Facebook data

1
Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera?
#59109 Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Hej

Jag kollar brädor för svenskt vatten och skulle behöva rekommendationer fr folk vilken Ni tror skulle passa bäst? Eftersom nörds at Nord inte svara när jag maialt dem

Jag är 1,68 lång och väger 56 kg. Funderar över dessa:

Surfbräda Retro Fish
Kex
Surfbräda Fish.

Samtliga ligger inne på nordsurf.jetshop.se/

Tack

Logga in för att svara
#59113 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Vilken nivå är du på?
Vad surfar du just nu, och vad känns fel med den?

Logga in för att svara
#59114 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 4

LinusE
graphgraph

Liinus skrev:
Hej

Jag kollar brädor för svenskt vatten och skulle behöva rekommendationer fr folk vilken Ni tror skulle passa bäst? Eftersom nörds at Nord inte svara när jag maialt dem

Jag är 1,68 lång och väger 56 kg. Funderar över dessa:

Surfbräda Retro Fish
Kex
Surfbräda Fish.

Samtliga ligger inne på nordsurf.jetshop.se/

Tack

Tror han är lite pappaledig på Nord .. Fick min vinterjacka nu, som ja skulle fått för nästan 2 månader sen tihi.. Men fin var den..
Ja skulle kört på en 6.0-6.3fish, funkar bra för svenskt vatten iaf på den härligt västkusten , samtidigt som du kan köra utomlands o göra goa turns. Retron känns lite otymplig, iofs aldrig stått på en retro så ja ska väl inte säga alltför mycket.
Good luck!

Logga in för att svara
#59117 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

go fish, not retro, and for details, svara på Freddas's bra frågor

Logga in för att svara
#59120 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Ja, alltså jag hade en 6,4 fish, men för tunn för svenskt vatten.

Logga in för att svara
#59148 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 101

danneroyal
graphgraph

Köp en fetare dåra...!?

Logga in för att svara
#59163 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

sverigebrädan

Logga in för att svara
#59167 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

sverigebrädan är jag otroligt nöjd med när det gäller mått har jag ingen aning jag surfar en 6.0 ligger på en 74 kg typ 183

Logga in för att svara
#59201 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jaha så Sverigebrädan får det bli dåraaa..

Thanks för tipsen pojkar.

Logga in för att svara
#59202 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Förresten, vad är det för material i Sverigebrädan? Epoxy?

Logga in för att svara
#59204 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

polyester! så man får va lite försiktig, mkt smidigt att laga iofs...!

Logga in för att svara
#59217 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

vad är det för bullshit att dem inte skrivet ut måtten?? har jag missat ngt eller är det rakt av värdelöst?

Logga in för att svara
#59222 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Nämen vaddå? Du kan ju välja vilken längd du vill ha jööö.

Logga in för att svara
#59243 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: -234

sverre
graph

rackarn skrev:
vad är det för bullshit att dem inte skrivet ut måtten?? har jag missat ngt eller är det rakt av värdelöst?

hehehe...
har du skrivit ut måttet på snalen också eller?? Nä, just det, för det varierar med vad som begärs.. hehehe..

Logga in för att svara
#59251 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Jag skulle tipsa dig om att ringa killarna på nord istället för att maila.

Mvh

Castorn

Logga in för att svara
#59252 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Sverigebrädan har en kärna av Wasa sport knäckebröd som är laminerat med fibrer från kasserade morahästar och träskor samt karlssons klister. en mycket kompetent sverigebräde om du frågar mig.

Mvh

Castorn

Logga in för att svara
#59259 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

liinus det finns andra mått än längd...sen borde väl du som tjej veta att det inte bara är längden som spelar roll för en bra åkupplevelse.

Logga in för att svara
#59260 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Har jag uppfattat dig rätt om du antyder att även skrotums storlek spelar in i upplevelsen?

Mvh

Castorn

Logga in för att svara
#59271 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 9

jacobw
graphgraph

har en surfbräda en pung nu?
nej det jag menade är väl snarare bredd, tjocklek samt sist men inte minst, rockerkurva. här kan många freudianska paralleller dras.

nu är det så att jag tror man kan få måtten lite som man vill av nord så därför har de ingen "set standard" på hemsidan.

Logga in för att svara
#59272 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Förstår inte alls ! ! ! ! !
Din fråga är helt felställd!

Du kan ju inte välja märke/leverantör innan du vet vad du vill ha. (så länge du inte råkar ha spons eller presentkort).

frågan är väll snarare vad ska jag ha för bräda?
Har nord en sån?
Eftersom de inte verkar bry sej om sina kunder å svara på mail så köper jag väll min bräda av nån annan.

Är för övrigt riktigt nöjd med min Nord fishstyle.

Logga in för att svara
#59275 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Jaaaaajajajjajajaaa.. Det jag VET är att jag vill ha en LITEN bräda. Och Nord är ju vårt svenska surfmärke så de bör ha det som passar bäst här, inte sant pojkar? Men jag funderar även på De Pontes, för han shapar precis det kunden vill ha och behöver. Lite dyrare dock.

