Facebook data

1
surflagar
#60414 surflagar 16 år sen Stoke: 0

Kesse
graphgraph

Jag är ju total nybörjare och vill inte vara i vägen i vågorna. Jag vill inte få en smäll på käften för att jag gör fel. Ej heller bli ovän med localsen. Det blir även roligare om jag fattar orden "proffsen" säger.

Har för mig att jag sett en "vågsurfing for dummies" samt en ordlista för nybörjare på forumet.
Har sökt, men sökmotorn verkar vara paj. Får bara 0 i resultat vad jag en söker på.

Trodde att den som först paddlade med vågen hade företräde. Men efter att läst runt lite blir jag förvånad av att det i "surfetikett" står jag satt lägst på vågen och har därför företräde. Medans motparten skriver jag låg och gled med vågen tills den blev kraftfull nog att surfa.

Om jag hade droppat in på en våg där någon sitter på sin planka en bit ner i vågen. Skulle jag tolka det som han satt och pissade eller vilade. Om någon gled på vågen skulle jag tolka det som han avvaktade. Har även dessa "vilande" personer företräde på vågen även om man kommer paddlande för att få fart.

Hoppas någon kan klistra in länkar till relevanta texter.

/Thomas

Logga in för att svara
#60416 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Logga in för att svara
#60419 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

Logga in för att svara
#60423 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 0

Kesse
graphgraph

Tackar.
Är kass på engelska och har översatt dem i google. Blir skum gramatik men man hajjar ju innebörden.
Mer tips mottages tacksamt.
/Thomas

Logga in för att svara
#60429 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

Sharkboy har flera ggr lagt in en tråd med "surfregler". prova att söka igen, detr fungerade på min PC.

Lycka till där ute:)

Peter
www.nordicsurftravel.com

Logga in för att svara
#60431 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 0

Kesse
graphgraph

Sökord surfregler
Totalt 0 träffar

Tyvärr, funkar inte

Logga in för att svara
#60434 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Kesse skrev:
Sökord surfregler
Totalt 0 träffar

Tyvärr, funkar inte

Du kan också söka på: Hur en nybörjare lär sig konstiga surford här på forumet. Där finns inga lagar beskrivna men däremot surflexikon och lite annat smått o gott.

Logga in för att svara
#60435 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

Logga in för att svara
#60438 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 10

Whale
graphgraph

I princip gäller att den som kommer med vågen närmast den brytande delen har förtur. För att ta sig till den bästa positionen (djupast) gäller normalt vanliga köregler men rätt många anser att dom har företräde i den kön... Det kan vara en fördel att hålla lite låg profil när du precis hoppat i på ett nytt bryt och inte alltid hävda din rätt till en viss våg. Som nybörjare får man leva med att mer erfarna surfare kommer att gå före en i kön.

Inget av det ovanstående gäller för Esta

Logga in för att svara
#60453 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

Whale Barf skrev:
I princip gäller att den som kommer med vågen närmast den brytande delen har förtur. För att ta sig till den bästa positionen (djupast) gäller normalt vanliga köregler men rätt många anser att dom har företräde i den kön... Det kan vara en fördel att hålla lite låg profil när du precis hoppat i på ett nytt bryt och inte alltid hävda din rätt till en viss våg. Som nybörjare får man leva med att mer erfarna surfare kommer att gå före en i kön.

Inget av det ovanstående gäller för Esta

Det där måste vara 'ungdomssynder' som för alltid kommer förfölja mig. Förr kunde jag snejka friskt men det var för att ingen annan ville ta av från första peaken. Nu e det annat och jag ger t o m bort vågor.
När fan blir gammal...

Logga in för att svara
#60463 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Kesse skrev:
Sökord surfregler
Totalt 0 träffar

Tyvärr, funkar inte

Det finns en liten bugg

Efter det kommer upp " 0 träffar " så sök en gång till så fungerar det!

Logga in för att svara
#60470 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: -1

kax
graphgraph

Gör som alla andra, skit i reglerna! Det e precis som trafiken i Malmö, inte en jävel bryr sig om nån annan.

