|
#5710 |
The Rules 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 30 |
|
Feel free to translate Redax!
-Don't drop in, the surfer positioned deepest has the right of way.
-Don't snake, snaking is when you paddle deeper than someone who was deeper to start with just to get priority, he/she is going...leave them alone.
-Longboarders, just because you can catch a wave from further out does not give you right of way, it is still the surfer who is lined up deepest who has the right to it. Why? because you are using board volume and not skill to catch the waves in that scenario, you wouldn't want guys on jetski's towing in to ruin your session either would you?
-BUT! if someone has already been up and riding for a while, don't drop in behind him (that's again snaking)
-Do not lie or get in the way of the people surfing, if you are paddling out, avoid the track where people are riding. Don't race them for the shoulder to avoid a duckdive, you paddle to the soup and take it.
-Never let go of your board when paddling out!
-Don't paddle for a wave (pressa) if someone is paddling for it, leave them alone, you may force them to adjust their line on the wave and that ain't cool, especially at breaks with tight take-off zones.-
-You will lose priority for the wave IF!:
:you sit on top of everyone (deeper/further out) and then miss the first wave you paddle for. the other's might not have taken it because they didn't want to 'pressa' The next wave is no longer yours. In this wave starved country, we can't have people wasting more then one wave of a set.
: You will also lose priority if you sit on top of everyone and repeatedly fall! Had some guy doing this not too long ago at a recent pointbreak, He'd sit on everyone, paddle for the first wave and fall, and when you'd turn and go he'd be lying with his board spread out and in the way (waisting two waves of every set) and then go and paddle deeper than everyone all over again. Not cool!
-At point breaks it is considered rude to paddle over people for priority, if you got a good set from the deepest position, it is considered good manners to wait out a set (from a lesser prioritized position)before paddling deepest. Not everyone wants to sit deepest at points because sometimes the better take off zone is not always deepest. (Some waves hug a reef better when they wrap that's why)
Had to write this. Last few times I have been out, a good vibe among 20 people was ruined by 2 retards.
Thanks
|
|
|
|
|
#5713 |
Svar: The Rules 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
Yann
|
Bra skrivet! Om vi alla hade kunnat följa detta så hade surfing i Sverige blivit mycket trevligare. Det finns en hel del surfare som bör ta åt sig här. Tänk på att om en börjar pusha gränserna och roffa åt sig mer vågor tvingas andra att följa efter för att få sin beskärda del vågor. Resultatet blir då en snake session med otrevlig stämning och kanske även sämre åk eftersom man till slut hamnar så djupt att alla inte klarar att ta sig runt vitvattnet alla gånger (ännu ett sätt att förlora prioritet om det upprepas, som jag tyckter Sharkie glömde).
Chris, du borde posta detta på surfzone också. Många nybörjare där och det är nog inga problem att få den sticky.
|
|
|
|
|
#5714 |
Stoke: 10 |
|
jag har iofs inte samma uppfattning om att det är så knivigt med detta här i sverige. Inte där jag brukar surfa i alla fall. Visst finns det dudes som inte följer detta till punkt och pricka men vafan, så är det ju överallt.
visst, man kan bli galen en bra sommardag på torö då det ligger 80 pers i vattnet och det är snarare slalom än surf man får utöva men det är bara att se fram emot den kalla vintern i sådanna lägen
bättre att lära dem som inte vet än att ge dem en oskön blick av hat å sen paddla därifrån.. eller?
|
|
|
|
|
#5715 |
Stoke: 68 |
|
Hey shark boy....
Why don't we start the North Narabbeen, late 70's tactics again...like.....physically overpowering and then taking hasslers/dropins/snakers from the water...stripping them down..tying them to a telegraph pole in the car park .....naked..... and rubbing dog or ever better..... human shit all over them and then leavng them there for the crowd to enjoy...
The other trick was pretty good too...Terry Fitzgerald used to..if there was alot of hassling and wankers in the water....go to his car and get out a bag of old golf balls and take his driver down on the beach and peg up and belt golf balls into the line-up..IT WORKED good....
It also never hurts to go up to the offending person..be it snaker or even novice and telling them what they are doing wrong and how they should behave..A novice will almost immediately get out of the way..A snaker will...not always..but most often..even if they don't show it..get large amounts of guilt..enough to put their concentration off that millimetre so that they loose their form and eventually positioning in the surf..psyching works wonders..look how A I and Kelly psych out the other surfers...some of which are better free surfers than they are ....but I like the pole and shit trick..it's good entertainment..plus..they VERY rarely come back.....
