Facebook data

1
Norr om Vansbro - Off topic!
#61204 Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Har nagon nagra tips om bra semester(!) spots i ca 60 mil nord-nordvast om vansbro? Ska kora vansbor simmet o sedan kankse ta nagra dagars tur i obygden.

Mat, naturupplevelser o dyl, borde man dra upp mot Helags/Ostersund/Are, stanna i dalrana eller hog kusten? Alla tips valkommnas...

Logga in för att svara
#61232 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jämtland är alltid ett säkert kort , där finns mat, roliga aktiviteter, fina fjäll, forsar som har vågor samt Birger.

Logga in för att svara
#61243 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Jamtland ar ju sadar lagom stort... garna lite specifika tips..

T.ex Fulufjall eller ska man bara satta sig i bollnas och dricka pucko pa den lokala korvmojen?

Logga in för att svara
#61268 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: 1

BennyS
graphgraph

Zorngården, en av svergies mest kända konstnärer.

www.zorn.se

Logga in för att svara
#61269 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:

T.ex Fulufjall eller ska man bara satta sig i bollnas och dricka pucko pa den lokala korvmojen?

Jo det e stort . Vilka typ av upplevelser vill du ha då? Svårt att ge specifika tips när jag inte vet ditt behov . Jag ger några tips.

Vill du vara fysisk aktiv?
Alternativen är: på fjäll, på sjön, i forsar, skog, i staden. Med aktiviteter som fjällvandring, paddling, forsränning, fiske, promenad i staden så finns det många varianter av upplevelelser.

Vill du se utsikter?
I Östersund kan du åka upp 65m i vattentornet Arctura vid skidstadion väl uppe kan du äta mat, balansera på och utefter kanten och kolla in Ösd från ovan. 1mil norr om Östersund finner du byn Ås härifrån ser du minst 9mil västerut och om himlen är öppen så kan du se Åreskutan. 7mil västerut från Ås börjar Årefjällen som även ger möjligheter till att se utsikter. Välj Åreskutan om du snabbt vill upp på en topp utan speciell mycket ansträngning, välj Sylarna om du bara vill se fjäll i Sverige samt vyer över Norge samt vill få träningsvärk.

Äta typisk Jämtländsk mat?
Kolbullar,

Kolla in Jämtlands egna företag som inriktar sig på friluftsliv?
Kanske vill du ha ett nytt tält då passar ett besök på Frösön utmärkt, om du vill ha ett nytt stormkök ska du besöka Trångsviken.

Lyssna på musik och lära dig Jämtlands sången?
Fråga närmsta Jämte och be denne sjunga Jämtlandssången för dig, denna sång kan alla som bor där.

För mer info kolla in www.jamtland.se

Logga in för att svara
#61270 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Andiss skrev:

Jo det e stort . Vilka typ av upplevelser vill du ha då? Svårt att ge specifika tips när jag inte vet ditt behov . Jag ger några tips.

Vill du vara fysisk aktiv?
Alternativen är: på fjäll, på sjön, i forsar, skog, i staden. Med aktiviteter som fjällvandring, paddling, forsränning, fiske, promenad i staden så finns det många varianter av upplevelelser.

Vill du se utsikter?
I Östersund kan du åka upp 65m i vattentornet Arctura vid skidstadion väl uppe kan du äta mat, balansera på och utefter kanten och kolla in Ösd från ovan. 1mil norr om Östersund finner du byn Ås härifrån ser du minst 9mil västerut och om himlen är öppen så kan du se Åreskutan. 7mil västerut från Ås börjar Årefjällen som även ger möjligheter till att se utsikter. Välj Åreskutan om du snabbt vill upp på en topp utan speciell mycket ansträngning, välj Sylarna om du bara vill se fjäll i Sverige samt vyer över Norge samt vill få träningsvärk.

Äta typisk Jämtländsk mat?
Kolbullar,

Kolla in Jämtlands egna företag som inriktar sig på friluftsliv?
Kanske vill du ha ett nytt tält då passar ett besök på Frösön utmärkt, om du vill ha ett nytt stormkök ska du besöka Trångsviken.

