|
#6020 |
Surfa Chile? 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 18 |
erc
|
Sitter och spanar på wannasurf och e sjukt sugen på att dra en surftrip till Chile.
Finns det någon av er som har varit där? Det finns ju grymmt mycket kust att utforska, så lite tips skulle vara fett, Crowd, bästa sätt att ta sig runt, priser mm.
Snackade med en Aussie i CR som påstod att på vissa ställen var rånrisken sjukt hög, bland annat vid Punta de Lobos...
tack på förhand
|
|
|
|
|
#6031 |
Svar: Surfa Chile? 18 år, 4 månader sen |
|
Ylva
|
Jag blev av med en handduk vid Punta de Lobos. Det är nog dummt att lämna saker obevakade på stranden. Fast jag älskar platsen ändå!
Jag är ganska så nybörjare när det gäller surf, men om man bodde i pichilemu så.... Jag får ta och flytta dit och lära mig surfa på riktigt någon dag helt enkelt, det är ju så grymmt underbart!
Vad gäller punta de Lobos så är det väldigt vackert, fina vågor, lite mycket stenar för min smak (vilket beror på att jag inte kan så mycket, de som vet hurman gör har inga problem, och väldigt många väldigt trevliga människor.
Ls pichilminos själva pratar om Puertecillo, men dit är det nog väldigt svårt att ta sig som turist om jag har fattat saken rätt.
|
|
|
|
|
#6035 |
|
El Toro
|
Bodde i Chile och lärde mig surfa (hjälpligt) där. Väldigt bra vågor men inget vidare som nybörjare (i alla fall norra Chile)! Generellt skulle jag beskriva Chile som en rätt hardcore surfdestination. Kallt vatten, stora, tunga vågor som bryter över rev eller sten och mycket strömmar och svåra utpaddlingar. Iquique där jag bodde får tex minus i Surfguide World pga "No mellow breaks" och jag har läst en hel del artiklar om mellersta Chile som ofta handlar om att det är svårt att surfa där. O andra sidan har jag alltid velat åka tillbaka dit nu när jag har mer erfarenhet, för vågorna är av hög klass och vad jag hört fortfarande inte överdrivet crowded.
Dessutom är landet helt jävla fantastiskt, det har så sjukt mycket balla naturområden och trevliga människor. Rånrisken är nog lite högre än i CR i vissa områden men mindre än tex Peru. Hör efter med localsen i mindre städer, det är inte alltid det står så noga i guideböckerna om olämpliga stadsdelar. Till skillnad från övriga latinamerika kan man dock lita på snuten.
Så om du är hyfsat erfaren surfare och vill ha en spännande utmaning med stor potential för ocrowded surf skulle jag garanterat dra dit. Puertecillo som Ylva talade om rankas ofta tex som en av de bästa vänsterpointsen i världen, men är lite meckig att surfa eftersom man ska ha ngt sorts tillstånd som man får betala för eftersom det är privatägt land. Skulle rekommendera gott om tid till resan och att kombinera surf med outdoorliv - tex forsränning och vulkanbestigning i Pucón eller brassa runt i 4X4 bland gigantiska sanddyner, oaser och gamla indianlämningar i norra Chiles öknar.
|
|
|
|
|
#6112 |
erc
|
Tack för hlälpen!
Får fundera lite på när som e bäst att åka. Verkar vara bra med swell året runt, bäst i juli augusti men kallt!
Vad tror ni är det värt att uthärda kylan för att få mer swell, eller är det ok att satsa på den varmare perioden?
|
|
|
|
|
#6124 |
Stoke: 0 |
|
jag var i chile januari och februari 2003, och jag tyckte oftare att det var för stort än för litet. var dock nybörjare då. men jag tror ändå att det helt klart är bäst att åka under den varmare delen av året, kommer mycket svall även då. chile är ett riktigt sjysst land med mycket bra vågor och liten crowd. vissa spots i norra chile var ganska packade med boogieboardare men en tidig vardagsmorgon kan du nog surfa de felsta spotsen utan någon större crowd.
bil är så klart det bästa sättet att ta sig runt, men det är ingen nödvändighet enligt mig. i iquique kan du bo några hundra meter från de bästa spotsen, i arica kan man tälta gratis på playa las machas under sommaren och i picchilemu bor du nära första pointen och tar en taxi om du vill surfa lobos lifta lär funka bra med.
jag tror inte du behöver oroa dig över att bli rånad i chile, använd sunt förnuft och du lär inte ha några problem. chlie är en riktigt bra surfdestination för en surfare som är hyfsat erfaren är man nybörjare är det dock inte det optimala stället.
lycka till med resan !
|
|
|
|
|
#6133 |
erc
|
|