Facebook data

1
Vågor och bottenkontur?
#66896 Vågor och bottenkontur? 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

AndyHill
graphgraph

Tjena!
Vilken typ av bottenkontur är det som krävs för att generera olika typer av vågor? Hur skiljer sig vågorna åt om botten gradvis blir grundare jämfört med om den bara hoppar våldsamt mellan djupt och grunt? Hur påverkas vågen av att det sedan blir djupare på andra sidan grundet? Hur mycket diffrakterar vågor när de passerar ett hinder etc.
Är det möjligt att vågorna diffrakterar tillräckligt mycket för att man skall kunna slippa onshore även om det är vindvågor om man hittar rätt ställe?
Jag försöker hitta bra ställen med sjökort men känner att jag inte kan tillräckligt mycket om vågor för att veta vad som är optimalt.
Letar man efter samma konturer när det är vindvågor som när det är dyningar som bryter?
Vad är det som avgör kraften i vågorna? Jag fattar inte hur vissa vågor kan se stora och fina ut men när man testar dem är de helt kraftlösa medan andra kan vara starka även om de är små.

Logga in för att svara
#66897 Svar: Vågor och bottenkontur? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Ja det där har jag också funderat på tidigare då jag försökte få reda på helheten runt surfing. Jag googlade då lite på engelska ord och fann att geologerna är surfarnas bästa vän. Kommer inte ihåg länken dock.

Finns det någon maringeolog representerat här på SS? Eller som kan förklara dessa intressanta kopplingar.

Logga in för att svara
#66899 Svar: Vågor och bottenkontur? 15 år, 8 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

AndyHill skrev:
Tjena!
Vilken typ av bottenkontur är det som krävs för att generera olika typer av vågor? Hur skiljer sig vågorna åt om botten gradvis blir grundare jämfört med om den bara hoppar våldsamt mellan djupt och grunt?

Lit kort kan man säga att vågorna tappar kraft och fart när de rör sig in på grundare vatten. Är det väldigt djupt utanför ett välformat rev blir vågorna våldsamma och tubiga i varierande grad

Hur påverkas vågen av att det sedan blir djupare på andra sidan grundet?
Bra fråga, vet inte.

Hur mycket diffrakterar vågor när de passerar ett hinder etc.
Är det möjligt att vågorna diffrakterar tillräckligt mycket för att man skall kunna slippa onshore även om det är vindvågor om man hittar rätt ställe?

Jag tror du tänker på refraktion? Vågor kan vrida in runt uddar och uppgrundningar eller konstgjorda som pirer etc. Ju högre våglängd desto mer refraktion.
Jag försöker hitta bra ställen med sjökort men känner att jag inte kan tillräckligt mycket om vågor för att veta vad som är optimalt.
Letar man efter samma konturer när det är vindvågor som när det är dyningar som bryter?

Nja vindvågor (med vind) behöver oftare nåt slags "filter" för att ta bort skvalpet. Tex en udde.

Vad är det som avgör kraften i vågorna? Jag fattar inte hur vissa vågor kan se stora och fina ut men när man testar dem är de helt kraftlösa medan andra kan vara starka även om de är små.

Jag skulle tro att du tänker på stora vågor som bara delvis bryter? För surfing behöver du ha vågor som brantar upp sig tillräckligt. Vågor som är rejält tubiga har även en hel del vatten som rör sig uppåt. Det ger bra tryck under brädan. Det här avgörs av revformen, våglängd, våghöjd, hur snabbt det grundar upp och hur djupt det är i havet utanför.

Logga in för att svara
#66904 Svar: Vågor och bottenkontur? 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

ErikG skrev:
AndyHill skrev:
Tjena!
Vilken typ av bottenkontur är det som krävs för att generera olika typer av vågor? Hur skiljer sig vågorna åt om botten gradvis blir grundare jämfört med om den bara hoppar våldsamt mellan djupt och grunt?

Lit kort kan man säga att vågorna tappar kraft och fart när de rör sig in på grundare vatten. Är det väldigt djupt utanför ett välformat rev blir vågorna våldsamma och tubiga i varierande grad

Hur påverkas vågen av att det sedan blir djupare på andra sidan grundet?
Bra fråga, vet inte.

Hur mycket diffrakterar vågor när de passerar ett hinder etc.

Jag tror du tänker på refraktion? Vågor kan vrida in runt uddar och uppgrundningar eller konstgjorda som pirer etc. Ju högre våglängd desto mer refraktion.

Nja vindvågor (med vind) behöver oftare nåt slags "filter" för att ta bort skvalpet. Tex en udde.

Jag skulle tro att du tänker på stora vågor som bara delvis bryter? För surfing behöver du ha vågor som brantar upp sig tillräckligt. Vågor som är rejält tubiga har även en hel del vatten som rör sig uppåt. Det ger bra tryck under brädan. Det här avgörs av revformen, våglängd, våghöjd, hur snabbt det grundar upp och hur djupt det är i havet utanför.

Ja bra ErikG du borde berätta detta även för din surfkompis för han tyckte att jag bara svamlade förut.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!