Peace..RAT
|
|
|
|
|
#5716 |
Stoke: 14 |
|
Låter bra sharkboy. lite sunt förnuft skadar inte heller där ute. 
|
|
|
|
|
#5719 |
Stoke: 28 |
|
I asume that was written primeraly for Esta? 
|
|
|
|
|
#5721 |
|
Pippo
|
Porra, du kan inte jämföra Torö med de olika pointsen i Sverige, ffa inte de i Södra Sverige, det är CROWDED och vågorna är dessutom mycket bättre. Så det blir lätt jidder. Trist, men så är det.
|
|
|
|
|
#5722 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
SharkBoy skrev:
Feel free to translate Redax!
-Don't drop in, the surfer positioned deepest has the right of way.
-Don't snake, snaking is when you paddle deeper than someone who was deeper to start with just to get priority, he/she is going...leave them alone.
-Longboarders, just because you can catch a wave from further out does not give you right of way, it is still the surfer who is lined up deepest who has the right to it. Why? because you are using board volume and not skill to catch the waves in that scenario, you wouldn't want guys on jetski's towing in to ruin your session either would you?
-BUT! if someone has already been up and riding for a while, don't drop in behind him (that's again snaking)
-Do not lie or get in the way of the people surfing, if you are paddling out, avoid the track where people are riding. Don't race them for the shoulder to avoid a duckdive, you paddle to the soup and take it.
-Never let go of your board when paddling out!
-Don't paddle for a wave (pressa) if someone is paddling for it, leave them alone, you may force them to adjust their line on the wave and that ain't cool, especially at breaks with tight take-off zones.-
-You will lose priority for the wave IF!:
:you sit on top of everyone (deeper/further out) and then miss the first wave you paddle for. the other's might not have taken it because they didn't want to 'pressa' The next wave is no longer yours. In this wave starved country, we can't have people wasting more then one wave of a set.
: You will also lose priority if you sit on top of everyone and repeatedly fall! Had some guy doing this not too long ago at a recent pointbreak, He'd sit on everyone, paddle for the first wave and fall, and when you'd turn and go he'd be lying with his board spread out and in the way (waisting two waves of every set) and then go and paddle deeper than everyone all over again. Not cool!
-At point breaks it is considered rude to paddle over people for priority, if you got a good set from the deepest position, it is considered good manners to wait out a set (from a lesser prioritized position)before paddling deepest. Not everyone wants to sit deepest at points because sometimes the better take off zone is not always deepest. (Some waves hug a reef better when they wrap that's why)
Had to write this. Last few times I have been out, a good vibe among 20 people was ruined by 2 retards.
Thanks
Jomen det var ju bra regler. Thank You så mycket!
Men lite tillägg:
1 Om du är nybörjare eller mindre erfaren så paddlar du inte ut på ett ställe som är över din förmåga.
Om tillräckligt många nybörjare sitter i vägen eller ligger och simmar i vägen förstör ni hela dan för de bättre surfarna. Skapar garanterat lynchstämning i vattnet och efter surfet på parkeringen...
Det finns nästan alltid en snällare våg som är bättre lämpad för nybörjare i närheten.. alternativt på en point kan man sitta och ta tex slutet på vågen som dessutom ofta kan gå tom.
Som nybörjare får man ibland finna sig i att få färre vågor, så är det för alla i början..
Sen kan det vara svårt med pointbreaks och att sitta i kö om det tex finns en sektion längre ut/djupare som nästan ingen surfar. Vad gör man då?
Sunt förnuft är ju aldrig fel, om man nu sitter och väntar på en udda position betyder det ju inte att man tar fler vågor än dom andra i lineup fast man paddlar förbi och sitter djupare. Eller?
|
|
|
|
|
#5723 |
ErikG
|
Regel nr 99. Danska surfare på besök i Sverige får ej surfa utan backspegel fasttejpad på surfbrädan! 
|
|
|
|
|
#5727 |
|
Göran Persson
|
Erik, sätt dig och plugga, jag ser dig allt trots att jag nu är i position. Mmmm nu ska jag ta och äta en riktigt god semla ute på min herrgård.
