Facebook data

12
ett otraditionellt traditionellt brädbygg
*
#62617 ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Efter att ha tok tröttnat på mitt exjobb och inspirerad av alex el gordo, den roligaste och typ enda tråden jag flöjt tänkte jag dela med mig av mitt precis påbörjade brädbygge. Håll till och kom gärna med kommentarer!

Logga in för att svara
#62619 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

tanken var att kombinera min gamla afterburner som efter en knäckt nose fick en mysig anknäbb, en klassisk hollow wooden board, och Kellys som jag såg i en tidning.

Logga in för att svara
#62620 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Logga in för att svara
#62621 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Logga in för att svara
#62622 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

efter lite mätningar och funderande blev min första skiss typ såhär

Logga in för att svara
#62623 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

tanken är att brädan ska bli något i stil med det här och att jag ska surfa i samma style som kelly

Logga in för att svara
#62624 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

okej så jag har egentligen ingen koll på vad jag sysslar med och bestämde mig för att hitta något som jag vet hur man använder och som kan hjälpa mig shapa med vettiga mått. Med god kunskap i 3d modellering började cada upp brädan men upptäckte att jag fortfarande inte hade någon koll på måtten. Efter lite letande på nättet hittade jag www.shape3d.com/. jag ladde ner demo version en och gick lös!

Efter lite lekande tycket jag att jag hade hittat en shape som jag var nöjd med.

Logga in för att svara
#62626 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

Shakadude
graphgraph

Ser riktigt nice ut. Fan va kul det låter, tack för inspirationen. Kan bli ett roligt sommar-projekt.

Lycka Till !

Logga in för att svara
#62627 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

problemet med demo verionen var att jag inte kunde få ut någon data ifrån det. Men jag kunde få ut alla viktiga mått. Problem var att jag ville ju göra en ihålig träbräda och ville egentligen kunna dela upp brädan i sektioner.

Efter letande förstod jag att jag kunde få ut vilka sektioner som helst men bara som skärmdumpar.

tanken blev nu att bygga brädan som en klassiks träbräda men istället för att limma på lister längs kanten och sedan shapa railsen förhand låta sektionerena ifrån shape3d styra formen på railsen

Logga in för att svara
#62628 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Logga in för att svara
#62629 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Logga in för att svara
#62630 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

thrallsurf skrev:
okej så jag har egentligen ingen koll på vad jag sysslar med och bestämde mig för att hitta något som jag vet hur man använder och som kan hjälpa mig shapa med vettiga mått. Med god kunskap i 3d modellering började cada upp brädan men upptäckte att jag fortfarande inte hade någon koll på måtten. Efter lite letande på nättet hittade jag www.shape3d.com/. jag ladde ner demo version en och gick lös!

Efter lite lekande tycket jag att jag hade hittat en shape som jag var nöjd med.

Ska du bygga som K-brädan så får du lägga bredaste punkten framför mitten och inte bakom som du gjort nu. Blir helt annorlunda egenskaper surfmässigt. Det kanske var tänkt så??

Logga in för att svara
#62631 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

efter att ha tagit ut alla sektionerna som skärm dumpar (13 totalt) blev det till att kalkera alla i illustratior.

Logga in för att svara
#62632 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Logga in för att svara
#62634 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

ErikG skrev:
thrallsurf skrev:

Ska du bygga som K-brädan så får du lägga bredaste punkten framför mitten och inte bakom som du gjort nu. Blir helt annorlunda egenskaper surfmässigt. Det kanske var tänkt så??

jepp erik har som sakt inte jätte koll på hur brädor beter sig i olika former men upptäckte det du nämnde när jag fick ut den i full skala. och har nu flyttat fram den bredaste punkten något. Berätta gärna vad den stora skillnaden blir..

Logga in för att svara
#62635 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

efter fullskale utvärderingen och känslan av att ligga på den (går mycket på känsla:) ) tweakade jag formen något ifrån den jag fick ut ur shape3d programmet men utan att behöva kalkera om alla sektionerna

Logga in för att svara
#62637 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Okej nu var det dags att ta ut sektionerna och börja bygga! sektionerna är i plywood och jag gjorde hål för att få ner vikten så mycket som möjligt.

