Facebook data

1
Dags att inventera våtdräktsutbudet
#64429 Dags att inventera våtdräktsutbudet 15 år, 10 månader sen Stoke: 5

hman
graphgraph

och kanske rentav skapa lite debatt i processen?

Nån hacker därute som orkar sätta ihop nån slags webapplikation el. likn där man kan lägga in våtdräkter i nån slags matris utifrån t.ex vilka temp de funkar för och "kvalitet" (rörlighet, hållbarhet osv)?

Nåt i den här stilen

Logga in för att svara
#64434 Svar: Dags att inventera våtdräktsutbudet 15 år, 10 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Bra initiativ. Du får gärna lägga in följande i din matris

De dräkter som en vintersurfare på ostkusten (från Småland till Skellefteå) vill ha är
Excel eller Quiksilver (6-5-4). De är mindre flexibla än Oneill och Ripcurl men avsevärt varmare.
Men våra förhållanden kräver värme framför flexibilitet.

En vintersurfare på ostkusten köper inte en Oneill Psycho II som av vissa konstigt nog ändå marknadsförs som en "bra" dräkt även här på ostkusten. Min kompis som kände på min Psycho 2 och sin egen Excel sa att "det här är ingen 6-5:a det är en 5-4:a" och han hade rätt. Oneill har snålat på gummit (vilket de tjänar pengar på) och sedan marknadsför de det som en "ultraflexibel" dräkt (ganska smart) men den duger inte att surfa i från jan-april i här på ostkusten (i skåne och på västkusten där det är varmare än här kanske man kan vara nöjd med oneill)

Är det någon surfare från Stockholm till Salusand som surfar mellan jan-april i en oneill Psycho 2 och är nöjd med den så är jag förvånad.

Logga in för att svara
#64435 Svar: Dags att inventera våtdräktsutbudet 15 år, 10 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

De som marknadsför Oneill psycho 2 (6-5-4) på oskusten ser man sällan på Torö mellan januari och april. Det kanske inte är så underligt att de tycker det är en bra dräkt.

Logga in för att svara
#64437 Svar: Dags att inventera våtdräktsutbudet 15 år, 10 månader sen Stoke: 8

tobbe
graphgraph

Ett måste innan man köper en dräkt är att känna på den. Att beställa en dräkt på nätet kan vara farligt om man inte känt på den innan. Man kan inte lita på den fina reklamen där de skriver att dräkten är jättevarm och 6-5 mm etc. För det första då många är sluga och snålar med gummit (det är inte 6 mm tjockt trots att de skriver det i reklamen) Man ska också tänka på att få dräktillverkare inte riktar sig till och är så värst kunniga på de extrema förhållanden som råder på tex. svenska ostkusten och amerikanska nordostkusten. När de skriver att en dräkt funkar i kalla vatten tänker de sig ofta 5 grader i vattnet och i luften, inte 1 grad i vattnet, 0 grader i luften och 10 m/s onshore.

Logga in för att svara
#64438 Svar: Dags att inventera våtdräktsutbudet 15 år, 10 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Ja skapa debatt!!

Jag har alltid undrat eller rättare sagt jag började undra på en sak efter att jag läste denna tråd som jag har tänkt på förut fast i ett annat sammanhang. Jag har varit i butiker där de säljer gummidräkter och för mig som inte har speciell stor kunskap om vilket material som är lämpligast för temperatur e.t.c. för vågsurfing är det lätt att bli lurad av säljarna när jag liksom inte har koll.

I andra sammanhang då jag ska inköpa utrustning till fritidsaktiviteter så brukar jag ha koll o gör diverse test på materialet i butiken. Vid dessa tillfällen brukar jag tänka på att det mest bästa försäljarknepet är att visa upp att utrustningen faktiskt fungerar. Att butiken tex har en vindsimulator för att visa vindtätheten för jackor, en dush för regnjackor, snöstorm för vinterjackor som ska tåla både vind o vatten o kyla. Tyvärr så har ingen butik som jag varit inne i tänkt så här.

När det gäller surfdräkter o dess surfbutiker skulle jag vilja att de har olika vattentanker med olika temperaturer så att jag som kund kan testa gummidräkterna på plats och känna in vilken som passar bäst för den vattentemperaturen som jag kommer att surfa i. Ett enklare alternativ skulle ju självklart vara att det finns en provdräkt i butikerna som man kan låna när man surfar för att känna om den e bra ooch sen när man har kommit fram till det så kan antingen köpa den rätta eller vara missnöjd och fortsätta leta i någon annan surfbutik.

Hmm... jag brukar reflektera en hel del därav att mina kreativa surftankar dyker upp till ytan emellanåt. Det är jag glad för.

Jag ser framemot den dära ifyllda surfdräkttabellen. Passar mig bra som är surfnybörjare.

Logga in för att svara
#64452 Svar: Dags att inventera våtdräktsutbudet 15 år, 10 månader sen Stoke: -13

rackarn
graphgraph

tobbe.. be surprised.

mer rörlighet gör att jag orkar röra mer på sig -> håller mig varm.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!