Facebook data

1
Sluta gnäll
#66726 Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

adrenaline
graphgraph

Jag har inte varit medlem på det här forumet länge men en sak jag märkt på den korta tiden är mängden inlägg som handlar om gnäll över "kooks", "crowds" och folk som "avslöjar spots".

Svenska e-warrior surfare är alltså värre än de värsta bra-boys man kan tänka sig, men bara på internet.

1. Kan inte folk bara inse att det inom en rimlig bilfärds tid utanför Stockholm bara finns ett break? Havet tillhör alla och vi måste dela på det?

2. Och om jag har fel i att det bara finns ett break, kan väl alla ni tuffingar åka till alla era hemliga ställen och låta oss andra ha kul på Torö.

3. I andra sporter är det bra ju fler nybörjare som upptäcker sporten, men så verkar det inte vara inom surfing. Här ska alla kooks hållas borta. Kan ni inte glädja er åt att fler upptäcker sporten och vad den ger dem istället?

4. Allvarligt talat, är det verkligen så jävla mycket folk i vattnet? Jag har varit ute ett flertal gånger i sommar och det har aldrig varit så katastrofalt och domedagsmånga som folk verkar påstå.

5. Om ni tycker att jag har helt fel i allt jag säger, åk dit tidigare då. Idag var jag där redan klockan fem och mellan 5 ungefär till 7 var det bara två pers i vattnet. Efter det kom kanske 5-7 pers till. Hur det såg ut efter åtta vet jag inte, men det kan inte ha varit särskilt mycket, för jag såg inte många bilar på väg ner under hemfärden.

Ja, det var väl allt. Förväntar mig nu vågor av smädelser från alla som inte håller med. Men seröst, ge er.

Logga in för att svara
#66727 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Du börjar ditt inlägg med rubriken "sluta gnäll"

Logga in för att svara
#66730 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 9

perry
graphgraph

Får jag gnälla för att jag fick en p-bot?
Kanske var det den dära kooken som hade tagit min vanliga p-plats?

Logga in för att svara
#66732 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

cekesurfsmurf
graphgraph

adrenaline, skriver svaret här också eftersom jag förstår att detta inlägg var en direkt reaktion efter min tråd.

Som sagt det var ett skämt. Det VAR mycket folk på Torö, det är ett faktum. Jag personligen tycker det är skitkul att det var mycket folk där, jag tror jag delar denna uppfattning med de flesta som vart där och kände att jag kunde skriva ett sånt skämt. Solen sken, alla var där!

Insikt kanske är nyckelordet här

Logga in för att svara
#66734 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Soulshine
graphgraph

Jämfört med "The Pass" i Byron Bay var det inte speciellt trångt i dag....

Logga in för att svara
#66735 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Ett bra tips är att du Adrenaline visar upp ett annat alternativ på sätt som man kan skriva och bete sig här på SS. Om du väljer att inte gnälla över saker och istället gör på det sättet som du tycker är bäst så kommer du att märka att många andra också tycker det även om inte så många vågar nämna det p.g.a dryghet eller tristess.

Sen är ju alla surfare olika det där med kooks är ju inte alltid ett nedvärderande begrepp inte mer än vad benämningen surfproffs är i alla fall.

En del tycker det är roligt att reta folk eller avreagera sig genom att skriva en massa text här och det är inte så mycket att göra åt, att förändra någon annan person är en svår uppgift.

Så min uppmaning är att du Adrenaline uppmärksammar de positiva beteenden här så kanske de dyker upp oftare. För enligt tidigare erfarenheter så funkar människor så att vi fortsätter med något beteende om det tidigare på något sätt har uppmärksammats.

För mer förslag är det bara att fråga i min gästbok.
/Elin

Logga in för att svara
#66737 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

adrenaline
graphgraph

Vad skönt att höra att det inte är så illa ändå! Ber om ursäkt till ceke isåfall som sagt. Men det var absolut inte bara just den bilden som jag riktade detta mot, utan en hel del andra inlägg tveklöst menade att nedvärdera.

Jag vill dock absolut inte bidra till att sprida dålig stämning själv, varken här eller ute i vattnet. Jag tycker faktiskt att det alltid är kanonbra stämning ute i vattnet, så jag blir lika förvånad varje gång jag kommer hem och läser om kooks och crowds. Det är mer det, förvåning. Det känns oerhört tråkigt att veta att det är någon där ute som sitter och surar innerst inne när alla andra har så kul.

Men det är klart, jag ska inte sura själv bara för det. Hur som helst, share the fun för fan.