Logga in för att svara
#59278 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

ni har fått detta lite om bakfoten, det finns flera standardstorlekar från 5.10 till 6.6 typ förut stod kompletta mått på all dessa..

Logga in för att svara
#59280 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: -234

sverre
graph

ådén skrev:
ni har fått detta lite om bakfoten, det finns flera standardstorlekar från 5.10 till 6.6 typ förut stod kompletta mått på all dessa..

Jaha det är alltså HÖG STANDARD! på brädorna!

Logga in för att svara
#59281 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

det låter jag vara osagt, bra performance men jag tycker vissa är lite tunnt glasade, (vilket man faktiskt kan bestämma själv)

Logga in för att svara
#59297 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Liinus skrev:
Jaaaaajajajjajajaaa.. Det jag VET är att jag vill ha en LITEN bräda. Och Nord är ju vårt svenska surfmärke så de bör ha det som passar bäst här, inte sant pojkar? Men jag funderar även på De Pontes, för han shapar precis det kunden vill ha och behöver. Lite dyrare dock.

Inte för att dissa nord men deras brödor görs ju inte ens här, varför skulle de vara bättre lämpade för svenska förhållanden än något annat märke. De flesta shapers har en drös av brädor för olika förhållanden, kolla tex al merrick, lost eller js etc, samtliga har flera brädor för slöa mushvågor. En dålig våg i oz eller cali är inte bättre än en dålig svensk bara för att den bryter i oz, cali etc. Kan räkna upp massvis med dåliga dagar när jag bodde i San Diego som lätt kan jämföras med en ett sunkigt sönderblåst torö.

Det bästa du kan göra är att ta med din bräda till Depontes (eller nån annan shaper), berätta vad du gillar och vad du inte gillar med den och vad du vill få ut av den nya brädan. Troligen det bästa sättet att få en bra bräda om du inte själv vet exakt vad du vill ha.

Lycka till!

Logga in för att svara
#59298 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Håller med sista inlägget, varför inte nyttja en lokal shaper om det finns i närheten?

Logga in för att svara
#59299 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

Well said Freddas.
And consider the salt content in the water here and the extra weight of different wetsuits.
I have never had a board by a swede or swedish shaper, swedish based, so I can´t say what their boards are like, but mine are made and work well here after building up a shaper surfer and he has never been in sweden. But probably been in a few??????

Logga in för att svara
#59300 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 8

Craig
graphgraph

I agree, if local boards work for you go local.

Logga in för att svara
#59314 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 0

LimeSTone
graphgraph

"Jag är 1,68 lång och väger 56 kg. Funderar över dessa"

Med din längd och vikt skulle jag inte köpa en fish över 6 fot, snarare än som är max 5'6. Det beror såklart på din nivå som surfare men är det nått misstag jag gjort många gånger så är det att köpa en bräda med för mycket volym och längd. Sen att Nord brädor passar bättre i sverige är ett skämt, du kan surfa vilken märke som helst här, det är modellen och måtten på brädan som kan vara avgörande om du blir nöjd eller inte.
Hade jag dina mått hade jag surfat en 5'3-5'4 fish kanske eller en 5'8 shortboard kanske. Som sagt, vilken bräda surfar du nu?

Logga in för att svara
#59315 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

LimeSTone skrev:

Med din längd och vikt skulle jag inte köpa en fish över 6 fot, snarare än som är max 5'6. Det beror såklart på din nivå som surfare men är det nått misstag jag gjort många gånger så är det att köpa en bräda med för mycket volym och längd. Sen att Nord brädor passar bättre i sverige är ett skämt, du kan surfa vilken märke som helst här, det är modellen och måtten på brädan som kan vara avgörande om du blir nöjd eller inte.
Hade jag dina mått hade jag surfat en 5'3-5'4 fish kanske eller en 5'8 shortboard kanske. Som sagt, vilken bräda surfar du nu?

Hon skrev tidigade att hon surfade en 6'4" som var för tunn.

Logga in för att svara
#59319 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

LimeSTone skrev:

du har lite rätt dock ang. fish, flatter rocker tjockare rails och breda tailer bruka ge sväng problemer om man gå för stor. Men paddling verkar som en viktig grej för henne och hon kör ju rätt stort och hennes krav på volym var också rätt stor. jag hade rekommenderad en större breda, fast med and rask rocker och curvig outline, bred och platt i nosen, tätt och brant i tailen, med volym fram på brädan och tunnare bak. Då får du paddling där du behöver och sväng där du behöver.

Logga in för att svara
#59320 Svar: Nord-bräda, vilken skulle ni rekommendera? 16 år sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Just det Brädan jag haft är för tunn för vattnet här, eller rättare sagt för de slöa vågorna.

Det var just det som Junior på De Pontes sa, att Nord-brädorna görs ju inte ens i Sverige.. Har snackat redan m honom ang. bräda. Klart som faan att det dessutom vore fantastiskt att få en bräda som är made for moi and only for moi!!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!