|
#5859 |
SHAPING länkar plz 18 år, 5 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Hej
Jag har snöat in på att göra en bräda eller två... faktum är att jag har en känsla att jag kommer snöa in fullständigt när jag väl är igång... o inte kunna sluta... Addictive character... Har alla verktyg jag behöver tror jag, men skulle gärna kolla in lite länkar till beskrivningar och måttlistor osv.
Undrar även om man kan köpa färdig-limmade block i Sverige, eller om man gör dem från scratch.
Om någon har erfarenthet från olika resin vilket fabrikat som är bäst och av vilken anledning vore coolt.
Tacksam för all info jag kan få!
|
|
|
|
|
#5861 |
Svar: SHAPING länkar plz 18 år, 5 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Du kan gå in och kolla på brädbyggarforumet www.swaylocks.com
Där finns en otrolig massa kunnande och ett jättearkiv att söka i.
Massor av brädbyggare från i princip hela världen använder forumet och även en del gamla legender som byggt brädor i 40-50 år postar inlägg.
Hittar du inte ett färdigt block är det relativt enkelt att bygga i frigolit, men den ska vara hårdpressad med en densitet över 25kg/m3 om du tänkt bygga med vanliga metoder.
Skär till med masonitmallar och glödtråd
Finns en del bilder på brädbygge i frigolit på www.midtide.com
Verkar tyvärr vara nere just nu, prova om nån dag igen
Lycka till
|
|
|
|
|
#5865 |
Stoke: 30 |
|
www.surfline.com has a good section about shaping with measurements and templates for more generic shapes as well as an instructional
check out ww.foamez.com for kits as well
|
|
|
|
|
#5869 |
|
JÄTTE-TACK till er båda !!!
Jag ska lusläsa dem
Välkomna med fler och mer direkta länkar om ni har.
Har fortfarande inte hittat tydliga instruktioner för tillvägagångsätt.
Särskilt med förstänkningen (plywooden inuti) om man skapar sin egen blank.
Är det någon som själv byggt ?
Köpte ni färdig eller limmade ni själva?
|
|
|
|
|
#5872 |
ErikG
|
Hej Sandy! Om du kollar igenom Swaylocks.com så garanterar jag att du hittar information om hur du limmar upp stringern i ditt egna frigolitblock.
Nästan helt säker på att det finns bilder också.
Du behöver långa limknektar eller om du inte har tillgång till det kan det funka med olika slags remmar för att få blocket i spänn.
Limma med cascol enkomponents expanderande urethanlim. Finns på tex Clas Ohlson.
Det skummar upp och blir som ett vitt skum som du kan slipa i lätt på de ställen där det flödar över.
Du behöver inte använda trä som stringer, på de två block som jag sist limmat upp använde jag pvc som stringer.
Tror materialet heter komatex eller nåt sånt. Det är ett bra alternativ till trä och är till skillnad mot trä homogent och dessutom lättbearbetat. Inga vresiga träfibrer, lätt att hyvla.
Plywood går bra, det är starkt eftersom du har träfibrer åt olika håll.
Fortsätt sök arkivet på swaylocks, finns som sagt många som bygger i frigolit. Även många stora märken som tex Rusty gör det nuförtiden.
|
|
|
|
|
#5876 |
Stoke: 10 |
|
Tjenare Sandy! Kika på den här siten:-) En bibel för förstagångsbyggaren.....
www.surfersteve.com/design.htm
Lycka till och glöm inte att dokumentera samt ge feedback:-)
|
|
|
|
|
#5879 |
ErikG
|
|
|
|
|
#5882 |
|
Tack Erik!
Perrfa, jag ska köpa det limmet. Sist jag byggde var för scenografi i US och det tog fyra affärer och 5-6 märken innan vi hittade det expanderande skumlimmet som passade bäst...
