Ja tyskarna byggde utrotningsläger, sydafrikanerna (de vita) skapade ett helt samhällsystem och hawaiianerna slåss med nävarna. Samma "vi och dom" tänkande om och om igen. Localism,rasism, fascism, Olika ord för samma tanke!
Äckligt. Har själv upplevt känslan även om jag slapp undan utan spö. Helt oprovocerat också, jag är så långt från gapig man kan komma. Trist att ett så vackert ställe ska förstöras av en så taskig stämning. Tror dock man klara sig undan det mesta om man är lite smidig och ber om ursäkt osv.
Jake skrev: . Tror dock man klara sig undan det mesta om man är lite smidig och ber om ursäkt osv.
Nu pratar du i nattmössan gosse!
Det finns ställen på Hawaii där du helt enkelt inte kommer med en bräda! De arbetslösas crackskallarnas surfstammar bryr sig inte ett skit om du är smidig, du ska inte surfa på " deras " strand.
sverre skrev: Jake skrev: . Tror dock man klara sig undan det mesta om man är lite smidig och ber om ursäkt osv.
Nu pratar du i nattmössan gosse!
Det finns ställen på Hawaii där du helt enkelt inte kommer med en bräda! De arbetslösas crackskallarnas surfstammar bryr sig inte ett skit om du är smidig, du ska inte surfa på " deras " strand.
Det var det jag menade, det MESTA alltså. Sen finns det säkerligen ställen där de har ihjäl en ändå. Läskigt. Tur man slipper sånt här i Varberg. Än så länge är det mest kul när det kommer någon mer och hoppar i vattnet, men det lär väl snart bli invation nu när det börjar bli varmare i vattnet.
Per skrev: Ja tyskarna byggde utrotningsläger, sydafrikanerna (de vita) skapade ett helt samhällsystem och hawaiianerna slåss med nävarna. Samma "vi och dom" tänkande om och om igen. Localism,rasism, fascism, Olika ord för samma tanke!
Ah...man kan inte dra paralleller med rasism, nu forsvarar jag inte vald men "folk" bor visa respekt for varandra i vattnet.. vad sags om denna vinkel...(BRA BOYS ar iofs scumbags...)
Andiss skrev: Per skrev: Ja tyskarna byggde utrotningsläger, sydafrikanerna (de vita) skapade ett helt samhällsystem och hawaiianerna slåss med nävarna. Samma "vi och dom" tänkande om och om igen. Localism,rasism, fascism, Olika ord för samma tanke!
Ah...man kan inte dra paralleller med rasism, nu forsvarar jag inte vald men "folk" bor visa respekt for varandra i vattnet.. vad sags om denna vinkel...(BRA BOYS ar iofs scumbags...)
Kan man visst Anders. Det är samma mekanism bakom. Om jag var hawaiian, född på stället och uppvuxen där har jag rätt att surfa men om jag är vit och från Europa går det inte. Samma sak som i USA på 20-talet då det gick bra att åka en viss buss om man var vit och född på platsen men inte om man var svart och hade sina rötter i Afrika. Localism bygger på är precis samma tanke som rasism. Eller kanske skinskallarna skall säga att de är "locals" iställer för "patrioter" som de vill kalla sig idag.
Per skrev: Andiss skrev: Per skrev: Ja tyskarna byggde utrotningsläger, sydafrikanerna (de vita) skapade ett helt samhällsystem och hawaiianerna slåss med nävarna. Samma "vi och dom" tänkande om och om igen. Localism,rasism, fascism, Olika ord för samma tanke!
Kan man visst Anders. Det är samma mekanism bakom. Om jag var hawaiian, född på stället och uppvuxen där har jag rätt att surfa men om jag är vit och från Europa går det inte. Samma sak som i USA på 20-talet då det gick bra att åka en viss buss om man var vit och född på platsen men inte om man var svart och hade sina rötter i Afrika. Localism bygger på är precis samma tanke som rasism. Eller kanske skinskallarna skall säga att de är "locals" iställer för "patrioter" som de vill kalla sig idag.
nja.... inte riktigt samma mekanism va....
crackheadsen hävdar äganderätt till vågorna och stranden..