Logga in för att svara
#66739 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 6

plåtslagarn
graphgraph

adrenaline skrev:
Vad skönt att höra att det inte är så illa ändå! Ber om ursäkt till ceke isåfall som sagt. Men det var absolut inte bara just den bilden som jag riktade detta mot, utan en hel del andra inlägg tveklöst menade att nedvärdera.

Jag vill dock absolut inte bidra till att sprida dålig stämning själv, varken här eller ute i vattnet. Jag tycker faktiskt att det alltid är kanonbra stämning ute i vattnet, så jag blir lika förvånad varje gång jag kommer hem och läser om kooks och crowds. Det är mer det, förvåning. Det känns oerhört tråkigt att veta att det är någon där ute som sitter och surar innerst inne när alla andra har så kul.

Men det är klart, jag ska inte sura själv bara för det. Hur som helst, share the fun för fan.

"utan en hel del andra inlägg tveklöst menade att nedvärdera." villka inlägg menar du då?hittar inga nedvärderade inlägg...

Logga in för att svara
#66740 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

Nilias
graphgraph

Adrenalin har rätt man borde njuta av dom få dagar vågorna rullar in här i sverige:)

Logga in för att svara
#66741 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Javisst är det underbart med glasfiberslalom i solnedgångsvågor! Kanske kan bli ett framtida motiv för målare av hötorgskonst:unsure:

Logga in för att svara
#66761 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

adrenaline skrev:
Jag har inte varit medlem på det här forumet länge men en sak jag märkt på den korta tiden är mängden inlägg som handlar om gnäll över "kooks", "crowds" och folk som "avslöjar spots".

Svenska e-warrior surfare är alltså värre än de värsta bra-boys man kan tänka sig, men bara på internet.

1. Kan inte folk bara inse att det inom en rimlig bilfärds tid utanför Stockholm bara finns ett break? Havet tillhör alla och vi måste dela på det?

2. Och om jag har fel i att det bara finns ett break, kan väl alla ni tuffingar åka till alla era hemliga ställen och låta oss andra ha kul på Torö.

3. I andra sporter är det bra ju fler nybörjare som upptäcker sporten, men så verkar det inte vara inom surfing. Här ska alla kooks hållas borta. Kan ni inte glädja er åt att fler upptäcker sporten och vad den ger dem istället?

4. Allvarligt talat, är det verkligen så jävla mycket folk i vattnet? Jag har varit ute ett flertal gånger i sommar och det har aldrig varit så katastrofalt och domedagsmånga som folk verkar påstå.

5. Om ni tycker att jag har helt fel i allt jag säger, åk dit tidigare då. Idag var jag där redan klockan fem och mellan 5 ungefär till 7 var det bara två pers i vattnet. Efter det kom kanske 5-7 pers till. Hur det såg ut efter åtta vet jag inte, men det kan inte ha varit särskilt mycket, för jag såg inte många bilar på väg ner under hemfärden.

Ja, det var väl allt. Förväntar mig nu vågor av smädelser från alla som inte håller med. Men seröst, ge er.

you are an idiot, just shut up

Logga in för att svara
#66762 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

adrenaline skrev:

Det här är f_n det dummaste jag läst på läge.

Logga in för att svara
#66763 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

länge

Logga in för att svara
#66764 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 1

freddas
graphgraph

Håller med de två föregående skribenterna!

Logga in för att svara
#66774 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 29

Esta
graphgraph

adrenaline skrev:

Helt rätt!... om det fanns lika många bryt som det finns sporthallar i Svea.

Logga in för att svara
#66777 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

adrenaline
graphgraph

Typ såna inlägg som de ovanför.

Berätta gärna, ni som vill att det ska vara tomt, hur det ska gå till? Ska vi upprätta nåt credsystem där de som säger sig "ha varit där längst" får förtur? Eller ska vi fixa så att det blir så som de boende på stenstranden vill ha det, bara de som bor där får använda den? Seriöst, dela med er av hur ni vill ha det.

Och vad är det stora problemet med att åka dit tidigare på morgonen?

Logga in för att svara
#66778 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

adrenaline
graphgraph

perry skrev:

Det låter ju helt sjukt, vad är det för p-lisa från helvetet som skulle åka ändå ut dit för att böta nån stackare som står på en grusväg in the middle of nowhere?

Logga in för att svara
#66781 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 30

SharkBoy
graphgraph

adrenaline skrev:
Typ såna inlägg som de ovanför.

Berätta gärna, ni som vill att det ska vara tomt, hur det ska gå till? Ska vi upprätta nåt credsystem där de som säger sig "ha varit där längst" får förtur? Eller ska vi fixa så att det blir så som de boende på stenstranden vill ha det, bara de som bor där får använda den? Seriöst, dela med er av hur ni vill ha det.

