|
#63481 |
Rullbräda i vått = ont 15 år, 10 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Har alltid bara tänkt på att man pajar hjullager, träet etc., så igår tog jag en promenad i Slottskogen, körde lite carve-stick (den med koniska skate-board hjul). Normalt i lite brantare partier, speciellt på ojämn asfalt kan man lätt få lite "sladd" när man carvar i för hög hastighet, eller svänger för hårt.
Hjälpte tjejen att hitta balansen, tog oss till Säldammen, där jag tänkte köra ner. Hela vänster sida ner för backen är mörk (och mossig) med gammal knagglig asfalt. Känner efter första svängen hur den tappar fästet, så på backside svängen tar jag i ännu mer, varpå brädan tvärställer sig, med mig handfallen rätt ner i backen på ena skinkan och ryggslut. I flera tunga vrål skrämmer jag ihjäl de få barnfamiljer som är ute å flanerar...
midsommar var väl sådär, blev illamående så fort jag ställde mig upp, kunde inte sitta och bara ligga åt ett håll på sidan. Idag är det lite bättre, även om jag blir lite kallsvettig när jag reser mig upp.
Dit jag vill komma är, hur tänkte jag, små hårda gummihjul som "slajdar" på torr asfalt, borde ha kunnat räkna ut att det fungerar sådär på fuktigt mossig asfalt. Korkat, och det kunde kostat mig mer än kväll i illamående och ont.
Precis av dessa skäl, har jag så länge avstått från att köra rullbräda, men nu åkte jag dit. 
|
|
|
|
|
#63490 |
Svar: Rullbräda i vått = ont 15 år, 10 månader sen |
Stoke: 8 |
|
Daniel skrev:
Har alltid bara tänkt på att man pajar hjullager, träet etc., så igår tog jag en promenad i Slottskogen, körde lite carve-stick (den med koniska skate-board hjul). Normalt i lite brantare partier, speciellt på ojämn asfalt kan man lätt få lite "sladd" när man carvar i för hög hastighet, eller svänger för hårt.
Hjälpte tjejen att hitta balansen, tog oss till Säldammen, där jag tänkte köra ner. Hela vänster sida ner för backen är mörk (och mossig) med gammal knagglig asfalt. Känner efter första svängen hur den tappar fästet, så på backside svängen tar jag i ännu mer, varpå brädan tvärställer sig, med mig handfallen rätt ner i backen på ena skinkan och ryggslut. I flera tunga vrål skrämmer jag ihjäl de få barnfamiljer som är ute å flanerar...
midsommar var väl sådär, blev illamående så fort jag ställde mig upp, kunde inte sitta och bara ligga åt ett håll på sidan. Idag är det lite bättre, även om jag blir lite kallsvettig när jag reser mig upp.
Dit jag vill komma är, hur tänkte jag, små hårda gummihjul som "slajdar" på torr asfalt, borde ha kunnat räkna ut att det fungerar sådär på fuktigt mossig asfalt. Korkat, och det kunde kostat mig mer än kväll i illamående och ont.
Precis av dessa skäl, har jag så länge avstått från att köra rullbräda, men nu åkte jag dit.
Kanske är dags att uppgradera dig till en CarveBoard istället. Bättre fäste och du kan ligga ner mycket mer i svängarna utan att oroa dig allt för mycket.
|
|
|
|
|
#63492 |
|
Har en carveboard också, orkade inte släpa på den bara, men den är långsammare, även om man pumpar hjulen hårt, men visst är den skönare egentligen, förutom att min har ett fel på en fjäder, så den knäpper till när man pressar den....
|
|
|
|
|
#63494 |
Stoke: -234 |
|
när den knäpper till...... knäpper den ur då eller loss..? eller bara "till" ??

|
|
|
|
|
#63530 |
Stoke: 4 |
|
Har vi några bra återførsæljare av Carveboards eller carvesticks i Sverige?.. Hade velat køpa online helst, men innan ja bestæller från USA, så kanske bættre o kolla nåt nærmare:) 
|
|
|
|
|
#63538 |
Stoke: 8 |
|
LinusE skrev:
Har vi några bra återførsæljare av Carveboards eller carvesticks i Sverige?.. Hade velat køpa online helst, men innan ja bestæller från USA, så kanske bættre o kolla nåt nærmare:)
Jag köpte min Carve hos Göran, som har Backdoor i Särö. Tror han har både carvestick & carveboard.
|
|
|
|
|
#63558 |
Stoke: 4 |
|
Vilket ær roligast då?  .. Vad kør du mest? Carveboard eller carvestick? 
|
|
|
|
|
#63570 |
Stoke: 5 |
hman
|
Mindre än 10min efter jag läste Daniels inlägg käkade jag själv asfalt så nu är man skejtinvalido på obestämd framtid. Det blir alltid hjälm i fortsättningen...
|
|
|
|
|
#63583 |
|
carveboard = mjukt, större, lite långsammare (8" alu-fälgar med gummidäck, "dragon paws")
carvestick = kort, snabbt, hårt, litet (koniska gummihjul)
Köpte min i USA från tillverkaren, åkte på tull och moms  Backdoor har haft dem i lager, kolla in: www.backdoor.se/shop/viewArticleGroupContent.asp?groupId=86
|
|
|
|
|
#63663 |
Stoke: 0 |
|
Gött, då kan vi va skadade ihop då! Jag HÖGG kniven i armen på jobbet förra veckan. Blödde gött så de blev 150km/h till akuten på östra. tryckförbandet genomblödde på 7min så de va lite stressigt. Som grädden på moset bokade tjejen biljetterna till frankrike samtidigt som jag låg på akuten.
Vi hööörs
|
|
|
|
|