Per skrev: Andiss skrev: Per skrev: Ja tyskarna byggde utrotningsläger, sydafrikanerna (de vita) skapade ett helt samhällsystem och hawaiianerna slåss med nävarna. Samma "vi och dom" tänkande om och om igen. Localism,rasism, fascism, Olika ord för samma tanke!
Skillnaden ar ju att localism handlar inte om etnicitet eller rastillhorighet, utan snarare om nagon "jag har surfat har langre an du for att jag bor i omgivningen och alltsa har jag mer ratt till vagen och du skall folja reglerna". Antar att du ocksa har regler och respekt i klassrummet eller later du vilken unge komma pa dina lektioner och gora vad han vill? Lokalism handlar inte bara om att spoa utomsocknes utan att reglera lineups sa att idioter inte ligger ivagen pch snajkar.....eller?
Andiss skrev: Per skrev: Andiss skrev: Per skrev: Ja tyskarna byggde utrotningsläger, sydafrikanerna (de vita) skapade ett helt samhällsystem och hawaiianerna slåss med nävarna. Samma "vi och dom" tänkande om och om igen. Localism,rasism, fascism, Olika ord för samma tanke!
Skillnaden ar ju att localism handlar inte om etnicitet eller rastillhorighet, utan snarare om nagon "jag har surfat har langre an du for att jag bor i omgivningen och alltsa har jag mer ratt till vagen och du skall folja reglerna". Antar att du ocksa har regler och respekt i klassrummet eller later du vilken unge komma pa dina lektioner och gora vad han vill? Lokalism handlar inte bara om att spoa utomsocknes utan att reglera lineups sa att idioter inte ligger ivagen pch snajkar.....eller?
Förstår vad du menar Anders, men Jag menar att det är samma tanke bakom. "Vi och dom" tänkande där de andra är de med annan hudfärg, religion, etnicitet, nationalitet, kön eller uppväxtplats hela tiden. Localism handlar om att de som växt upp på platsen har mer rätt till vågorna för mig. Att man skall följa reglerna och inta "snäjka" är en annan sak. Jag tror inte att alla "vita" är välkomna på alla spots på Hawaii även om dom sköter sig. Men vad vet jag?Sedan är det förståligt att man blir trött på att det kommer mycket folk och surfar favoritspotet. Men därifrån till att börja slå folk??
Andiss skrev: Haller med om att misshandeln gick for langt...vald brukar inte losa nagot.
Misshandeln var sjuk, men Visst fan löser det deras crowdproblem! Det är ju så dom behåller vågorna för sig själva.. annars skulle dom inte misshandla folk..
Jag tycker att det gick alldeles för långt men denna dummskallen förtsatt att reta dem....det skulle varit bäst för han att kliva ur vattnet eller flytta bort..det var tävlingen och ingen fick vara i vattnet utan fotografer och tävlare..om de släppa in en person få ALLA på stranden i princip rätt att paddla ut..då blir det ingen tävling..
hawaiianen gick för långt men killen skulle ha hållt käften och flyttat sig eller paddlat in efter vatten skotern hade sakt till--då hade han inte fått stryk........................
tråkigt att sådant händer!!
Läste en artikel med intervju i surfing life av den där blonde killen som fick styrk! Rätt kul att läsa om vad hans tankar om det hela! Han sa "I had one of these days were everything just fucks up" och det känner man ju igen! Det var en lång historia men killen verka vara shyst iaf. Alla har vi svart bälte i otur till och från. Speciellt jag!
jag vet precis vad du menar freddy....har haft många såna dagar själv..även om han gjorde fel och var dumm så in i bomben att INTE paddla in eller bort tycker jag att han fick tillräckligt med stryk i vattnet och det var HELT onödigt att dänga han på landet..
1/ he was totally outnumbered and couldn't defend himself.
2/ if he had defended himself more than one guy would have attacked him.
..............it would have been enough to just grab him and chuck him off the beach...he wouldn't have been game enough to go back down..
Med filmen ifråga borde det vara lätt att identifiera crackheadet som flippade ut på land.
Och skicka honom på en skön volta till federal-pound-me-in-the-ass-prison.