Facebook data

1
nya zeeland i december
#61339 nya zeeland i december 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

kole
graphgraph

Hej!

Tänkte sticka till Nya Zeeland i december. Någon som har varit där då och vill dela med sig lite kunskap om, vart man skall åka, boende, hyra bil osv.

Tacksam för alla tips

Logga in för att svara
#61341 Svar: nya zeeland i december 15 år, 11 månader sen Stoke: 1

Jesper
graphgraph

Västkusten har mest swell och flest bryt...

Skall du hänga på Nordön måste du ju ta dig till Raglan och surfa en av världens bästa vågor. Kan även rekomendera kuststräckan söder om 90 mile beach, finns massa bra okända rev och rivermouths att surfa helt utan crowds. Likadant kring surf highway vid New plymouth, bara att köra ner till vattnet längs med vägen så hittar du grymma bryt överallt... (Köp new zealand surfing guide så hittar du alla kända spots superlätt)

Sydön: Kallare i vattnet, mer haj men mindre crowds. Missa inte pointsen runt kaikura.

Skall du vara där längre än en månad köp dig en bil, annars kan jag rekomendera att hyra en campingvan hos t.ex. wickedcampers eller liknande...

Enjoy, NZ är faaantastiskt!

Logga in för att svara
#61448 Svar: nya zeeland i december 15 år, 11 månader sen Stoke: 12

Hea
graphgraph

Hej dar,

Jag har bott pa nya zeelands sydo sen 2005. Raglan ar helt suverant med sina langa hograr, men blir ratt sa fullbefolkat, speciellt under sommarhalvaret. Hur lange tanker du stanna? Har aldrig varit i Taranaki, men det ska finnas en massa bra bryt dar ocksa. Och sa shippies och bryten omkring Ahipara (soder om 90 mile beach som Jesper namnde). Sydon ar kallare. Jag bor ganska langt soderut, och har ar surfet valdigt konsistent. Annu langre soderut finns mangder med uncrowded pointbreaks. Sant att har finns mer haj ocksa, men det ar inget vi direkt oroar oss for. Det ar inte som pa vissa stallen i aussie precis. Sista hajattacken har nere var 1971 tror jag, medans det var en i Raglan for bara ett par ar sen... Om du vill se annat an bara surf sa kan jag rekommendera att aka till sydon eftersom det finns mer att se har (om du gillar natur), tanker du bara surfa sa skulle jag nog stanna pa nordon.

Hyra en camperavan kan vara en bra ide. Om du stannar langre sa sager jag som Jesper, det kan vara ide att kopa en gammal van. Du kan hitta en som rullar for mindre an NZ$1000.

Nya Zealand ar inte dumt

Logga in för att svara
#61449 Svar: nya zeeland i december 15 år, 11 månader sen Stoke: 2

graphgraph

GOTT for dig!! NZ ar alltid det land jag kommer langta tillbaks till och om mojlighet finns sa flyttar jag tillbaka, man saknar allt... fran underbar surf, vulkaner o alper till pack n save... Raglan ar ett maste! dessutom ett bra stalle att stanna o kopa bil i om du flyger in til auckland, for i hamilton ~45min fran raglan ar bilarna billigare an i auckland. forutom raglan och som inte namnts tidigare ar nordons ostkust och gisborne! en laaang point och manga strander, dessutom en nastan ode kust norr om som ar full av vikar a la hoddeviken, bodde dar i 2man och surfade minst 75%av dagarna.
1 fordel med nordon, for en svensk ar det jakligt skont klimat, inte for kallt, inte for varmt.
god tur

Logga in för att svara
#61451 Svar: nya zeeland i december 15 år, 11 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

Ville skrev:
GOTT for dig!! NZ ar alltid det land jag kommer langta tillbaks till och om mojlighet finns sa flyttar jag tillbaka, man saknar allt... fran underbar surf, vulkaner o alper till pack n save... Raglan ar ett maste! dessutom ett bra stalle att stanna o kopa bil i om du flyger in til auckland, for i hamilton ~45min fran raglan ar bilarna billigare an i auckland. forutom raglan och som inte namnts tidigare ar nordons ostkust och gisborne! en laaang point och manga strander, dessutom en nastan ode kust norr om som ar full av vikar a la hoddeviken, bodde dar i 2man och surfade minst 75%av dagarna.
1 fordel med nordon, for en svensk ar det jakligt skont klimat, inte for kallt, inte for varmt.
god tur

basta stallet att kopa bil tycker ja ar i auckland dar kan man specielt kopa "sista minuten" bilar folk som ska flyga ut samma dag skanker nastan ivag bilarna. men om du koper bil undersommar aret sa rakna med forlust om du saljer den pa vinter aret igen.
taranaki ar det riktigt skysta surf nya zeelandarna kallar det for lilla bali.
men kop en surf breaks book dar kommer du fa riktigt mycket tips med hog och lagvatten och bra surf stallen. annars ar det bara att ga in pa www.surf2surf.co.nz nar du val ar har nere och se vilka delar surfena finns i.

min absoluta favorit ar nog hot water beach uppe i coromandel, har man tur surfar man hogkvalitiva vagor sjalv och nar du val fryser sa ar det bara att trangas med japanerna och kineserna i dom varma kallorna i sanden ( dar av namnet)

men kop en combi bil i stallet for buss lattare att salja nar du val skall lamna. annars finns det www.trademe.co.nz som ar en sida typ som blocket..

lycka till

Logga in för att svara
#61452 Svar: nya zeeland i december 15 år, 11 månader sen Stoke: 2

Schoug
graphgraph

glomde att namna att jag har sett haj 4 ganger pa ett ar uppe i ragland och brytena runt om pa vast kusten. men ingen verkar bry sig om dom. sa det ar inget att oroa sig for. verkar som hajarna i nz har for mycket att ata sa dom intreserar sig inte av surfare:woohoo:

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!