|
#6204 |
Laga fenboxar 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 0 |
Yann
|
Hej!
Tänkte ge mig på att laga två brädor som jag pajjat fenboxarna på. Inget fel på boxarna men på den ena brädan har boxen (Red-X) lossat helt och hållet och det är ett hål tvärs igenom hela brädan. Den andra brädan har 2 boxar (Red-x) bara tryckts upp en bit och tiltat bakåt lite. Är det någon som kan ge mig en liten guide i hur jag ska göra för att laga det. Brädan där boxen är helt loss tänkte jag börja med eftersom den ändå är ganska dingad och gammal. Bra övningsbräda mao.
Det jag har till mitt förfogande är polyester (från biltema), härdare, microballonger och glasfiberväv (165g).
|
|
|
|
|
#6210 |
Svar: Laga fenboxar 18 år, 3 månader sen |
Stoke: 30 |
|
you can´t use polyester resin if your foam IS EPS,
|
|
|
|
|
#6213 |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Jag har jiggar och sånt till montering av Redx, jag har satt i det i två hemmabyggen.
Har även lagat en bräda åt en polare här nere i Skåne, hur du ska laga det är ju näst intill omöjligt att säga innan man sett och kanske även klämt på prylarna.
Förmodligen kan det vara så att skummet är mosat eller sönderrivet, se till att du börjar med att laga till skummet med polyestern så mycket det går och spackla sen till hålrum med mikroballongblandning.
Ett annat alternativ kan vara att klistra dit nytt skum som inte cellerna är mosade på.
Nästa steg är att du ser till att däcks och bottenlaminaten ligger fast, om dom inte gör det så limmar du dit dom med plast och ev lite små klippta fibrer.
Rekommenderar även att du lägger nya förstärkningar på däcket o botten, där du klipper till en glasfiberplatta i form av en oval.
Sen ska du helst ha mald glasfiber till att blanda i smeten som du gjuter fast boxen med. Och gärna vitt pigment om du vill ha det vitt.
Behöver du nya boxar så kan du höra av dig till mig, jag kan även skicka över en kopia på installationsmanualen om du skulle behöva.
lycka till
/Erik
|
|
|
|
|
#6216 |
|
ErikG skrev:
Förmodligen kan det vara så att skummet är mosat eller sönderrivet, se till att du börjar med att laga till skummet med polyestern så mycket det går och spackla sen till hålrum med mikroballongblandning.
lycka till
/Erik
i,ll say it once again, do not repair an eps board with polyester
|
|
|
|
|
#6218 |
Stoke: 68 |
|
sharkboy har rätt!!
Du få INTE och jag stressa..INTE.. använder polyester resin på din bräda om det är epoxy..det kommer att bränna et stort hål igenom hela brädan för att den inte går ihop med frigolit typen innanför glasset på epoxy brädarna...
Ing.dina Du kunde ta nåra kort och skicka de till min email adress om du vill..det kan du göra genom min RATMAN sajt...hoppas att rådet hjälper lite:dry:
|
|
|
|
|
#6219 |
|
Det saknades en hel del från min sista medd!! konstigt...
Dina skador verkar vara ganska stor och jag skulle ville att du visa en proffs även om du lagar de själva..
Det krävs speciella verktyg för sånna jobb om man ska laga de riktigt..Som en mini fräs till ex.
det är därför jag rekomendera att du visa nån som vet...
|
|
|
|
|
#6220 |
Yann
|
Förstår att det är svårt att förklara om man inte vet att det ser ut. Tack Sharkboy men så långt är jag med  Det är vanliga polyesterbrädor med vanligt skum båda två.
1. Boxarna är ju inte sönder men däremot massa gammal ballongblandning på. Ska jag karva bort den gamla microballongblandninen från boxen eller räcker det att göra lite schyssta spår i så att den fäster ordentligt i den nya blandningen?
2. Är det någon nackdel att fylla upp hela tomrummet med microballongblandning, förutom att det blir tyngre?
