|
#640 |
Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen |
|
H_Z_2
|
Jaha, då var det dags igen för den eviga frågan som ni säkert har fått svara på hundra gånger (men jag skulle vara tacksam för om ni kunde göra det igen):
Jag är då en så kallad nybörjare och ska till och köpa min första bräda....men vilken?
En del säger "köp en fish", andra säger "köp en minimal/funboard osv"...så, vad ska jag köpa?
Jag kommer först och främst att surfa i svenska/nordiska vatten.
Vilken modell kan vara smartast att inhandla som första bräda?
//HZ
|
|
|
|
|
#643 |
Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Om du har talang, dvs. är en fena på skateboard, wakeboard och snowboard. Du hade lätt för att lära detta etc. köp en fish. Vill du lära dig från grunden, köp ngt över 7ft. Allt beroende på längd, vikt och hur vältränad du är.
Generellt, desto mindre volym, mer paddling och vingligare ride. I Sverige är en minimal/funboard/longboard rätt val för dem som vill ha många vågor. Sen finns det dem som kör på en kortare mindre bräda med en gång och bara älskar det.
Personligen drar jag mig på de flesta vågor, de flesta ggr, att ta fram den mindre brädan, även om åken blir bättre, så tar jag så mycket mindre vågor. Sen kan man välja att paddla som en duracell kanin, men då orkar inte jag surfa i 4hrs.
Köp en minimal, och ta det därifrån, är mitt tips! 
|
|
|
|
|
#646 |
Stoke: 30 |
|
there is alot of confusion about what a 'fish' is. Basically, if its taller than you, it's no longer a fish, it's a funboard with a swallow tail. Retro Fish are a seperate discipline in surfing completely, sort of like longboarding.
Get a board around 1 foot taller than you and about 20"+ wide and you'll be in good shape to learn. If you get too big of a board, than you may learn to get to your feet and stuff, which is why surfschool's use them exclusively, but they can hinder your development (if you wish to surf a shortboard in the end) because they allow you to form bad habits that are hard to break.
|
|
|
|
|
#797 |
|
H_Z_2
|
Tack för svaren!
Jag funderar starkt på en "Fatburner" från Webber (finns att beskåda på webbersurfboards.com),
någon som har en åsikt om denna? Den extra volymen borde ju passa fint i svenska vatten...eller?
//HZ
|
|
|
|
|
#800 |
|
Den är en riktig feting, tror fortfarande Backdoor har den i lager. Jag funderade på den ett tag, tills jag läst specarna, så det blev en Afterburner istället.
Absolut en bra bräda för svenska vatten och nybörjare (Fatburner) skulle jag våga påstå. Däremot så tror jag du tröttnar på den rätt snabbt i större vågor med mer tryck, eftersom railen är såpass tjock att den nog är relativt svår att göra snabba svängar med.
Men, om du lyssnat på Greg själv när han talar om den, så är det nog han som vet bäst! 
|
|
|
|
|
#805 |
|
H_Z_2
|
Men då borde ju, rent teoretiskt, en afterburner med måtten 6'10" x 20" x 27/8" fungera (jag är runt 180 cm och väger 75 kg)? Den kanske inte är världens bästa nybörjarbräda, men om man ligger i lite så borde det ju funka?  Fördelen blir ju att den kanske blir mer "allround" för flera typer av vatten än en fatburner och att man kanske inte behöver köpa en ny efter ett tag.
Daniel: Vad kör du med för mått på din Afterburner, och hur tycker du den funkar för lite mindre vågor?
Enligt " www.webbersurfboards.com/" så finns tydligen afterburnerbrädan i längder ända upp till 7'6''...
|
|
|
|
|
#808 |
|
that should work fine
some webbers are made and glassed in Thailand though
|
|
|
|
|
#812 |
|
Jag kör på 6'8" och den är rätt fin, men jag är så kass på att surfa mindre brädor, som Sharkie mycket riktigt påtalar, så har jag förstört mig genom att surfa en mini-mal i 8-9 år. Men jag har haft en del goa vågor utomlands, och den håller upp riktigt bra i branta face som en en bit över huvudet samtidigt kan du paddla in i ganska små slöa vågor och pumpa upp fart. Rätt schysst med volym i den, dock har den hyfsat med rocker också.
