|
#58233 |
laga blank bräda 16 år, 1 månad sen |
Stoke: 4 |
Nick
|
idag invigde jag mitt hemmbygge, och det funkade skitbra:woohoo:
lyckades till och med köra sönder halva tailen,
fråga till er som är duktiga på att laga brädor och slipa och sådant,. om jag har en spegelblank yta spraylackerad med polyurethan,. hurfan får jag lagningen lika snygg? känns som det bör finnas någon proffsig teknik att laga extremt blanka brädor med?
tacksam för svar;)
|
|
|
|
|
#58239 |
Svar: laga blank bräda 16 år, 1 månad sen |
Stoke: -10 |
|
För att det ska bli proffslagat så krävs erfarenhet, vilket få av oss här i Sverige har. Jag är inte en av dom. Men för att få ett bra resultat av mer normal standard* skulle jag nog göra som så:
(* man kanske kan se att du lagat det om man tittar noga men det ser slätt och rent ut)
1. Slipa ner runt skadan så att du får ett gradvis tunnare laminat närmare skadan. Detta för att minimera kanten mellan det gamla och nya laminatet. Ersätt skadat skum med nytt. Fyll INTE med plast och microballonger om du vill ha en lagningen som ser riktigt bra ut
2. Ta fram ett stycke glasfiberväv och tejpa runt en yta som motsvarar formen på det du ska laga. Klipp sedan mitt i tejpen, vilket gör att du inte får några löst hängande trådar. Om du ska ha flera lager räcker det om yttersta lagret är tejpat. Men de undre lagren ska vara minder än ovanförliggande lager så att det passar in i den gradvis tunnare laminatet som jag skrev i punkt 1.
3. Spänn upp det översta lagret väv med tejp så att det blir helt slätt. Tänk på att glaset töjer på sig lite när du penslar på plast.
4. Pensla på plast, lite i taget. Bara så glaset precis suger up det, inte mer. Men var nogo med att kanterna får plast så det suger upp under tejpen.
5. Slipa ner så det blir plant. Var extra noga att inte skada kringliggande lack. Slipa ner så det blir helt plant. (Om du har haft täcklager av plast under lacken så bör du göra det här med så texturen blir lika dan.
6. Tejpa runt den lagade ytan med någon milimeter till godo. Ju mer raka kanter din reparationsyta har desdå lättare är det att få lacknigen rätt. Kan vara lättare att dölja runda former men då måste man vara en mästare på att tejpa.
7. Lacka, ta bort tejpen innan lacken stelnat helt, och till sist polera tills du storknar.
|
|
|
|
|
#58240 |
|
Glömde skriva
- Fan va kul att din bräda funkade så bra  Hoppas du kan komma på hemmabyggestävlingen i Maj? Lägg upp lite bilder på skönheten i vilket fall som helst.
Lycka till med lagningen.
|
|
|
|
|
#58243 |
Nick
|
tack för tipsen alex!!
ska låta den torka i någon vecka innan jag ger mig på att laga den! fortfarande inte blivit färdig till att fota några fräsha detaljbilder på brädan,. här kommer lite pics på skrället iaf! 
|
|
|
|
|
#58244 |
Nick
|
nudå! 
|
|
|
|
|
#58246 |
Stoke: -1 |
ådén
|
offtopic javisst ( men forumet har spårat iallfall)
det slog mig just hur lik din bräda är flips?
fast vill minnas att hon var inblandad i det hela på nått vänster?
|
|
|
|
|
#58247 |
Nick
|
hehe, det är ju hon som målat den;)
|
|
|
|
|
#58250 |
|
Ahh var det den fina brädan. Shit va trist! Men det går ganska lätt att laga en sån skada snyggt.
Jag skulle kapa bort det skadade skumet och klistra dit en ny bit skum som jag sedan shapade till oroginalform. Sedan laminera som vanligt och lacka. Går att göra så det inte syns.
Kapa rakt så är det lättare att lima helt plant så man inte ser skarven,
Typ så här: (svarta linjen)

|
|
|
|
|
#58263 |
Nick
|
aha, smart, känns om att det skulle vara svårare att få snyggt med tanke på att tailen ska vara vass osv, men det ska nog gå bra, tack för tipset! 
|
|
|
|
|
#58264 |
Stoke: -234 |
|
|
|
|
|
#58266 |
Nick
|
 tänk för att jag har det! man tager vad man haver!
ps. jag skulle vilja ansöka om ekonomiskt bidrag från BOS för att kunna fortsätta bygga brädor!
|
|
|
|
|
#58272 |
Stoke: 49 |
|
Liten kommentar till Alex braiga (?) lagingsbeskrivning:
Alla proffslagare som jag känner till lägger alltid största vävbiten underst och gradvis mindre bitar utanpå. När man sedan "slipar in" väven (efter att allt härdat förstås) kommer man då, givet att man är försiktig, inte slipa av några fibrer. Gör man tvärt om, dvs har kanter på mindre vävlappar under större kommer man slipa av de yttre vävlagerns fibrer, givet att man vill göra en jämn lagning. Sålunda: kladd med trådar etc löser man med att klippa med supervass sax, alltid klippa tvärs av fibrerna, och var lätt på handen när man laminerar (för ej penseln mot fiberändar), dessutom är det rätt stor skillnad på bra och dålig väv. Sedan slipar man in så det blir jämt, sliplager och sen topcoat.
Urfin bräda föresten!
