Facebook data

1
tumlare in action
#67431 tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 5

freddan
graphgraph

Forskas lite angående Tumlaren om att den har sin lekplats i Skälderviken, tydligen dör de väldigt många i våra vatten dock pga fiskeriet.
Man borde egentligen göra nåt för att försöka rädda våran delfin (val) så surfen blir lite tropiskt i våra vatten.
Få har väl sett dom in action också i Sverige antar jag men de va ett par amatörseglare som lyckades filma några som surfa i vågorna efter båten
hd.se/skane/2009/08/18/nyfikna-tumlare-i-skaelderviken/

Logga in för att svara
#67434 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 2

morecore
graphgraph

Tack för länken! Detta ligger mig väldigt varmt om hjärtat. Själv stöder jag bevarandet av späckhuggarna och dess miljö genom WWF! De flesta arter inom kategorin valar och delfiner, har så svårt att anpassa sig till det förorenade vatten som finns överallt. Det tar mycket längre tid, eller om de ens klarar att må bra av vattnet de lever i. Man kan faktisk "mäta" hur vattnet är genom att testa späckhuggarna och dess kroppsinnehåll, för att förstå hur dåligt vattnet är för många djurarter!

Stoppa fiskeriet är väl en väg att rädda våra djur i sverige. Desvärre behöver människor jobb, sverige behöver pengar, och fiskeriet är väl redan utsatt vad det gäller regler och lagar, på hur, när och var det få fiskas.
Nåt som kanske kan utvecklas är väl fiskemetoderna. Att på nått sätt fiska mer miljövänligt, utan att sabba rev, växtlighet och fiska våra vackra tumlare i onödan!

BIFÅNGST är oerhört smärtsamt för våra djur i havet!
www.greenpeace.org/sweden/kampanjer/hav/bifangst

Logga in för att svara
#67440 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: -302

Elin_nybörjaren
graphgraph

Kom på någe projekt Freddan och hjälp Tumlarna!

Apropå smutsigt vatten så undrar jag vad som händer med alla skadade bitar från surfbrädor som försvinner i vattnet ibland. Alltså är det någon surfare som dyker och hämtar den där biten som lossnade från sin surfbräda innan den sticker därifrån sitt surfställe. Det har ju varit en massa frågor här om diverse lagningar så då tänkte jag att bitarna kanske tas om hand av någon eller så görs inte sånt. Någon som vet hur den gör?

Logga in för att svara
#67441 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 50

Danne
graphgraph

på tal om crazy djur som simmar i vattnet såg jag en säl ca 10m från strandkanten på torö för 3v sen elelr nånting.. personligen skulle jag DÖ om en säl skulle komma när jag surfade hehe

Logga in för att svara
#67445 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 3

gson
graphgraph

MacBeth skrev:
på tal om crazy djur som simmar i vattnet såg jag en säl ca 10m från strandkanten på torö för 3v sen elelr nånting.. personligen skulle jag DÖ om en säl skulle komma när jag surfade hehe

På vintrarna på Bjäre så brukar man få dela lineupen med sälar. Riktigt nyfikna rackare så tror att man utmanar dem när man sitter på brädan och ser själv ut som en säl med 6 mm våtdräkt..

Surf på bjäre=fightas med isbjörnar på svalbard

Logga in för att svara
#67455 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

Vesslan
graphgraph

Finns Mkt bra med Bjäre.
Jag vill se en fight mellan Gson och en Säl.
Hade varit riktigt grymt att fö stöta på en svensk delfin i line up

Logga in för att svara
#67456 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: -234

sverre
graph

namnet tumlare har dom fått för att dom i vågor bara tumlar runt. Wikipedia.

V.S.B.

Logga in för att svara
#67467 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Har sett tumlare varenda gång jag har seglat i Skälderviken. Dom går för långt ut och är för skygga för att man ska se dom i surfet.
Jag skulle oxå gärna se Gson fightas med en säl. Har polare som varit på Svalbard och jag tror Bjäre har en bit kvar, trots dom argsinta lokala surfarn.

Logga in för att svara
#67468 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 0

Vesslan
graphgraph

Det hade varit en fröjd.
vet inte vem jag satsat pengar på,svår match.
visst har vi en bit kvar jonas.
Har du hamnat i gräl med nån uppe på bjäre:)

Logga in för att svara
#67480 Svar: tumlare in action 15 år, 8 månader sen Stoke: 21

JFL
graphgraph

Klart jag inte har. Men du vet hur skåningar är.

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!