Min är från Thailand, dessa känner du igen på eld som ligger på undersidan i tailen, de gör två olika modeller där, en i epoxy/turflite (Surftech) och en i glasfiber, fast den första finns bara i 6'4" och 6'6" och kostar 75% mer.
Kika även på Waldens mini-magic 6'2" tror jag den är, eller Webbers Compact Disc. Sen kommer även Al Merrick släppa några modeller som verkar perfekt för sverige och nybörjare, märket kallar han för Anacapa och har fyra modeller, tänker speciellt på Glider och Tri-fish för nybörjare.
Alla ovan gjorda i Cobra-fabriken i Thailand, som många andra brädor. Tror den kommer hit till våren, inte säker dock. Kolla in: www.globalsurfindustries.com/products/anacapa.html
|
|
|
|
|
#814 |
Stoke: 2 |
nic
|
SharkBoy skrev:
there is alot of confusion about what a 'fish' is. Basically, if its taller than you, it's no longer a fish, it's a funboard with a swallow tail. Retro Fish are a seperate discipline in surfing completely, sort of like longboarding.
Get a board around 1 foot taller than you and about 20"+ wide and you'll be in good shape to learn. If you get too big of a board, than you may learn to get to your feet and stuff, which is why surfschool's use them exclusively, but they can hinder your development (if you wish to surf a shortboard in the end) because they allow you to form bad habits that are hard to break.
Vanligtvis menar folk "neofish" (som de kallar det i Frankrike) när de säger "fish" - d.v.s. en bredare bräda med lite rocker & swallowtail - & använder "retro fish" för vad du kallar fish...men visst har du rätt i sak...
|
|
|
|
|
#819 |
|
H_Z_2
|
Anacapas "Glider" verkar ju inte helt fel, finns ju med måtten 6'8" x 20^1/2 x 3", den skulle kunna vara helt OK också antar jag! Återstår att se vad den kommer att kosta när den kommer till sverige...
Jag är ju ute efter någon form av allroundbräda som täcker in det mesta och dom vågstorlekar vi har i sverige/norden. Både en lite "oversized" Afterburner eller en Glider skulle (enligt vad jag förstår i alla fall) nog antagligen funka kanon för detta. Har även spanat lite på Webbers CD, den verkar också intressant.
Eftersom ni nämner tillverkningsland, är det någon stor skillnad i kvalitet beroende på var brädor tillverkas (förutsatt att dom ligger i samma prisklass alltså)?
|
|
|
|
|
#820 |
|
Det finns generellt sätt ett stort mostånd mot fabrikstillverkade brädor, och Cobra fabriken i Thailand är förmodligen världens största, de gör en massa annat i plast och sådant där också, även windsurf brädor.
Historien med handgjorda brädor går tillbaka till begynnelsen av surfhistorien, grejen är att en handgjord bräda kostar nästan dubbelt så mycket, men fabriksbrädorna pressar priserna och således lider de stackare som fortfarande gör "custom" shaped boards, eller handgjorda.
Många stora går över till maskintillverkning, men det är ändå alltid shapern eller hans lärlingar som lägger sista handen vid brädan, i Thailand är det sista också gjort utav människor, men inte shapern eller hans lärlingar.
Snarare får du en bättre kvalité på en maskingjord bräda om man förutsätter att det sista mänskliga är rätt gjort, men inte bra för för den kärna av shapers som byggt upp surfen världom om. Ändå finns det många shapers som ser möjligheterna att tjäna pengar och ansluter sig till detta, Greg Webber och Al Merrick är två av dessa, det finns ett otal andra som gör samma sak.