Logga in för att svara
#62639 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

det här kommer att bli ett helvetes jobb att såga ut så jag tar en TOK! rolig laser till hjälp och alla sektionerna är gjorda på en knapp timme.

Logga in för att svara
#62640 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Logga in för att svara
#62647 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 3

arnet
graphgraph

thrallsurf skrev:

Snakemeister den kommer sjunka som en gråsten !

Logga in för att svara
#62653 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

Razmataz
graphgraph

Kul tråd! Var hittar du utrustningen. Tex lasern finns antagligen inte i var mans/kvinnas garage/källare?!
Ser fram emot de fortsatta arbetet!

Logga in för att svara
#62664 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Jag läste nån artikel för ett tag sen om nån svensk shaper i portugal som utvecklat ett eget 3D CAD-shapeprogram som dessutom är gratis. Minns tyvärr inte vad de hette men hittade dem här på SurfSverige...

Ser riktigt coolt ut,
keep up the good work mate!

Logga in för att svara
#62686 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

crazy cool initiative thrallsurf!

Logga in för att svara
#62694 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

KayP
graphgraph

Grymt bra uppdatering hittills..

Keep up the good work!

Logga in för att svara
#62697 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

shit vad häftigt! brädan kommer bli grymt snygg i alla fall! hur mycket har utrustningen kostat hittils?
vore sjukt kul att testa men,... den där lasermaskinen lär kosta ett par tio eller hundratusnlappar?

Logga in för att svara
#62708 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Kul att ni gillar det! Jag pluggar industridesign och borde jobba på exjobbet men har inte motivation till det just nu och passar på att smyga runt i verkstäderna och göra lite roligare saker istället.

Idag blev stringern typ klar och jag kunde lägga ut alla sektionerna, gjorde mallar i papp för att kolla hur kork railsen ska se ut.

Logga in för att svara
#62709 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

sen har jag fått tag på en riktigt stor bit kork som jag skar ut efter mallarna.

Logga in för att svara
#62710 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Logga in för att svara
#62711 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

än så länge har det inte kostat så mycket, har lagt typ 200 på plywooden , korken var en grattis, men kan sammanställa den totala kostnaden om jag lyckas ro hem projektet.

Logga in för att svara
#62713 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

shit vad häftigt! grymt med korken brädan kommer ju bli sjukt snygg! , vart pluggar du? sjyst plugg om man kan hålla på med sådant där!

Logga in för att svara
#62727 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

andrelindholm
graphgraph

Åh! kommer nog bli väldigtsnygg!
Längtar redan efter flerbilder!

Logga in för att svara
#62728 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 7

Cagge
graphgraph

Ohh!!! vad spännande. Jag förmodar att du sett www.grainsurfboards.com

Logga in för att svara
#62792 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Cagge skrev:
Ohh!!! vad spännande. Jag förmodar att du sett www.grainsurfboards.com

Tja, ´bra sida! man skulle ta en kurs där. Jag har mest kollat in www.hollowsurfboards.com

Logga in för att svara
#62794 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Va fan, boardshaper, vad är det för trams! Nä, man borde gå till en plåtslagare och beställa en ihålig bräda i titan!!

Logga in för att svara
#62796 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

Aintain
graphgraph

Tja, läser du i lund kommer jag gärna upp till IKDC o kollar en sväng`ifall de är lugnt hade varit grymt skoj o se hur brädan tar sig!

Logga in för att svara
#62800 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

sverre skrev:
Va fan, boardshaper, vad är det för trams! Nä, man borde gå till en plåtslagare och beställa en ihålig bräda i titan!!

skicka gärna en ritning så kan du få en offert...

Logga in för att svara
#62804 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Aintain skrev:
Tja, läser du i lund kommer jag gärna upp till IKDC o kollar en sväng`ifall de är lugnt hade varit grymt skoj o se hur brädan tar sig!

Tja, Japp är i lund men åker till sthlm imorrn så kom förbi idag om du vill.. är nog här till 6 tiden idag.

