Facebook data

1
polyuretanlack?
#57160 polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

Om man slipat ner epoxyn enda till glasfibern på några ställen på brädan, kan man ignorera det och lägga polyuretanlack över hela brädan endå?
tacksam för svar
mvh nick;)

Logga in för att svara
#57182 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jo det kan man men om ytan är ojämn (om fiber spretar ens lite) så bli inte ytan jämn. Lacken är ju väldigt tun.

Logga in för att svara
#57183 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

sweet, nae ojämn är den inte,. anledningen till att glaset inte ska vara ytterst är vad jag förstått att det suger vatten och lukras upp, men har man ett lr två tunna lager polyuretan utanpå allt så bör det ju vara lugnt,.
vettefan vad jag gjorde för fel då jag plastade för glasfibern flöt upp till ytan på vissa ställen (inga luftbubblor).
har snart bara finliret kvar på brädan, lovar att kasta upp några pics då den är klar.
tack!

Logga in för att svara
#57184 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Det är helt naturligt att fibern kommer upp till ytan och beror på olika orsaker, mest troligt är att skummet sugit mer plast där. Jag slipar alltid ner plant efter lamineringen, så att fibern kommer fram och lägger därefter ett lager plast ovanpå som jag också slipar, sen lägger jag lack ovanpå.

Logga in för att svara
#57185 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

aha, men då slipar du fram så att glasfibern syns över hela brädan, och sedan penslar på epoxy? eller penslar du bara på epoxy på dem ställena där de syns och slipar igen?
jag har byggt en shortboard jag tänkt kita lite med också, och har därför. tre lager glasfiber på ovansidan och två på undersidan, så viktmässigt känns det dumt att pensla på mer epoxy.

Logga in för att svara
#57187 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Du måste alltid pensla på över hela ytan, aldrig över bara en mindre bit. Däremot ska du se till att tejpa längs kanterna så att det inte blir stora droppar. De är jobbiga att slipa bort. Du penslar alltså på en sida av brädan i taget. Men det är väl ganska självklart.

Logga in för att svara
#57188 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Glömde svara på det där med vikten. Att pensla på ytterlager med epoxy lägger inte till mycket i vikt. Det är fibern som väger mest. Dessutom så är det bra om du har ett bra lager med plast ovanför fibern speciellt på ståytan då du kommer utsätta brädan för betydligt mer belastning än vanlig surfing... jag har bara 1 lager 160gr i botten och 2 på ovansidan. Den är något mjuk faktiskt, men lätt trots att jag lagt två lager plast ovanpå

Logga in för att svara
#57189 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: 4

Nick
graphgraph

ofan, så du tycker att jag ska pensla på mer epoxy på ovansidan då? men bör jag slipa ner så att väven syns överallt?
tack för svaren!

Logga in för att svara
#57243 Svar: polyuretanlack? 16 år, 1 månad sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Nej, bara att ytorna är jämna och fina så duger det bra. Efter lamneringen med plast och fiber kan det dock vvara så att man måste slipa ända ner till fibern för att få deet helt jämt. Men slipa inte längre

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!