Facebook data

1
duck dive
#64377 duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Halloj!

Efter fredagens övning inser jag att duck dive är en förutsättning för att ta sig ut till surfet på ett säkert sätt.

Min fråga är då hur man bäst över sin duck dive när det inte är surfbart ute på havet?

Några tips?

Logga in för att svara
#64379 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

det bäste sätt att lära sig duck dive är i lugnt vatten gubben..paddla runt i en sjö är perfekt..paddla..ta lite fart..ta i rajlserna med händerna..putta ner framsidan på brädan under vattnet så djupt du kan..huvud ner under vattnet..sedan träna putta ner tailen en gång med knä och nästa gången med en fot..samtidigt lifta du upp framsidan..foten gör att diven blir lite djupare för större vågor..mindre vågor räcker det ofta med knä;)

Logga in för att svara
#64387 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Det finns ett filmklipp på youtube där en tjej visar och förklarar hur Ratman menar. Jag skriver länken i din gästbok.

Logga in för att svara
#64388 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Tack!

Då drar jag till mälaren och leker imorgon.

Logga in för att svara
#64440 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

Vet inte hur det är med er, men jag sätter upp fötterna på tailen och sparkar ner innan dyket börjar, sen kickar jag en gång till när jag ska upp, det blir bättre flyt då med och man kommer ner säkert en halvmeter-meter extra då.
Lycka till.

Logga in för att svara
#64441 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Lucation
graphgraph

omd u kmr ner till varberg nån gån så kan vi visa dig^^ /lucas

Logga in för att svara
#64443 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Jag kommer Lucas!

Måste bara få lite ledigt först och det skulle ju inte skada med lite väder också.

Logga in för att svara
#64474 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

OK nu har jag övat lite men det behövs mer...

ungefär hur djupt skall man räkna med att man måste komma i lugnt vatten för att det skall funka i fullt ös?

En annan fråga som säkerligen är pinsam och visat hur usel jag är på att paddla är om brädan verkligen skall stanna upp fullständigt när man pressar ner nosen?

Det kan också vara så att det är mer volym i brädan än jag kan hantera men för tillfället antar jag att det beror på att jag paddlar för långsamt och har för dålig teknik i själva dyket.

Tacksam för era råd och tips.

Logga in för att svara
#64475 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty skrev:

ungefär hur djupt skall man räkna med att man måste komma i lugnt vatten för att det skall funka i fullt ös?

En annan fråga som säkerligen är pinsam och visat hur usel jag är på att paddla är om brädan verkligen skall stanna upp fullständigt när man pressar ner nosen?

Det kan också vara så att det är mer volym i brädan än jag kan hantera men för tillfället antar jag att det beror på att jag paddlar för långsamt och har för dålig teknik i själva dyket.

Det finns inga pinsamma frågor heller!

Logga in för att svara
#64533 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

Jonty skrev:

Du behöver igentligen inte ha någon fart alls när du dyker under vågen, för vågen rör sig ju emot och förbi dig!
Sen beror det ju helt på vad du har för bräda med! Jag menar, har den en 7.5 funboard så är det ju knappt någon ide att ens försöka duckdives. Då är det bättre om du bara flippar runt brädan och hänger under den och sen hoppar upp igen . ( förutsatt att vågen inte bryter över dig )
Lycka till bro!

Logga in för att svara
#64537 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

Det är en McTavish Twin fish 6'2" med mycket volym

Det borde gå kan jag tycka men i värsta fall får jag väll rulla istället.

Bra att jag inte behöver så mycket fart då är jag kanske på rätt spår i alla fall.

Logga in för att svara
#64551 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty skrev:
Det är en McTavish Twin fish 6'2" med mycket volym

Det borde gå kan jag tycka men i värsta fall får jag väll rulla istället.

Bra att jag inte behöver så mycket fart då är jag kanske på rätt spår i alla fall.

Du får göra en Skalmanrullning det beskrev ju på det dära klippet som jag tipsade dig om.

Logga in för att svara
#64555 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Känns som att det bode funka med din McTawish, jag lärde mig att duckdiva hyfsat efter ca 4 månader med en 7,2 funboard. Det gäller bara att trycka till ordentligt och att inte göra det för sent, då går det dåligt

Logga in för att svara
#64604 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

LocalHero
graphgraph

Ja, men en 6.2a så borde det inte vara några större problem!
Jag har en 6.0 som visserligen är väldigt "smal" , men jag är även liten jag med, så fortsätt öva så sitter det som berget snart! Lättast är ju bara att snoka runt på nätet hur man gör, steg för steg, sen börja lungt för att få in en flytande rörelse!
Good luck!

Logga in för att svara
#64605 Svar: duck dive 15 år, 9 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

LocalHero skrev:
Ja, men en 6.2a så borde det inte vara några större problem!
Jag har en 6.0 som visserligen är väldigt "smal" , men jag är även liten jag med, så fortsätt öva så sitter det som berget snart! Lättast är ju bara att snoka runt på nätet hur man gör, steg för steg, sen börja lungt för att få in en flytande rörelse!
Good luck!

Expertvillage har gratis surflektioner på youtube. Kolla in dom hjälten!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!