|
#63478 |
Malariaprofylax på Lombok och Gilli Trawangan 15 år, 10 månader sen |
Stoke: 0 |
|
Om 3 veckor drar jag på en 4-veckorstrip till Bali. Vi planerar även att spendera en tid på Lombok samt några dagar på Gilliöarna. Vad säger ni, Malariaprofylax eller ej? Jag hör olika rekommendationer från alla håll! Jag har fått utskrivet ett profylax som inte ska ha så mycket biverkningar, men det är dyrt som satan så jag tvekar lite.
Vad säger ni andra som varit där?
|
|
|
|
|
#63479 |
Svar: Malariaprofylax på Lombok och Gilli Trawangan 15 år, 10 månader sen |
Stoke: 63 |
ErikG
|
Nej, behövs inte på Bali. Möjligen på Lombok. Jag skulle kört utan, vissa typer av malariaprofylax är rena rävgiftet. Gå och köp ett impregnerat nät istället som du sen ALLTID sover under. Se upp med mygg på kvällar och i svala skuggiga utrymmen. Använd långa ärmar och ben på kvällar, billiga myggspiraler finns att köpa i Indo. Samma med myggmedel.
|
|
|
|
|
#63480 |
Obie
|
äh skit i det karolina klarade jag mig så klarar du dig.. hoppas du får en epic resa!! köss
|
|
|
|
|
#63517 |
Svar: Malariaprofylax på Lombok och Gilli Tra 15 år, 10 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Bali: no
Lombok: nja. Knappt några mygg här alls nu, i alla fall inte runt södra kusten. Regnperioden är kanske en annan historia, och om det kommer en regnskur nu, så kan det vara lite mygg efteråt. Men då kommer du långt med myggmedel och dito nät. Jag har inte haft det, och inte träffat på nån som haft det heller.
Gili: samma som lombok
Sumbawa och vidare öst är en annan historia, likaså väster om Bali.
Ha en skön tripp!
|
|
|
|
|
#63584 |
Stoke: 8 |
|
Jag har kört Lariam - 1 tablett/vecka med start 1 vecka före ankomst och slut 2 veckor efter hemkomst och jag har aldrig haft några problem med dem. Annars kan du köpa recept fritt på bali till mycket billagre pris, men de kommer jag inte ihåg vad de heter.
Men ska jag vara ärlig så vet i fan om pengarna är värt det med tanke på den risk det är att bli stucken på Bali och Lombok. Blir man stucken så får du ju malaria ända, bara att de lindrar symtomen vid första insjuknandet. Jag skulle oroa mig mer för dengue feber, många fall den senaste tiden. Bättre att skydda sig med långa kläder, mygg medel o myggnät.
Piz, Kapten
|
|
|
|
|
#63607 |
|
Jag har kört med lariam utan några symptom eller problem alls. För min del känns det som det är värt att ta eftersom jag är den största myggmagneten i världen. Sjukt irriterande, men populärt hos kompisar då det bästa myggmedlet är att vara i närheten av mig...
Tur man inte provat på dengue än, verkar inte vara världens skönaste virus direkt.
|
|
|
|
|
#63619 |
Stoke: 3 |
Pazki
|
Kom nyss från Lombok, verkar som att det är helt fritt från mallan.
Dock kan det ju vara värt att köra en kur ändå om du känner dig paranoid.
|
|
|
|
|