Lyssna på musik och lära dig Jämtlands sången?
Fråga närmsta Jämte och be denne sjunga Jämtlandssången för dig, denna sång kan alla som bor där.

För mer info kolla in www.jamtland.se

Logga in för att svara
#61288 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

Thompa
graphgraph

Vad glad jag blir att du föreslår fulufjället. En liten pärla som sällan någon har hört talas om...Min partiska rekommendation är klar som korvspad - Stick dit!

Varför?: Grymt fet urskog med mycket djur och skäggiga granar, djupa lite lagom klippiga canyons med meterhöga ormbunkar och allmänt fet känsla + öringar i de små bäckarna som rinner där. Inget folk. Stort platt kalfjäll med vackra färger och fiskrika sjöar + bäckar.

Har hört att det ska vara massa sällsynt mossa och grejer men det har jag tyvärr dålig koll på. men mossan är fin i alla fall...

Aktiviteter: Om du gillar att fiska är fulufjället fett som fan. Det är typ bara det jag brukar göra där på sommaren. Plocka hjortron kan man ju göra lite senare mot höstkanten till. Annars är det mycket snack om att jaga där.

hälsa på min mormor i en liten stuga halvvägs upp på fjället tre kilometer ost om den lilla byn gördalen nära norska gränsen! Hon bjuder garanterat på kaffe:)

Logga in för att svara
#61294 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: 33

Andiss
graphgraph

Tack, for feedbacken! Tal o tankas pa. Ska kolla om man kan boka en stuga en natt eller 2.

Logga in för att svara
#61306 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

Björka
graphgraph

Jag hade satsat att på att dra till Östersund först, Med lite tur blåser det 12-15 m/s NW och sjukt nog börjar bryten på hitsidan storsjöflaket på storsjön funka.Om inte är det bara att ta en bläcka på Maritè, grymt ställe på sommaren och utnyttja det faktum att du kommer söderifrån till att ragga massa brudar.
Annars gassar du vidare på E14 mot Åre och kör downhill en dag, går att hyra cykel och skydd, sjukt kul och helt vilt. Efter cyklingen och lite smärtstillande drar du till kristallklara Ullån som är som ett naturligt vattenland med små fall, klippor och djuphålor, upplevelse. Efter det chilla på Dahlboms på kvällen (krogen som gäller sommartid) och hamna i bråk med lite dryga locals som är lessa på turister trots att byns existens hänger på dem. dagen efter är det bara att ta flugspöt och vada ut i indalsälven nedanför Ristafallet söder om Åre och fiska lite harr och känn lugnet :

Logga in för att svara
#61308 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Björka skrev:
Jag hade satsat att på att dra till Östersund först, Med lite tur blåser det 12-15 m/s NW och sjukt nog börjar bryten på hitsidan storsjöflaket på storsjön funka.Om inte är det bara att ta en bläcka på Maritè, grymt ställe på sommaren och utnyttja det faktum att du kommer söderifrån till att ragga massa brudar.
Annars gassar du vidare på E14 mot Åre och kör downhill en dag, går att hyra cykel och skydd, sjukt kul och helt vilt. Efter cyklingen och lite smärtstillande drar du till kristallklara Ullån som är som ett naturligt vattenland med små fall, klippor och djuphålor, upplevelse. Efter det chilla på Dahlboms på kvällen (krogen som gäller sommartid) och hamna i bråk med lite dryga locals som är lessa på turister trots att byns existens hänger på dem. dagen efter är det bara att ta flugspöt och vada ut i indalsälven nedanför Ristafallet söder om Åre och fiska lite harr och känn lugnet :

Tänk på att inte alla vet vad Marité är.
Andiss detta är en kajrestaurang/bar/uteställe från denna plats har man utsikt över Storsjön o Frösön samt har möjlighet att träffa alla coola personer i Östersund.

Logga in för att svara
#61335 Svar: Norr om Vansbro - Off topic! 15 år, 11 månader sen Stoke: -1

ådén
graphgraph

Thompa skrev:

Har hört att det ska vara massa sällsynt mossa och grejer men det har jag tyvärr dålig koll på. men mossan är fin i alla fall...

Ha ha ha ha dagens skratt:S

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!