Se så, stäng nu av datorn och stoppa näsan i boken.
|
|
|
|
|
#5728 |
|
Göran Persson
|
Opposition menar jag, inte position. Det är så svårt att prata med semla i munnen. Mmmmm.
|
|
|
|
|
#5729 |
|
Kammari
|
Another, often possible, solution is to find an empty spot to surf all by yourself or with some friends. I always used to surf Skäret when I lived in Skåne and Åsa when I moved to Gothenburg but never bother to surf there anymore. Have found some good waves (all points) on all winddirections close to Gothenburg and further south that are always empty and the quality are generally better than in the Åsa area. No crowds, no worries.
|
|
|
|
|
#5730 |
Stoke: 1 |
|
Ännu ett tillägg: Aldrig nämna spots med dess namn på nätet, speciellt inte secrets eller mindre kända spots.
|
|
|
|
|
#5732 |
Stoke: 9 |
perry
|
Hur bra som helst. Borde finnas tillgängligt på alla butiker som säljer surfrelaterade grejor, speciellt JC då.
"-Never let go of your board when paddling out!"
Tillägg/Förtydligande: Alltså även när du hamnar i impact zone (om du inte är den som är djupast och det är typ gubbeX2). För det är väl oftast där man hamnar som nybörjare. Om man inte kan hantera förhållandena och riskerar andras säkerhet är det ett tecken på att man bör vara på stranden istället.
|
|
|
|
|
#5736 |
Stoke: 8 |
Craig
|
|
|
|
|
#5739 |
Stoke: 18 |
erc
|
Bra! behövde tråkigt nog förtydligas
|
|
|
|
|
#5741 |
|
Thats a pretty comprehensive list Sharkie, good work, especially on the longboard issue, had longboards taking everyset at Åsa lately, though ive been guilty of clockin up the wave count via the use of a longboard you still have to let a few sets go and wait your turn, not just waltz straight back out and paddle out 10 metres further than everyone else.
|
|
|
|
|
#5742 |
Stoke: 33 |
|
If the snake you - burn em and brun em hard!!
The worst snake is the one when people (your friends!) paddle in front of you so u cant paddle in and they catch the wave instead. (if you would have gone for it you would have speared em!)
Porra - i hear about you lying in the way!! 
|
|
|
|
|
#5756 |
|
Jag tog mig friheten att översätta hajpojkens regler. Det blir nåt slags glapp mellan svenska och surfiska.
Inte lätt att förstå alltid.
Här kommer : "Hajpojkens regler:
- Droppa inte in, den djupaste surfaren har förkörsrätt.
- Orma inte, orma är när du paddlar djupare än någon som var djupare från början bara för att få företräde, han/hon åker... lämna dom ifred.
- Långbrädare, bara för att du kan fånga en våg längre ut ger det dig inte företräde, det är fortfarande
surfaren som är upplinjerad djupaste som har rätt till den. Varför? För att du använder brädvolym istället för skicklighet för att fånga vågen i det scenariot, du skulle inte vilja ha killar på jetskidor som bogserar in för att förstöra din sammankomst heller, skulle du?
- MEN! om någon har varit uppe och åkt en stund, droppa inte in efter honom (det är ormande).
- Ligg inte, eller var, inte ivägen för folk som surfar om du paddlar ut, undvik det spår som folk åker.
Tävla inte med dem till skuldran för att undvika ett ankdyk, du paddlar i soppan och det måsteg du tåla.
- Släpp aldrig din bräda när du paddlar ut!
- Du förlorar företräde till vågen OM: Du sitter ovanför alla (djupare/längre ut) och missar första vågen du paddlar på, dom andra har kanske inte tagit den för att dom inte ville pressa, då är inte nästa våg din. I detta vågsvultna land kan vi inte ha folk som förstör mer än en våg per omgång.
Du förlorar också företräde om du sitter ovanför allihop och ramlar flera gånger! Någon kille gjorde detta för inte så länge sen på ett färskt punktbryt. Han satt på allihop, paddlade på första vågen och trillade och när du vände och åkte låg han med brädan utspridd och i vägen (förstörande två vågor i varje omgång) och sedan stack han och paddlade djupare än allihopa en gång till. Inte kallt!