/Jacob - 0709285635

Logga in för att svara
#62813 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 7

Mr.Green
graphgraph

Härligt och kul projekt!
Har själv ett träbräds projekt som väntar men håller på med en bräda i skum just nu.
Min är dock ingen hollow-wood konstuktion utan med sektioner med utfästa håligheter.

Right on! Det är klart du ror hem projektet!
Blir säkerligen ett gött slutresultat!

Logga in för att svara
#62824 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

sverre skrev:

most-expensive.net/surfboard Marc Newson's nickel-plated board

Logga in för att svara
#62832 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

viktor m skrev:
shit vad häftigt! grymt med korken brädan kommer ju bli sjukt snygg! , vart pluggar du? sjyst plugg om man kan hålla på med sådant där!

det går framåt här kommer en bild ifrån idag, imorgon flyttas bygget till nya lokaler. Och Viktor om du vill ha tillgång till roliga verkstäder ska du plugga industridesign.

Logga in för att svara
#62893 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 0

Obie
graphgraph

Fan Thrallsurf jag säger då det, KVARTALETS brädbygge!!! så sköj att läsa o kolla bilder..

Logga in för att svara
#62896 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 11

hangten10
graphgraph

sjukt häftigt !

Logga in för att svara
#62900 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 25

lars
graphgraph

shit va nice de ser ut, eller high tech iaf..

Logga in för att svara
#62906 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 10 månader sen Stoke: 1

Johan
graphgraph

Imponerande! Härligt att se att ngn drar nytta av akademiska studier på ett så konkret sätt!

Logga in för att svara
#64393 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

kelly
graphgraph

vad händer? jag vill se uppföljning på brädbyggandet!! jäklit roligt projek! men vad hände? tröttnade du?

Logga in för att svara
#64400 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Projektet skrider framåt men sakta, har varit så mycket surf så man har liksom inte hunnit med

Hur som helst har korken kommit på plats och börjar ta form, nästa steg är att lägga på decket som antingen kommer vara i bambu eller mahogny. tyvärr blir det ett till uppehåll nu t.o.m augusti. men sen ska den glasas.

Logga in för att svara
#64477 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 9 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

Great post and I only see it now, damn...

I am impressed by the quality of your work, congratulations and keep it up!!
I'm in the process of finishing my own hollow fish too, and for the drawing part I used APS3000 for the design and Hollow Board Template Maker to generate the stringer and slices according to the shape of my board. Both can be downloaded for free here:
forum.shaperoom.net/viewtopic.php?t=3619, (website in french but softwares in english - don't know where else to get them)
and believe me Hollow Board TM would have made you save a lot of time (you get a PDF with the complete skeleton of your board in scale 1:1).

2 suggestions, you do what you want from them

- the holes in the slices are not just for gaining weight: hollow surfboards generally use a vent that you leave open when out of the water so pressure is the same inside and outside the board. In other words, leave your board in the car on a sunny day and your glueing junctions might pop out due to the pressure difference in and out. So make sure all the compartments between the slices communicate (if I were you I'd drill a few holes in the last slices before nose and tail)
- the same vent can be used to empty water in the event of a bad ding on the rocky swedish shore... it can be made out of a radiator vent or anything similar and is placed on the deck somewhere where it won't hurt your body and legs. You can see it on this picture of my board (it was before I started glueing the rails - compared to you i started by deck and hull, then rails - now in place but don't have any pics yet - in alternated layers of 5mm balsa and cork)

So best of luck for the following steps!!
Phil

Logga in för att svara
#64479 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 9 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

second attempt, here's the picture sorry!! note my little test pilot checking the strenght of the construction...

Logga in för att svara
#64480 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 9 månader sen Stoke: 6

frenchy
graphgraph

damn it won't go, can't be bothered now i'll fix it another time...

Logga in för att svara
#67520 Svar: ett otraditionellt traditionellt brädbygg 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

thrallsurf
graphgraph

Hallo.

Efter att sett Mr.Greens SNYGGA! bygge tänkte jag att jag skulle dela med mig av hur det går för mig. Har inte hänt jätte mycket under sommaren har ju varit surf hela tiden!

Hur som helst vågade jag inte shapa railsen mer innan jag lade dit decket vilket jag nu håller på med.

Logga in för att svara
12
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!