Facebook data

1
Val av surfbräda
#65387 Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

OskarHolmblad
graphgraph

Hej!

Jag åker ner till Biarritz den 5e Augusti, stannar i ungefär 2 månader och har tänkt att surfa vaaarje dag från morgon till kväll. Jag har surfat en gång tidigare, senast jag var i Biarritz, surfade då i 1 dag men fick en pytteliten bräda för att alla andra var uthyrda. Brädan var alltså knappt längre än jag själv, och jag är 188. Hur som helst, den var rätt bångstyrig och svår i början men efter kalla och tappra försök lyckades jag komma upp några gånger.

Jag har väldigt bra balans, mycket tack vare min skidåkning och gymnastik, så jag känner på mig att jag kan lära mig fort. Att jag åkt såväl longboard som snowboard mycket talar väl för samma en snabb upplärning.

Nåväl, jag är 188cm lång och väger runt 80 pannor. Kommer enbart att använda brädan i Biarritz, köpa där och sälja där. Så, vad ska jag ha?

Tips på ställen man kan tjacka begagnade brädor i Biarritz med omnejd mottages tacksamt!

Tack på förhand,
/Oskar.

Logga in för att svara
#65388 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 10

Qanik
graphgraph
Donerat Silver

Du märker snabbt att stå och svänga kommer inte vara ditt största problem. Utan de kommer vara att fånga vågen. Ska du bara ha brädan i 2 månader skulle jag satsa på en minimal. Själv surfade jag första månaden på en bic naturalsurf 7.9a. Den tar gått om vågor och dessutom är de rätt skönt att ha en bräda som håller när man är nybörjare.

More waves = more fun!!

Logga in för att svara
#65389 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

OskarHolmblad
graphgraph

Fånga vågen - Som i att paddla ikapp den och ställa sig upp? Och minimal är en typ, inte ett märke?

Logga in för att svara
#65390 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

OskarHolmblad skrev:
Hej!

Jag åker ner till Biarritz den 5e Augusti, stannar i ungefär 2 månader och har tänkt att surfa vaaarje dag från morgon till kväll. Jag har surfat en gång tidigare, senast jag var i Biarritz, surfade då i 1 dag men fick en pytteliten bräda för att alla andra var uthyrda. Brädan var alltså knappt längre än jag själv, och jag är 188. Hur som helst, den var rätt bångstyrig och svår i början men efter kalla och tappra försök lyckades jag komma upp några gånger.

Jag har väldigt bra balans, mycket tack vare min skidåkning och gymnastik, så jag känner på mig att jag kan lära mig fort. Att jag åkt såväl longboard som snowboard mycket talar väl för samma en snabb upplärning.

Nåväl, jag är 188cm lång och väger runt 80 pannor. Kommer enbart att använda brädan i Biarritz, köpa där och sälja där. Så, vad ska jag ha?

Tips på ställen man kan tjacka begagnade brädor i Biarritz med omnejd mottages tacksamt!

Tack på förhand,
/Oskar.

surfschools will give you huge boards that let you stand straight in the whitewater for 50 yards so that you can tell everyone that 'hey, I stood up the first week!' and so you can be satisfied. After that, it gets boring quick with a too big board.

Therefore the SharkBoy recommends as follows:

30 to 50 centimeters taller than you so around a 7' foot to 7'6" board that is thick (like 2.5" and wider than 20"). That way you will at least learn to paddle and maneuver your board while paddling.

As for your comment here :
'Jag har väldigt bra balans, mycket tack vare min skidåkning och gymnastik, så jag känner på mig att jag kan lära mig fort. Att jag åkt såväl longboard som snowboard mycket talar väl för samma en snabb upplärning. '

all I gotta say is you would have been better off playing water polo instead of skidåkning gymnastik longboard and snowboard. but it will help

Logga in för att svara
#65391 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

OskarHolmblad
graphgraph

Basically you're telling me I would be better off being an excellent swimmer? Well, what if I am that too?

Anywho, sure, a 7-7''6 foot board is what I'll scout for.

