|
#66164 |
Bräda 15 år, 9 månader sen |
Stoke: 0 |
JooS
|
Tjenare Tänka nu köpa mig en surfbräda. men ingen aning om något  haha.
har varit mycket på vattnet med bland annat vindsurfing och wakeskate.
är 192 lång och typ 85kg, vill ha en bräda att uveklas på,
vad ska man ha?
Mvh Nicklas Djuse:lol:
|
|
|
|
|
#66174 |
Svar: Bräda 15 år, 9 månader sen |
Stoke: 2 |
|
Hej hej! Du har exakt samma mått som mig och så långt som min surferfarenhet sträcker sig (4 månader i Indonesien, 2 månader förra året och 2 månader i år) har jag kört på en mini mal 7,2 / 21 / 2 1/2. Har funkat skitbra för mig, har kört mkt snowboard och skateboard innan och denna bräda var inga problem att svänga runt lite med. Körde allt från Kuta och Medewi till G-land (inte 5 meters tubar på main point då, men små sköna 2 meters på 20/20 var hur najs som helst) på den.
Sista tre veckorna bytte jag ner mig till en bred shortboard 6,8 / 20 1/8 / 2/12 vilket kändes väldigt naturligt att utvecklas vidare på. Har tagit hem den till Stockholm nu så ska ut och testa på Torö när tillfälle ges.
Well det var mina erfarenheter det.
Lycka till med bredköpet.!
|
|
|
|
|
#66177 |
Stoke: -234 |
|
du är lite i längsta laget för surf... tyngdpunkten hamnar högt, så mitt tips är att försöka gå ner lite i längd först.

|
|
|
|
|
#66185 |
JooS
|
haha det kan nog bli lite svårt du  men får väl flexa lite extra på knäna bara då blir jag ju kortare.
men läste lite på en hemsida, och en fish, funboard eller shortboard verkar bra tycker jag.
shortboard kanske är lite svår surfad i början men någon gång blir man ju bra 
det med längden, jag blir ju typ 6,2 i feet sen någon feet längre så en 7a eller något låter väl bra?
låter det rimligt allt eller?
|
|
|
|
|
#66190 |
Stoke: 9 |
|
JooS skrev:
haha det kan nog bli lite svårt du men får väl flexa lite extra på knäna bara då blir jag ju kortare.
men läste lite på en hemsida, och en fish, funboard eller shortboard verkar bra tycker jag.
shortboard kanske är lite svår surfad i början men någon gång blir man ju bra 
det med längden, jag blir ju typ 6,2 i feet sen någon feet längre så en 7a eller något låter väl bra?
låter det rimligt allt eller?
ja du, låter en fish, funboard eller shortboard bra? de tre brädtyperna är faktiskt mer skilda än vad man kan tro. det enda tipset jag kan ge dig är att när du tycker du står och håller i en bräda som passar dig perfekt, gå upp 4 tum i längd och minst 1 tum i bredd, sen slår du till. alldeles för många (särskilt i det här landet, inklusive mig själv för några höstar sedan), som av någon anledning (det är ju inge coolt med en stor bräda), som köper alldeles för små löv som de sen tröttnar på att surfa med. först och främst ska du tänka på att du väger några kg mer med tjocka höst-och vinterdräkter, att bräckt vatten inte bär lika bra som salt, och att svenska vågor ofta är relativt kraftlösa. alla dessa faktorer spelar in och betyder att du vill ha mer volym under dig.
jag skulle nog rekommendera en minimal, kanske någon av de två som just nu är till salu här?
surfsverige.se/index.php?option=com_classifieds&Itemid=40&searchadv=&catid=1&type=1
när du efter mycket nötande känner dig snabb och smidig på en stor bräda så är nog det bästa valet för sverige en stor och bred fish, Nord har en grym bräda som heter just sverigebrädan.
kör hårt!
|
|
|
|
|
#66211 |
JooS
|
det är nog sant iofs  kollat på en av dom minimalen smo finns här på surfmarknaden kanske bäst och börja med en sådan sedan gå på något mindre sen när man är bäst 
tack för hjälpen
mvh Nicklas Djuse
|
|
|
|
|
#66212 |
Stoke: 1 |
|
det blir nog bra med en minimal det är ju alltid nåt att växa med:)
|
|
|
|
|
#66234 |
Stoke: -234 |
|
Nilias skrev:
det blir nog bra med en minimal det är ju alltid nåt att växa med:)
PUST... han behöver inte växa mer, tvärtom! 
|
|
|
|
|
#66236 |
JooS
|
haha sverre du är elak 
|
|
|
|
|
#66255 |
|
|
|
|
|
#66259 |
Stoke: -302 |
|
Japp där kom det inlägget med de långa brädorna, precis som jag förvarnade dig. 
|
|
|
|
|
#66260 |
|
Elin_nybörjaren skrev:

|
|
|
|
|
#66262 |
Stoke: -302 |
|
peterpan skrev:
Elin_nybörjaren skrev:
Tillhör du surfskaran som springer fram och tillbaka på brädorna där ute på vågorna?
|
|
|
|
|
#66266 |
|
That would be me, but I always take my shortie with me in case the waves get bigger... 
|
|
|
|
|
#66451 |
Svar: Bräda 15 år, 8 månader sen |
JooS
|
vart en 7,2" minimal  får hoppas det funkar bra iaf
|