Tjena!
Är det några här som brukar vara i vattnet även på vinterhalvåret här i Sverige?
Jag undrar hur man fixar kylan med våtdräkt. Jag menar den första minuten så måste det väl ändå vara lika kallt som utan våtdräkt innan kroppen värmt upp vattnet i dräkten, va? Jag fryser ju som fan första minuten nu när det bara är 17 grader i vattnet så det måste ju vara rena helvetet om det är typ 8 grader.
I övrigt vilken tjocklek rekomenderar ni för svensk höst/senhöst? Jag är en frusen tanig jävel
Med rätt dräkt (6/5 eller dylikt) OCH rätt storlek, klarar du dig länge (1-3 tim) i vintervatten. Jag brukar bli så varm när jag tagit på mig dräkten att jag bara vill ner i plurret för att svalka mig.
Har du för stor dräkt, kommer du få in för mkt vatten. Med för liten dräkt, kommer du inte orka paddla lika mkt. Glöm inte skaffa tjocka booties och handskar eftersom mkt av kroppsvärmen försvinner i kroppens extremiteter. Energirik mat före surf är oxå att rekommendera.
Mitt 'rekord' är -7 gr i luften 1 vecka innan isen la sig, mao typ 1 gr i vattnet. Klarade 45 min i en halvrisig 5/3:a & underställ + 7mm skor & handskar innan mörkret satte stopp.
8 grader e rena himmelriket på vintern för oss som bor norr om huvudstan.
Get a thick wetsuit 6/5 or a heated one....7mm booties and gloves and if you find yourself not bearing the cold waters you can always sell the gear on blocket or the forums
En modern dräkt i rätt storlek släpper knappt in något vatten alls. 8 grader med en vinterdräkt (6/5 med integrerad huva), så är det fortfarande riktigt varmt och skönt.
Sen måste man ha tjocka skor (7 mm) och handskar (5 mm).
Någon som har erfarenhet av Hurleys våtdräkter?? Hittade 6/5/4 på en engelsk site för ett riktigt pangpris men tänkte höra om någon vet nåt mer om dom kanske har en själv som kan ge en recension
tack på förhand
Ja, en 654a funkar fint! Beror så klart på hur aktiv du är i vattnet sen, om du börjar frysa efter bara en timme eller två. Bara att sätta igång och paddla. Sen kan du kissa i dräkten också när det är riktigt jävligt. Men den luktar kanske inte så fint efter ett tag. Men det är en struntsak tycker jag.
Någon som har erfarenhet av Hurleys våtdräkter?? Hittade 6/5/4 på en engelsk site för ett riktigt pangpris men tänkte höra om någon vet nåt mer om dom kanske har en själv som kan ge en recension
tack på förhand
Tänk på att tull och moms tillkommer om du t ex handlar från USA, sällan paket undkommer numera, jag har aldrig iaf. lyckats de senaste tre åren. Hurley är säkert jättebra, troligen är dock Xcel bättre!
Beställde själv från en engelsk sida, tog fel storlek men det var inga problem att skicka tillbaka den och få den utbytt. Blev lite extra i fraktkostnad tack vare det, men det blev mycket billigare ändå jämfört med att köpa den i sverige. Det var snabb leverans och snabbt byte...
Lånar tråden lite jag med...
När tycker ni att det blir för varmt med 6/5? Skall skaffa dräkt men planerar inget hardcore vintersurf. Dock en bit in på hösten.
tack på förhand
excel wetties are fucken unreal..especially their winter range..i surf in a 654 with 7mm boots and when it gets down round 1-5degs in the water i wear 7mm mittens..i surfed last year in 1.35 deg water and -3 and snowing ice nails for 5 hours last year..no worries..when my toes sarted to get cold i got out and filled them up with hot water from a thermos i took with me..i stood and drank a hot cup of coffee for 2 mins then emptied my boots out and went back in for another hour and a half..(5 hrs in total)..wasn't cold at all the whole time..good equipment .....no probs man;)
Sen beror det väl lite på hur långt in på hösten du tänkt dig, och som ovanstående skrev var du tänkt dig att surfa. Och om du är lätt frusen av dig... För min del hade jag valt en 5/3:a, men som sagt det är ganska personligt...
Tänk oxå på att fett värmer bra...se bara på sälarna...