3. Var hittar jag färgpigment?
|
|
|
|
|
#6221 |
|
sorry yann, i thought it was your epoxy board, nevermind
|
|
|
|
|
#6222 |
Yann
|
Ok, jag försöker fixa lite foton ikväll.
Jag har ju min vänsterfena kvar och kan använda den som mall för att montera den andra i rätt position. Det är som sagt en gammal bräda och det var därför jag tänkte passa på att lära mig lite.
Den andra brädan är jag mer tveksam till att sätta kniven i själv men som det är nu så är båda boxarna ur position och suger vatten. Är man tvungen att skära ur boxen helt för att få tillbaka dom i position? Att slita och dra hjälper inte...
Har även en tredje bräda (min custom epoxy med standard skum) med en trasig Fin Solution box men den får nog Fille eller nån laga för den är alldeles för ny och jag vill också att han ska förankra boxen i decket som han gjorde på den andra boxen på samma bräda. Shit va jag kör sönder boxar... 
|
|
|
|
|
#6223 |
|
Den andra brädan är jag mer tveksam till att sätta kniven i själv men som det är nu så är båda boxarna ur position och suger vatten. Är man tvungen att skära ur boxen helt för att få tillbaka dom i position....ang den här brädan...har du surfat på den så att den har blivit blött efter skadorna eller?
|
|
|
|
|
#6224 |
ErikG
|
Yann skrev:
Förstår att det är svårt att förklara om man inte vet att det ser ut. Tack Sharkboy men så långt är jag med Det är vanliga polyesterbrädor med vanligt skum båda två.
1. Boxarna är ju inte sönder men däremot massa gammal ballongblandning på. Ska jag karva bort den gamla microballongblandninen från boxen eller räcker det att göra lite schyssta spår i så att den fäster ordentligt i den nya blandningen?
2. Är det någon nackdel att fylla upp hela tomrummet med microballongblandning, förutom att det blir tyngre?
3. Var hittar jag färgpigment?
Det är lättare att sätta i nya boxar, åtminstone om du har stödbenen som du sätter i boxen. Sen behöver du förresten helst ytterligare en pryl och det är en slags special klisterskumkudde som du trär över halsen på boxen för att plasten inte ska rinna ur hålet på däckssidan.
Det är möjligt att du kan bara tejpa igen över hela däckssidan OCH hålet i boxens topp som du skruvar ifrån.
Du måste ingenting men du bör nog ta bart ALL gammal lös plast, även nere i hålet. En annan bra sak att göra efter du tagit bort all plast är att du skårar hela boxen med tex en morakniv och sen tvättar du den med aceton innan du sätter i den. Inga flottiga fingra efter det på boxen.
Du bör inte fylla upp med mer plast än nödvändigt eftersom det kan utvecklas så mycket värme att skummet smälter och sen blir det tungt.
Dina brädor kommer bli en aning tyngre men gör det inte värre än nödvändigt.
färgpigment i färgbutik/plastgrossist alternativt finns pigment hos golvläggare som lägger epoxygolv.
|
|
|
|
|
#6225 |
ErikG
|
Yann skrev:
Ok, jag försöker fixa lite foton ikväll.
Jag har ju min vänsterfena kvar och kan använda den som mall för att montera den andra i rätt position. Det är som sagt en gammal bräda och det var därför jag tänkte passa på att lära mig lite.
Den andra brädan är jag mer tveksam till att sätta kniven i själv men som det är nu så är båda boxarna ur position och suger vatten. Är man tvungen att skära ur boxen helt för att få tillbaka dom i position? Att slita och dra hjälper inte...
Vet ej hur du skall göra med den brädan som du snackar om, man måste som regel se och klämma på det om man skall veta vad som skall göras.
Om det verkar sitta ok fast och i rätt läge kan du prova med att fräsa loss material och sen fylla igen med nytt. Risken finns att det kommer sitta halvtaskigt och en lätt smäll spräcker upp det igen.