Jag hävdar att det är på kort sikt bra för oss konsumenter, eftersom vi kan ta del av deras former för halva priset, sen vilka andra effekter det får, tänker jag inte spekulera i här. Min åsikt är att det inte finns ngn anledning att köpa en handgjord bräda bara för sakens skull, som sin första bräda.
Så, jag tror inte kvalitén är sämre, en glasfiber bräda handgjord eller maskingjord är lite bräcklig och går sönder med tiden, eller den får skador, så är det bara.
|
|
|
|
|
#834 |
|
H_Z_2
|
Ja, du har väl rätt. Man får, i viss mån, det man betalar för antar jag.
Brädor tillverkade i epoxi då, är det nåt att ha? Går ju att hitta en hel del
sådana, ganska billiga också...
|
|
|
|
|
#840 |
|
Tåliga, oftast lite bättre flytkrfat och tenderar till att vara lite styva på kortare brädor. Den extra flytkraften för Sverige kan vara bra, det kan också vara dåligt. Sen om du köper en kort bräda, riskerar du att få en rätt otrevlig ride när det är stökigt, dvs. vågorna går både lite hit och dit.
Jag har kört en hel del epoxy, och jag gillar det nog för det mesta, men tycker nog allt de lämpar sig bäst på längre brädor.
|
|
|
|
|
#848 |
|
H_Z_2
|
Hmmm, ja, det lutar åt en afterburner eller en glider i alla fall, båda ser väldigt fina ut.
Jag kommer ju säkert att ångra att jag inte köpte en "funboard" eller liknande
istället, men jag får väl stå mitt kast när det tar emot! 
|
|
|
|
|
#852 |
|
Daniel what are you on about? Thai boards aren't near half the price, we sell handshaped boards for the same price as 7s is sold here!
The quality is definitely worse as well, way worse, uneven glass laps, etc. You gotta think that when something gets massproduced, the quality control goes out the window,. so you pay the same amount for worse quality basically,. Based in a place with no surfers, ie no surfer labour.
I don't think this is good for surf consumer at all. Don't get me wrong, not against mass production, if we get to the state where surf equipment is as evolved as snowboarding is then I am all for it. Better materials, etc. But you are talking about taking away the custom aspect of it, what makes it unique, and replacing it with a 'löpande band'.
Basically, you are talking about Mcdonald's buying up all your favorite resteraunts, and Starbucks buying up all of your favorite cafe's. And it's better because why? they can reproduce the same ingredients that instant feedback had supplied the originator's with? Imitate don't innovate or innovate and don't imitate`?
|
|
|
|
|
#858 |
|
Erhm, maybe I was unclear, massproduced boards are half as chep as a custom, but they do push prices down, so a handshaped board is now sold with less margin. I think I got that in there somewhere. Hence, the mass producing of boards, are giving the consumer a cheaper board. I will not go into to the morale about that.
I doubt that you can find a handshaped board about 6ft for less than 4 000:- in Sweden, but I might be wrong. Yeah, you might be able to order one from the states, and smuggle it in, but with customs and tax, it will def. be alot more expensive.
Then again, I have no idea what you have in stock at Hollywood, but don't bring me those machine-shaped Pukas boards, coz I know those are fairly crappy, thats why Greg Webber stopped the production at that plant.
Sharkie, you know so much more about this than me, and I'm arguing with you, just stating a bit different opinion, it is hard to summarize everything in one post, and frankly, getting a bit tired of having this discussion, I thougt I took care of most views with ,IMO, very moderate explanation.
Well, maybe its the polyester talking now (fixing my board again, the old one)....cya in a week or so, lets pray for some wind mate! 
|
|
|
|
|
#859 |
|
god dmn it, give me a "edit" feature, second last paragraph, "I'm NOT arguing with..." bah 
|
|
|
|
|
#860 |
|
you still don't know what you are talking about, we sell custom shaped boards for 3990; for a Roundnose fish and up. We have funboards for 3 850:
The boards I take are made and glassed at pukas but are all handfinished. Don't go guessing that they don't do quality boards, that's slanderous of you to say without truly knowing. I was down there last week and shook hands with Pat Rawson who I stood and talked to while he was shaping a board, and guess what, by HAND!
