|
#59758 |
Portugal vs Biarritz 16 år sen |
Stoke: 1 |
|
Nån som har åkt på surfcamp där och har lust att ge lite feedback?
Vart är det mest/minst crowd, sköna breaks att lära sig surfa i ? 
|
|
|
|
|
#59761 |
Svar: Portugal vs Biarritz 16 år sen |
Stoke: 30 |
|
portugal har mer variation, man kan komma ifrån crowds, bättre mat och billigare (i alla fall i ericieira)
biaritzz har varmare vatten
|
|
|
|
|
#59765 |
Stoke: -10 |
|
Kan hålla med om allt utom det där med mat... fan, skojar du med mig eller? Frankrike har kanske världens bästa mat medans Portugal är ganska ökänd för slarviga och dåligt smaksatta rätter. Nej du. Vill man ha lite kultur utanför surfet så är SydvästFrankrike helt överlägset. Surfing och crowds däremot är nog klart till Portugals fördel.
|
|
|
|
|
#59767 |
|
Men är det inte väldigt mycket surfturister och locals samtidigt i Biarritz?
Är det kancke lämpligare att åke ned på hösten i sånt fall, förutsatt att det inte blir för stort för en nybörjare?
|
|
|
|
|
#59769 |
Stoke: 9 |
Jakob
|
Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!Portugal!
Allt för utom maten är till Portugals fördel. Bra vågor och vågor ofta, även på sommaren, mindre crowds och bättre bryt(mer att välja på). Finns alltid något ställe det är off shår på... Maten kanske inte är den bästa men man kan få jävligt bra seafood om man letar lite, sen är vinet grymt bra och ölen kall....
|
|
|
|
|
#59770 |
Stoke: -302 |
|
Vad är lättast att prata Portugisiska eller Franska?
Strayie det finns en hel del surfställen i Portugal, det talade en Portugis om för mig för ett tag sedan. Om du bestämmer dig för Portugal så kan du få kontaktuppgifterna till denna locals om du vill.
Vad är ditt mål med surfcampet? Utgå alltid från dina behov och gör sedan en analys av de olika surfcampens innehåll så ska du säkert få tag på något som passar dig.
/Elin
|
|
|
|
|
#59771 |
|
Här har vi en Jakob som klart gillar Portugal.
Det jag är ute efter är bara ett soft ställe för en nybörjare att köra igång, då är ju faktiskt cleana lagom stora bryt först på listan...

|
|
|
|
|
#59773 |
|
alex el gordo skrev:
Kan hålla med om allt utom det där med mat... fan, skojar du med mig eller? Frankrike har kanske världens bästa mat medans Portugal är ganska ökänd för slarviga och dåligt smaksatta rätter. Nej du. Vill man ha lite kultur utanför surfet så är SydvästFrankrike helt överlägset. Surfing och crowds däremot är nog klart till Portugals fördel.
France = 2 euro Pan Chocolad, crappy baguettes with cheese and ham for 8 euros, good food costs as much as it does here , but you have to pay for it, every thing else is = swedish truck stop quality.
Portugal 20 Euros = huge tiger prawns in a spicy bed of vegetables with Tapas förrät and several huge beers with GOOD coffee afterwards.
I seriously think France is still living off of a reputation that is 100 years old for having good food. Any city worldwide has good food if you pay for it. for the price Portugal > France
|
|
|
|
|
#59774 |
|
i could be biased because I am hossegor (which sucks for food) mostly when I am France, but rarely have I had crap in Portugal, maybe I got lucky and went to the right places.
Cheap toast on the beach in Portugal is bigger tastier and 1/3 price of Hossegor Sandwich
|
|
|
|
|
#59792 |
|
Helt underbar mat med fantastiskt vin i supermysigt hur några mil innåt landet från Biarritz. Max 30 Euro.
Den bästa skaldjurstallriken jag ätit i mitt liv, tre våningar av allt som man hört talas om och lika mycket som man inte visste fanns. Max 40 Euro för två pers i SanJuanDeLuz (eller hur det nu stavas)... Jag skulle kunna skriva hur mycket som helst här.
Om du inte har ätiti gott i frankrike är för att du inte letat längre än korvkiosken vid beachen 
|
|
|
|
|
#59806 |
Stoke: 21 |
JFL
|
Måste man välja? Jag tänker klämma Frankrike OCH Portugal i sommar. Annars tar du det ena i år, det andra nästa år.