Any rookie mistakes you would care to share with me? What NOT to do... =P

Logga in för att svara
#65392 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 9

perry
graphgraph

Ta en kort bil/busstur till Chambre d'Amour-området i Anglet. Finns flera butiker inom gångavstånd som har begbrädor. Kanske varken de billigaste el bästa brädorna, men utbudet gör iallafall att du kan jämföra. Tror några av shopparna heter Rainbow, Waimea och Freestyle. Längre bort längs samma bilväg förbi La Barre ligger Stark Surfboards och RT Surfboards, där finner du mer kvalitet och bättre service men kanske inte lika mkt inriktat på nybörjare.

Logga in för att svara
#65393 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

OskarHolmblad skrev:
Basically you're telling me I would be better off being an excellent swimmer? Well, what if I am that too?

Anywho, sure, a 7-7''6 foot board is what I'll scout for.

Any rookie mistakes you would care to share with me? What NOT to do... =P

yeah, you need to learn the rules!

actually, it's for your own good but their is an etiquette that will keep you from getting hurt or getting people mad at you or both.

since you are a beginner, I'll start there.

1. Paddler closest to the breaking wave has possession.

2. Green is surfing, Red may not drop in.

3. Green is already surfing, so Red has a late take-off and may not surf.

4. Again Red is inside Green, but Green is already surfing so Red is out of luck.

5. Red is attempting a soup take-off but Green has caught the wave on the face and has right of way.

6. Green is coming back to the wave face and is not caught in the soup. Red may not surf.

7. red has lost forward momentum and is caught in the soup. Green may take possession.

8. When Red wipes out Green may surf.

9. Both boats may surf from one peak if they go in opposite directions and their paths don't cross.

10. Red is attempting to take off behind the peak. Green may go if Red can't make the section. Careful judgment is needed, Red might be good enough to make the wave.

11. Green has sole possession and may take off behind the peak.

12. Neither surfer has right of way in a collision situation.

13. Green has right of way but may not hit Red. Under contest rules Red may be called for interference if he impedes Green's progress.

Edit: You might also want to check this out: www.surfline.com/surfology/surfology_borl_index.cfm

that's your homework, nor run along

Logga in för att svara
#65399 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Brädor är ömtåliga, akta så du inte slår i saker när du promenerar runt med den.
Vill du ha några pengar tillbaka när du säljer så vårda den med kärlek

Logga in för att svara
#65404 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

danbor
graphgraph

Eller köp en epoxy, som tål lite stryk

Logga in för att svara
#65418 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

OskarHolmblad
graphgraph

Tack för vett och etikett delen Sharkboy, alltid bra att veta varför dom skriker åt mig ^^

Brädor är alltså så pass ömtåliga att man måste behandla dem med yttersta försiktighet. Vid köp av bräda, finns det några enkla fel man bör leta efter? Typ lagningar som inte håller måttet, sprickor eller vad det nu kan vara?

Och alla anser att 7-7''6 fot är vad jag bör leta efter?

Logga in för att svara
#65430 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

OskarHolmblad skrev:
Fånga vågen - Som i att paddla ikapp den och ställa sig upp? Och minimal är en typ, inte ett märke?

nej, verkligen inte!

Man paddlar inte IKAPP en våg...

Det är bra att du har övat gymnastik då kan du ju gå ner i spagat på brädan o doppa pungen.

Logga in för att svara
#65438 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Jake
graphgraph

sverre skrev:

Det är bra att du har övat gymnastik då kan du ju gå ner i spagat på brädan o doppa pungen. [/quote]

Good one!!

Logga in för att svara
#65463 Svar: Val av surfbräda 15 år, 9 månader sen Stoke: 14

cederholm
graphgraph

sverre skrev:
OskarHolmblad skrev:

nej, verkligen inte!

Man paddlar inte IKAPP en våg...

Det är bra att du har övat gymnastik då kan du ju gå ner i spagat på brädan o doppa pungen.

du e fan sjuk mannen....ha ha ha:woohoo:

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!