Facebook data

1
Designa din egen bräda med BoardCAD!
#6236 Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Nu släpper vi äntligen en fullversion av BoardCAD, vårt egenutvecklade CAD-system för design av surfbrädor. Inte nog med det, vi släpper dessutom hela källkoden så att du som tycker om att programmera själv kan lägga till och ändra i programmet efter dina egna behov.

BoardCAD är enkelt att använda. Du kan starta från en färdig brädmodell, jämföra denna med mätpunkter från din befintliga bräda, kolla på krökningen längs rockern och outlinen, och enkelt justera modellen tills den passar dina behov. När du har en färdig modell kan du skriva ut mallar i full skala för att handshapa brädan och i framtida versioner kommer du även att kunna fräsa ut brädan direkt på en CNC-maskin.

Du hittar programmet på www.surfineurope.net/cad.php?cat=111&lang=swe

Här kommer slutligen en bild från systemet som visar min nästa bräda. Du hittar CAD-modellen till brädan på showroomet i surfineuropes forum där vi även kommer att lägga upp mer information om programmet och svara på frågor.

/Jonas

Logga in för att svara
#6238 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Kul idé..hah:)

Logga in för att svara
#6241 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Kan man lägga in bakgrundsbilder i programmet och på så sätt rita av konturerna på en befintlig bräda och skala om den efter bästa förmåga? Eller finns det något annat bra sätt att shapa av en form som man inte har exakta mått på?

Logga in för att svara
#6242 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Nej, i nuläget måste man själv mäta av brädan (eller bilden), men det är förståss en intressant funktion att lägga till. Skriv gärna ner alla funktioner som ni önskar på vårt utvecklingsforum www.surfineurope.net/viewforum.php?f=9&cat=111&lang=swe annars är det stor risk att jag inte kommer ihåg dem när jag väl sätter mig ner och kodar...

Eftersom jag för tillfället är ensam om att göra all programmering så går det ganska långsamt med uppdateringarna. Om det är någon här som kan Java och är intresserad av att hjälpa till med programmet är det bara att höra av sig.

Logga in för att svara
#6258 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 28

Gazzer
graphgraph

Går det att skapa konkava ytor på t.ex. undersida/tailen i programmet?

Logga in för att svara
#6260 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Ja, men i nuläget är man begränsad till V och dubbelkonkaver. Det är dock en begränsning som jag lagt till för att förenkla modelleringen tills dess att jag gjort ett bättre gränssnitt för att modellera bottenformen. Den NURBS-yta som botten matematiskt är uppbyggt av kan i princip göras hur avancerad som helst.

Testa gärna programmet så ser du ganska snart vad som är möjligt och inte. Programmet är skrivet i Java så det fungerar på i stort sett alla datorer och alla operativsystem. Det behövs inte ens installeras utan det är bara att logga in på surfineurope och klicka på knappen Starta BoardCAD. Observera att knappen endast syns om man är inloggad så om du inte redan är medlem på surfineurope så se till att registrera dig.

/Jonas

Logga in för att svara
#6271 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Testade att modellera upp en bräda som jag har tänkt bygga i Solid Works. Finns en bra funktion i Solid där man kan infoga en bild i en sketch som man håller på med, sedan lägger man en spline längs kanten och vips så har man konturen av en bräda. Extruderar man sedan till ett block kan man lägga det på sidan och sedan skära ut rockern på samma sätt. När man har gjort detta skalar man upp den till lagom längd. I det här fallet blev den som sagt 6'4 lång, ca 22'' bred och 2,6'' tjock.

Bifogar exempel på resultat. Det kommer bli en 6'4 baserad på proctors lil rascal. Antar att lil rascal är bra mycket mindre men jag är tung och lång och svenska vågor är slappa så det kan nog bli bra.

Logga in för att svara
#6272 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

rocker och outline:

Logga in för att svara
#6275 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 1

Oldschool
graphgraph

Ett annat bra program är ju APS 3000

Helt klart värt å testa å väldigt gratis

Logga in för att svara
#6287 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

APS3000 är visserligen gratis, men du är låst till deras maskin om du vill tillverka brädan och den kostar närmare en halv miljon kronor... Programmet är dessutom ganska begränsat. Du kan t.ex. inte titta på brädan i 3D, och har ingen koll på bottenkurvans krökning vilken har stor betydelse för hur brädan beter sig. Eftersom de verkar använda sig av ganska enkla matematiska modeller (Bezier-kurvor) så är krökningen troligtvis inte ens kontinuerlig...

