Facebook data

1
Portugal i september
#66912 Portugal i september 15 år, 8 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

Kära surfsverige.
Jag vill åka ner till Portugal en helg och värma upp inför en indoresa senare i höst. Så fick jag det sagt oxå...
Skulle vara svintacksam för surftips i området kring Porto (om det nu är dit man borde styra kosan). Siktar på att ta med en delbar Unretro Fish (Imagine, 6,0") i en vanlig resväska så jag är ganska mobil. Jag vill inte ha dubbel gubbe på 3 centimeter djupt vatten med knotigt rev som botten och stor elak local crowd i line up, om ni förstår vad jag menar.

Var ska man bo? Var ska man surfa? Finns det surfskola (med brädor) för min flickvän? 4/3? 3/2? Annat man kan roa sig med (portvin, sevärdheter, krogar, shopping).
Tack för alla tips och att vi inte blir så off topic.

Logga in för att svara
#66934 Svar: Portugal i september 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

kroxelikrax
graphgraph

enligt min erfarenhet är det inte runt porto du ska hålla till. ERiceira eller Peniche 60 resp 80 min från lissabon flygplats. ska själv till ericeira den 1:a sep. var där i fjol samma tid och det var allt från vägg på coxos (säkert 3-4 gubbar, coolt att se på) till jättefina axelhöga, långa höger på Riberia d´has (eller ngt sånt, kolla bild i mitt galleri) där finns även surfskola. bra sandstränder runt om också. Sevärdheter är det sämre med men om man har bil är det inte långt in till Lissabon.

Peniche brukar också vara grymt och där finns surfskola med boende i direkt anslutning till Baleal (eller ngt sånt) som är ett riktigt bra beachbreak. Peniche ligger så till att det finns spots för alla swell och riktningar i princip.

i september är det rätt billigt att hitta logi också. vi hyr ett hus genom ericieravillas.com men har en liten kille så vi vill ha lite schystare. finns en camping i Ericeira med stugor. Ericeira är en sjukt mysig by med mkt trevliga restauranger.

vi kanske ses på vågorna. ser du ngn som gör "the swedish pocketknife" på brädan så är det jag

Logga in för att svara
#66940 Svar: Portugal i september 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

chubby
graphgraph

Kom precis hem från Peniche/Baleal. Kan grymt rekomendera Baleal.

Det finns ca tio surfskolor i området.
Kan rekomedera
www.balealsurfcamp.com/
och
baia-peniche-surfschool.com/en/surf-and-bodyboard-school/ba-a-de-peniche-bodyboard-surf-school.php

Boende
Baia (Baleal), grymt trevligt ställe med väldig hjälpsam personal (hälsa Silvardo), dock mest 6bädds rum. ca 700m från stranden

Peniche beach house (peniche, www.penichekitecenter.com) Väldigt fint hostel, känns mer som ett B&B, dubbelrummen har egen balkong. drivs av en lätt excentrisk snubbe Joao.
Ca 200m från stranden men 800m till surfskolan

Undvik:
www.surfingbaleal.com/
Pedro som driver detta ställe är bakom flötet, det är dock väldigt nära stranden.

Äta:
Guacho i Baleal, ligger på "campingen" bästa köttet i stan å billigt.
Kete rios II i Peniche, väldigt god fisk.

Transfer:
Taxi till Sete rios (busstermialen) från flyget ca10€
Rede-expresos bussar i hela potugal (lissabon peniche 8€)
dom flesta surfskolor erbjuder transfer för mellan 75-80€ kan rekomenderas om man kommer udda tider.

Övrigt
Världscupen drar förbi baleal i september, minns inte vilka datum, då lär det vara trångt.
Jag skulle ta med 4/3 eller 5/3

I porto finns också en massa surfspots, men dessa känner jag bara till genom The storm rider guide.

Logga in för att svara
#66947 Svar: Portugal i september 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

shark_feeder
graphgraph

kroxelikrax skrev:
... ska själv till ericeira den 1:a sep. var där i fjol samma tid och det var allt från vägg på coxos (säkert 3-4 gubbar, coolt att se på) till jättefina axelhöga, långa höger på Riberia d´has ...