-På punktbryt är uppfattas det som plumpt att paddla ovanför folk för att få företräde, om du får en fin serie från det djupaste läget anses det vara gott uppförande att vänta ut en serie (från en plats med lägre förtur) innan du paddlar djupast. Alla vill inte sitta djupast på punkten eftersom det bästa startstället inte alltid är djupast. (En del vågor kramar revet bättre när dom rundar. Det är därför)"
Jag använde lexin på nätet som ordbok. Det ger följande resultat bl.a.:
Session = sammankomst
set = serie
pointbreak = punktbryt
Kanske skulle pointbreak vara udde men det är som det är. Och vad är djupare????
OK! Jag tror att jag har fattat men betyder det att jag måste ha ett privatbryt tills jag blir grymmast?
Det går la sådär.
|
|
|
|
|
#5757 |
|
fan vilken bra bild!
Jag kör hårt med min grabb att inte ditcha brädan - lär dig att hålla i den för din och andras skull. Samt (det glömde visst sharkyman) när du paddlar ut paddlar INTE rätt bakom nån och se till att du inte har nån bakom dig (tänkt i rätt vinkel mot vågorna) Den som har bara lite erfarenhet av surfing vet vad som kan hända ........
|
|
|
|
|
#5759 |
|
Tack Olmar ! Du är underbar !!!
Jag skratta så jag grät... ''orma inte'' ... wow har aldrig tänkt på att fundera på vad ''Surfiska'' blir på Svenska...
Jag gilla den här oxå:
''Droppa inte in, den djupaste surfaren har förkörsrätt.''
Let's make surfsverige en filosofisk datingsite på surfiska
Jag vill gärna träffa den djupaste surfaren i Sverige... 
|
|
|
|
|
#5760 |
|
Ninjita, jag tror att han hänger på den bästa ta av punkten på punktbrytet för att åka på den bästa serien.
Kolla där så blir ni nog lyckliga.
Endeavour to persevere.
Ha kul på Kanarierna!
|
|
|
|
|
#5761 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
ninjita skrev:
Jag vill gärna träffa den djupaste surfaren i Sverige...
Jag känner honom! 
|
|
|
|
|
#5762 |
Stoke: 6 |
Kman
|
Pippo skrev:
Porra, du kan inte jämföra Torö med de olika pointsen i Sverige, ffa inte de i Södra Sverige, det är CROWDED och vågorna är dessutom mycket bättre. Så det blir lätt jidder. Trist, men så är det.
säkerligen mycket sant men är södra sveriges pointar bättre än östkustens pointar?
|
|
|
|
|
#5763 |
ErikG
|
Kman skrev:
Pippo skrev:
säkerligen mycket sant men är södra sveriges pointar bättre än östkustens pointar?
Södra Sverige har ju både öst och västkust..Vad menar du?
|
|
|
|
|
#5768 |
|
|
|
|
|
#5788 |
Kman
|
ErikG skrev:
Kman skrev:
Pippo skrev:
jag tror du vet vad jag menar
|
|
|
|
|
#5789 |
ErikG
|
Kman skrev:
ErikG skrev:
Kman skrev:
Pippo skrev:
Nej tyvärr förstår jag inte vad du menar kan du förklara vad du menar? Är inte skåne inkluderat i begreppet östkusten?
|
|
|
|
|
#5790 |
Craig
|
If I´m paddling out and see a shark on a surfboard, should I be scared, or drop in on him and see if he yells out me? Or just hope that as a beginner that he doesn´t tie me up to a pole naked and rub human/ dog shit all over me. Just joking I got a sick humour sometimes.
Good rules I reckon, but be grateful, as Ratman would know, there are some of us that have been beaten up for breaking them when we we´re grommets. There should be a new name or word for Grommets of an older age as there aren´t so many real grommets in the water over here.
|
|
|
|
|
#5791 |
Remo
|
|
|
|
|
#5796 |
|
There are those who got taught the rules the hard way..got bashed..chased from the water by gangs of locals..speared with boards...just for paddling out..not just for getting in the road or snaking or dropping in !!!
That's what used to happen and still does happen in parts of the world..go to Gran Canaria and see....
Then we who got the 70's shit went and did it to the grommets under us but maybe not to the extremes that we got...Yes I have been known in the past to loose it totally..after warnings..and completely bash the living crap out of certain people..I don't know if it made me feel any better..it didn't..I felt bad after it...