Och vad är det stora problemet med att åka dit tidigare på morgonen?

anledningen varför du låter dum är för att du antar saker och kör vidare på dem som om det är det som andra ha påstått utan att dem har gjort det.

och det sista frågan...vågorna håller inte alltid en hel dag i sverige, om dem gör det, så surfar säkert många andra fler tidigare. Vissa dagar funkar det bara någon timma, så man kan helt enkelt inte pricka in en timme på kalendern och dra då. Jag antar att du har inte surfat här länge

Logga in för att svara
#66783 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

firstdescente
graphgraph

Jag tycker iallafall att svenska surfare är schyssta mot nybörjare, plus att man lätt kommer in i "gänget".
Sen är det viktigt att man lär sig reglerna på vågorna som nybörjare, som SharkBoy så fint förklarade med illustrationer i en tidigare tråd.

Som fiskare brukar jag personligen inte avslöja mina favoritställen till vem som helst, och detsamma gäller då även som surfare...

Logga in för att svara
#66784 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

dana
graphgraph

adrenaline fattar ingenting.
fö övrigt är liknelsen fiskare mer spot on än att jämföra med andra sporter. eller varför kantarell plockning, gillar man att plocka kantareller tror jag inte man berättar vitt och brett om det eller lägger ut på nätet exakt vart dom finns. slut på liknelser och jag ger adrenaline 2 år att surfa i sverige så fattar hon nog. puss

Logga in för att svara
#66803 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 9

perry
graphgraph

adrenaline skrev:
perry skrev:

Det låter ju helt sjukt, vad är det för p-lisa från helvetet som skulle åka ändå ut dit för att böta nån stackare som står på en grusväg in the middle of nowhere?

Förmodligen är det väl någon boende som har lackat och ringt hotline till p-bolaget/kommunen. Måste säga att jag förstår dem i viss mån. Så många bilar som det var igår har jag aldrig sett där (främst vid Udden) även om alla gjorde sitt bästa för att inte blocka vägen. Stockholmssurfarna blev rätt många kronor fattigare igår...
Surfade tre ställen på Torö igår, och crowden kändes faktiskt värst på Udden, med tanke på wind- och kitesurfare som körde förbi på spray-avstånd. En kompis tog en windsurfingfena över låret, och även om det gick relativt bra är det på gränsen för vad som känns vettigt att utsätta sig för.

Logga in för att svara
#66808 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

adrenaline
graphgraph

Det var ratt uppenbart for mig i alla fall att det skulle vara surf aven tidigt pa morgonen med tanke pa hur det blaste under natten. Sa jag tror mer att det handlar om att vissa tycker att de ska kunna aka ut nar som helst och hitta en tom lineup. Har jag fel far ni garna upplysa mig och da kommer jag be om ursakt. Men jag ar fan allergisk mot taskig attytid och nedlatande kommentarer menade att fa folk att kanna sig ovalkomna. Sant skit ar sa javla onodigt.

Alla forstar saklart liknelser med andra aktiviteter som fiske och svampplockning etc (fast vad jag vet sitter inte fiskare och svampplockare och surar pa natet efter en runda, kallar varandra "javla svampplockare" etc osv).

Alla forstar saklart ocksa att det ar nagot speciellt med en fin vag utan folk dar.

Men nu ar Toro inte nagot hemligt stalle. Det ar ju stockholms kandaste break. Ha kul med de andra surfarna istallet. Eller byt break. Ak pa semester. Vad fan som helst. Klart jag fattar att om man surfat pa Toro i hundra ar och alltid gjord det med farre folk dar an fram tills pa senare ar sa blir man frustrerad. Men crowds ar en del av att surfa i stan och sa ar det overallt i hela varlden (Bondi? Venice? Scarborough?).

Att perry fick boter ar ju ett exempel pa att vi som surfar dar borde samarbeta mer med varandra, inte mindre. For javligt att nan lisa ska ut och dra jackpot pa oss stackare som maste ut. Bilarna maste ju sta nanstans? Vad var senaste ordet fran kommunen pa det dar med bilarna?

PS. Ar det det har som ar en kook?

All in all som sagt sa ar ju stamningen alltid god ute i vattnet. Det ar bra!

Logga in för att svara
#66818 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

adrenaline skrev:
Det var ratt uppenbart for mig i alla fall att det skulle vara surf aven tidigt pa morgonen med tanke pa hur det blaste under natten. Sa jag tror mer att det handlar om att vissa tycker att de ska kunna aka ut nar som helst och hitta en tom lineup. Har jag fel far ni garna upplysa mig och da kommer jag be om ursakt. Men jag ar fan allergisk mot taskig attytid och nedlatande kommentarer menade att fa folk att kanna sig ovalkomna. Sant skit ar sa javla onodigt.

