara kärnan som reagerar med kemikalier? Det är alltså ingen risk med superlim som bara kommer att komma i kontakt med ytan (vad den nu är gjord av...)? jag har alltså inte dingat den.
Tack för snabbt svar för övrigt. Japp, bara dings in till kärnan kan,,,, [img]
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57087 |
Stoke: -234 |
|
hannesl skrev:
Tack för snabbt svar för övrigt.
Misströsta inte!
Du har tajmat lite dåligt här bara, som Gudfader här har jag lagt märke till att fredag och lördagar är låg verksamhet här inne, folk brukar komma tillbaka på söndagkväll efter söndagsmiddan med familjen.
Ett annat sätt att bättre få svar på dina frågor är att välja en adekvat rubrik
exempelvis: " lossnande grippad på epoxi, HJÄLP! "
Ytterligare ett sätt är att hänga här lite mer, då vet du vilka som kan sådant här och kan fråga dom direkt på chatten eller i deras profiler.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#57099 |
Remo
|
Kontaktlim e nog bättre än superlim som är för sprött tror jag. Borde inte påverka epoxin men du måste slipa lite så limmet får en ojämn yta att fästa i.
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#58399 |
|
Har fixat problemet nu. bara för alla som är nyfikna på vad som fungerade i slutändan
jag gick till en surfäffar och ägaren limmade på skiten gratis åt mig. Han sa dessutom att epoxibrädor är mindre troliga att reagera med kemikalier av vilket slag som helst än vanliga glasfiberbrädor. (eller vad de nu kallas)
Oroa er inte för att sandpappra eller något, det gamla limmet är skrovligt nog för att det ska fästa förresten.
åker hem igen om fem dar, peppar rejält på att surfa i sverige.
tack för all hjälp
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#58401 |
Stoke: -10 |
|
Kul att det fixade sig med paden.
MEN!!! Varför tror så många att det finns något som heter glasfiberbrädor????? (utom möjligtvis de nya ekologiska som har hampa eller nån annan slags textil)
ALLA brädor har glasfiber. Glasfiber är en matta vävd av glasfiber som man lägger ovanpå skummet som har formats till surfbräda. Sedan häller man på olika plaster, antingen Polyester eller Epoxy.
Om du går till en surfbutik och säger att du har en glasfiberbräda så finns chansen att de ger dig fel grejer eftersom det faktiskt finns epoxybrädor som ser exakt ut som polyesterbrädor. Kommer du in med en typ Surftech så ser de dock direkt att den är gjord i epoxy (sandwish dessutom). Är du på ett ställe med mycket localism eller dyl så är det också troligt att de tycker att du är en korkad svenne och inte bryr sig om dig ett skit. 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#58402 |
Stoke: -10 |
|
Ok. Texten i första stycket mellan paranteserna skulle naturligtvis legat efter andra stycket. Faan va jag är ostrukturerad 
|
|
|
Logga in för att svara
|
|
#58425 |
Stoke: 1 |
|
alex el gordo skrev:
MEN!!! Varför tror så många att det finns något som heter glasfiberbrädor????? (utom möjligtvis de nya ekologiska som har hampa eller nån annan slags textil)
Jag maste absolut salla mig till denna grupp tills for nagra dagar sedan. Da jag blev upplyst!
alex el gordo skrev:
ALLA brädor har glasfiber. Glasfiber är en matta vävd av glasfiber som man lägger ovanpå skummet som har formats till surfbräda. Sedan häller man på olika plaster, antingen Polyester eller Epoxy.
Lokalt har i SD sa skiljer vi pa bradtyperna genom att just kalla dem Fiberglass eller Epoxy, men jag startar garna ett korstag for att upplysa folk hur landet ligger...
Ryktet sager mig ocksa att om du dingar en Epoxy brada sa behover du inte fa panik av att skummet borjar suga at sig vatten. De har en annan karna och du kan darfor lugnt surfa vidare... Som sagt bara ett rykte.... Alternativt enbart gallande den brada som sporsmalet gallde, inte epoxy generellt.
Ha det gott!
Johan
|
|
|
Logga in för att svara
|
|