|
#59393 |
Ding repair 16 år sen |
Stoke: 2 |
|
Nu är det så här... Jag har en ganska ful skada på tailen på min bräda (som uppstod under flygresa hem från Indo...) Sökte på forumet och såg att jacobw har haft ett liknande problem... Jag vet att det går att lämna in brädan på Depontes, men jag vill lixom kunna fixa det själv. Har sökt på nätet, och det finns både skriftliga instruktioner, och videoinstruktioner, men det känns väldigt krångligt för en som inte fattar så mycket. (Jag vet inte, jag kan vara en dum blondin. Men man vill ju vara helt säker på vad man gör när man ska behandla det käraste man har.)
Min fråga är alltså: Finns det någon, (eller någonstans) som kan tänka sig att hjälpa mig?
Ganska praktiskt om du bor typ i Sthlm.... (Hahahaha! Och det där lät som en kontaktannons) 
|
|
|
|
|
#59398 |
Svar: Ding repair 16 år sen |
Stoke: 3 |
Nynäs
|
är det epoxy tycker jag INTE att du ska lämna iväg brädan.
eller i alla fall lämna till nån som kan epoxy
|
|
|
|
|
#59399 |
Stoke: -1 |
ådén
|
slipa, plasta? eller hur stor e skadan? posta en bild så finns det en del kunniga nissar härinne, en bräda ska vara skruttig och bucklig! 
|
|
|
|
|
#59417 |
Stoke: 84 |
|
Men gå förbi Depontes iaf. Han är ju om någon kunnig inom ämnet och inte dyr heller.
Om du ska laga själv behövs solljus för att fyllningen ska torka.
Men i vilket fall som helst: Köp ett lagningskit, sandpappra ner skadan (alltså allt löst), fyll sen på med lagningen, låt torka, slipa ner den. Voilá.
|
|
|
|
|
#59423 |
Stoke: 3 |
|
Pröva. Var inte rädd för att misslyckas. Det är bara att slipa ner och börja om annars.
Posta en bild på dingen.
|
|
|
|
|
#59445 |
|
Liinus skrev:
Men gå förbi Depontes iaf. Han är ju om någon kunnig inom ämnet och inte dyr heller.
Om du ska laga själv behövs solljus för att fyllningen ska torka.
Men i vilket fall som helst: Köp ett lagningskit, sandpappra ner skadan (alltså allt löst), fyll sen på med lagningen, låt torka, slipa ner den. Voilá.
Bra idé!
Ska lägga in en bild här oxå... en annan dag... snart....
Det är förresten en polyesterbräda... och jag har inget emot om den skulle vara bucklig och lagad, men trasig så att det kommer in vatten är inget vidare... 
|
|
|
|
|
#59464 |
Stoke: 0 |
|
Om du vill laga det enkelt och snabbt och om du inte känner att det är din kopp te att laga brädor så kan du beställa ett tub suncure på nätet. Du slipper blanda en massa olika geggor och det stelnar i solen på en kick. Det är jävligt enkelt att laga dings igentligen, sen blir det bättre desto mera tålamod man har.
När man kikar på youtube så kläggar dom flesta bara över sprickan eller hålet, det funkar om du har bråttom eller så, men vill du laga ordentligt så är det smartast att skära ut hela ytan som är skadat och sandpapprar så det blir ett fint hål runtom så lagningen lägger sig fint, eftersom en spricka man täcker igen fortsätter spricka så småningom. Sen är det bara att börja gegga på i lager och sandpappra ytan så det blir fin. speciellt när det är ett område som tailen som tar mycket skada när brädan bara står så känns det bra med en fin lagning. suncure finns nog i dom flesta nätbutikerna. Roligare att göra det själv med, man får den dära äntligen hemma känslan, och för en sekund tvekar på sitt betyg man fick i slöjden i skolan.
Lycka till eller nått.
|
|
|
|
|
#59513 |
Stoke: 0 |
|
ta bort allt löst och slipa kanterna, köp sedan q-cel (mikro ballonger) e ett vitt pulver, som du blandar med polyester resin och några droppar härdare, denna " geggan" använder du för att spackla och fixa till formen, när det har stelnat (tar ca 1 timme) slipar du till det så du får den rätta formen, sen lägger du på ett lager glasfiberduk och häller på resin med lite härdare, när detta senn torkat slipar du det tills du får en slät yta, om du slipar med maskin som är att rekomendera om du inte ska stå i flera dygn så akta bara så du inte slipar för djupt och slipar bort glasfiret,
remember to have funB)
peace
|
|
|
|
|
#59531 |
|
Jadu bruuuten, som du ser så har vi nu alla sagt samma sak flera ggr om. HAHAHAHAHA
Kan väl INTE gå fel nu...

