|
#640 |
Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen |
|
H_Z_2
|
Jaha, då var det dags igen för den eviga frågan som ni säkert har fått svara på hundra gånger (men jag skulle vara tacksam för om ni kunde göra det igen):
Jag är då en så kallad nybörjare och ska till och köpa min första bräda....men vilken?
En del säger "köp en fish", andra säger "köp en minimal/funboard osv"...så, vad ska jag köpa?
Jag kommer först och främst att surfa i svenska/nordiska vatten.
Vilken modell kan vara smartast att inhandla som första bräda?
//HZ
|
|
|
|
|
#643 |
Svar: Köpa bräda... 18 år, 7 månader sen |
Stoke: 15 |
|
Om du har talang, dvs. är en fena på skateboard, wakeboard och snowboard. Du hade lätt för att lära detta etc. köp en fish. Vill du lära dig från grunden, köp ngt över 7ft. Allt beroende på längd, vikt och hur vältränad du är.
Generellt, desto mindre volym, mer paddling och vingligare ride. I Sverige är en minimal/funboard/longboard rätt val för dem som vill ha många vågor. Sen finns det dem som kör på en kortare mindre bräda med en gång och bara älskar det.
Personligen drar jag mig på de flesta vågor, de flesta ggr, att ta fram den mindre brädan, även om åken blir bättre, så tar jag så mycket mindre vågor. Sen kan man välja att paddla som en duracell kanin, men då orkar inte jag surfa i 4hrs.
Köp en minimal, och ta det därifrån, är mitt tips! 
|
|
|
|
|
#646 |
Stoke: 30 |
|
there is alot of confusion about what a 'fish' is. Basically, if its taller than you, it's no longer a fish, it's a funboard with a swallow tail. Retro Fish are a seperate discipline in surfing completely, sort of like longboarding.
Get a board around 1 foot taller than you and about 20"+ wide and you'll be in good shape to learn. If you get too big of a board, than you may learn to get to your feet and stuff, which is why surfschool's use them exclusively, but they can hinder your development (if you wish to surf a shortboard in the end) because they allow you to form bad habits that are hard to break.
|
|