Thai boards have never been much cheaper (for the consumer, for stores a different thing) they are sold for quite nearly the same prices and (hollywood has them cheaper). So the store pays less, the customer pays the same and the quality is worse.
Why do you discuss based on speculation?
|
|
|
|
|
#862 |
|
I was told Greg Webber pulled the license on the factory, because he was not pleased with the quality of the boards, so he made his poly shapes exclusive to GSI, made in Thailand.
Since Hollywood doesn't have a webpage with any boards on it, and when I was in the store, I could only see about 4 boards. Actually I didn't know that you stocked Pukas boards, so this was not a premediated attack on the store, sorry mate.
I have not been to the factory, I have never surfed a Pukas board (have you?) so you are right, I should not be passing judgement, I think this post has redeemed that. (and I will not flip the coin back at ya..)
Still, I will continue to buy boards made in Thailand as long as I will have a wide assortment available in Sweden close by. My opinion about the factory made boards making the handshaped boards cheapar will also stand. What I mean is, without factory made boards pushing prices, the handshaped boards would be alot more expensive, and thus making those shapes hard and costly to come by, such as Webber shapes and so forth.
I do not se a big distinction between the Pukas factory and the Cobra factory (except in scale), with or without Pat Rawson. I'm not sure exactly how they are set up in Thailand, so I can only speculate, do You know, have you been there?
Time to sand that hardened resin down...
|
|
|
|
|
#863 |
|
yeah, I've been there, just mentioned that, boards are more expensive now then ever, Cobra hasn't done anything to help that,.
We sold all of our boards just before I went to france which is why you didn't see many there. We work on a custom basis, so you are getting a CUSTOM MADE product for the same price as a MASS PRODUCED model out of the SAME MATERIALS.
I don't see why you have trouble seeing the difference between surflabour and cheap labour, nor why anyone would support nonsurferdriven over surfer driven when the quality of the surfer driven is WAY better and at the SAME price!
I am going to go bang my head against the wall now until it is numb.
Why is custom better? Remember that saying about no two waves being the same?
|
|
|
|
|
#864 |
|
Tack surfsverige, jag skrev en uppsats på 3000 ord, och fick "sidan kan inte visas" när jag skulle posta. Kanske lika bra det.
Skitsamma Sharkie, jag lägger ner, orkar inte tjöta om det en gång till, och framförallt inte skriva allt jag hade skrivit.
|
|
|
|
|
#866 |
|
H_Z_2
|
Jag tror att en poäng som glömdes bort någonstans innan diskussionen började
om Custom vs. "löpande band", och som jag tror Daniel nämnde ovan, är att
det kanske inte direkt "lönar sig" att köpa en custom-tillverkad bräda för en relativt
ny surfare. I Sverige skulle man väl antagligen få betala mer, men ett annat problemet
är ju att det finns en stor chans att man kommer att vilja byta bräda i alla fall efter ett tag
i takt med att man utvecklas...och byta igen...etc...
Varför ska man ha en Fender Stratocaster från 1968 när man ändå bara kan spela
"knockin' on heavens door" liksom... 
|
|
|
|
|
#867 |
|
Good point but hollywood Göteborg, sells handshaped boards for the same price, you can still customize your graphics, colours, etc.
|
|
|
|
|
#868 |
|
also, why support big business franchise when you are supporting the little guy shaper who makes a better product at the SAME price
|
|
|
|
|
#869 |
|
Sharkboy, I don't se the dinstinction between a preshaped machine produces board by Pukas in Spain or one in Thailand, but the size and the salaries. I don't consider spray and paint to be a "custom board". Nor do I consider the boards made by the Pukas factory to be custom, more than those down in Thailand.
A custom board is when you talk to the shaper, and express your wishes or concerns about a specific shape, and he improves the shape for your specific needs.
