Facebook data

1
Tips hur jag lagar det här ! ?
#60267 Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

Va i kåsa häromdan och premiär surfade för i år.. Perfekt take off och glassade ner i vågdalen då den jävla skit stenen som ligger mitt i dök upp precis framför mig.. jag försökte göra en ollie halvt släng mig åt sidan men klippte en fena bakåt så den lutar snett lite lätt intryckt i brädan!! hur fixar jag detta?? alla tips är välkomna, hemkok som proffskok.. ???? missar surf pga detta inte ok.. jävla skit...

Tack i förväg..

Logga in för att svara
#60268 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

Logga in för att svara
#60269 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

Logga in för att svara
#60270 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

Logga in för att svara
#60271 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Talk to Dr. Remo här på forumet. Han har kört av x antal fenpluggar så han börjar få in tekniken tror jag.

Logga in för att svara
#60272 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

lägg märke till att den främre är helt spräckt och den bakre lutar lätt lätt bakåt.. skit samma om man inte kan ta bort fenorna bara dom sitter fast !?

Logga in för att svara
#60273 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Skaffa en bra hålsåg, borra ur pluggarna, sätt i nya.

Logga in för att svara
#60274 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

limma fast skiten med 2 komponentslim och i o surfa med dig!

Logga in för att svara
#60275 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Fcs är skit

Logga in för att svara
#60277 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

ErikG skrev:
Fcs är skit

Har hört detta..

Logga in för att svara
#60278 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

Har också haft lite dålig erfarenhet av fcs, när min förra bräda var sprillans körde jag på en sten men extremt lätt och ändå blev en plugg intryckt plus att fenan rök. Nästa gång jag var ute lyckades jag paddla på en sten på väg ut till lineup (jag var i bohuslän...) och den andra fenpluggen blev intryckt och även den fenan pajade. Så efter två sessions såg brädan ut som ett laptäcke... och jag hade blivit tvungen att köpa två nya fenor. Tycker iaf att en av de två borde paja och inte båda.

Hoppas du får fixat fenan Obie, du missade bra surf idag;)

Logga in för att svara
#60310 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Den som e helt spräckt måste du borra ut och sätta i ny. Om du ändå skall borra och köpa plugg och dyl är det lika bra att borra ut båda.

Ibland går det att spruta i lite resin och fuska osv med det e bättre att göra det ordentligt. Dessutom håller hemmalagade för betydligt hårdare tag än fabriksisatta. Tror inte jag behövt borra ut någon av mina egna, peppar peppar. Kolla tidigare trådar så har jag och Alex och Eric diskuterat detta tidigare....

Logga in för att svara
#60314 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

Åhh, knivigt.

Jag skulle nog ha tagit bort pluggarna, fyllt upp och glasat skiten och sen borrat nya hål och satt i nya pluggar. Lite hemakok men jag tror det är lättare att sätta i pluggar på ny kula än att försöka laga gamla hål.går lättare sönder igen!
Lycka till dude.

Logga in för att svara
#60315 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Jag fick exakt samma skada förra vintern i Dominikanska, och där finns inga specialverktyg att få tag på utan att punga ut med en massa stålar. Jag gjorde jobbet med ett stämjärn istället. Fungerade kanon.

Gör så här:
1. Mejsla försiktigt ut all gammal plugg inklusive den vita massan runt, så du kommer fram till rent skum.
2. Istället för att göra cirkelhålet som har kontakt med laminatet på ovansidan så gör du ett ca 5mm hål, det är för att du ska kunna trycka ner glasfiber blandat med plast. Det är viktigt för at göra pluggen stark.
3. Slipa rent i hålet och speciellt runt kanten så att fibern kommer fram lite. Ingen vit massa från de gamla plugghålen ska vara kvar. Slipa dock inte för mycket. Tänka att hålet ska vara pluggen + max några mm.
4. Tejpa runt hålet.
5. Blanda i två muggar. En med plast och microballonger (mycket ballonger) och en med plast och ca 2cm (inte viktigt att det är exkat) nerklippta små bitar glasfiber. Bland inte i för mycket glasfiber, den måste kunna rinna fortfarande.
6. Tryck ner blandningen med glasfiber i hålet/hålen som har kontakt med topplaminatet. Se till att det fylls till botten av plugghålet, inte mer.
7. Sätt fast pluggen på en fena. Eftersom pluggen har höjda kanter får du bara i en liten bit men det räcker för att du ska få rätt avstånd och kunna se till att vinkeln blir rätt.
8. Häll i plast och microballonger i hålet/hålen, så mycket så att när du trycker i pluggen ska det rinna över lite, men utan att det rinner åt alla håll. Tänk efter innan du gör detta. För lite är inte heller bra.
9. Tryck i fenan lågsamt. Om ena pluggen är hel så måste du se till att fenan kommer ner lika långt som i pluggen du sätter i. Fixera med tejp.
10. Du kan ta bort tejpen runt hålet när plasten börjat bli lite hårdare. Du bör komma åt utan att flytta fenan, tejpen på fenan ska sitta kvar tills härningen är avslutad.
11. Låt härda ordentligt, inte stressa. Slipa ner till laminatet. Klart!