Logga in för att svara
#60477 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 1

UnderTheSun
graphgraph

kax skrev:
Gör som alla andra, skit i reglerna! Det e precis som trafiken i Malmö, inte en jävel bryr sig om nån annan.

ja för de går säkert jätte bra.

Logga in för att svara
#60551 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 2

$hades
graphgraph

kax skrev:
Hey! Det dar ar inte alls sant! Jag bryr mig valdigt mycket om att alla andra i trafiken ska FLYTTA SIG!

040:laugh:

Logga in för att svara
#60559 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

Kesse skrev:
Jag är ju total nybörjare och vill inte vara i vägen i vågorna. Jag vill inte få en smäll på käften för att jag gör fel. Ej heller bli ovän med localsen. Det blir även roligare om jag fattar orden "proffsen" säger.

Har för mig att jag sett en "vågsurfing for dummies" samt en ordlista för nybörjare på forumet.
Har sökt, men sökmotorn verkar vara paj. Får bara 0 i resultat vad jag en söker på.

Trodde att den som först paddlade med vågen hade företräde. Men efter att läst runt lite blir jag förvånad av att det i "surfetikett" står jag satt lägst på vågen och har därför företräde. Medans motparten skriver jag låg och gled med vågen tills den blev kraftfull nog att surfa.

Om jag hade droppat in på en våg där någon sitter på sin planka en bit ner i vågen. Skulle jag tolka det som han satt och pissade eller vilade. Om någon gled på vågen skulle jag tolka det som han avvaktade. Har även dessa "vilande" personer företräde på vågen även om man kommer paddlande för att få fart.

/Thomas

Jag måste säga att du verka ha en bra attityd, och det kommer du långt med, Dem flesta i vattnet har inte problem med nybörjare överhuvudtaget, det är mer dem som kommer och tror att dem kan betyr sig hur som helst för att :

1) dem har lärt sig surfa på en språkresa en gång
2) Det är ju fy fan sverige ju
3) Vadå, tror du att detta är Havaii eller?

osv.

Surflineuppen fungerar inte helt olikt traffik scenario och det är tack vara detta att det blir inte så många olycker och att det fungerar som det ska. Respekterar du detta så kommer du inte ha någon problem

Logga in för att svara
#60561 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: -234

sverre
graph

SharkBoy skrev:
Kesse skrev:

/Thomas

1) dem har lärt sig surfa på en språkresa en gång
2) Det är ju fy fan sverige ju
3) Vadå, tror du att detta är Havaii eller?

hehehe!!

4) För att dom inte vågar eller kan ta vågen djupare och därför tycker att dom har rätt för att dom väntat länge, problemet är att dom väntar på fel ställe
5) För att dom uppfattar sig som Locals då de bor bara 5 mil ifrån och har surfat de senaste året.
6) För att de själva har fått smakat på attityd på språkresan och nu vill ta igen..
7) hehehe....

Logga in för att svara
#60562 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 0

Kesse
graphgraph

Okej
Skitt alltså, i trafiken har jag bara mottrafikanter. Vilket krig det kommer bli på vattnet;)
Näää, jag kommer ta det lugnt och hitta "anden"
Tack för alla tips:kiss:

Logga in för att svara
#60564 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 1

UnderTheSun
graphgraph

Bara ta det disco och chilla, var trevlig och le, då funkar det.
Dom kommer se att du är en nybörjare, så va lugn.

Logga in för att svara
#60575 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: -234

sverre
graph

Ett annat bra tips är att sätta på dig boardshortsen utanpå våtdräkten.
Det är en oskriven regel att då markerar du nämligen att du är nybörjare, ungefär som en övningskörningsskylt i trafiken...
och på så sätt vet alla att man ska ta det lite lugnare..

Logga in för att svara
#60577 Svar: surflagar 16 år sen Stoke: 0

Kesse
graphgraph

Brallorna utanpå gummit!
Då ser man ju ut som en kitare, aldrig:ohmy:

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!