A handshaped board, is one done by the shaper or his apprentices, maybee the blank is done in a machine, just like Greg Weeber, not sure about Nev, but I reckon he has a "surfbräds fräs" also.
I meant the, have you been to the factory in Thailand? Have you ever surfed ONE board from them, longer than five minutes, in any other break than Sweden? I have surfed more than 15 boards made in the Cobra factory, I think they meassure up.
I don't think that Pukas would be a bad choice, compared to GSI, but I do prefer to support my local surfshop, and the variety I get there, gets me quite satisfied.
Regarding the big companies bla bla...Pukas is the largest producer in Europe, if I'm not misstaken.
I don't by the UK made wetsuits, though I did support the local maker of wetsuits down in Oz. Aleeda wetsuits down in Burleigh. You use Rip Curl, I use that too and Xcel and O'Neill, all three are made in Thailand. In the same factory or not...so if you can buy a wetsuit made by "big corporation" in a "cheap country", why not boards?
I see your point, but You are NOT selling local shaper made boards, are you? The boards are a predefined shape, made by a machine in Spain, Pat Rawson or not?!
I said in my earlier post, that got lost, I like a custom one day, that means my neeeds, one of a kind, but I still don't know what I want, after almost 10yrs of surfing.
Now, I just hoping for my second coat of resin will dry, before it gets dark, I used 15% hardener instead of 2%, but this damn temp. makes it go crazy. 
|
|
|
|
|
#871 |
|
you are completely out to lunch, the boards I take in are ALL HANDSHAPED!!! how many times do i have to repeat it, Pat Rawson, Brian Bulkley, Mikel Agote, and more do them by hand, I was there myself and saw it. The blanks, that they use to shape boards have their rocker machine cut (with a new software program they use that can be customized per board.), that was it! the rails, decks, bottom contours/rockers were all done by hand as well as the glassing and sanding and colouring. If you want to order one through me, you are ordering a custom.
The reason why i keep arguing with you is because you insist on saying something that is false. Handshaped boards are the same price here, and the boards are HANDSHAPED!
The boards made at Pukas are handshaped and custom designed, what's wrong with you? why don't you understand that?
As for the quality, I haven't seen the new batch, but the first batch of cobra boards I saw had uneven glass laps and bubbles along the rails. Don't need to surf something to see a lack of quality.
If you want a custom but don't know what you want then I recommend not guessing you know what you want based on advertisment information on the net and go with someone who knows what does what for you and have them help you order a custom board.
|
|
|
|
|
#874 |
|
ohh, so the manufacture process of the Pukas made board differ from the Cobra, by technique, not just people? I did not know that. No need to be rude and unpolite.There is nothing wrong with me, but what is custom about them? You dont sell board for 4000 which is ordered by my measurres right? Then it is NOT custom, even if I can choose from 10 differnt sprays. Thats my point, stop being such a damn ".word marker".
So a simple question, can you get me a board, by MY MEASSURES with MY DESIGNS, perfected to work by Pukas or any other, for less than 4000?
What I meant was, god damn it, I dont know the ballpark of what I want,. I know the shaper will do a board which will work, christ, you are just being unpleasant, really.
Come on, lets give this a rest, I will keep buying Surftech and GSI board made by the Cobra, if I want a custom or a handshaped european board, I will come to you. You are still the only guy I know here, that knows so much about this, but you attitude towards me really sucks, at leaast online.
Im not trying to promote anything here, just stating my opinion, and you are all over it, climb the f*** off, please.
I tried to be hubmle, and not to step on any toes, I failed and thensome.
Cya in water Chris, coz att least you are smiling and being a nice guy there, even If I dont know what is being said when my back is turned.
Time to sand, the sun is going down!
And, no hard feelings, but just got tired of being humble! 
|
|
|
|
|
#875 |
|
sorry daniel, we probably just chatted about this to the right. But it was your insistance on saying things that weren't true that was getting to me, my tone might have read harsher than I meant as well.