Och Sharkboy, jämföra en billig snack med en riktig måltid är kanske inte helt rättvisande. Rent generellt så har Frankrike bättre mat än Portugal. Även om portugiserna börjar komma ikapp resten av världen.
|
|
|
|
|
#59817 |
Stoke: -1 |
|
Får instämma med sharky. Maten i Hossegor är inget vidare... Får punga ut med big bucks för vettig mat. Det som stör mig mest är att på många av ställena får man ta skit av kyparna, de har den underbara inställningen att det är ett privilegie för mig att äta i deras restaurang och därför kan behandla en som skit.
Surfmässigt tycker jag att port. håller högre klass inte bara vågorna utan även mängden med folk i vattnet är bättre i port.
|
|
|
|
|
#59819 |
|
SharkBoy skrev:
portugal har mer variation, man kan komma ifrån crowds, bättre mat och billigare (i alla fall i ericieira)
Va? Bättre mat i Portugal! Det var det knasigaste jag hört på länge. Kanske om man endast äter Pata Negraskinka och dricker portvin (vilket jag iofs har en tendens att göra), men utöver det är Portugal, för det mesta, riktigt bedrövligt på matfronten. Bortsett från några guldkorn (Tasca do Joel i Peniche)
Men.....jag väljer ändå Portugal före Frankrike så att säga. Deras kultur vinner i längden.
Jag håller med om att Hossegor är skit på matfronten. Men besök saluhallar i Biarritz och köp lite lammkorv confit så är resan hemma.
|
|
|
|
|
#59821 |
|
adisgladis skrev:
SharkBoy skrev:
Va? Bättre mat i Portugal! Det var det knasigaste jag hört på länge. Kanske om man endast äter Pata Negraskinka och dricker portvin (vilket jag iofs har en tendens att göra), men utöver det är Portugal, för det mesta, riktigt bedrövligt på matfronten. Bortsett från några guldkorn (Tasca do Joel i Peniche)
Men.....jag väljer ändå Portugal före Frankrike så att säga. Deras kultur vinner i längden.
Jag håller med om att Hossegor är skit på matfronten. Men besök saluhallar i Biarritz och köp lite lammkorv confit så är resan hemma.
Ta med Trangiat vetja så löser sig mattvisten! Du tar med dig mat från Sverige och köper bara lite färska råvaror på plats men använder ett svenskt recept, hur bra och gott som helst kan det bli. 
|
|
|
|
|
#59823 |
|
Vad? Äter ni ute på era surfresor? Hur har ni råd med det? När jag är i portugal käkar jag torkad Knorr på påse som jag värmer i spritköket, smakar
 men vafan, mer pengar över så jag kan stanna längre och få mer surf.
|
|
|
|
|
#59831 |
|
freddas skrev:
Vad? Äter ni ute på era surfresor? Hur har ni råd med det? När jag är i portugal käkar jag torkad Knorr på påse som jag värmer i spritköket, smakar
men vafan, mer pengar över så jag kan stanna längre och få mer surf.
Knorr e  äckligt ja, men hederlig pasta och köttfärs som man torkar själv och lite färska grönsaker är utsökt som Trangiamat.
Det gäller att leva snålt att så surfingen kan bli lyxig.
|
|
|
|
|
#59832 |
|
Hossegor.
God mat hittar man överallt, med det är precis som med surf, gäller att hitta dom där secret spotsen.
|
|
|
|
|
#59846 |
Stoke: -3 |
latte
|
Jag säger portugal. var just france och det var bajs dyrt och bajs vågor.
portugal rulzB)
|
|
|
|
|
#59850 |
|
|
|
|
|
#59854 |
|
Okej... Jag kommer ta era kulinariska råd med en nypa salt och förhoppningsvis surfa på båda ställena snart:laugh:
|
|
|
|
|
#59869 |
Stoke: 29 |
Esta
|
Nu måste jag försvara faderslandet lite. Snorkliga kypare hittar man lite överallt, inte bara i Fra.
Men sen MÅSTE ni lära er en sak angående Frankrike och fransmännen om ni ska dit:
1. ARTIGHET ÄR A & O DÄR! (plugga in det i minnet)
2. FRANSMÄN ÄR STOLTA ÖVER SITT LAND, SITT SPRÅK & KULTUR!
3. FRANSMÄN ÄR INTE LIKA KONFLIKTRÄDDA SOM SVENSKAR!
Och då menar jag inte nån fisförnäm artighet à la perukklädda 1700-tals nissar.