Oj. Brukar allt vara fler gubbar på Coxos när det är bra och ja - de rippar. För du kan väl ändå inte mena att du såg spotet med vågor som var TOH och mer? Har du ens verkligen funderat på hur stor en våg som är fyra ggr en mans storlek är?

Kinky: För din situations skull skulle jag nog råda dig att åka till Lissabon/Ericeira/Peniche alt. ner mot Sagres till. Bra mycket mer praktiskt med det mesta som kommer omkring, inte minst om hon vill gå i surfskola eller göra "tjejiga" saker medan du är i plurret. Men å andra sidan har jag ingen flickvän, älskar havet långt mycket mer än jag någonsin älskat en och åker till trakterna kring Porto.

Varför vill du förresten inte ha "dubbel gubbe på 3 centimeter djupt vatten med knotigt rev som botten och.." E övertygad om att du fattar vilka tuber det skulle blivit av det! För det är väl ändå därför du ska till indo? Vad gäller crowd i portugal så vinner du över dem genom att surfa tidigt, även kring lissabon. Gäller ju på de flesta ställen, men i detta fallet är det snarast extremt.

Logga in för att svara
#66990 Svar: Portugal i september 15 år, 8 månader sen Stoke: 11

KinkyFriedmann
graphgraph

världens bästa forum, världens bästa medlemmar

TACK som faan för alla fina tips

nu lutar det väl åt Lissabon som utgångspunkt för vidare transfer

aaaahhh vad livet är bra

Logga in för att svara
#67000 Svar: Portugal i september 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

kroxelikrax
graphgraph

shark_feeder skrev:
kroxelikrax skrev:
... ska själv till ericeira den 1:a sep. var där i fjol samma tid och det var allt från vägg på coxos (säkert 3-4 gubbar, coolt att se på) till jättefina axelhöga, långa höger på Riberia d´has ...

Oj. Brukar allt vara fler gubbar på Coxos när det är bra och ja - de rippar. För du kan väl ändå inte mena att du såg spotet med vågor som var TOH och mer? Har du ens verkligen funderat på hur stor en våg som är fyra ggr en mans storlek är?

Kinky: För din situations skull skulle jag nog råda dig att åka till Lissabon/Ericeira/Peniche alt. ner mot Sagres till. Bra mycket mer praktiskt med det mesta som kommer omkring, inte minst om hon vill gå i surfskola eller göra "tjejiga" saker medan du är i plurret. Men å andra sidan har jag ingen flickvän, älskar havet långt mycket mer än jag någonsin älskat en och åker till trakterna kring Porto.

Varför vill du förresten inte ha "dubbel gubbe på 3 centimeter djupt vatten med knotigt rev som botten och.." E övertygad om att du fattar vilka tuber det skulle blivit av det! För det är väl ändå därför du ska till indo? Vad gäller crowd i portugal så vinner du över dem genom att surfa tidigt, även kring lissabon. Gäller ju på de flesta ställen, men i detta fallet är det snarast extremt.

måste ju överdriva lite, eller hur;) fast ärligt talat. det var sjuuuuukt stort i min värld. Och om en gubbe, med betoning på gubbe, är 1,60 så blir 3-4 gubbar runt 5 meter och det tror jag faktiskt det var. fast sen finns det tydligen regler om man räknar framifrån eller bakom(hawaii??) vågen. är inte så mkt för surftugg och coola uttryck. ska leta fram en bild och lägga upp så får du själv avgöra vad du tror...

Logga in för att svara
#67542 Svar: Portugal i september 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

Pepson
graphgraph

Om du är intresserad av att åka längre norrut så kolla då in Figueira da Foz och det här campet: www.figueirasurfcamp.com

Skönt ställe och Pedro som sköter det är otroligt hygglig och känner till förhållandena utan och innan. Kanske ett mer udda val än Peniche eller Ericeira, men om du gillar att bo naturnära och vill få en chans att få bra vågor utan en massa crowds så kan det vara nåt.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!