I found that it's very effective just to padle over and talk to the offender..like..'mate..we all want to get waves..including you and if you want to keep getting waves out here you have to take your turn..not snake or drop in..if you do keep dropping in/snaking there's 15 guys over there that are getting the shits with you very quickly..so...c'mon...let's surf together...'...There is one even more effective technique if that doesn't work and that is to consistantly outpaddle the offender..confuse him by paddling waaay inside so that he paddles over and then paddling back to the take off spot really quickly and so he becomes way too far inside or too far out..
If it IS your wave..SAY SO as you start to paddle and say clearly if he continues to paddle onto the wave that you will drop in on him anyway..then just drop in on him and fade him into the bowl before bottom turning..You have that right....Then you can say that he had his warning..99% of those sorts of people will back off and if they don't then they have to take what is given !!! If it comes to fisticuffs then you have a right to belt them without feeling to bad..even if you lose you can stand proud and say that you have followed the code ..In the end you earn respect..there's always one or two dickheads in the water when there's crowds..use the power of numbers....it works..friendly warnings work...
Beginners we have to all live with..we have to surf around them...plan your take offs so that you can manouvre around them..ask them nicely to paddle wide when they paddle out etc...after all..we were all once in their position....weren't we...!!!
Oh yeah craig...if you see a shark ....I recommend just being nice to it..they just drop in and we let em..!!
and the guys too old to be grommets are just called.....'old fuckers' !!!!
|
|
|
|
|
#5797 |
|
|
|
|
|
#5799 |
Craig
|
Kammari skrev:
Another, often possible, solution is to find an empty spot to surf all by yourself or with some friends. I always used to surf Skäret when I lived in Skåne and Åsa when I moved to Gothenburg but never bother to surf there anymore. Have found some good waves (all points) on all winddirections close to Gothenburg and further south that are always empty and the quality are generally better than in the Åsa area. No crowds, no worries.
|
|
|
|
|
#5804 |
|
That's another reason why I moved on as well mate..too many people in the water..I can handle the crowds and the games and the psyching nooooo worries..I grew up with it and could almost say that I am a master at it now after 40 years in the water...but why bother...better to surf uncrowded waves with mates..even if it means donning a 6/5/4 and all the gear...Norway is good too and there are still heaps of unexploited places in Europe with class waves..+ all of the middle east and africa etc etc..and of course indo still rocks and isn't that bad..heard today that there are only 20 surfers on sumba at the moment!!!
Why hassle..life's too short...Peace and good waves mate...
|
|
|
|
|
#5811 |
Kman
|
ErikG skrev:
Kman skrev:
ErikG skrev:
Kman skrev:
Pippo skrev:
Nej tyvärr förstår jag inte vad du menar kan du förklara vad du menar? Är inte skåne inkluderat i begreppet östkusten?
skåne brukar gå under skåne, öland brukar gå under öland, gotland brukar gå under gotland och "sthlms regionen", väddö och i viss mån gävle regionen brukar ibland gå under östkusten.
|
|
|
|
|
#5812 |
ErikG
|
Kman skrev:
ErikG skrev:
Kman skrev:
ErikG skrev:
Kman skrev:
Pippo skrev:
Aha ok, nånstans finns det en logik i det där.. Så länge inte Öland går under är allt ok
skåne brukar gå under skåne, öland brukar gå under öland, gotland brukar gå under gotland och "sthlms regionen", väddö och i viss mån gävle regionen brukar ibland gå under östkusten.
|
|
|
|
|
#5813 |
ErikG
|
Kman skrev:
ErikG skrev:
Kman skrev:
ErikG skrev:
Kman skrev:
Pippo skrev:
Aha ok, nånstans finns det en logik i det där.. Så länge inte Öland går under är allt ok
|
|
|
|
|
#5814 |
ErikG
|
Jisses nu blev det nåt skumt av alla citaten..
|
|
|
|
|
#5820 |
|
babbel
|
Asså man kan ju enkelt säga såhär:
De kända spotsen kringa Väddö är KASSA (Mats väg inkluderat, det stället suger verkligen), liksom de kända spotsen kring Gävle (Rocky Billy etc EJ inkluderade).
Torö är bra ytterst sällan om man inte gillar pålandsvind och stök förståss, men blir ibland skitbra. Är grymt lätt att förutspå, sällan bomkörningar om man accepterar skitsurf.
