|
#60565 |
övergång. 16 år sen |
Stoke: 1 |
|
Så jag håller på med en övergång från Long till Short.
Har inskaffat en 7.2 bräda, lätt och sägs vara ganska enkel.
Några allmäna tips som jag ska tänka på när jag sätter igång?
|
|
|
|
|
#60631 |
Svar: övergång. 16 år sen |
|
58 som har läst och inga tips alls?
|
|
|
|
|
#60634 |
Stoke: 2 |
|
Ett allmänt tips kan vara att fötternas position efter upphoppet är betydligt viktigare på en kortare bräda. På en longboard kan du stå lite varstans men en kort bräda har en mer begränsad zon där fötterna bör vara. Det är ju ganska självklart och du lär ju märka det ganska omgående. Sedan måste du vara mera aktiv på en mindre bräda och se till att positionera dig rätt i vågen snabbare. En längre bräda är helt enkelt mer förlåtande.
|
|
|
|
|
#60637 |
|
tack som fan.
Jo fötterna har jag övat på som tusan på. Har provat 8 brädor och så, men nu börjar jag krypa neråt i storlekarna. Jag hoppas jag får lite bra surf idag, ska snart kila iväg så jag är galet pepp!
|
|
|
|
|
#60960 |
Svar: övergång. 15 år, 12 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Lånar tråden litegrann.. Har också tänkt prova en mindre storlek på brädan. I nuläget åker jag på en 7.10, Liknande BIC-brädan och det funkar. Åker med vågen och så men den är som en pråm i vattnet.. svår att svänga med, största anledningen beror nog på mig och mina surffärdigheter. Men, tanken är att införskaffa en mindre bräda upptill min 7.10 för att få prova på annan typ av surf. Jag har tittat runt i forumet och det råder delade meningar om mindre eller ej, samt hur liten/kort brädan bör vara. Jag är 173 cm och väger 65-66 kg, har tittat på en del brädor runt 6.4-7.2, är det en längd som skulle passa för en första kort bräda? Fattar inte heller om fishbrädorna från tex nord är något för en nybörjare, volymen på dem verkar ju rimlig, men? De brädorna jag har sneglat på är mer funboardshape än de spetsigare brädorna, tips?
|
|
|
|
|
#60970 |
Stoke: 29 |
Esta
|
UnderTheSun skrev:
Tänk på att inte ligga för långt bak på den nya kortare brädan när du paddlar, för det kan kännas ovant att ligga med hakan närmare nosen än på en longboard.
Det var det största 'problemet' jag hade när jag gick ner i storlek.
|
|
|
|
|
#60975 |
Stoke: -10 |
|
Vill flika in en grej som Sharboy gjorde mig uppmärksam på. Jag är 190cm 92 kg och hade tidigare trott att jag borde hålla mig mellan 6.10 - 7.2 (eller större) med rejäl bredd, typ 21+, och tjocklek. Så helt plötsligt säger Sharboy att jag inte borde ha mer än 6.6 x 20 men fortsatt tjock. Det viktiga var dock att rockerkurvan skulle vara planare så att trots den mindre storleken så skulle den komma igång snabbare, speciellt vid takeoff. Jag har alltså haft brädor som är ca en halv fot längre och en hel inch smalare. Med den nya - 6.6 x 20 1/4 x 2 7/8 - plockade jag vågor nästan lika lätt som med min 7.2a, betydligt lättare än min 6.10a. Det hela beroende på att det var lättare att positionera sig, förflytta sig ute i vågorna, och på så sätt fånga vågen bättre än med en klumpigare bräda. Väl uppe på brädan är det ju också betydligt roligare med en bräda som svänger mer.
Så när du väljer bräda balansera längd med bredd och tjocklek och tänk på att det också finns fördelar med en mindre bräda. Rockerkurvan och railsen har också stor betydelse. När man ska plocka vågor så betyder mer rocker = mer motstånd, tunnare kanter = mer motstånd och viceversa... mm mm mm...

|
|
|
|
|
#60977 |
Stoke: -10 |
|
Felskrivning...
...Jag har alltså haft brädor som är ca en halv fot längre och en hel inch BREDARE...
så ska det vara naturligtivs 
|
|
|
|
|
#61006 |
Stoke: -234 |
|
Tänk på att det blir betydligt svårare att göra Hang Ten nu..... 
|
|
|
|
|
#61011 |
|
Tackar å bockar för svaret, så om jag tolkar dig rätt Alex el gordo är jag inte helt fel ute, en bräda runt 20 i bredd och längd 6.4 & uppåt är en ok utgångspunkt sedan är det bara att hitta en bräda med bra form, eller?
|
|
|
|
|
#61015 |
Stoke: 20 |
Elis
|
Bra tips ovan.
Flikar in med ett till som bygger vidare på att inte ligga för långt bak: När du ligger o paddlar försök ha nosen bara precis över vattenytan. Du kan tänka på att om du lägger ner bröstet helt mot brädan så kommer spetsen gå ner under vattenytan och om du istället lyfter upp bröstet mer än vanligt så kommer spetsen upp högre. Det kan vara bra tips i början då man kan "lägga ner bröstet lite" när du försöker fånga vågen och "lyfter upp bröstpartiet" när du känner att du börjar få fart. På så sätt undviks nosedives och du ligger i en bra position. Obs, detta är med mindre brädor då stora har för mkt volym...men principen är densamma.
|
|
|
|
|
#61026 |
Stoke: 49 |
|
Jag är rätt hemma på en 9' high performer longboard men får kämpa rätt ordentligt med brädor under 7'. Jag byter dock fram och tillbaka rätt mycket och varje gång jag byter till mindre bräda gör jag samma vanliga std-fel. Jag ligger för långt bak. Fattar inte varför jag måste missa typ 5 vågor innan jag hasar fram och plötsligt plockar vågor som om jag var ute på cykeltur. Det kan alltså inte tjatas nog om detta. Fram på brädan - ju kortare desto längre fram! /JB
|
|
|
|
|
#61084 |
|
Jag tackar för bra & konkreta tips! Nosedives har man ju gjort en del. Tyvärr. När vågorna är stora, för mig i allafall, blir vågen många gånger alldeles för brant och nosen går under vattnet. förutom position/bröst upp, vad mer spelar in? Eller ligger jag helt fel i vågen, för långsam upp på brädan? Kanske svårt att svara på om det finns så delge gärna, tackar!
|
|
|
|
|
#61144 |
Svar: övergång. 15 år, 11 månader sen |
|
Esta skrev:
UnderTheSun skrev:
Tänk på att inte ligga för långt bak på den nya kortare brädan när du paddlar, för det kan kännas ovant att ligga med hakan närmare nosen än på en longboard.
Det var det största 'problemet' jag hade när jag gick ner i storlek.
Jo tack jag märkte det, känndes jätte mräkligt att ligga så långt fram, och jag way för långt bak först.
|
|
|
|
|
#61154 |
Svar: övergång. 15 år, 11 månader sen |
|
Det här med att ligga för långt fram, om jag inte fattat helt fel så borde nosen ligga lika högt över ytan oavsett vilken längd man har på brädan. Det stämde iaf när jag surfade båd 7.2 och 6.4, lika mycket nos över vattnet och det var inga problem what so ever.
Sen när det gäller nose dives så beror väl det ofta på att man tar vågen för sent/man hoppar upp för långsam. Jag kan ha fel även här, men jag pratar från egen erfarenhet här...
|
|
|
|
|