Facebook data

1
Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen!
#64563 Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Hej!
Är helt ny inför surfkulturen, men har sen länge kännt att jag "borde" hålla på med detta.
Så jag ska. :

Till att börja med behöver jag skaffa mig en vågbräda och övrig utrustning.
Vad borde jag titta efter och tänka på?
(Är student och får därför vara billigt!) Behöver verkligen inte vara nytt eller snyggt, men gärna funka.
Tänkte använda mest till att öva här hemma (Torö) och eventuellt i Finland.
Vad skulle då vara passande för en nybörjare som mig?
Är 156cm lång och väger typ 55-60kg kanske.

Ska resa till Chile i december och surfa en vecka i Pitchilemu. Även om jag planerar att ta lektioner skulle det vara kul om jag skulle hinna öva lite basics här hemma innan...
Nästa sommar blir det Californien (har varit där flera gånger innan men aldrig "vågat" testa..), skulle vara sweet om man kunde njuta av vågorna då!

Jättetacksam för alla tips ni har att dela med er! Har ni annan bra-att-veta-basic-kunskaper så skriv gärna!
/M

Logga in för att svara
#64564 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Funboardshape.. cirkus 6¨5 lång för dig..

övrig utrustning tror jag blandannat att det kan vara lite problem med bikini i vågorna att den riskerar att falla av... därför tror jag string är bäst, för det sitter åt liksom.

Mvh Gudfadern

Logga in för att svara
#64565 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Ok, funboar´d, check...String, check.
Tack

Logga in för att svara
#64589 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Skulle satsa på en minimal (minilongboard) om jag var du, typ 7'6" - 7'9" lång. Lite jobbigare att paddla runt i större vågor med, men ack så mycket lättare att surfa på för en nybörjare. Se till att du har en rundad nos bara. Sen är det inte nödvändigt att ta med bräda till Pichilemu om du tycker det är för bökigt eller om du blir tvungen att betala. Det finns massa surfshopar med uthyrning vid vattnet. Ta en kurs!

Logga in för att svara
#64593 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Och om du bor i Sthlm-området, kolla in De Pontes surfshop på Söder! Junior som har affären är sjukt kunnig och schysst.

www.depontes.se

Logga in för att svara
#64621 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Nej, tänkte inte ta med bräda till Pitchi utan ha här hemma, de har all utrustning att hyra på stället jag ska bo på och har även instruktörer att köpa lektioner av... Ska bli sjuukt kul, men jag skulle vilja ha övat så mkt söjligt innan här hemma... Så att jag kan ha lite roligare i de något större vågorna kanske ...

Ska kolla in butiken också! Tack för tipset!

Logga in för att svara
#64640 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Finns det förresten butiker i Stockholm som säljer vågbrädor nya och/eller begagnade?

Logga in för att svara
#64645 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Tarzan
graphgraph

de ja kommer på spontant är Depontes, Bromma skidsport, 6-5-4 och oneOff har lite brädor.

Logga in för att svara
#64646 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Tarzan
graphgraph

men leta begagnat också här å blocket mm. Finns folk med schysta nybörjarbrädor så slipper du lägga ut massa pengar innan du ens testat. Jag tror också på en minimal. Lycka till!

Logga in för att svara
#64669 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 28

Jonty
graphgraph

När man väl har en bräda var hittar man då de bästa nybörjarvågorna på ostkusten?

Logga in för att svara
#64673 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Jonty skrev:
När man väl har en bräda var hittar man då de bästa nybörjarvågorna på ostkusten?

På Fyrishov .

Logga in för att svara
#64708 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Ok, nu har jag skaffat mig en Hifly 7.10 som jag köpte på Blocket.
Ska åka till vårt landsställe i Finland imorgon, ligger vid havet så det brukar blåsa en hel del... Nytt problem dock. Har inget vax och det säljs uppenbarligen inte på typ Stadium. Kan det finnas i "båtaffärer" elle liknande? Var skulle det vara smart att leta egentligen?

/M

Logga in för att svara
#64709 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

Stoney
graphgraph

Gissningsvis samma butiker som säljer brädor, som någon tidigare skrev:
de ja kommer på spontant är Depontes, Bromma skidsport, 6-5-4 och oneOff har lite brädor

Logga in för att svara
#64951 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 3

pontuspontus
graphgraph

Mickis skrev:
Hej!
Är helt ny inför surfkulturen

---

Jättetacksam för alla tips ni har att dela med er! Har ni annan bra-att-veta-basic-kunskaper så skriv gärna!
/M

Se filmen Point Break. Om och om igen.