Skånesurfet är jäkligt bra, lätt att förutspå, men kan ibland ha sjukt långa flatspells.
Öland är jäkligt bra, men svårt att förutspå.
Andra Öar i Östersjön finns det som sparkar röv.
Västkusten, Halland och uppåt är ganska ruttet, vad gäller kända spots men har fina secrets.
BOHUSLÄN...??? Den ständiga gåtan...
|
|
|
|
|
#5926 |
toski
|
Har det någongång blivit knytnävs slagga på en surfparkering i Sverige?
|
|
|
|
|
#5944 |
Stoke: 1 |
|
just go surfing!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
|
|
|
|
|
#74649 |
Svar: The Rules 15 år, 6 månader sen |
|
|
|
|
|
#74672 |
Stoke: 29 |
Esta
|
toski skrev:
Har det någongång blivit knytnävs slagga på en surfparkering i Sverige?
Kommer nog att hända en ful dag...
Bra skrivet, Skarky! Speciellt det där att man har EN ENDA jävla chans per set (if not solo i lineupen). Så missar man sin våg, ger man fan i dom andra!
Vilka e alla dessa 'gäster' som tycker till här???
|
|
|
|
|
#74676 |
perry
|
Esta skrev:
Vilka e alla dessa 'gäster' som tycker till här???
Esta, tror det är från tiden då man kunde göra oreggade inlägg här.
|
|
|
|
|
#74677 |
Esta
|
Aha, såg inte att tråden var mer än 2 år gammal... 
|
|
|
|
|
#74678 |
perry
|
Men läsningen känns mer aktuell idag faktiskt, med tanke på utvecklingen på sistone!
Bra att tråden lyftes upp igen Feddan.
Jag tycker fortfarande att man skulle behöva skriva under på någon variant typ Sharkboys regler för att kunna regga sig här överhuvudtaget. Det kanske är lite surfnazi i mig. 
|
|
|
|
|
#74679 |
ErikG
|
perry skrev:
Men läsningen känns mer aktuell idag faktiskt, med tanke på utvecklingen på sistone!
Bra att tråden lyftes upp igen Feddan.
Jag tycker fortfarande att man skulle behöva skriva under på någon variant typ Sharkboys regler för att kunna regga sig här överhuvudtaget. Det kanske är lite surfnazi i mig.
Låter som en bra idé. Hur är det med alla surfskolor och jävla camps? Undervisar dom horderna av klienter i surfregler?
|
|
|
|
|
#74681 |
Esta
|
Viktigt att prata sinsemellani lineupen, och inte bara efteråt när nåt redan hänt. T ex kan man fråga sin 'peak-granne' (som i det här fallet har prioritet) om han/hon tänker paddla in på den vågen eller inte, om denne ser ut att tveka. 1. vågen blir surfad 2.lättare att klara en hårig take-off när man vet man e ensam på vågen 3. man får bara sin egen bräda i skallen, om det skulle skita sig.
Sen det där med drop-ins... Dom flesta gör det under en session men av olika anledningar. En rookie kanske för han e ovetandes om regler. En nr 6-10 (på Sverres surfskill-skala) för han blivit frusterad över att rookies missat för många fina vågor etc...
Och så har vi 'fri jakt' på såna som Gaz, Limpan m fl hehe
En sak som e skitviktigt för den som blir eller håller på att bli indroppad är att hojta till direkt, typ "happ happ". T ex om snubben längre in inte alls blev instängd som det såg ut att bli, utan klarade sig vidare till 'min' sektion och jag hör nåt bakom mig, då brukar jag droppa av direkt. Ibland kan det iofs vara svårt att höra... 
|
|
|
|
|
#74799 |
Stoke: 7 |
Wrane
|
"En sak som e skitviktigt för den som blir eller håller på att bli indroppad är att hojta till direkt, typ "happ happ". T ex om snubben längre in inte alls blev instängd som det såg ut att bli, utan klarade sig vidare till 'min' sektion och jag hör nåt bakom mig, då brukar jag droppa av direkt. Ibland kan det iofs vara svårt att höra..."
Väldigt bra sagt Esta. Så funkar det bäst på t ex Torö.
|
|
|
|
|
#74800 |
Stoke: -234 |
|
ytterligare exempel på hojt :
HeeeY!!
Wohooo!!