Det gäller att kunna vara normalartig och ej bufflig som en del Vikingar har en tendens att vara.
Jag kan vara jävligt snorklig om jag blir illa bemött! Så jag känner igen dom där dragen hos mig. Så t ex om en kypare e snorklig mot mig, då får han lika mkt tbax. Käften går ej att hålla stängd då.
Om alla hade röstat för Euron, kanske det inte hade blivit så dyrt o vara svennebanan utomlands. Sug på den!
(Portugal kan jag tyvärr inget om)
Vad avslutar man det hela med???
Fred! 
|
|
|
|
|
#59957 |
Svar: Portugal vs Biarritz 15 år, 12 månader sen |
Stoke: 0 |
bear
|
Båda har grymma. En bra strategi i Frankrike är köpa veckans mat på spanska sidan i Baskien. I Irun centrum finns en supermercado och El Campo i Ventas (mycket billagare än Franrike, och my högre kvalitet). Om du vill ha några av världen's bästa mat, prova pintxos en Hondarribia (la marina, bara fråga) o en San Sebastian (Parte Viaje). Det är tuff att jämföra vergligen Baskisk mat!!
Om du vill ha roligt nightlife (mycket roligare än tråkigt Frankrike), jag kan recommendera Irun centrum. Baren Arkupe. Run by surfers for surfers!!
Trevlig resa!
|
|
|
|
|
#59958 |
Svar: Portugal vs Biarritz 15 år, 12 månader sen |
bear
|
Båda har grymma. En bra strategi i Frankrike är köpa veckans mat på spanska sidan i Baskien. I Irun centrum finns en supermercado och El Campo i Ventas (mycket billagare än Franrike, och my högre kvalitet). Om du vill ha några av världen's bästa mat, prova pintxos en Hondarribia (la marina, bara fråga) o en San Sebastian (Parte Viaje). Det är tuff att jämföra vergligen Baskisk mat!!
Om du vill ha roligt nightlife (mycket roligare än tråkigt Frankrike), jag kan recommendera Irun centrum. Baren Arkupe. Run by surfers for surfers!!
Trevlig resa!
|
|
|
|
|
#60931 |
Svar: Portugal vs Biarritz 15 år, 11 månader sen |
djé
|
sharky, les ricains ont leur sert de la merde a bouffer!!! faut pas changer leur habitudes !!! 
|
|
|
|
|
#60936 |
Stoke: -234 |
|
djé skrev:
sharky, les ricains ont leur sert de la merde a bouffer!!! faut pas changer leur habitudes !!!
nja..... 
|
|
|
|
|
#60938 |
|
När ni en gång är inne på Portugal i den här tråden så kanske jag kan passa på att ställa en liten oskyldig fråga? Saken är den att jag bokat flyg för två veckor i Portugal, och nu borde jag bestämma vart i landet jag ska åka.
Finalkandidaterna är Figueira da Foz och Ericeira. Så vilkendera föredrar ni? Eller kanske jag borde kombinera?
Ja just det, jag är ganska ny på det här så tillgången till tubande hc-vågor över vassa rev är inte så relevant... 
|
|
|
|
|
#60942 |
|
Eftersom vi i alla fall är ute och svävar, ganska långt från temat P vs B så kan jag avslöja mitt favvohak. Frågan är bara om ni hittar... Det är en sjukt fin våg strax väster om Gijon och Santander. Heter la Cueva. Har tagit upp den ett par gånger i olika sammanhang då det troligtivs var mina största vågor och samtidigt mina längsta åk. Man blir lätt förälskad i såna vågor. Stranden är jättevacker med höga stenformationer (bergknallar) i varje hörn vilket gör att det nästan alltid är glossy, vinden kommer inte åt. På stranden står en husvagn med en ganska pårökt brasse. Han stannade där av en slump. Var med och byggde en bro i närheten, gjorde en kvinna från orten på smällen och så blev han kvar. Han och hans enormt fete polare har allt man kan tänka sig. Jäkligt god OCH BILLIG seafood och kötträtter. Mange som var med och ju är vegis hade det dock inte riktigt lika roligt... Har man lust att intaga olagligheter i rökform så är denne brasse väl insatt... Jo, hit vill jag åka igen. Det trots att det inte finns något annat att göra än att surfa, äta och snacka skit med Brassen och tjockisen.
|
|
|
|
|
#60943 |
Stoke: -234 |
|
Figueira da foz är ju beachbreak.. så!
|
|