Facebook data

1
brädteori för dummies
#60780 brädteori för dummies 16 år sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

Jag känner mig ganska väck när det gäller det här med brädor och form på brädor och hur bidrar det till brädans egenskaper. Skulle gärna vilja begripa lite bättre men saknar liksom dom basala kunskaperna om vad som gör en bräda lättpaddlad, lättsvängd, snabb eller långsam etc?
Vad spelar det t.ex. för roll hur mycker rocker man har i nosen/tailen?
Hur påverkar formen på tailen? Vad skiljer en rund, från en spetsig, från en fishform tex?
Vad spelar det för roll hur tjock/tunn brädan är?
Och sen undrar jag över det här med single concave och double concave? Vad är det och hur påverkar det brädan?
Hoppas att det är nån av alla er där som kan det här med brädor orkar ta sig tid att svara på mina basic (men faktiskt surfrelaterade) frågor, eller åtminstone kan ge nåt bra länktips av typen brädteori för dummies.
Tack!

Logga in för att svara
#60784 Svar: brädteori för dummies 16 år sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

Logga in för att svara
#60792 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Det mest grundläggande:

Brädans tjocklek är det som avgör dess flytkraft, dvs hur lättpaddlad den är samt att den är mer förlåtande då den har mer flytkraft, du behöver inte befinna dig helt rätt i vågen hela tiden för att behålla fart.

Brädans bredd påverkar bla hur stabil brädan är.

Brädans längd gör det också lättare att paddla in på vågor.

En rund nos gör brädan mer stabil framtill, du riskerar inte att nosdyka lika lätt exempelvis i en take off.

Allt är dock en helhet. Exempelvis vill man att en fish ska vara kort för att kunna svänga bra på små vågor, dess tjocklek gör det ändå lätt att fånga vågor. En Gun däremot är en bräda man vill ha smal i stora sugande vågor, för att kunna paddla in på dessa vågor måste man därför öka längden.

Snart kommer nog SharkBoy RATMAN och andra i BOS kunna ge dig fler förklaringar!!

Logga in för att svara
#60805 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jag är ju oxå en nybörjare som har ställt en liknande fråga till surfare här. Efter 3 förklaringar så fick jag tillslut någon slags insikt i hur det funkar när det gäller den grundläggande funktionen.

Ett råd från mig är att lägga alla olika brädor som finns på vattnet och testa dem. Du hyr brädorna på surfcamp eller liknande. Med varje bräda gör du det som du klarar av rent surfmässigt. Efter varje test gör du en reflektion och analyserar vad som hände, fördelar och det som var svårt med dem. Alla frågor som du inte fick svar på samlar du på något ställe.

När du har testat många så kanske du ser att det finns kontraster mellan vissa. Testa då dem igen och överdriv surfrörelserna och känn in skillnaderna och vad som passar dig.

Logga in för att svara
#60834 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: 0

SingöLocal
graphgraph

tjoonas skrev:
www.harboursurfboards.com/info-surfboard-design.asp

Enjoy

Bra länk
Allt vi nybörjare behöver veta

Logga in för att svara
#60853 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: 1

UnderTheSun
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:
Jag är ju oxå en nybörjare som har ställt en liknande fråga till surfare här. Efter 3 förklaringar så fick jag tillslut någon slags insikt i hur det funkar när det gäller den grundläggande funktionen.

Ett råd från mig är att lägga alla olika brädor som finns på vattnet och testa dem. Du hyr brädorna på surfcamp eller liknande. Med varje bräda gör du det som du klarar av rent surfmässigt. Efter varje test gör du en reflektion och analyserar vad som hände, fördelar och det som var svårt med dem. Alla frågor som du inte fick svar på samlar du på något ställe.

När du har testat många så kanske du ser att det finns kontraster mellan vissa. Testa då dem igen och överdriv surfrörelserna och känn in skillnaderna och vad som passar dig.

detta ständiga analyserande..