Anyways, yes yes and yes
if you want a custom board, and by that, let's say you want one for an upcoming trip to mainland mexico, and you want a 6'4" with a little less width than normal at 183/4" and at 2 3 /8" thick with a tail at 14.25" because the waves are a little steeper there, and you want more nose rocker, let's say at 5 1/4" to give you some control back with soft forward rails. you might also want a little less concave and maybe a single to double concave with a little vee out the back. No wait, it's super glassy there, let's go with a channel bottom.
Yes, I can get you a board like that custom made in 4-6 weeks through a shaper that works at pukas starting at 3990 with fins.-
|
|
|
|
|
#876 |
|
anyways, surfsverige should be thanking us, threads with a little heated debate are usually ones that are the most read and keep people coming back. Surfzone, not alot of action going on there
|
|
|
|
|
#879 |
Stoke: 72 |
Redax
Chefredaktör
|
|
|
|
|
#881 |
|
H_Z_2
|
hahaha!
Well, I'll probably go for a webber anyways... 
|
|
|
|
|
#883 |
|
that is damn cool Chris, thanks for that last post. 
|
|
|
|
|
#887 |
Stoke: 25 |
lars
|
Gött med lite liv i luckan..
Vad kostar de om man ska ha epoxy då?
Jag kör min surtech bara för att den tål stryk så bra och ändå ser den ut som skit nu. Poly brädor går ju npaj så fort man fingrar på dem..
/Lars
|
|
|
|
|
#889 |
Stoke: 10 |
|
Aloha, har inte riktigt orkat läsa igenom alla inlägg ovan av Sharboy och Daniel (de har väl lite för mkt tid att skriva här...). Men vill bara säga att när det gäller kvaliteten på glasningen i Cobra fabriken så är den kanon. Tror knappast att Webber och Al Merrick skulle tillverka brädor där under licens annars. Jämfört med tex Pukas så tycker jag Cobra gör ett bättre glasjobb.
Sen finns det ju alltid olika tjocklek på glasningen som påverkar hur stark brädan kommer att bli.
Innan man dömer ut en bräda bör man kanske ha sett den i verkligeheten och ha surfat den. Sen kan man ju tycka vad man vill om fabrikstillverkade brädor, fast det är nästan alla brädor i olika omfattning i dagsläget.
Om man inte har surfat innan och vill lära sig surfa i Sverige tyckeer jag nog man ska börja med en 7.6-8.2 beroende på hur mycket man väger osv. Alla har olika åsikter om storlek såklart, fast jag har sett alltför många börja på en för liten bräda (mig själv inräknad..).
Ha det gott
//Göran
---------------------------------
www.backdoor.se
www.surfakademin.se
|
|
|
|
|
#894 |
|
H_Z_2
|
"Om man inte har surfat innan och vill lära sig surfa i Sverige tyckeer jag nog man ska börja med en 7.6-8.2 beroende på hur mycket man väger osv."
Jag som nästan hade bestämt mig för en kortare!  Jaja...nu får jag fundera igen...
|
|
|
|
|
#896 |
Stoke: 3 |
|
har svårt att tänka mig att brädorna från cobrafabriken o liknande lider av undermålig kvalitet. det handlar väl snarare om huruvida man vill stödja den typen av verksamhet, som mer eller mindre slår undan fötterna för vanliga shapers. vill du köpa kläder sydda av barnarbetare eller ett hantverk?
|
|
|
|
|
#898 |
Stoke: 1 |
|
Tycker absolut du ska köra på en funboard/malibu 7'6"-8'??? som göran sa. Köp den begangnad istället så blir förlusten mindre när du tröttnat på brädan och ska sälja den. Att börja på en mindre bräda med smal nos är ingen bra idé, du får mer vågor och lär dig MYCKETsnabbare på en större. Som sagt bara att sälja och köpa mindre när du känner dig redo.
|
|
|
|
|
#899 |
|
H_Z_2
|
Ok, men då har jag en fråga: Var placerar man till exempel Webbers "Compact Disc"? Motsvarar en sådan, med måtten, 6'10" x 20^3/4" x 2^7/8" en funboard eller är den fortfarande för kort för den som inte har surfat så mycket? Webber själv verkar ju tycka att 6'10 modellen fungerar bra för nybörjare och i mindre vågor...