Om du mejlar mig skickar jag gärna över installationsmanualen, tror du får bättre grepp om hur boxarna är monterade med den
/Erik
|
|
|
|
|
#6226 |
ErikG
|
Glöm inte att brädorna bör vara snustorra inuti, gärna ett par veckor i nåt pannrumm eller mha luftavfuktare eller nåt sånt.
Plastlagningar fäster illa om det är fukt i brädan..
|
|
|
|
|
#6228 |
Yann
|
Erik, du får gärna maila manualen till mobile_yann[a]hotmail.com
|
|
|
|
|
#6231 |
Yann
|
Vad är det sånt skum heter som tål polyester? Tänkte kanske köpa lite att fylla upp med men vet inte vad jag ska leta efter. Någon som vet var man kan köpa det i Göteborg?
|
|
|
|
|
#6234 |
|
polyurethane = polyester resin
polystyrene = epoxy.
|
|
|
|
|
#6249 |
Yann
|
|
|
|
|
#6251 |
ErikG
|
Fick du manualen? Den kanske hjälper dig en aning?
På den boxen som är helt bortsliten får du ju försöka att återställa hålets rätta mått så gott det går.
Se sen till att du glasar fast laminatet rejält så det sitter+ lägg en förstärkning över hela alltet.
Den boxen som det är sprucket runt ser ju rätt illa ut, sätt i en fena och om den fortfarande sitter FAST i hålet. Rör den sig för mycket skulle jag kanske tagit ut den.
Du kan ju också prova att fräsa bort den vita plasten runtom boxen där den lossat från den svarta boxplasten och sen plasta fast den och hoppas det håller.
Lycka till
|
|
|
|
|
#6252 |
|
Yann kolla på mitt svar i din gästbok.. 
|
|
|
|
|
#6273 |
Yann
|
Tack för tipsen Erik och Ratman, jag uppskattar det verkligen!
Jag kommer nog att göra ett försök själv på den där fenan är loss helt och hållet. Om resultatet blir ok postar jag det här sen, annars vet ni at jag misslyckats så grovt att jag skäms för att visa upp det
Ratman, du ha nog rätt angående den gröna brädan. Den är i fint skick i övrigt och en utmärkt sverigebräda så det vore synd om jag sabbade den. Någon som kan det där får kika på den.
Sista fråga bara, vad ska man ha för blandning på microballonger och resin?
|
|
|
|
|
#6279 |
ErikG
|
Konsistens som lätt och lagom om du ska spackla med det
|
|
|
|
|
#6331 |
Stoke: 5 |
hman
|
|
|
|
|
#6334 |
|
Yann skrev:
Tack för tipsen Erik och Ratman, jag uppskattar det verkligen!
Jag kommer nog att göra ett försök själv på den där fenan är loss helt och hållet. Om resultatet blir ok postar jag det här sen, annars vet ni at jag misslyckats så grovt att jag skäms för att visa upp det
Ratman, du ha nog rätt angående den gröna brädan. Den är i fint skick i övrigt och en utmärkt sverigebräda så det vore synd om jag sabbade den. Någon som kan det där får kika på den.
Sista fråga bara, vad ska man ha för blandning på microballonger och resin?
Kolla imorr'n i din gästbok så jag förklara för dig..Det finns en till meddelande på forumet med en stor förklaring från mig med microballoons..dvs(q-cell) och hur man blanda det..Du kan oxå lämna ditt telefon no. på min riktiga email via min RATMAN sida och då ringer jag till dig ..det går snabbare;)
|
|
|
|
|
#6353 |
Yann
|
Tack, läste ditt andra inlägg om microballonger. Det var därför jag frågade om du vile svara på min tråd eftersom du verkar kunna det här. Projektet ligger på is ett tag nu. Fick köra min 6'8" minigun idag istället 
|
|
|
|
|
#6362 |
|
när du vill har råd, skriv till mig in min gästbok och då ringa jag till dig..det är snabbare och enklare att förklara..du är välkommen..peace.RAT:) 
|
|
|
|
|
#6365 |
Yann
|
Tack, jag ringer nog när det är dags!
|