Logga in för att svara
#60869 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: 6

Hira
graphgraph

Elin_nybörjaren skrev:

Elin,
Inte alla människor har lust & tid att ägna sig åt en massa experimenterande nörderier som dom sen går hem & reflekterar över. Det effektivaste sättet att få information är oftast att fråga dom som redan vet!
Reflektera gärna lite över det

Logga in för att svara
#60871 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Hira skrev:
Elin_nybörjaren skrev:

Elin,
Inte alla människor har lust & tid att ägna sig åt en massa experimenterande nörderier som dom sen går hem & reflekterar över. Det effektivaste sättet att få information är oftast att fråga dom som redan vet!
Reflektera gärna lite över det

Ja självklart är det effektivt Hira att fråga de som redan vet, förutsatt de är som förklarar är en bra förklarare. Tid för experiment och analyser finns det ju bara om du kanske bor vid surfbara vågor jämt o ständut. Eller om du tar dig den tiden för att du tycker att upplevelsebaserad inlärning är värt att satsas på och vill komma på hur det funkar själv.

Som tur finns det ju flera tillvägagångssätt att ta till sig ny information som kan bidra till ny kunskap. Mitt förslag är en väg och att gå via ovanstående länk är en annan metod för att få tillräckliga nya kunskaper. Jag använder båda dessa metoder för att bilda ny kunskap. Alla är olika och har olika intresse till informationsmetoder.

Hoppas att din inlärning blir effektiv!!

Logga in för att svara
#60876 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: 2

tjoonas
graphgraph

...just for the hell of it...

"With the help of the Surfing Terms page you will be able to not only walk like a surfer but also to talk like one. Chill with the locals, impress the hotties at the local bar or not get caught out by that know it all brat who is going out with your younger brother or sister.. Read on and increase your knowledge."

...this one is for you Elin...

www.surfing-waves.com/surf_talk.htm

...och en till för Hira...

www.surfing-waves.com/board/surfboard1.htm

Enjoy!

Logga in för att svara
#60885 Svar: brädteori för dummies 15 år, 12 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

www.surfline.com/mag/features/anatomy/index.html

Prova den här sidan också om länken funkar. Ok?

Logga in för att svara
#61203 Svar: brädteori för dummies 15 år, 11 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Hira skrev:
Jag känner mig ganska väck när det gäller det här med brädor och form på brädor och hur bidrar det till brädans egenskaper. Skulle gärna vilja begripa lite bättre men saknar liksom dom basala kunskaperna om vad som gör en bräda lättpaddlad, lättsvängd, snabb eller långsam etc?
Vad spelar det t.ex. för roll hur mycker rocker man har i nosen/tailen?
Hur påverkar formen på tailen? Vad skiljer en rund, från en spetsig, från en fishform tex?
Vad spelar det för roll hur tjock/tunn brädan är?
Och sen undrar jag över det här med single concave och double concave? Vad är det och hur påverkar det brädan?
Hoppas att det är nån av alla er där som kan det här med brädor orkar ta sig tid att svara på mina basic (men faktiskt surfrelaterade) frågor, eller åtminstone kan ge nåt bra länktips av typen brädteori för dummies.
Tack!

Hej igen!
Eftersom att jag även tycker att skriftlig information kan bidra till kunskap så kan jag rekommendera denna länk som verkar ha mycket att förklara för såna som vi som kallar oss för nybörjare.

boardlife.wordpress.com/surfbrador/

Logga in för att svara
#61233 Svar: brädteori för dummies 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

Tarzan
graphgraph

Sköna folket på tidningen Surfing körde en soft brädguide i två nummer för folk som vill köpa bräda å kanske inte känner till alla termer med mera. Den kanske inte ger svar på alla frågor men ger många bra tips å råd.

Logga in för att svara
#61235 Svar: brädteori för dummies 15 år, 11 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Tarzan skrev:
Sköna folket på tidningen Surfing körde en soft brädguide i två nummer för folk som vill köpa bräda å kanske inte känner till alla termer med mera. Den kanske inte ger svar på alla frågor men ger många bra tips å råd.

Den tidningen finns inte i min stad .

Logga in för att svara
#61237 Svar: brädteori för dummies 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

Tarzan
graphgraph

haha, men om din stad har internet så finns den att beställa eller att prenumerera på från deras hemsida.

Såg också att dom har sålt in sig på massor med fler ställen så snart kanske den finns i din stad också var den nu ligger:) Bara att börja köpa å stödja

Logga in för att svara
#61238 Svar: brädteori för dummies 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

Tarzan
graphgraph

oj, lät kanske lite drygt där. no hard feelings

Logga in för att svara
#61271 Svar: brädteori för dummies 15 år, 11 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Tarzan skrev:
oj, lät kanske lite drygt där. no hard feelings

Drygt jaså? Det märkte jag inte av.