Facebook data

1
Brädfrakt från USA
#6775 Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tormenta
graphgraph

Har någon erfarenhet från att ha skickat brädor och/eller andra prylar från USA till Sverige? Fraktbolag, kostnad, hur lång tid tar det, risk för dingar, mm, mm? Jag kanske ska tillägga att jag är i USA och vill skicka hem saker som jag köpt här. Jag är i florida. Tacksam för svar!

Logga in för att svara
#6777 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 12

Fader
graphgraph

Freight companies like DHL, UPS are way too expensive. Most major airlines will ship a board from the states. I'm having a board shipped right now from California for about $200. Costa Azul surfboards in Laguna Beach ships longboards internationally for ca $250 using airline freight. My experience is that airlines in the U.S, Australia , and other "surfing nations" are pretty good when it comes to handling the board but when it gets to say London or Stockholm they just lack the knowledge of how fragile boards really are and they treat them like without respect. You never know, just make sure the person/company sending it knows how to pack them.

Logga in för att svara
#6784 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Binge
graphgraph

Hej. När det gäller flygfrakt från USA får man betala för Volymen. Det finns perfekta kartonger för att lägga brädorna i. Volymen blir inte så mycket större om man skickar 3 brädor istället för en. Problemet är att man måste betala moms och tull på hela beloppet. Brädornas pris plus frakten. Sedan är det otroligt krångligt att tulla in varorna i Sverige. Mitt tips är att flyg över surfa ett par dagar och ta med brädan på planet hem.
Binge

Logga in för att svara
#6789 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen  

ej inloggad gordo

På vilket sätt är det bökigt att tulla varor från icke EU-land?
Är i tagen att beställa från Australien.

Logga in för att svara
#6796 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

Det är tull från alla icke EU länder..Men om man kan övertyga leverantören att skicka den som 'TEST SAMPLE' finns det ingen tull..smart vad???...ssssshhhhhhhhh men sant..sssshhhhhh...

Logga in för att svara
#6797 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

RATMAN skrev:
Det är tull från alla icke EU länder..Men om man kan övertyga leverantören att skicka den som 'TEST SAMPLE' finns det ingen tull..smart vad???...ssssshhhhhhhhh men sant..sssshhhhhh...

du kan bästella från OZ inga problem..bara att du säga till de att frakta det sam test sample kan du slippa betala en häftig tull..

Logga in för att svara
#6798 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 68

RATMAN
graphgraph

RATMAN skrev:
RATMAN skrev:

du kan bästella från OZ inga problem..bara att du säga till de att frakta det sam test sample kan du slippa betala en häftig tull..

beställa menar jag hahaha j...vlar utlänning..hahahaB)

Logga in för att svara
#6808 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen  

ej inloggad Gordo

Seriöst?? Det låter ju som en höjdare.
Men jag har nog räknat med att betala tull och skatt för att slippa bök. Det jag inte vill är dock att de fastnar i tullen typ 2 månader. Såg på TV i höstas att några butiker fått sina kläder från asien kvarhållna av tullen för att importkvoten var fylld... trist.

Logga in för att svara
#6898 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Tormenta
graphgraph

Tack för era svar. Jag tror inte att det framgick riktigt men jag är alltså redan i USA och vill skicka hem saker till sverige härifrån eftersom att jag inte kommer att kunna ta med mig allt hem på flyget. Jag ska alltså inte beställa saker från USA som dom sedan skickar till mig. Om jag skickar hem mina egna brädor via ett fraktbolag behöver jag väl knappast skatta och tulla på dom?
Alltså, har någon, som kanske har bott i USA en tid, någon erfarenhet av att frakta hem prylar till sverige? Surfbrädor, bla. Är båtfrakt ett alternativ?
/Oskar

Logga in för att svara
#6899 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 63

ErikG
graphgraph
Donerat Brons

Om du har bott i USA ett tag (vet inte hur länge) har du nog rätt att ta hem prylar som flyttgods utan att betala tull och moms.
Själva frakten har jag inte så stor koll på, men det är ju rätt gott om folk som tar hem bilar och båtar och allt möjligt.

Logga in för att svara
#7048 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 2

Castorn
graphgraph

Pastorn! även du har hittat hit. Longshot...raggare brukar dela på en sån riktig fetecontainer och skeppa hem jänkarbilar med. Kanske går det att köpa in sig i en sådan. kolla med raggarkungen vesslan om han känner några eller har kontakter...sen ska det ju bara passa med att den skickas från florida med omnejd också iofs...haha ja som sagt en longshot men vem vet Men du vad är det för brädor du köpt det vill jag veta. Kan du inte ta hem några Danos´s till mig snälla??

Logga in för att svara
#7060 Svar: Brädfrakt från USA 18 år, 3 månader sen Stoke: 0

Binge
graphgraph

Jag tror att det ligger till så att om man vill få hem saker tullfritt från USA som flyttgods skall man vara borta längre än ett år. Är inte säker. Det bästa är att ha med sig kvitton- trovärdiga kvitton- på beganade brädor om man måste styrka priset. Det bästa är att kolla med tullen. Se till att brädorna är skitiga och har vax på sig.

Logga in för att svara
#109571 Svar: Brädfrakt från USA 10 år, 6 månader sen Stoke: 0

Rickard Lundgren
graphgraph

Väcker liv i denna gamla tråd. Har en amerikansk vän som sitter inne på en sprillans ny bräda jag köpt av honom, som jag nu vill få skickad till mig i Sverige. Bör väl rimligtvis inte åka på någon tull och/eller skatt på detta, tänker jag, men säkrast att fråga. Någon som erfarenhet av detta?

Ändrat av Rickard Lundgren
Logga in för att svara
#109574 Svar: Brädfrakt från USA 10 år, 6 månader sen Stoke: 3

alex.schumacher
graphgraph

Send as a "gift" to avoid customs... I have got my wetsuit and bike sent from the US as gifts and never had a problem...

If they ask for a worth of the product for insurance purposes, tell them to make it under 100 US Dollars. (I'm not 100% sure how that works. You might want to double-check that on the Swedish Customs website)

Logga in för att svara
1
Moderatorer: Redax

Glömt användarnamn eller lösenord?
Bli medlem!