Jag som är 184 cm lång och väger runt 75 kg, skall jag ha alltså satsa på en ännu längre bräda med ännu mer volym?
|
|
|
|
|
#903 |
|
it'll be fine, it's plenty of volume
|
|
|
|
|
#904 |
|
Hollywood GBG has a funboard that is 6'10" x 20.5" x 2.5" with a roundnose and rounded tail, good board to learn on, but still won't hinder your development. Price 3 850; with fins
|
|
|
|
|
#908 |
Stoke: 6 |
Kman
|
cosmocat skrev:
har svårt att tänka mig att brädorna från cobrafabriken o liknande lider av undermålig kvalitet. det handlar väl snarare om huruvida man vill stödja den typen av verksamhet, som mer eller mindre slår undan fötterna för vanliga shapers. vill du köpa kläder sydda av barnarbetare eller ett hantverk?
word cosmo. tycker att flertalet personer tar det här med surfbrädor på ett alldeles för STORT allvar.
Flyter den? surfa den!!!!!!!
|
|
|
|
|
#913 |
Stoke: 1 |
|
Tro precis som sharkboy att du bör klara dig med en sån, men det beror ju såklart på hur talangfull du är. 6'10 kanse är på gränsen för en nybörjare med din längd och vikt fast å andra sidan så är längden precis som sharkboy säger: förödande om man vänjer sig vid för lång bräda. Hittar du ingen beg så slå till på en av de där 6'10:orna och kämpa på som fan.
|
|
|
|
|
#918 |
|
H_Z_2
|
"Hittar du ingen beg så slå till på en av de där 6'10:orna och kämpa på som fan"
Hehe japp, jag ska göra mitt bästa!
Jag ska ner till Brisbane ett par veckor i december så jag hoppas kunna få lite bättre koll, ska försöka surfa så mycket som möjligt! Det är väl Surfers Paradise som gäller antar jag?
SharkBoy: Har Hollywood GBG nåt sorts register online på vilka surfbräder ni har hemma?
|
|
|
|
|
#919 |
|
I'm basically it, we do have this board for 3 850 with fins in right now, getting another 15boards in a week or two but most of those have been pre ordered, nevermind I am going to have to minska bilden, it's pretty big
|
|
|
|
|
#920 |
|
H_Z_2
|
"I'm basically it" 
|
|
|
|
|
#925 |
Stoke: 10 |
|
Aloha!
Backdoor har 70 brädor i lager av följande märken:
NSP, South Point, 7S, Walden, Webber, DHD, Simon Andersson, Pipe Dream, Anacapa, och South Coast. Kanske glömt något märke, men kolla in www.backdoor.se under produkter och brädor.
Om du surfar ett par veckor utomlamds då kan du satsa på en 6.10, fast om du ska börja som helt grön i Sverige tycker jag 7.6. Sen beror det också på hur fit du är, är man stark/uthållig orkar man paddla en mindre bräda.
Om du köper en större bräda kommer den alltid till användning mindre dagar, så den är inte bortkastad.
Nu är det dags för longboard i VM och man är lite lagom nervös just nu...
Ha det gott
//Göran
|
|
|
|
|
#926 |
|
H_Z_2
|
Göran: Kan inte hitta någon info/pris om Anacapa på er hemsida, vad ligger dessa brädor i pris?
Kul att höra folks åsikter för övrigt! Tackar så mycket!
|
|
|
|
|
#929 |
|
|
|
|
|
#930 |
|
H_Z_2
|
Mostly cons it seems  doesn't sound good at all...
thanks shark
|
|
|
|
|
#935 |
Stoke: 0 |
|
...I'm going to steal/borrow some of this thread
Chris would it be possible to speak directly(phone, mail.im,msm..) with the shapers you have,or
does it has to be through you?
/daniel
|
|
|
|
|