Facebook data

1
Surfa i Nyköping & Oxelösund området?
#66269 Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Hein
graphgraph

Tja jag har under några månader funderat på att börja surfa. Men eftersom jag inte har någon bil så vill jag veta om det nån som vet om man kan surfa någonstans i Nyköping eller oxelösund.

Logga in för att svara
#66286 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 9 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

ska du åka taxi ut då eller?

Logga in för att svara
#66289 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 9 månader sen Stoke: 0

Hein
graphgraph

Nej, jag har inte fylt 18 än så mina föräldrar får skjutsar mig. Så därför måste det vara i närheten

Logga in för att svara
#66291 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 9 månader sen  

Dr. Hemlich

Det finns några surf spots Men, inga snorungar i lineuppen.

Logga in för att svara
#66293 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 9 månader sen Stoke: 1

flavio
graphgraph

Tja!

Är inte från trakten så jag vet inga spots. Men en förutsättning för att det skall bildas vågor är att det potensiella spotet är exponerat för öppet hav. Eftersom nyköping ligger längst in en djup vik med öar utanför så når inget swell in. Detta medför tyvärr för dig att det kommer att vara ytterst svårt för dig att nå möjliga surfställen utan bil.

Mitt tips är att rulla upp ett sjökort samt en vägkarta framför dig. Leta på sjökortet efter en kustremsa som är helt exponerad ut mot öppet hav. I trakterna kring nyköping/oxelösund borde det vara vinklat i någon riktning mellan syd och ost. Titta sedan på vägatlasen för att se så att det går att ta sig dit. Förbered dig även på att knalla en bit i skogen för att öka chanserna.

Sedan håller du dig uppdaterad på sjövädret. Om det verkar som att det kommer att blåsa åtminstone 10 m/s under minst någon halvdag eller så i riktning rakt mot ditt tilltänkta surfställe är det bara att rycka pappa i rocken och tjata till dig skjuts till ditt möjliga vågparadis!

Har du tålamod kommer du bli belönad!

Logga in för att svara
#66332 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

flavio skrev:
Tja!

är det bara att rycka pappa i rocken och tjata till dig skjuts till ditt möjliga vågparadis!

!

Eller rycka honom i skägget... ( om han har något)

Logga in för att svara
#66335 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

oso1978
graphgraph

Tja har hört att det skall funka någonstans utanför naturreservatet femörehuvud någonstans. Växte upp där som liten typ Ramdalen...Hein skrev:
Tja jag har under några månader funderat på att börja surfa. Men eftersom jag inte har någon bil så vill jag veta om det nån som vet om man kan surfa någonstans i Nyköping eller oxelösund.

Logga in för att svara
#66383 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Jag hörde oxo om en kille som surfat på Femöre, har själv sommarstuga längst ut på huvudet och enligt mina beräkningar finns det en extremt liten chans för vågor på ett ställe där ute. Var det är får du leta upp själv.

Logga in för att svara
#66394 Svar: Surfa i Nyköping & Oxelösund området? 15 år, 8 månader sen Stoke: 15

freddandson
graphgraph

akta er för femöre. inte värt at gå i. jag har surfat där och det ligger ganska långa armeringsjärn i vattnet mot det gamla bergrummet. kan göra jävligt ont...
Det är inget bra spot så det handlar inte om att värna om den/de som eventuellt skulle surfa spoten. Utan det kan direkt vara farligt! Det är säkert 5 år sen jag var där men jag gissar att armeringsjärnen är kvar.
Den lilla våg som bildas där har ett extremt litet vågfönster och de måste blåsa väldigt mycket gärna en lång stund om det ska fungera. Över 15m/s. men vill ni testa så lycka till.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!