Logga in för att svara
#64957 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

pontuspontus skrev:
Mickis skrev:
Hej!

---

/M

funkade för mig.

Logga in för att svara
#64958 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Redax skrev:
pontuspontus skrev:
Mickis skrev:
Hej!

---

/M

funkade för mig.

Har Sharkboy gjort den Redax? Jag vill bara se det han har fixat. Bara stödja surfsverigeprofiler är viktigt.

Logga in för att svara
#64959 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 72

Redax
Chefredaktör
graphgraph

Ja, Sharkboy har gjort Point Break.

Logga in för att svara
#64985 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

[Se filmen Point Break. Om och om igen.[/quote]

Haaahahahahhaa.. Precis vad jag gjorde i veckan.. Den rockar fortfarande, i vattnet iaf.

Logga in för att svara
#64986 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 84

Liinus
graphgraph

Redax skrev:
Ja, Sharkboy har gjort Point Break.

Moaaaaaaaaaaaaaahahahahhahaaa!!!

Logga in för att svara
#65147 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

surfchica
graphgraph

Coolt att du ska åka till Chile och Pichilemu. Var själv där i januari. Strax söder om Pichilemu ligger Punta de Lobos, ett ställe som du inte får missa. Där kan det se ut så här

Bör kanske också tipsa om norra Chile, Iquique och Arica...egentligen går hela kusten att surfa på egen hand...

Logga in för att svara
#65148 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

surfchica
graphgraph

surfchica skrev:
Coolt att du ska åka till Chile och Pichilemu. Var själv där i januari. Strax söder om Pichilemu ligger Punta de Lobos, ett ställe som du inte får missa. Där kan det se ut så här

Bör kanske också tipsa om norra Chile, Iquique och Arica...egentligen går hela kusten att surfa på egen hand...

Hoppas det fungerar denna gång

Logga in för att svara
#65250 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Ah! Jag kommer nämligen att också befinna mig på Viña del Mar som ligger norrut på kusten...
Det borde alltså gå att surfä där också tro?!

Logga in för att svara
#65252 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

danbor
graphgraph

Köpte vax (Sticky Bumps) på Depontes i veckan så där finns det garanterat. Köp ett basecoatvax (att lägga på först på den rena brädan ) och ett "vanligt" vax att lägga ovanpå basecoaten. 30:- + 30:-.

Logga in för att svara
#65253 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 2

surfchica
graphgraph

Mickis skrev:
Ah! Jag kommer nämligen att också befinna mig på Viña del Mar som ligger norrut på kusten...
Det borde alltså gå att surfä där också tro?!

En timmes bilfärd norr om Viña ligger Maitencillo. Där är det bättre surf än i Viña. Viña funkar men havet är lite lurigt där och det rekomenderas inte att surfa där själv. I Maitencillo finns bättre förhållanden och det är känt för surf. Du kan ta bussen dit och hyra grejer där, det finns flera uthyrare och du kan också ta kurs där...om du vill. På facebook finns en skola, maitencillo surf camp.
Lycka till och säg till om du undrar mer om Chile:)

Logga in för att svara
#65286 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Det låter ju helt fantastiskt! Tack så jättemycket, jag ska definitivt kolla upp Maitencillo!

Och när det kommer till vax... Är det Alltid basecoatvax som gäller först innan man kör vanlig?

Logga in för att svara
#65287 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Mickis skrev:
Det låter ju helt fantastiskt! Tack så jättemycket, jag ska definitivt kolla upp Maitencillo!

Och när det kommer till vax... Är det Alltid basecoatvax som gäller först innan man kör vanlig?

ahh!

överambitiöst.. om du frågar din gudfader stumpan

Logga in för att svara
#65288 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Mickis
graphgraph

Och en till fråga .
Gäller köp av våtdräkt... Har kollat efter på Blocket men det är svårt att veta vilken storlek jag ska gå efter... Hur viktig är längden (jag letar efter en med långa ben och armar) egentligen? Jag är 156cm vilket gör det svårt att hitta så korta. Åtminstone om det ska vara begagnat. Jag har storlek 36 i kläder, oftast men det är lite olika... Kan man gå efter det eller är det bara att pröva som gäller?

Logga in för att svara
#65294 Svar: Snälla Hjälp, Är helt ny i den här världen! 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

danbor
graphgraph

Man måste inte ha basecoat på, men den fäster lättare på en ren bräda än vanlig vax, och den vaxen i sin tur fäster väldigt bra på en basecoat. Jag tycker det är värt de extra 30:-, men visst går det utan, man får jobba lite mer bara!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!