|
|
|
|
|
#59638 |
|
Liinus skrev:
[quote]Jadu bruuuten, som du ser så har vi nu alla sagt samma sak flera ggr om. HAHAHAHAHA
Kan väl INTE gå fel nu...
 [/quot
Jag menar det!
En bild på skadan...
|
|
|
|
|
#59639 |
|
|
|
|
|
#59640 |
|
|
|
|
|
#59641 |
|
Men NU då....

|
|
|
|
|
#59642 |
|
En till bara för det....

|
|
|
|
|
#59652 |
|
Det är ganska fläskig skada, tänker på att det är på ena kanten och kanske inte helt lätt att få snyggt. Ta med den t Junior på DePontes! 
|
|
|
|
|
#59656 |
|
Anvand inte quikfix, solarez eller liknande skit, det e fult o gar latt i sonder igen. Kop en burk polyester o glasfiber pa typ en bataffar, inte det billiga skitet fran Biltema(blir gult snabbt).
Googla shapingtradar pa forumet eller andra bra hemsidor, lar dig hur man gor det sjalv. Tro mig, en investering for framtiden. Dessutom ar det ganska kul och mentalt givande att kunna gora det helt sjalv!
Dingen ser ut som ett bra forstaoffer i dingfixande.
|
|
|
|
|
#59701 |
|
$hades skrev:
Anvand inte quikfix, solarez eller liknande skit, det e fult o gar latt i sonder igen. Kop en burk polyester o glasfiber pa typ en bataffar, inte det billiga skitet fran Biltema(blir gult snabbt).
Googla shapingtradar pa forumet eller andra bra hemsidor, lar dig hur man gor det sjalv. Tro mig, en investering for framtiden. Dessutom ar det ganska kul och mentalt givande att kunna gora det helt sjalv!
Dingen ser ut som ett bra forstaoffer i dingfixande.
Ja, jag vill ju väldigt gärna lära mig... Ganska troligt att det kommer bli en och annan ding till innan det är slutsurfat för min del.... 
|
|
|
|
|
#59702 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Ska du laga smådings så rek jag köp av en oscillatorslip, några våtslippapper kanske 320,400,600,800.
Sen köper du glasklar uvskyddad polyesterplast, ett par meter väv runt 160-200gr/m2, härdare, vaxlösning, t-röd eller aceton att tvätta rent med och sen härdare till plasten. Engångshandskar och slipmask/gasmask är smart också. Lycka till..
|
|
|
|
|
#59703 |
ErikG
|
|
|
|
|
#59706 |
|
Eeehhh.. Ja det lät ju smidigt! Nej för fan, skaffa ett litet lagningskit som du lätt kan ta med dig vart du än ska.
|
|
|
|
|
#59709 |
Stoke: 10 |
Whale
|
ErikG skrev:
Ska du laga smådings så rek jag köp av en oscillatorslip, några våtslippapper kanske 320,400,600,800.
Sen köper du glasklar uvskyddad polyesterplast, ett par meter väv runt 160-200gr/m2, härdare, vaxlösning, t-röd eller aceton att tvätta rent med och sen härdare till plasten. Engångshandskar och slipmask/gasmask är smart också. Lycka till..
Tror du verkligen ett par meter väv räcker till den där jätteskadan? 
|
|
|
|
|
#59711 |
ErikG
|
|
|