|
#6152 |
Får bort wax från brädan? 18 år, 4 månader sen |
|
Benny
|
Har fått wax över stora delar av brädan, efter som cold waxet är som smör. Jag har skrapat bort det mesta med det sitter fortfarande kvar en del.
Så vilket lösnings medel kan man använda utan att skada brädan?
Eller om ni har några andra knep skriv dom gärna!
mvh
Benny
|
|
|
|
|
#6153 |
Svar: Får bort wax från brädan? 18 år, 4 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Fram med hårtorken, värm på och ta bort med trasa.
|
|
|
|
|
#6158 |
Stoke: 6 |
|
|
|
|
|
#6162 |
Stoke: 30 |
|
I use wax gone by sticky bumps, gets everything off without melting it over the rails, first scrape in a warmer room, then scrape more, then get a cloth with the citrus based remover and scrub the remaining ones away, then rinse off your board if you want to apply a traction pad or new coat of base wax on it
|
|
|
|
|
#6171 |
Stoke: 68 |
|
shark boy har rätt!!..Skrapa bort så mycket du kan i ett varmt rumm eller lätt värma upp vaxen med en hår torkare..skrapa med baksidan på din vax kamm..
Citron olje på en gammal trasa tar bort allt vax som att torka bort vatten med en disk trasa..Du kan oxå kör över bottnet för att ta bort alla vax rester från när brädarna läggas övanpå varann...det blir skit fint med inte ett fläck vax kvar!!!!
Sen tvättar bort oljan med diskmedel och varmt vatten annars kan du inte vaxa upp brädan igen eller sätta på ny däck gräpp för att det olje rester kvar..brädan blir skit fin efter som ny..
|
|
|
|
|
#6173 |
|
Benny
|
Tack för tipsen, testade med hår tork och en gammal tshirt och det funkade kalas! Skall gå över med lite lacknafta med för att få det riktigt fint, men nu skiner den igen!
Kan tänka mig att wax gone är grymt men har tyvärr inte tillgång till det just nu.
Skall nog gå tillbaka till att köra med tropical i sverige, för det är ju kvar där man waxar och inte över hela brädan, kör ju alltid med boots ändå så greppet blir inte mycket sämre.
Ratman - Vad menar du med citron olje? har aldrig hört det innan..
|
|
|
|
|
#6190 |
Stoke: 143 |
|
Vax gone låter det inte lite amrikanskt.Här uppe på Taigan (Övre Norra Norrland) Så kör vi med Längexpertens Vallaväck.Det är ett hopkok av Mogren&Svensson.Finns på Intersport för 70kr/liter.Borde även funka där nere i skåne oxå.
|
|
|
|
|
#6191 |
Stoke: 2 |
SFL
|
Använder också Sticky bumps wax remover. Har även kört Vallaväck och kan inte känna någon direkt skillnad. Någon grym citrusblanning som funkar fint är det i alla fall.
|
|
|
|
|
#6193 |
|
jocke skrev:
Vax gone låter det inte lite amrikanskt..
Vax gone sounds German, Wax Gone on the other hand sounds american:evil:
|
|
|
|
|
#6194 |
Stoke: 14 |
|
Sharkboy: Säljer ni Wax gone på Hollywood?
|
|
|
|
|
#6195 |
|
yep

|
|
|
|
|
#6208 |
Stoke: 14 |
|
Nice. Nu e jag snart tvungen att droppa in en dag. problemet är den jäkla E6 an som rasade, är 18 mil extra att köra nu:angry:
|
|
|
|
|
#6306 |
|
Jepphäreren,,,vadå,,Waxgone,,,Fast på Norrländska,,,, 
|
|
|
|
|
#6309 |
Stoke: 1 |
|
Nu börjar vi snacka riktigt fina grejjer. Själv brukar jag köra på Vauhti då jag har a-kontrakt där. Men molles funkar fint också. Det är denna flaska ryktet säger att kronjocke brukar förtära innan han hoppar i vattnet när januarisurfet vankas. Den har tendensen att även värma inifrån.
När ni ska ta bort klistervax (när det är blia') så lägg med fördel ut en sträng hushållspapper ovanpå och dra sedan bort med sickel av materialet plast. Blandningen av vax och vallaväck brukar tendera till att sprida sig lite överallt.
Lycka till. Övriga frågor, hör av er till skidåkarn.
|
|
|
|
|
#6312 |
Stoke: 1 |
|
Ps. Brädan som flaskan står på är Kronjockes Big berta. Byggd av honom med Tinkler Tail. Har lovat att jag Tow In:a med den på Unstad-bankarna om någon fixar en jet ski. Vore ett coolt mission. [img]
|
|
|
|
|
#6316 |
|
Ajjabajja.Skidåkarn, Det är inte bra att du tippsar "Skåningarna "(Allt söder om Umeåälven) Om mina (Våra) tricks.Vem fan vet vafan dom får försig.Polleten kan trilla ned om tio eller tjugo år eller nåt.
|
|
|
|
|