Det var förresten ett rosa skum... mycket likt det du röker i din pipa
Vad gäller glödtråd: Finns det att köpa som handverktyg? Jag har bara jobbat med det på bord. Då har det redan varit riggat. Jag antar att man alltid fixar det själv, alltså att det inte går att köpa, eller? Jag har en obskyrbild i bakhuvudet hur jag skulle kunna bygga en själv... men...
Om du vill kan du kommentera i min guestbook och jag kan dölja din post.
Alla tips om inköpsställen mkt välkommna...
Vi använda Home Depo mest, som påminner väldigt mycket om Bauhaus (undrar om det inte rent av är samma företag faktiskt) så jag kommer väl hänga där en hel del...
Mamma säger att sniffa thinner är farligt... undar om jag ska prova röka rosa lim ur pipa istället... 
|
|
|
|
|
#5883 |
|
SURFER och ERIK: Tack så mycket! Grymt bra!!!!
|
|
|
|
|
#5884 |
ErikG
|
Om du går in på midtide.com så finns det bilder på när jag och grabbarna grus använder glödtråd. Glödtråd finns också hos Clas O.
Du kan seriekoppla 2 bilbatterier mha startkablar och köra loss. Många bygger en ram som man spänner fast tråden i men det går att sträcka ut den och hålla den mha startkablar också. Finns bilder på midtide forumet .
Har för mig det ska vara noll komma 7 eller ev noll komma 5 mm glödtråd.
|
|
|
|
|
#5887 |
djé
|
www.surfoam.com/
Finns också färdiga blanks from Spanien och storbritanien i Europa
|
|
|
|
|
#5908 |
Stoke: 2 |
Pati
|
Jag har byggt några bräden av frigolitblock och epoxy. Man sparar ganska många arbetskeden och tid genom att lämna bort stringern helt. Hållbarheten har inte varit någo problem, i varje fall inte på bräden under 7fot.
Håll reda på mittlinjen under bygget så du kan forma brädet symmetriskt.
Har använt SP 115 epoxy, dyrt men är bra kvalitet.
Om du använder fenpluggar, kom ihåg att borra hålen till pluggarna så de fäster i däcket, de blir annars svaga. Gjorde det misstaget på 2 första brädena, borrade bara in i frigoliten, det ledde till att några av fenorna lossnade eller att fenholkarna blev lösa efter en tid.
Man lär sig mycket medan man bygger, lycka till med bygget!
|
|
|
|
|
#5909 |
Stoke: 2 |
Pati
|
Jag har byggt några bräden av frigolitblock och epoxy. Man sparar ganska många arbetskeden och tid genom att lämna bort stringern helt. Hållbarheten har inte varit någo problem, i varje fall inte på bräden under 7fot.
Håll reda på mittlinjen under bygget så du kan forma brädet symmetriskt.
Har använt SP 115 epoxy, dyrt men är bra kvalitet.
Om du använder fenpluggar, kom ihåg att borra hålen till pluggarna så de fäster i däcket, de blir annars svaga. Gjorde det misstaget på 2 första brädena, borrade bara in i frigoliten, det ledde till att några av fenorna lossnade eller att fenholkarna blev lösa efter en tid.
Man lär sig mycket medan man bygger, lycka till med bygget!
|
|
|
|
|
#5913 |
Eric
|
Jag håller just nu på med mitt första bygge och har hittils inte stött på några större problem. Swayloocksforumet har svar på det mesta. Annars kan man ju alltid fråga Erik G, han verkar veta vad han håller på med och är en hyvens kille som gärna delar med sig, Tack för all support Erik G!
Här är en bild på min glödtrådsåg, som strömkälla använde jag en bilbatteriladdare. 
|
|
|
|
|
#5923 |
ErikG
|
Eric skrev:
Jag håller just nu på med mitt första bygge och har hittils inte stött på några större problem. Swayloocksforumet har svar på det mesta. Annars kan man ju alltid fråga Erik G, han verkar veta vad han håller på med och är en hyvens kille som gärna delar med sig, Tack för all support Erik G!
Här är en bild på min glödtrådsåg, som strömkälla använde jag en bilbatteriladdare.