/JB
|
|
|
|
|
#58278 |
|
Ehh Jesper... Om du lägger de kortare lagren över så kan du ge dig på att det lossnar trådar. Att klippa rakt spelar lite roll. Det är näst intill omöjligt att inte lossa på små trådar hit och dit när man penslar på plast. Dessutom riskerar man att de kortare lagren reser sig och du får en ojämn ytan. Spänner du översta väven blir det skitjämt. Sen kan det vara lite mer kritiskt med styrkan i fibern om man slipar ner för djupt. Det behövs dock inte eftersom man har spännt ut fibern mattan. Det är ju ingen stor bulle av fiber man ska lägga på, bara precis i höjd med det gamla laminatet. Dessutom så uppstår inte några större påfrestningar på laminatet i tailen. Det är värre mitt på brädan eller runt fenorna. I detta fall är det viktigare att lagningen blir osynlig och då bör man lägga det största lagret överst.
Jag kan naturligtvis ha fel eftersom jag inte är proffs på detta, bevisligen 
|
|
|
|
|
#58283 |
Stoke: -234 |
|
Nick skrev:
tänk för att jag har det! man tager vad man haver!
ps. jag skulle vilja ansöka om ekonomiskt bidrag från BOS för att kunna fortsätta bygga brädor!
Ja, själva designen och allt är ju faaaaan så bra!!!
Synd med frigolit då!
|
|
|
|
|
#58300 |
|
Ja Alex, du kan naturligtvis ha fel... det kan vi alla!
Just i det här specifika fallet är det dock inte jag. Visst kan man tycka att en liten pluttlagning med 2,3 lager inte spelar nån hur man gör - fair enough - men om man vill göra rätt kan man ju vara intresserad av hur man faktiskt gör rätt.
Vill man gå på ännu en nivå så tryck ett lager rivduk (peel ply) utanför väven, den suger upp lite plast och slätar ut glaset en hel del, blir nästan lite vaccumeffekt. Om man lägger små lappar över skarpa rundningar kan man dra lite tejp över rivduken också. Viktigt att verkligen dra teapen hårt och slätt då.
/JB
|
|
|
|
|
#58324 |
|
Jesper. Håller med om att du troligtvis har tonvis mer erfarenhet av vindsurfingbyggen, men jag har ju inte suttit hemma och kuckilurat fram mina lagningstip liksom  Brukar sticka in huvudet i shaparverkstäder när jag åker på vattenleksemester och jag måste nog tillstå att jag inte sett någon göra som du beskriver. Men jag har definitivt inte varit hos alla, till och med inte varit hos de bästa. Så du kan ju ha rätt. Men det låter hur bökigt som helst. Nu börjar du dessutom blanda in Peelply och vaccumteknik...
|
|
|
|
|
#58325 |
|
Nej det är inte bökigt (peel ply är överkurs och används oftast INTE, dock ett trix om man vill, vaccum än mer överkurs och används i surfsammanhang mest vid sandwischbyggen).
Standard procedure: Klipp till två vävbitar, den ena lite mindre som du lägger överst. Pensla på lite epoxy eller polyester. Dra bort överflödigt utan att fransa upp väven, härda. Slipa in kanterna och lätt på hela ytan, på med sliplager, härda. Slipa, på med finishlager, härda, polera. Klart!
Om inte alla gör så så är det i vart fall inte långt ifrån!
Inget att bråka om. Om du nu vill envisas med att lägga det större lagret ytterst så gööör det, men det är inte så man brukar göra, eftersom man då måste låta det antingen vara 1) ojämnt, 2) slipa av fibrer i ytterlagret, eller 3) fylla ut med onödigt mycket sliplager.
Man kan ju lägga till att det självklart finns en djädrans massa olika skolor för allting. Vissa gamla longboardlaminerare lägger ett extra lager av både väv och slip bara för att få djup och känsla i grafiken. Tungt som f-n och inte speciellt starkt men rena konstverken med superglans och skön kultur. Andra fokuserar prestanda och undviker all plast som inte behövs utöver att binda väven. Med en jämn shape, ordentligt sträckt väv och ett supertunt sliplager blir det lätt och någorlunda starkt.
/JB
|
|
|
|
|
#58327 |
Nick
|
Alltså, jag har inte shapat den för att den ska hänga på väggen, så därför vill jag laga den både så stryktåligt och snyggt som möjligt som går på min nivå
ska surfa den kommande surfdagar, och känner jag att den funkar bra så är det den brädan jag kommer dra med på sommarens roadtrip. Det är ju först då den är totalt sönderkörd som den ska upp på väggen och hänga där stolt;)
känns nog lättast att göra som alex sa, och sedan då plasten klibbtorkat pensla på ett till lager, vad händer om man nästan har alla lager lika stora?
|
|
|
|
|
#58332 |
|
Om du har alla lager lika stora får du en tjock kant. Du vill ju att kanten mot det gamla laminatet ska få en jämn övergång. Lycka till!
|
|
|
|
|
#58333 |
|
Nick,
Smacka ihop det bara. Det där med vilket lager som är störst eller om de är rätt lika spelar knappt nån roll alls. Följ Alex instruktion, den är bra, i synnerhet rådet att såga ett rakt snitt för att få dit en ny kloss snyggt.
/JB
(Alex - Jesper - diskussionen är nog mer en fråga om två gamla getenvisa hemmapulare som vill låtsas vara proffs. Prestige och så där spelar in när det ska ske för öppen forumpublik.)
|
|
|
|
|
#58334 |
|
Jesper - du har så rätt  Har inga som helst prestigeproblem gentemot dig din gamla Hawaiiräv 
|
|
|
|
|