Alla forstar saklart liknelser med andra aktiviteter som fiske och svampplockning etc (fast vad jag vet sitter inte fiskare och svampplockare och surar pa natet efter en runda, kallar varandra "javla svampplockare" etc osv).

Alla forstar saklart ocksa att det ar nagot speciellt med en fin vag utan folk dar.

Men nu ar Toro inte nagot hemligt stalle. Det ar ju stockholms kandaste break. Ha kul med de andra surfarna istallet. Eller byt break. Ak pa semester. Vad fan som helst. Klart jag fattar att om man surfat pa Toro i hundra ar och alltid gjord det med farre folk dar an fram tills pa senare ar sa blir man frustrerad. Men crowds ar en del av att surfa i stan och sa ar det overallt i hela varlden (Bondi? Venice? Scarborough?).

Att perry fick boter ar ju ett exempel pa att vi som surfar dar borde samarbeta mer med varandra, inte mindre. For javligt att nan lisa ska ut och dra jackpot pa oss stackare som maste ut. Bilarna maste ju sta nanstans? Vad var senaste ordet fran kommunen pa det dar med bilarna?

PS. Ar det det har som ar en kook?

All in all som sagt sa ar ju stamningen alltid god ute i vattnet. Det ar bra!

Du har kanske en del rätt i det du skriver..men tycker du är rejält ute och cyklar i andra saker. Nu har jag förmånen att bo i sydsverige och ni får givetvis göra/bete er hur ni vill i Sthlm. Jag misstänker du kommer stånga pannan rejält blodig om du bara tror dig kunna storma in och ändra inställningen som finns hos surfare i allmänhet. De kollektiva ideer som omger surfing är ju som de är. Det är rätt vanskligt att försöka ändra eftersom de vuxit fram efter surfingens förutsättningar och inte tvärtom.
Du kommer kanske förstå mer av oskrivna regler om du tar det lite lugnare och låter det komma till dig och inte tvärtom.
Det kanske förekommer lite häcklande av människor på såna här forum men hallå hur ska man ärligt talat kunna ta alla "surfare" på allvar. lite får man tåla som nybörjare oavsett. Otroligt många människor nuförtiden som skall prova surfing och det är väl kul för dessa. Dock kanske inte alltid lika kul när de ger sig ut utan att kunna surfregler, repektera att andra människor kanske vill slippa sina hemmabryt totalexponerade osv. Jag tycker faktist inte attityden är så hård mot nybörjare varken här på forumet eller ute i vattnet så länge ingen gör nåt helt galet och kanske inte ens då.
Om jag låter som en sur gubbe så beror det på att jag är det

Logga in för att svara
#66819 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

adrenaline
graphgraph

Tycker inte alls att du låter som en surgubbe! Blir du ledsen isåfall?

Jag förstår absolut det du säger. Jag menar dock att brott mot regler och vett och etikett är något helt annat.. Det måste såklart "straffas" oavsett om det är nybörjare eller erfarna, som bara droppar in hej vilt eftersom de uppenbarligen måste lära sig förstå vad som gäller.

Det är helt skilt ifrån att ha en taskig attityd och vara nedlåtande mot folk som inte gjort något mer "fel" än att befinna sig i lineup.

Tror faktiskt inte att det går att ändra något alls. Jag ville bara göra min egen åsikt hörd. Andra får ha sin åsikt dom med.

Logga in för att svara
#66820 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: 3

Nynäs
graphgraph

kul med klippet på dig www.youtube.com/watch? v=Jv7X4oNglYU
vart e det taget?

Logga in för att svara
#66821 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

ErikG skrev:
adrenaline skrev:
En hel del text stod här.

Otroligt många människor nuförtiden som skall prova surfing och det är väl kul för dessa. Dock kanske inte alltid lika kul när de ger sig ut utan att kunna surfregler, repektera att andra människor kanske vill slippa sina hemmabryt totalexponerade osv.

Jag rekommenderar starkt en förberedande surfutbildning där teori, filmer, frågor och en hel del reflektion och analyser förekommer. Jag har gått min på surfsverige, google och surflektioner från expertvillage på youtube.

Fast även under denna tid förekommer det fel hit o dit att man frågar för mycket, tänker konstigt, är dum, galen, jobbig, oseriös e.t.c. Men sen när utbildningen är över ja då kan man stolt kalla sig för en kook och har då koll på det mesta förutom den praktiska vattenupplevelsen på vågbrädan.

Det viktigaste är ju vad man själv kallar sig för och inte vad de andra benämner dig som.

Logga in för att svara
#67326 Svar: Sluta gnäll 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

Go back to the valley man!!!

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!