Snygg blå färg på brädan, jag har tjuvkikat på er blogg. Verkar vara dags för sjösättning snart va?
Ser helt ok ut den där brädan!
|
|
|
|
|
#6022 |
Stoke: 143 |
|
Jag och Skidåkarn Byggde brädor hemma hos mig.(Casa de Norgrena) Under mellan dagarna vi anväder oss av ett nästan vitt styrofoam block från K-rauta.2,5 långt och 57cm brett pga dom fasade kanterna.Vilket betyder 21tum bred okej. Bredare nada.Om man inte breddar blocket.Så jag har fällt in en 5cm rosa styrrostring i brädan.Skidåkarn skippade trästringen men jag brukar köra med trästring men inte den här gången.Man måste då spänna fast brädan i nos och tail när man glassar den.På bilden ser man den innplastade med glasfiber styrro stringern
|
|
|
|
|
#6024 |
|
Vart är bilden prövar igen.
|
|
|
|
|
#6025 |
|
Ok .Nu eren förminskad. 
|
|
|
|
|
#6027 |
|
Jag har mallat av min 10 fots bic.Den får stå "mall"för den 8 fotare jag nu färdig ställer. 
|
|
|
|
|
#6274 |
|
Right on, tack för alla fina bilder och tips !
Var på lite byggvaruhus idag... det är visst special beställningar direkt från cellplastdistributörer och båtaffärer som gäller verkar det som... inte alls lika bra sortiment som på Home Depo... Där har det de ju både styrofoam och polyurethan block i full length som jag minns det.
Måste genast kolla K-Rauta. Tack Jocke. Dem missade jag visst.
ERIC: Fin bild. Bra ide med laddaren! Har du skruvat fast en mall på andra sidan oxå? Eller hur får du snittytan vinkelrätt? Vad jag kan se har du inget som spärrar mot ovansidan av blocket?
ERIK-G: Köper du även själva Epoxyn hos golvläggare som lägger epoxygolv? (såg din post på Yann's tråd) Jag var på väg till båtaffären annars, men det kanske inte behövs?
Anyways, jag fortsätter materialsökandet och brädbyggepluggandet, ville bara titta förbi o säga hej och tack så mycket för all hjälp. Länkarna ni gett mig är suveränt bra och jag har lärt mig massor redan, men har mycket kvar att lära.
Tack så länge, och välkommen att post mera tips and tricks  o länkar o bilder
|
|
|
|
|
#6278 |
ErikG
|
sandysurfgirl skrev:
Right on, tack för alla fina bilder och tips !
Var på lite byggvaruhus idag... det är visst special beställningar direkt från cellplastdistributörer och båtaffärer som gäller verkar det som... inte alls lika bra sortiment som på Home Depo... Där har det de ju både styrofoam och polyurethan block i full length som jag minns det.
Måste genast kolla K-Rauta. Tack Jocke. Dem missade jag visst.
ERIC: Fin bild. Bra ide med laddaren! Har du skruvat fast en mall på andra sidan oxå? Eller hur får du snittytan vinkelrätt? Vad jag kan se har du inget som spärrar mot ovansidan av blocket?
För epoxy prova ring BEHÅPE i Klågerup Skåne, dom har fin epoxy till ett ok pris.
Golvläggarepoxy är bra till golv inte brädor, den gulnar och kan spricka av uv-ljus tror jag, förmodligen svår att arbeta in i väven och att slipa.
ERIK-G: Köper du även själva Epoxyn hos golvläggare som lägger epoxygolv? (såg din post på Yann's tråd) Jag var på väg till båtaffären annars, men det kanske inte behövs?
Anyways, jag fortsätter materialsökandet och brädbyggepluggandet, ville bara titta förbi o säga hej och tack så mycket för all hjälp. Länkarna ni gett mig är suveränt bra och jag har lärt mig massor redan, men har mycket kvar att lära.
Tack så länge, och välkommen att post mera tips and tricks o länkar o bilder
|
|
|
|
|