Facebook data

1
Specialräcken till folkabuss med höjt tak?
#62122 Specialräcken till folkabuss med höjt tak? 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

malombia
graphgraph

Jag har letat efter olika varianter av takräcken men hittar inget utfyllande.

En lösning är att använda vanliga takräcken, men då blir det omständigt att ta sig upp på taket (frihöjd 2,60 m.). Spännband som fästs genom bilen är uteslutet då taket är förhöjt.

Skulle vilja lasta brädorna utanpå på sidan, av det förhöjda taket, på en VW transporter 1990 (reimo). På så vis att man enkelt kan lasta ståendes på marken.

En annan faktor är prisklass & ökad bensindrift. Tittar man på sidor som tex. Thule så kostar det en del. Vore praktiskt med skroten eller begagnat. Men vad tror ni om gammalt & billigt = ökad bensindrift kontra nytt, mer utvecklat & dyrare = mindre ökad bensindrift?

Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om smarta lösningar på detta? Tar gladeligen emot tips om olika lösningar och sidor där man kan läsa på.

Tack på förhand

Logga in för att svara
#62137 Svar: Specialräcken till folkabuss med höjt tak? 15 år, 11 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

malombia skrev:
Jag har letat efter olika varianter av takräcken men hittar inget utfyllande.

En lösning är att använda vanliga takräcken, men då blir det omständigt att ta sig upp på taket (frihöjd 2,60 m.). Spännband som fästs genom bilen är uteslutet då taket är förhöjt.

Skulle vilja lasta brädorna utanpå på sidan, av det förhöjda taket, på en VW transporter 1990 (reimo). På så vis att man enkelt kan lasta ståendes på marken.

En annan faktor är prisklass & ökad bensindrift. Tittar man på sidor som tex. Thule så kostar det en del. Vore praktiskt med skroten eller begagnat. Men vad tror ni om gammalt & billigt = ökad bensindrift kontra nytt, mer utvecklat & dyrare = mindre ökad bensindrift?

Är det någon som har erfarenhet eller kunskap om smarta lösningar på detta? Tar gladeligen emot tips om olika lösningar och sidor där man kan läsa på.

Tack på förhand

Fråga en användare vid namn mats_o (tror jag det är). jag har köpt hans gamla buss och den har perfekte räcken. Se nedan! Åker förövrigt om 3 veckor. Två månader on the road...målet är Atlantkusten med final i Sagres...

Logga in för att svara
#62138 Svar: Specialräcken till folkabuss med höjt tak? 15 år, 11 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Äh..där syns de ju inte...men det sticker ut räcken runt brädorna, som stora uppåtkrokar.

Logga in för att svara
#62311 Svar: Specialräcken till folkabuss med höjt tak? 15 år, 11 månader sen Stoke: 0

malombia
graphgraph

Tack.
Ska pröva det. Mats vet jag vem det är då jag var en av spekulanterna på folkan:)

Vad är det för märke på de du har?

Logga in för att svara
#62312 Svar: Specialräcken till folkabuss med höjt tak? 15 år, 11 månader sen Stoke: 11

Annika
graphgraph

Vet faktiskt inte. Kan inte se att det står någonstans...men kolla med Mats.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!