Programmet är dock väldigt trevligt och enkelt att använda.

/Jonas

Logga in för att svara
#6289 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Stoney skrev:
Testade att modellera upp en bräda som jag har tänkt bygga i Solid Works. Finns en bra funktion i Solid där man kan infoga en bild i en sketch som man håller på med, sedan lägger man en spline längs kanten och vips så har man konturen av en bräda.

Du kan göra samma sak i ett vanligt ritprogram. Det blir visserligen ingen 3D-modell, men du kan skapa mallar för rocker och outline. Vill du göra en användbar 3D-modell av en surfbräda är Solid Works tyvärr inte något bra program. Om man vill använda ett vanligt CAD-system så är Rhino både billigare och bättre för ytmodellering...

Logga in för att svara
#6295 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Går det att importera en DWG till boardCAD? I så fall kan man ju göra en avritning i Solid, göra en DWG och modellera vidare i boardCAD?

Logga in för att svara
#6298 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Stoney skrev:
Går det att importera en DWG till boardCAD? I så fall kan man ju göra en avritning i Solid, göra en DWG och modellera vidare i boardCAD?

Nej, import av DWG är krångligt. Vill du ha möjligheten att rita av brädor så fixar jag hellre detta direkt i BoardCAD. För tillfället har jag rätt fullt upp, men jag skall se om jag hinner titta på det nästa vecka...

Logga in för att svara
#6324 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Inget du behöver stressa med för min del. Tror inte att Solid Works bristande ytmodelleringsfunktioner är mitt största problem när jag kommer i brädbyggartagen, är nog snarare min totala brist på brädbyggarerfarenhet. Ska bli skoj att se hur resultatet blir, ska skala ned den till en 6'2 till att börja med.

Logga in för att svara
#6825 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 0

Mauro
graphgraph

Hallå Mannen,
Så den iden har levt kvar hela den här tiden.

Hemma från Brasil igen - tack för hjälpen förästen.
hör av mig

MZ

Logga in för att svara
#6942 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 4 månader sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Japp, jag bestämde mig för att blåsa liv i den igen. Jag vill kunna designa mina brädor och sedan få de byggda exakt så som jag designat dem. Det är tyvärr sällan brädan verkligen blir som man tänkt om man enbart försöker förklara för shapern hur den skall se ut. Med BoardCAD får man en ordentlig specifikation av brädan och har shapern tillgång till en CNC-masking kan han eller hon enkelt fräsa ut den till exakt rätt form.

Vi håller för närvarande på att bygga upp en egen verkstad här i Portugal så inom kort kommer man att kunna få sin bräda tillverkad direkt från oss.

Maurtiz: Jag ser fram emot ett mail med lite feta bilder och historier från Brasilien! Dags för ett besök i Portugal snart?

/Jonas

Logga in för att svara
#12236 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 1 månad sen Stoke: 0

pallekuling
graphgraph

TJa!

Du funderar inte på att köpa en egen cnc-SKÄRARE ifrån www.rabitaab.com??

en verksamhet jag hade kunnat tänka mig att satsa på, men det dröjer inte ´man lärt sig cad fullt ut.

//Patrik

Logga in för att svara
#12453 Svar: Designa din egen bräda med BoardCAD! 18 år, 1 månad sen Stoke: 17

surfineurope
graphgraph

Hej, de ser schyssta ut, men med glödtråd blir man ju lite låst till EPS/XPS och dessutom går det inte att göra konkaver. Jag satsar på en egenutvecklad CNC router som kommer att kunna skära i det mesta och dessutom tillåta mer avancerade former.

Passar på att göra lite reklam för BoardCAD version 0.5 som nu finns online. Den stora skillnaden mot föregående version är en bättre ytmodell som möjliggör jämnare och mer avancerade former på tailen. Vi har dessutom lagt upp en tutorial som visar hur man använder programmet, så titta in på vår hemsida:

http://www.surfineurope.net

/Jonas

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!