Logga in för att svara
#60317 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 9

Jakob
graphgraph

ErikG skrev:
Fcs är skit
Lockbox är riktig skit. FCS är guld och gröna skogar i jämförelse.

Logga in för att svara
#60321 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Problemet med FCS är att de oftast inte är ordentligt fastsatta i laminatet på ovansidan. Cirkelsågen (eller vad det heter) medger bara lite ren plast att rinna ner och få kontakt. Ren plast är faktiskt inte speciellt starkt, det behövas alltid armering med glasfiber. Ballonger ökar styrkan men ger ingen flexibilitet vilket behövs på ytor som utsäts för stora påfrestningar.
Gör man istället lite större hål och blandar glasfiber i plasten så håller pluggarna VÄLDIGT mycket bättre. Men sen ska man komma ihåg att pluggarna är gjorda för att gå sönder istället för att rycka med sig hela laminatet. Att göra plugga som håller för att påkörning av sten med surfare på är helt omöjligt om du inte vill ha en stenhård och relativt tung best, likt vindsurfingbräda.

Logga in för att svara
#60334 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

alex el gordo skrev:
Cirkelsågen .

Rejäla doningar du kör med

Bra tips med stämjärn förresten, skall lägga i min reselagningslåda. Kanske går lika bra med hederlig svensk morakniv?

Logga in för att svara
#60348 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: -10

alex el gordo
graphgraph

Ha ha ha! Jo jag fattar att det inte heter Cirkelsåg, fast det är någon makapär som gör ett cirkelformat hål för pluggen. Vad heter den?

Logga in för att svara
#60361 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 1

Keno
graphgraph

ErikG skrev:
Skaffa en bra hålsåg, borra ur pluggarna, sätt i nya.

Logga in för att svara
#60366 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

Obie skrev:
lägg märke till att den främre är helt spräckt och den bakre lutar lätt lätt bakåt.. skit samma om man inte kan ta bort fenorna bara dom sitter fast !?

boxarna är okej eller?? (okej betyder att man kan spänna fast fenorna fortfarande)

i så fall hade jag bankat dom rätt och kladdat med med lite epoxi och slipat lite. as jobbigt å borra å sätta i nya. fusk är det rätta sättet om man inte tycker det är kul att ha fin bräda å att laga brädor.(jag dingar ofta brädor)

Logga in för att svara
#60367 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

plåtslagarn skrev:
Obie skrev:

boxarna är okej eller?? (okej betyder att man kan spänna fast fenorna fortfarande)

i så fall hade jag bankat dom rätt och kladdat med med lite epoxi och slipat lite. as jobbigt å borra å sätta i nya. fusk är det rätta sättet om man inte tycker det är kul att ha fin bräda å att laga brädor.(jag dingar ofta brädor)

Främre boxen är halv så jag har nu beställt en ny från ohana.. learning experience ! ! har haft grymme tur i att inte dinga brädorna för mycke men nu ska premiär-ding-fixet fixas.. håll tummarna:woohoo:

Tack för tipsen gubbar..

Logga in för att svara
#60369 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Bästa tipset återstår, och såklart är det Gudfadern som ska behöva leverera...

lämna in skiten!

Logga in för att svara
#60372 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Jakob skrev:
ErikG skrev:
Fcs är skit
Lockbox är riktig skit. FCS är guld och gröna skogar i jämförelse.

Här är ett test av hur mycket stryk fenboxar och pluggar tål.
FCS ligger sämst till. (Trots korrekt installation) Nya superduper FCS fusion näst sämst..
www.swaylocks.com/forum/gforum.cgi?do=post_view_flat;post=394366;page=1;mh=-1;guest=21753773;sb=post_latest_reply;so=ASC

Breakout with side pressure tests:

Glassons = 18-22lbs.

Future = 25lbs.

Ofishl = 25lbs.

FCS plug type = 12lbs

probox = 28lbs.

LOKBOX = 60lbs.

Fu longbox = 35lbs.

Edge = 52lbs

FCS Fusion = 22lbs

Red-X = 135+lbs.

All tests were done independently with no outside money involvement.
You're welcome to do your own testing and post your results here.

It's your choice.

I made mine.

Herb

Logga in för att svara
#60374 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Här var rätt länk till testet. Gjort av mycket duktig "hemmabyggare" halvproffs? i Californien.

www2.swaylocks.com/node/1029325

Logga in för att svara
#60378 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 8

Feddan
graphgraph

alex el gordo skrev:
Ha ha ha! Jo jag fattar att det inte heter Cirkelsåg, fast det är någon makapär som gör ett cirkelformat hål för pluggen. Vad heter den?

Hålslag, Alex. Hålslag.

Logga in för att svara
#60399 Svar: Tips hur jag lagar det här ! ? 16 år sen Stoke: 0

Remo
graphgraph

Feddan skrev:
alex el gordo skrev:

Hålslag, Alex. Hålslag.

Hahaha

Hålslev

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!