Finns det någon metod på att träna upp surfbalansen när man väl står upp på surfbrädan?
Alltså något knep för att komma på hur man ska stå för att inte tappa balansen? Jag vet redan hur man ska göra i tuber:) fast jag har inte koll på mindre vågor. och det känns som första prioritet de små.
Jag hoppas på massa insiktsfulla svar, kreativa svar, analyserande svar samt, fler frågor som kan hjälpa mig att själva komma på hur jag ska tänka.
Jag vet att ni finns där ute på SS som bara vill sprida era surfvisdomar till mig. Jag är redo att lyssna.
Beskriv nu några olika varianter av positioner som jag kan testa på en vågbräda för att känna in hur balansen påverkas och vart det är lämpligaste att placera sig på brädan. Ta gärna med ytterligheterna och överdriv för då är det lättare att komma på vad som är bäst allstå LAGOM position för den ultimata surfbalansen.
Om du inte fixar denna träningen så kolla med han... eeeeh... uuuuummmmm.... Jesus heter han ju! ja just det... Han ska tydligen vara en riktig jävel på att hålla balansen på vatten, har jag hört.
Det där ser ju logiskt ut att träna med en balansboll. Kan du Feddan även beskriva vilka muskelgrupper som tränas i videon. De nämner ju inte det direkt och det är ju viktigt att känna till tycker jag.
Tack för ditt svar förresten.
Någon annan som vill bidra med ett svar om en metod? Gärna med inslag av vågor.
Det där ser ju logiskt ut att träna med en balansboll. Kan du Feddan även beskriva vilka muskelgrupper som tränas i videon. De nämner ju inte det direkt och det är ju viktigt att känna till tycker jag.
Tack för ditt svar förresten.
Någon annan som vill bidra med ett svar om en metod? Gärna med inslag av vågor.
Jag har upptäckt ett behov här kring min frågeställning.
För att förtydliga det jag vill ha tips på så menar jag att jag vill ha tips på olika postioner som jag kan testa på när jag är ute på vågorna o står på min vågbräda. Jag vet sen innan att positionen påverkar balansen.
Se Sverres svar för exempel på ett svar som är kopplad till min ursprugnsfråga. Alla andra svar som har givits här i denna tråd har med förberedande balansträning, det är ju alltid bra o veta det med. Jag är dock ute efter varianter av hur jag kan träna o komma på hur jag ska placera mig på vågbrädan för att få en bra surfbalans.
Sen kanske inte så många av er här tänker som jag det skulle ju vara tråkigt för er. Då är det bara börja nu o komma på olika sätt.
Det har du ju redan berättat en gång :-D men bra att du uppdaterade mig. När jag själv tänkt på vad jag ska göra så är det att göra olika rörelsesånger under tiden som jag åker med vågbrädan, för då märks det tydligt hur surfbalansen påverkas. Sånt brukar jag göra när jag åker alpint och det är en suverän metod.
Elin_nybörjaren skrev: Finns det någon metod på att träna upp surfbalansen när man väl står upp på surfbrädan?
Alltså något knep för att komma på hur man ska stå för att inte tappa balansen? Jag vet redan hur man ska göra i tuber:) fast jag har inte koll på mindre vågor. och det känns som första prioritet de små.
Jag hoppas på massa insiktsfulla svar, kreativa svar, analyserande svar samt, fler frågor som kan hjälpa mig att själva komma på hur jag ska tänka.
Jag vet att ni finns där ute på SS som bara vill sprida era surfvisdomar till mig. Jag är redo att lyssna. Vojne,vojne. ?Elin när ska du börja surfa ?Till hösten ? Jamen, då är det för kallt !!
Klättermus skrev: Elin_nybörjaren skrev: Finns det någon metod på att träna upp surfbalansen när man väl står upp på surfbrädan?
Jag vet att ni finns där ute på SS som bara vill sprida era surfvisdomar till mig. Jag är redo att lyssna. Vojne,vojne. ?Elin när ska du börja surfa ?Till hösten ? Jamen, då är det för kallt !!
När ska du Klättermus svara vettigt?
Jag surfar snart när min bålstabilitet är vältränad. För jag utför juh total stabilitetsträning precis som jag tipsade om i en annan träningsprogramtråd förut. Det tar sin lilla tid och jag har inget surfabstinens besvär ännu så jag tar det lugnt i mitt förberedande förstår du Klättermus.
En metod som jag har kommit på att testa när jag står upp på surfbrädan är att jag ska låtsas att jag är en fiskare. Jag är uppvuxen med fiskare och har sett folk håvat in fiskar från älvar så jag vet att det gäller att ha balans när fiskarna simmar in i håven för att inte själv ramla i och försvinna bland de strömmande vågorna.
Om jag intar fiskhåvspositionen och fiskar samtidigt som jag surfar så lär jag juh stöta på en hel del olika krafter som äventyrar min balans. Då tränar jag ju upp den. Och sen när jag surfar utan håv och bara är en surfare då blir det jätte enkelt.
Om du Liinus ger ett tips på en metod av position så slipper jag tänka ut knasiga idéer. Det skulle hjälpa mig mycket, för att begränsa mina tankar så att de riktas på rätt saker.
Ge din visa råd nu Liinus för du har väl varit en surfnybörjare du med!?
Träna att stå på alla fyra, på rumsgolvet, med en persilja i uppkörd i bajjan. Osså försöker du skutta upp utan att persiljan halkar ut. Ps. Dumstruten din kan du också ha på dig.
Dr. Hemlich skrev: Träna att stå på alla fyra, på rumsgolvet, med en persilja i uppkörd i bajjan. Osså försöker du skutta upp utan att persiljan halkar ut. Ps. Dumstruten din kan du också ha på dig.
Det är väl ändå bättre att ha en boll på huvudet än en dum strut. För att balansera med en boll är ju mycket svårare. Det ska jag testa fast jag börjar från liggande ställning och hoppar upp i vanlig telemarkspostion för att sedan inta en surfingposition. Bollen ska kvar hela tiden på mitt huvud.
Jag vidareutvecklade dina tips Dr. Hemlich för sån är jag, tack för att du fick mig att görs det.